Taiwan en Japan in november, tips?

Dan kom ik er met m’n kleine 5% toch maar bekaaid vanaf. En ik ben zelf duidelijk ook niet zo heel erg goed in bedankjes uitdelen…

Ik nodig jullie dan beiden uit voor mijn feestje in Midden Nederland.

vr.gr. Ton

Toevallig hebben we gisteren de nieuwe “Azië” gekocht met hierin een 20 pagina’s special over Taiwan.Misschien zitten er nog tips tussen.
Heb em zelf nog niet gelezen maar je kunt altijd even bij de kiosk inkijken.
Ook Taiwan staat op ons lijstje om te bezoeken.Ben benieuwd naar je reiservaring.Wij wensen je heel veel plezier en geniet ervan.

Ik heb een abonnement op Azië Magazine, dus dat was me zeker niet ontgaan. Maar toch bedankt voor je oplettendheid :thumbsup:

Nou, ik had nu eigenlijk een berichtje vanuit Taipei moeten sturen, maar het is toch allemaal anders gelopen. Aan het einde van afgelopen week liep de stress weer eens extreem op, met als eindresultaat net voordat ik naar huis wilde gaan een laaiende ruzie met m’n leidinggevende. Daarvan toch flink overstuur, de hele nacht zitten twijfelen of ik nu wel of niet moest gaan, uiteindelijk besloten om gewoon wel te gaan, maar op het moment dat m’n ouders me kwamen ophalen om me naar het station te brengen stortte ik gewoon even volledig in. De hele boel geannuleerd, ik zit nu dus gewoon thuis.

Met m’n baas inmiddels ook het een ander besproken, die heeft begrip voor de hele situatie en neemt dan ook alle kosten voor zijn rekening, en over een maandje moet ik maar een nieuwe poging wagen. Ik weet nog niet of het dan hetzelfde wordt (zonder het weekje Japan dan waarschijnlijk), of dat ik dan gewoon een kant en klare groepsreis doe, of misschien blijf ik ook wel gewoon thuis. M’n hoofd staat er op dit moment even totaal niet naar. En tegelijkertijd zit er ook het gevoel dat ik nu lekker in Taipei had kunnen zitten, ver weg van alle ellende. Klotezooi.

Wizard,

zo hevig verhaal, ik wens je sterkte met je beslissingen de komende weken.
Meer kan ik er op dit moment niet aan toevoegen.

vr.gr. Ton

1 like

Wat heftig zeg! Veel sterkte de komende tijd en maar hopen dat het binnenkort toch lukt je favoriete werelddeel nog eens aan te doen!
Jos

1 like

Maar weer eens een teken van leven, na het debacle van een maand geleden heb ik in eerste instantie gekeken voor een leuke groepsreis in januari naar weet ik veel waar. Gewoon makkelijk, nergens naar om hoeven kijken. Maar ondanks lang zoeken niks van mijn gading kunnen vinden.

Dan toch maar alsnog in m’n uppie op stap. Een hele tijd leek het dan alsnog Taiwan maar dan i.c.m. Hong Kong en Macau te worden. Maar dan kom je ineens toch leuk geprijsde vluchten naar Japan tegen (al heb ik de beste aanbieding alweer laten schieten), en begin je toch te twijfelen. En vervolgens krijg je een nieuwsbrief over een festival in Nara eind januari. En dan zie je toevallig ook nog iets over een autoshow in Tokyo een weekend eerder. Dan begint het toch wel heel erg te kriebelen. Dus nu maar snel eens een poging gedaan een reisschema in elkaar te draaien:

wo 12-1 vertrek AMS
do 13-1 aankomst NRT
vr 14-1 Tokyo
za 15-1 Tokyo (Tokyo Auto Salon (Chiba))
zo 16-1 Tokyo
ma 17-1 Tokyo (Studio Ghibli Museum)
di 18-1 Yokohama
wo 19-1 Yokohama (Nissan Engine Museum)
do 20-1 Kanazawa
vr 21-1 Kanazawa
za 22-1 Kyoto/Nara (Wakakusa Yamayaki)
zo 23-1 Hiroshima (tussenstop Onomichi)
ma 24-1 Hiroshima (Mazda Museum/Plant Tour)
di 25-1 Shimonoseki
wo 26-1 Kyoto

do 27-1 Kyoto
vr 28-1 Kyoto
za 29-1 vertrek KIX

De route is zo ingedeeld dat ik het met een JRP van 1 week kan redden (de blauwe dagen), de resterende treinritten zijn korte stukjes die ik (nog wel even narekenen) dan goedkoper los kan doen. Shimonoseki is nog een twijfelgevalletje, als fugu-hoofdstad van Japan leek me dat wel een geschikte optie voor een opvuldagje, een extra dag Hiroshima of Kyoto hoeft niet zo nodig, en voor bijvoorbeeld de noordkust of Shikoku is het weer te kort.

