Reisschema Noord-Honshu

Om m’n vraag zelf al enigszins te beantwoorden: ik zie zojuist dat er tussen Aizu-Wakamatsu en Niigata een SL rijdt, de Banetsu Monogatari. Toch maar eens kijken of ik ergens kan achterhalen of die toevallig op die zaterdag ook rijdt…
(en als dat het geval mocht zijn, dan uiteraard maar hopen dat ik twee weken daarvoor in Sapporo een plekje zou kunnen reserveren…)

Hij rijdt in de zomermaanden op genoemde dagen (zie onder)

Ik begreep van een andere website dat je alleen kunt reserveren op de stations waartussen hij rijdt.
Maar misschien heb je al meer info!

Zo zit ik nog met die Torroko trains op Shikoku; info is summier.

Al wel iets meer info gevonden, lang leve Google Translate…

Hij rijdt dus inderdaad op de zaterdag dat ik daar zou zijn, 's ochtends rijdt ie eerst vanuit Niigata naar Aizu-Wakamatsu (aankomst 13.31u, zelfs zulke stoomtreinen gaan strak op dienstregeling…), en om 15.25u gaat ie weer de andere kant op om om 19.00u weer in Niigata te arriveren. En voor zover ik kan vinden zou je de tickets op elk station met een loket moeten kunnen reserveren. Oftewel, in Sapporo dus direct proberen…
(al zal ik dan uiteraard wel weer moeten wachten tot ik m’n JRP in heb laten gaan…)

Ik zag trouwens dat er bij het station van Aizu Wakamatsu een draaischijf met ringloods ligt, voor zover ik kan vinden geen museum of zo, maar met een beetje mazzel is die stoomloc daar sowieso uiteraard wel een kleine twee uur te aanschouwen.

Mocht dit allemaal lukken dan is deze omweg uiteraard een no-brainer. En ondanks dat het prima mogelijk is met de shinkansen dezelfde avond nog door te reizen naar Tokyo is een overnachting in Niigata dat trouwens ook: inderdaad, uitgerekend dat weekend is er een festival

Hoog tijd dus om nog maar eens wat hotels om te boeken…

Correctie op mezelf: volgens dat plan zou ik op zaterdag in Aizu-Wakamatsu arriveren, om dan dus pas op zondag die SL te nemen. Maar de vertrektijd ver in de middag geeft dan eigenlijk juist nog een beetje extra flexibiliteit, ik zou ook prima op zaterdag ineens vanuit Sendai naar Niigata door kunnen reizen. Dan maar geen betonnen kasteel…

Aangezien Niigata vanwege dat festival de grootste bottleneck qua hotels zal zijn (wonder boven wonder zijn er echter nog kamers beschikbaar!) zal ik daar wel twee nachten vastleggen, dan kan ik altijd nog wat schuiven.

Hoi Wizard,
hoe heb je die festivals eigenlijk gevonden? Heb je gericht gezocht of is er ergens een overzicht van de wat grotere festivals?

Groeten, Rebecca

Zoeken, heel veel zoeken… :biggrin:

Deels valt het overigens wel mee, de festivals van Aomori, Akita en Sendai vormen samen “de grote 3”, daarover is bijvoorbeeld op Japan-Guide wel het een en ander te vinden, en die eerste twee kende ik sowieso ook al van Globe Trekker op Travel Channel. De rest is wat lastiger, Morioka, Yamagata en Niigata hebben op Japan-Guide überhaupt geen eigen pagina, laat staan dat die festivals genoemd worden. Niigata had zelfs eigenlijk alleen maar een tussenhalte zullen zijn, maar bij het zoeken naar informatie over die stoomtrein kwam ik toevallig dat festival tegen…

Tijdens m’n laatste trip naar Tokyo had ik nog een handig (Engelstalig) boekje op de kop getikt met daarin talloze festivals, weliswaar wat verouderd (uit 1987) en ook niet heel erg overzichtelijk, maar van daaruit valt er in ieder geval wat te Googlen. En dan kom je vanzelf wat sites tegen waarop nog meer festivals vermeld staan. Ook ben ik tijdens die reis naar het Furusato Matsuri geweest, een grote beurs in de Tokyo Dome waar alle regio’s van Japan zich presenteren, met de nadruk op festivals en culinaire specialiteiten, daar heb ik ook het een en ander aan informatie opgepikt. Grotendeels in het Japans uiteraard, maar wederom toch weer een basis om mee verder te kunnen zoeken.

Op basis van al die informatie heb ik een (verre van compleet) overzicht samengesteld wanneer er waar bepaalde festivals zijn in die regio, en zo een route samengesteld. De eerder genoemde grote drie als basis, en de rest daaromheen gepland. Goshogawara viel daardoor bijvoorbeeld dan weer af. En ook de wat minder makkelijk te bereiken festivals heb ik nu maar even buiten beschouwing gelaten. Maar al doende ben ik op de huidige route uitgekomen, en zo langzaam aan moet ie ook maar definitief zijn…
(maar dat zei ik ruim een week geleden ook al…)

Wij hebben ons toen voorgenomen om Shikoku te doen; het allereerste wat ik doe is een stuk of wat plaatsen prikken op de kaart.
Eerst maar eens kijken of er hotels zijn die gunstig gelegen en een redelijke prijs hebben.
Dan kijken of er genoeg activiteiten en bezienswaardigheden zijn die makkelijk te bereiken zijn.
Dan kijk ik of het vervoerstechnisch allemaal een beetje vlotten wil; Shikoku is wat minder als het om public transport gaat.
Maar toch als je zoekt dan kun je toch op heel veel plekken wel komen.
Ik heb de pech dat ik al zoveel dingen heb ontdekt die we willen bezoeken zodat we nu al weer tijd te kort komen.

