Reisschema Bali, Lombok en JV

Dat liegen en bedriegen kwam ik vooral veel tegen bij de échte super-low-budget bussen en hotels, ik reisde toen met heel weinig geld. Als je de iets duurdere en meer toeristische bussen en hotels neemt, of een privéchauffeur, heb je er misschien minder last van.
Op Oost-Java vond ik de mensen het vervelendst.

Veel andere mensen vinden Indonesiërs ‘superaardige mensen’, maar ik hoor soms ook wel dat anderen last hadden van opdringerigheid of liegen.

Ik vond het wel jammer en raar want ik heb zelf Indische roots. Maar ik heb dus helemaal niks met die mensen… mij liggen Afrikanen en Zuid-Amerikanen meer. Alhoewel ik de mensen in Laos wel heel leuk vond. Maar ook moeilijk te ‘begrijpen’ vanwege die eeuwige glimlach en altijd overal 'ja’op zeggen. :slight_smile:

Ik heb veel échte low budget bussen gehad, en ik vermaak me daarin altijd wel. Moet ik er wel bij zeggen dat ik de taal spreek, dat maakt het reizen makkelijker.

hallo allemaal,

in mei gaan mijn vriend en ik 3 weken naar indonesie. we vliegen van kuala lumpur naar lombok.
het plan is, aantal dagen lombok, dan gilli meno of air, dan bali (verschillende plekken, vulkaan, ubud, lovina ect.)
Daarbij hebben we alleen de vluchten vast liggen verder niks. als we het ergesn geweldig vinden kunnen we daar dus langer blijven en anders reizen we weer door.
Wat we in elk geval erg graag willen is snorkelen. Nu hadden we in eerste instantie niet het plan om naar west bali te gaan maar ik begrijp dat je daar heel mooi kan snorkelen.
wat is dan het advies? gillis overslaan? of daar heen gaan in de hoop schildpadden te zien en niet te lang blijven hangen zodat we ook nog naar Menjangan ect kunnen?
En kan je vanaf padang bay in een keer daar heen met een bus of taxi? of beter meerdere dagen over doen?

groet sifra

Ik vind Menjangan véél mooier dan de Gili’s. Maar aangezien je 3 weken hebt voor Bali en Lombok heb je waarschijnlijk de tijd om beiden te doen.

Als je schildpadden wilt zien zou ik zeker een georganiseerd tochtje nemen. De kosten vorig naar waren geloof ik 75.000 rp. De kans op schildpadden is dan groter dan wanneer je zelf vanaf het strand snorkelt.

Als je naar Menjagang wilt, kun je in Menjagang zelf blijven (eigenlijk ben je aan de overkant van het eiland, in Pemuteran of in Lovina. Lovina is makkelijk te bereiken vanuit Padangbai.

Vanuit Lovina kun je een taxi nemen naar Menjagang of Pemuteran om daar te verblijven. Je kan ook in Lovina blijven, en voor ongeveer 250.000 rp een snorkeltrip naar Menjagang boeken.

Als je meer wilt dan alleen snorkelen, dan is Lovina het makkelijkste om te verblijven.

super bedankt voor de tips.
naar lovina wilden we idd sowieso al gaan. en vanuit daar mogelijk de Banjar hotsprings, Lake Bratan & Gitgit waterfall doen. Heb je daar ook ervaring mee?

Bedoel je snorkelen met een georganiseerde tocht vanaf de gillis?

Ja, ik ben bij Gigit, banjar hotsprings en het meer geweest. Zie m’n website, ik geloof dat ze allen beschreven staan bij m’n verslag van 2006.

Snorkeltrips naar de schildpadden worden vanaf alle Gili’s aangeboden. Ik heb het vanaf Gili T. gedaan.

Menjagang heb ik bezocht vanuit Pemuteran en Lovina. Dat was in 2011.

Beste Tureluur,

Ik concentreer me even op Java. Hoe denk je van Lombok in een keer naar Java te komen? Als ik me niet vergis heeft Ketapang geen vliegveld. Wat wil je in Kediri gaan doen? Twee dagen Yogya? Dat is veel te kort je zal minimaal 3 maar beter is om 5 dagen voor Yogya in te plannen. Waarom 1 dag in Bandung? Sla Bandung over of plan minimaal 1 dag extra zodat je ook echt wat kan gaan zien in Bandung. Ik zou, als ik jouw was, Lombok vergeten en een paar dagen extra inlassen voor Bali en/of Midden Java. Je zal bij dit schema vrijwel elke dag (de hele dag) onderweg zijn. Niet echt relaxed en na deze reis zal je aan vakantie toe zijn. Hou er rekening mee dat het klimaat vermoeiend is (een van de redenen waarom Indonesiers een veel lager (werk)tempo hebben dan wij is het klimaat). Pas ook goed op je gezondheid want een dagje buikloop o.i.d. kan je bij dit schema absoluut niet gebruiken (en daar zou je zomaar een dag of wat last van kunnen hebben ivm het andere klimaat en ander eten). Je zal waarschijnlijk al last hebben van de moesson dus je reistempo zal daar alleen maar langzamer van worden.