Maar mocht iemand nog andere ideeën hebben, laat maar horen!

Moet morgen alleen nog wel even met m’n baas overleggen, voor 14 januari staan er een aantal deadlines, ik had m’n vakantie eigenlijk daarna willen plannen. Maar als autofanaat vind ik die autoshow toch te aanlokkelijk om te laten schieten…

Wizard,

ja, Japan is verslavend :slight_smile:

mooie tocht en schema, ben benieuwd wat je van Kanazawa vindt (top5 Japanse tuin - Kenrokuen en Samurai district en museum voor moderne kunst), ik vond zelf het een lekker relaxte stad, zeker de moeite waard.

vr.gr. Ton

Wizard,

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij iets met auto’s hebt… :slywink:

Mooi reisschema trouwens. Hoe kom je er eigenlijk zo bij een tussenstop in Onomichi te maken? We hebben daar in april 2009 de Senko-ji (foto 1 en 2) bezocht toen wij via de Nishiseto Expressway over de Japanse Binnenzee op weg naar Shikoku waren. Leuk plaatsje, waar ik eigenlijk wel wat meer tijd had willen doorbrengen.

Een bezoek aan Nara zou ik zeker overwegen. In verband met het 1300-jarig jubileum van Nara als voormalig hoofdstad van Japan hebben wij afgelopen oktober Nara bezocht en per fiets verkend. We hebben toen op één dag de gereconstrueerde Imperial Audience Hall (te vinden op de ‘Nara Palace Site’, foto 3), de Tōshōdai-ji (foto 4), de Yakushi-ji, de Hokki-ji (foto 5) en de Hōryū-ji kunnen bezoeken. We hebben tijdens onze vier weken in Japan afgelopen oktober/november eigenlijk best wel veel gefietst en dat is ons zo goed bevallen, dat we dat tijdens toekomstige riesjes naar Japan zeker vaker gaan doen. Fietsen is een aanrader dus.

Mocht je trouwens ooit nog eens naar Okinawa (foto 6) willen gaan, daar heb je het volgens mij wel eens over gehad, overweeg dan de Yaeyama Eilanden eens. Het eiland Ishigakijima is een ideale uitvalsbasis om de andere Yaeyama Eilanden te bezoeken. In oktober hebben we vanaf Ishigakijima dagtochtjes gemaakt naar de eilandjes Taketomi, Kohama en Kuroshima. Prachtige eilandjes met veel natuurschoon, uitstekend per fiets te verkennen, ontzettend aardige mensen en vanaf Ishigakijima prima met de (kleine) veerbootjes te bereiken. Wel van tevoren goed nadenken over de periode waarin je naar Okinawa wil. Ondanks dat wij er eind oktober zaten, hadden we toch veel last van een typhoon in de buurt van de Filipijnen, waardoor het erg bewolkt was en af en toe urenlang regende (het originele plan was om de eilanjes Iriomote en Hateruma te bezoeken, maar dat was vanwege het weer niet mogelijk).

2 likes

Ik iets met auto’s? Hoe kom je erbij? :biggrin:
De vorige keer was Nagoya de grote auto-stop, met een bezoek aan een fabriek van Toyota en het Toyota Automobile Museum. Absoluut aanraders, ook voor mensen die helemaal niks met Toyota hebben.

Die tocht naar Shikoku had ik inderdaad ook gezien, dat zou zelfs per fiets kunnen, 70km. Maar dat bewaar ik voor een volgende keer, dan kan ik ook wat tijd op Shikoku besteden. Ik kwam bij Onomichi uit via Japan-Guide, op zoek naar nog wat leuke plaatsen ten westen van Kansai. Ik wou het nu beperken tot de wandeling langs de tempels, en dan 's avonds door naar Hiroshima.

In Nara ben ik 2 jaar geleden al eens geweest, inderdaad leuk. In eerste instantie wou ik het nu beperken tot die dag van dat festival, maar wellicht pak ik op het eind nog wel een dagje vanuit Kyoto mee.

Naar Okinawa had ik trouwens voor het najaar al zitten kijken, maar de mooi geprijsde vlucht die ik gezien had was verdwenen voor ik kon boeken. Lijkt me wel erg leuk, een hele andere kant van Japan. Ik vrees alleen dat ik teveel de beelden van Karate Kid II in m’n hoofd heb zitten :biggrin:

En de vlucht is geboekt, geen weg terug. Nou ja, niet zonder een hoop geld over de balk te gooien.