Daarna maak ik een reisplan met wat variaties zodat we ook nog activiteiten kunnen doen als het weer minder is.
We hebben 2 x tijdens onze reizen zeer weinig tot geen regen gehad, maar dat kan ook wel eens anders zijn.
Zo hebben we in Yokohama 1 dag heel veel regen gehad, dat hebben we opgelost met een bezoek aan het aquarium aldaar.

Op een gegeven moment moet je een definitief reisplan hebben…:evil:

Wel herkenbaar inderdaad: eerst een vaag idee, dan moeite om tot een complete invulling te komen (mede ook de reden waarom ik dit draadje gestart was), om dan uiteindelijk meer ideeën te hebben dan je ooit in je reis in zal kunnen passen…

Het is in ieder geval zo dat als je vrijdag weggaat dat je al aardig geacclimatiseerd bent. :zon02:

Sterker nog, ik kan lekker gaan afkoelen daar in Sapporo…
(maar helaas wordt er wel het een en ander aan regen voorspeld :frown:)

Heb gisteren overigens nog wel een eConnect-simkaartje besteld, als het goed is ligt die de dag na aankomst bij m’n hotel. Voor een kleine 4 tientjes wil ik dat wel eens proberen, lijkt me toch wel handig om daar mobiel online te zijn.

Misschien lees je dit nog hier of anders daar: Een hele fijne vakantie >>>

Ik lees het nog hier, over een klein uurtje richting Schiphol (schijnt druk te zijn daar…). Maar dank je, ik ga er weer lekker twee weekjes van genieten!

Goede vakantie offcourse, mocht je dit onderweg nog eens lezen.
We zijn benieuwd naar je souvenirs!:tongue:

En je hele reis natuurlijk

Groeten,
Jan

Even een snelle update: inmiddels zit ik in Hirosaki, en heb net het eerste festival (Neputa Matsuri) achter de rug. In één woord geweldig. En dan morgen naar Aomori…

Heb overigens de reservering voor de SL Banetsu Monogatari (Aizu-Wakamatsu - Niigata) ook binnen. De Seikan Tunnel Tour heb ik echter niet gedaan, in die richting stopt er maar één trein per dag. Dan had ik dus eerst weer terug richting Hakodate gemoeten, om dan opnieuw (maar dan zonder stop) de tunnel door te gaan, dat zou wel erg veel tijd gaan kosten.

Ik zag gisterenavond ook nog een korte impressie van een festival op NHK-World; veel licht en muziek.
Weet alleen niet meer waar het was.

Ben benieuwd naar de SL Banetsu Monogatari, misschien ook nog eens doen.
Maar ja, als we nog weer naar Japan gaan dan willen we eerst Kyushu en mogelijk Okinawa aan doen.

Het is altijd een keuze maken wat je wilt of kan doen.
Die Seikan tunnel door gaan is al een belevenis op zich.
Je denkt dat je er al in gaat, maar dan schijnen er nog wat kleine tunneltjes voor de ingang te zijn.
Vond wel dat de trein weinig herrie maakte in de tunnel; als we door de tunnel onder het Noordzeekanaal door gaan vindt ik dat veel meer herrie veroorzaken.

Succes nog met de trip! :finger:

Een impressie van het festival van gisteren:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“i8_Fs0e_bdo” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Vooral grappig ook om te zien hoe gemoedelijk het allemaal gaat. Een kwartiertje vantevoren wordt de route pas vrij gemaakt, er was afgezien van een stukje betaalde tribunes ook niks afgezet. Maar mensen zitten ook niet uren vantevoren al een mooi plekje vrij te houden, welnee, je zet gewoon een stoeltje neer, of reserveert met een paar stukken tape of een zeiltje op de stoep gewoon een plekje. Probeer dat maar eens in Nederland…

Wat betreft de Seikan-tunnel, ervoor en erna liggen inderdaad volop andere tunnels, dus pas toen het wat langer donker bleef was het duidelijk dat het die tunnel betrof. Verder eigenlijk bijzonders, wat me wel opviel was dat ik niks voelde van druk op m’n oren, iets wat ik bij de kanaaltunnel wel merkte. De trein maakte nog wel een stop in dat ondergrondse station, maar veel viel er niet te zien. En ook de animaties op de schermen werden daarna pas opgestart, maar wellicht had dat er ook mee te maken dat de hele dienstregeling door een aanrijding met een vrachtwagen overhoop lag en er tot aan Kikonai bussen werden ingezet.

Hoi Wizard, ik vind je updates erg leuk, keep 'em coming!
Dit draadje is voor mij een katalysator geweest, ik ga weer eerder terug naar Japan dan verwacht (dit najaar :slight_smile: )
Weliswaar naar een ander gebied, maar noord-Honshu staat ondertussen ook op mijn wensenlijst!

Groeten, Rebecca

En even snel een filmpje van het Aomori Nebuta Matsuri eruit gepikt:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“r6fqtCL8BaA” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

En het Sansha Taisai in Hachinohe:

https://www.youtube.com/watch?v=yo0Vs-YM0n0

Wat een prachtige praalwagens en wat wordt er veel aandacht besteed aan het maken van die wagens.Maar alleen al de sfeer…moeten we toch ook eens doen…

Wat maak je trouwens mooie filmpjes.:ninja: