Heb de wifi vandaag in Asahikawa ontvangen, en het werkt!
Het lijkt er overigens op alsof de weergoden enigszins naar je geluisterd hebben, gisterenavond was het wel warm, maar totaal niet zo benauwd. Al zijn er nog twee andere opties: 1) ik ben tijdens het Soma Noma Oi zo erg verbrand dat ik niet meer kan zweten, of 2) door de radioactieve straling van Fukushima ben ik nu resistent tegen die warmte. Al zou dat dan weer snel uitgewerkt zijn, want vanochtend was het weer ouderwets plakweer. Wat dat betreft is het nu in Asahikawa een stuk aangenamer, wel een bloedhete zon maar lang niet zo benauwd, en 's avonds koelt het ook af tot onder de 20 graden. Heb zelfs mensen met een dikke winterjas zien lopen, en in veel gebouwen hebben ze de verwarming volgens mij nog aan staan…
Ishinomaki is inderdaad een van de zwaarst getroffen plaatsen, al zie je dat niet direct meer: alle rotzooi is wel opgeruimd. Maar je voelt wel een bepaalde leegte, voor een dergelijk stadje zie je wel erg veel bouwwerkzaamheden, en her en der zie je ook noodgebouwen in de vorm van containers staan. Ik ben er ook in twee “recovery villages” geweest, al draaien die toch voornamelijk om verse lokale producten waar ik zo niks mee kon. Iets van een restaurantje ontbrak helaas. Vlakbij het station (bus net gemist…) nog wel lekker gegeten, yakisoba met oesters, in een restaurantje waar het water toch ook nog een meter hoog had gestaan.
In Matsushima is het me vorig jaar toch minder opgevallen, uiteraard zag je her en der nog wel iets, maar daar leek alles gewoon weer op volle kracht te draaien. Toch het effect van massatoerisme waarschijnlijk. Shiogama voelde toen wel als een soort spookstadje, maar dat had wellicht nog niet eens zozeer met de tsunami van doen.
De voornaamste reden voor mijn bezoek aan Ishinomaki was echter het Ishinomori Mangattan Museum, ook zwaar getroffen door de tsunami maar inmiddels geheel hersteld. Ook al ben ik niet echt bekend met het werk van Ishinomori, het was toch wel erg leuk. En onderweg vanaf het station kom je ook talloze standbeelden van zijn creaties tegen, met name van Cyborg 009 en Kamen Rider. Leuke dagtrip, noodgedwongen wel kort aangezien ik nog op tijd terug moest zijn om m’n JRP in te wisselen (al had ik achteraf dat beter eerst kunnen doen en dan gewoon een bus later naar Ishinomaki nemen, maar dat bedacht ik me pas toen ik al in de bus zat…).
Meteen bij het inwisselen van de JRP trouwens de nodige reserveringen gemaakt, maar helaas is niet alles gelukt. Ik heb wel kaartjes voor de SL Hakodate Onuma, de Resort Asunarosimokita en de Resort Shirakami, maar helaas niet voor de SL Ginga en ook niet voor de Furano Biei Norokko Train. Voor die laatste is een reservering niet noodzakelijk, dus morgen maar zien hoe druk het is.
Maar gisteren dus wederom de stad uit geweest, nu naar Haranomachi voor het Soma Noma Oi. Niet de makkelijkste bestemming om te bereiken, er ging wel een directe bus vanuit Sendai maar ook de vroegste was me al veel te laat, dan zou ik al een deel van het festival missen. Dus dan maar de trein, met noodgedwongen een stukje bus, een deel van de spoorlijn is door de tsunami weggevaagd en nog altijd niet hersteld. Gelukkig sluit het wel allemaal vrij aardig op elkaar aan, het kost alleen vrij veel tijd. Volgens mij kwamen er dan ook slechts een zeer gering deel van de toch enkele tienduizenden bezoekers op deze manier.
Het was sowieso allemaal een beetje puzzelen, met een (gratis) bus werd je vanaf het station wel richting de paardenrenbaan gebracht, maar de laatste paar honderd meter mocht je dan zonder duidelijke reden toch weer lopen, en sowieso wil je voor het eerste deel van het festival, een optocht van vele honderden samurai in harnas te paard door de stad, juist helemaal aan de andere kant van de renbaan zijn. En ook qua eetstalletjes was het allemaal wat vreemd georganiseerd, binnen het festivalterrein (1000 yen toegang) zeer minimaal met dus eindeloze rijen voor een bakje yakisoba of een bekertje crushed ice, buiten het terrein stond wel wat meer maar dat was toch weer een heel eind lopen door de drukte. En dan was er één heuvel ingericht als tribune maar grotendeels gereserveerd, dus voor de rest was het in de drukte speuren naar een mooi plekje.
Maar goed, de evenementen zelf waren zeer de moeite waard. Allereerst dus de genoemde optocht door de stad, vervolgens een serie paardenraces op de renbaan waarbij meer dan eens een paard zonder ruiter over de finish kwam, en tot slot werden er met vuurpijlen vlaggen de lucht in geschoten die de ruiters op het veld dan moesten zien te vangen, mede door de stevige en steeds draaiende wind was dat een totale chaos. Diezelfde wind heeft er overigens ook wel aan bijgedragen dat ik de warmte best kon hebben en ondanks diverse malen insmeren flink verbrand ben…
Heb ik dan niks van Sendai zelf gezien? Nou, weinig inderdaad. Maar in één opzicht heb ik wel maximaal van Sendai genoten, namelijk van z’n belangrijkste culinaire bijdrage aan de Japanse keuken: gyutan, oftewel rundertong. Vorig jaar ook al op, maar zeker een herhaling waard. Zaterdagavond dus al een keer op de traditionele manier (gegrilde plakjes met rijst en ossenstaartsoep mét stukjes staart), gisteren dacht ik eens alternatief te doen door curry te nemen. Op zich heerlijk, maar toch een tegenvaller: dat was met gewoon rundvlees, niet de tong. Dus alsnog maar een portie erbij besteld, daarna kon ik welhaast naar het hotel rollen, een overdosis gyutan. Waarbij het ook niet meehielp dat een “large biru” daar een pul van een liter bleek te zijn. Maar ik denk dat ik gerust kan stellen dat gyutan mijn favoriete Japanse gerecht is, echt goddelijk…