Mooi moment om weer eens een pakje Pocky’s open te trekken, binnenkort kan ik mooi m’n flink uitgedunde voorraad weer aanvullen…
(het merendeel wat ik nu nog heb liggen is afkomstig uit Vancouver en Shenzhen, maar dat is slechts een detail)

Wat betreft Okinawa. Sprak laatst een in Okinawa geboren Japanner. Volgens hem zijn er daar alleen luxe resorts en Amerikanen te vinden. Ik geef toe: dat is misschien wat kort door de bocht… Anyway, planning ziet er goed uit. Veel plezier volgende maand.

Cheers op Mr. Miyagi!

‘Alleen luxe resorts’ is inderdaad een beetje kort door de bocht. Valt 100% mee. ‘Voordeel’ van dergelijke, doorgaans prijzige, resorts is overigens wel dat veel toeristen het resort niet eens verlaten en je ze dus nauwelijks op de rest van het eiland/de eilanden ziet.

Ik ga graag naar Okinawa en heb inmiddels verschillende van de Ryūkyū-eilanden bezocht (Okinawa, Miyako, Ishigaki, Taketomi, Kohama en Kuroshima) en moet zeggen dat ik daar in al die jaren dat ik er inmiddels kom, niet overdreven veel buitenlanders tegen het lijf ben gelopen. Ter illustratie: toen ik afgelopen oktober op de Yaeyama-eilanden was, ben ik in 6 dagen tijd in totaliteit nog geen 10 buitenlandse toeristen tegengekomen, waarvan een aantal overigens (net als ik) getrouwd was met een Japanse partner.

Uiteraard zal het afhangen van de periode en welke eilanden, maar Okinawa is, wat buitenlandse toeristen betreft, zeker geen Kreta of Canarische Eilanden, om maar een ander uiterste te noemen.

Is Okinawa eigenlijk ook een beetje met OV te doen of is het praktischer (voor de grotere eilanden) een auto te huren?

Als je van plan bent naar Okinawa (Main Island) te gaan, is een huurauto wellicht het meest praktisch. Zie ook:

Miyakojima en Ishigakijima hebben we per fiets verkend, waarbij opgemerkt dat wij per fietstocht gemiddeld zo’n 20-30 kilometer hebben afgelegd. Op beide eilanden is het echter ook mogelijk een auto of scooter te huren.

In oktober was Ishigakijima onze uitvalsbasis om de eilandjes Taketomi, Kohama en Kuroshima te bezoeken (per dag een eilandje, om de dag afgewisseld met het bezichtigen van het grotere Ishigakijima). We hebben geen auto nodig gehad, als je echter maar één of twee dagen op Okinawa, Miyakojima of Ishigakijima bent, is het effectiever een auto of scooter te huren.

Foto 1 - Kondoi Beach op Taketomi
Foto 2 - Traditionele Okinawaanse huizen op Taketomi
Foto 3 - Typisch straatbeeld op Taketomi
Foto 4 - Shisa voor een huis in Taketomi
Foto 5 - Snorkelen op Kuroshima
Foto 6 - Kalksteengrotten op Ishigaki
Foto 7 - Kabira Bay op Ishigaki
Foto 8 - Kabira Bay op Ishigaki

Sonatine,

ik ken de eilanden nog niet, ziet er wel aanlokkelijk uit zo op japan-guide.com; ook de temperaturen buiten het hoogseizoen kunnen mij bekoren.

Enkele vragen :

Hebben jullie ook gesnorkeld ? Mijn vrouw vindt dit heerlijk om te doen (en ik sinds wij op de Azoren zijn geweest ook).

Zoeken jullie ter plekke accommodatie of reserveren jullie toch iets van te voren ?

Welke vliegmaatschappij kiezen jullie meestal om naar de eilanden te vliegen ?

vr.gr. Ton

Beste Ton,

Hebben jullie ook gesnorkeld ?

Uiteraard hebben we ook gesnorkeld. Dat kan daar prima op eigen gelegenheid, maar natuurlijk ook georganiseerd. Op Miyakojima hebben we voor het eerst gesnorkeld, dit hebben we toen georganiseerd gedaan via een lokale snorkel-/duikschool. Je wordt dan 's ochtends bij het hotel met een busje opgehaald en, na een dag op verschillende plaatsen te hebben gesnorkeld, aan het einde van de middag weer bij het hotel afgezet. Dit hebben we toen twee keer gedaan en dat is prima bevallen.
In oktober hebben we op eigen gelegenheid bij het eilandje Kuroshima gesnorkeld. Nadat we met de veerboot aankwamen, werden we bij het haventje opgewacht door een meisje van een fietsverhuurbedrijfje. Zodra de veerboot uit Ishigaki aankomt staan er doorgaans mensen klaar om toeristen te wijzen op de mogelijkheid een fiets te huren. Bij haar hebben we uiteindelijk twee fietsen en snorkelbenodigdheden gehuurd. Ze vertelde ons ook waar we het beste konden snorkelen.
Via internet hebben we daarnaast een halve dag snorkelen in open zee nabij Kohama geregeld. Dat was ook geweldig. In Kohama werden we bij de haven opgewacht door een jong Japans stel, met een eigen snorkel-/duikbedrijfje. Met een speedboot zijn we de zee opgegaan om te snorkelen, waarna we 's middags nog bij hun ouders thuis een hapje hebben gegeten.

Zoeken jullie ter plekke accommodatie of reserveren jullie toch iets van te voren ?

We hebben alles van tevoren geregeld. De vliegtickets en het hotel hebben we ongeveer een maand voor vertrek on-line geregeld. Op Ishigakijima verbleven we in Hotel Patina (aanrader!) en op Miyakojima in Hotel Atoll Emerald. De hotels hebben we uitgekozen vanwege de gunstige ligging nabij een veerboot terminal en het centrum. Hotel Patina zullen we waarschijnlijk de volgende keer weer gebruiken. Op Miyakojima zijn we van plan de eerstvolgende keer bij Tokyu Resort te verblijven. Op Okinawa hebben we ooit eens in het Ekka Hotel in Naha geslapen, maar ook in Resort Hotel Bel Paraiso, maar dat is alweer een tijdje geleden. Op Ishigakijima zit ook nog een Toyoko Inn bedenk ik me nu, ook niet zo ver van het centrum en de veerboot terminal.
Ishigakijima was in oktober de uitvalsbasis om de rest van de eilanden te bezoeken. Dit kan prima middels dagtochtjes, maar je kunt er natuurlijk ook overnachten. Sommige van de eilandjes zijn echter zo klein, dat er na een uur of vijf weinig meer te beleven valt, maar dat heeft misschien ook wel weer zijn charme.

Welke vliegmaatschappij kiezen jullie meestal om naar de eilanden te vliegen ?

Dat verschilt. De laatste keer hebben we met ANA gevlogen. Reden hiervoor was dat ANA vanaf Kobe Airport (mijn schoonmoeder woont in Kobe) naar Ishigaki vliegt (overstappen op Naha Airport in Okinawa). Daarnaast was de vertrektijd gunstig en viel de prijs redelijk mee (JYE 30.000 per persoon). We zijn echter ook wel eens met JAL naar Okinawa/Miyakojima gevlogen. Hangt ook een beetje van de prijs en vertrektijden af. Via Osaka International Airport (ook wel Itami Airport, niet verwarren met Kansai International Airport) kun je ook prima op Okinawa vliegen, aangezien dat niet zo ver van Kobe ligt, maar vanuit Kobe moeten wij dan eerst een stukje met de trein en daarna met de bus (Airport Limousine), Kobe Airport is wat dat betreft iets praktischer voor ons. Waarbij opgemerkt dat we voor de meeste binnenlandse vluchten toch wel genoodzaakt zijn Itami Airport te gebruiken.

Nog wat fotootjes om (misschien) in de stemming te komen. De eerste vier foto’s (van links naar rechts) zijn op Kuroshima gemaakt. De eerste drie onderwaterfoto’s heb ik met een wegwerp onderwatercamera van Kodak gemaakt. De overige vijf zijn met een gehuurde digitale onderwatercamera gemaakt in de buurt van Kohama. Ja, de kwaliteit is belabberd, foto’s maken onder water is toch een vak apart!

Groet,

Sonatine

1 like

Zo, even een update vanuit Tokyo. Inderdaad, Tokyo, en niet Yokohama. Tokyo is verslavend. Ik heb dus het hotel in Yokohama geannulleerd en m’n verblijf in Tokyo verlengd. Ik ben maandag wel voor een dagtrip naar Yokohama geweest, toch zeker wel een leuke stad. Vandaag zou dan nu eigenlijk mijn laatste dag Tokyo zijn.

Zit er nu alleen wel aan te denken ook Kanazawa te schrappen. Slecht weer (regen en rond het vriespunt), en ik heb ook het gevoel dat de hoofdattractie van de stad, de tuin, nu niet tot z’n recht komt. En ergens heb ik er gewoon geen zin in, ik wil nog niet weg uit Tokyo. Dus ik denk dat ik hier nu nog twee dagen blijf, morgen wel m’n JRP ga ophalen en dan een dagtrip naar Nikko maak, war nu een mooi pak sneeuw ligt. En dan heb ik vrijdag nog tijd voor van alles en nog wat in/rond Tokyo. Geef ik toch weer toe aan m’n verslaving…

De tuin in Kanazawa moet je bij mooi zonnig winter-, lente- of herfstweer zien, het ligt aan de kust dus er kan veel wind staan.

Goed plan om in Tokyo te blijven, ik wens je nog veel plezier !

vr.gr. Ton