Ik kom er net achter dat de tickets op 11 oktober geboekt zijn ipv op 12 oktober!
Dat geeft alweer een dag ruimte :slight_smile:

@Villa Ditya: Bedankt voor je reactie. Ik had ook geen idee of het mogelijk was om vanaf Lombok in 1 dag naar Java te komen. Vandaar mijn vraag ook hier. We gaan het nu in 2 dagen doen en laten de boel gewoon open. We zien wel hoe ver we dan gaan komen.

Kreeg op een ander forum nog deze reactie over de trein van Malang naar Yogja. Dat is wellicht ook wel een fijne optie! (ik post m hier even mochten er meer mensen zijn die er iets aan kunnen hebben).

*Hi,
*
This part is questionable for me:

24 Kalibaru – Malang
25 Malang – Kediri
*26 Kediri – Yogjakarta
*

*Kalibaru to Malang is quite a long drive. If you leave in the morning, you will arrive in Malang around 6 hours later. You won’t have enough time to explore Malang because you have to leave to Kediri the next day. I think you should drop Kediri, so the plan should be: 25 Malang, 26 Malang-Yogyakarta.

Malang to Yogyakarta is quite a long drive, I think it’s better to take the afternoon train from Malang at 26 afternoon. Gajayana train is leaving around 1.45 PM and arrive around 8 PM in Yogyakarta while Malabar train is leaving around 3.45 PM and arrive around 11 PM in Yogyakarta.

Other than the above part, I think the rest of the plan is quite realistic.
*

Bandung hebben we er trouwens in zitten omdat we vanaf daar naar Singapore zullen vliegen.We moeten er dus sowieso naartoe :slight_smile: Liever hadden we er 2 dagen gehad maar goed…we waren sowieso liever 3 maanden dan 3 weken op reis gegaan :slight_smile:

Vliegtuigen die op 11 oktober vertrekken komen op 12 oktober aan.

I know, maar als je mn schema had bekeken had je gezien dat ik daar op 12 oktober vertrek en op 13 oktober aankom

Blijft nog steeds de vraag: waarom via Malang? En niet gewoon vliegen naar Yogja?

Sorry, geen zin om alles terug te lezen. Ik word moe als ik moet denken aan reizen in een hoog tempo :slight_smile:

Omdat we graag de Ijen vulkaan zouden willen zien en de plantages bij Kalibaru.

Zit me af te vragen of er meerdere topics zijn met zoveel reacties n.a.v. een reisschema…

Bij Bandung heb je toch ook vulkanisch gebied en plantages? Ik zou het logistiek versimpelen. Heel oost java skippen, direct vliegen naar Yogja, en daar in de omgeving veel zien met Yogja als prettige basis, idem voor Bandung.

12 okt: aankomst Bali, transfer Ubud
13-15 okt: bijkomen van de lange vlucht, stadje verkennen, tempels en rijstvelden
16 okt: transfer naar Lovina, 's middags evt snorkelen (als het tij het toelaat)
17 okt: Lovina dolfijnen en tochtje omgeving.
18 okt: snorkeltrip naar Menjangan
19 okt: boot naar Java, transfer naar Ijen (overnachting: Arabica)
20 okt: beklimmen vulkaan, transfer naar Probolinggo
21 okt: in de vroege morgen beklimmen van de Bromo, daarna transfer naar Malang
22 okt: Malang
23 okt: Malang Yogya per trein
24 okt: Yogya
25 okt: Yogya
26 okt: Dieng
27 okt: Borbudur + Prambanan
28 okt: Yogya - Bandung
29 okt: Bandung
30 okt: Bandung
31 okt: Bandung, T. Perahu
1 nov: bandung - singapore

Zo zou ik het ongeveer doen. Minder steden, en langer per stad. Daardoor zie je uiteindelijk meer, en het is minder vermoeiend. Bovendien biedt dit schema ruimte voor als je onverwachts ziekt wordt o.i.d.

In dit schema zitten nog steeds lange reisdagen, maar niet teveel in een te korte tijd.

Ik vind het wel leuk dat jullie ondanks alles toch elke keer terug blijven komen :chin::zon02:

Thnx voor de route Jenny! Klinkt goed! Ook je suggesties ter plekke zijn nuttig (Dieng, T.Perahu).
Mijn vriend haalt vanmiddag een Lonely Planet en dan gaan we daar ook eens mee aan de slag!
Snorkelen bij Menjangan is volgens mij ook een goed alternatief voor Gili (hopen dat mijn vriend het daar ook mee eens)

Anders gaat je vriend toch lekker in zijn eentje naar de Gili’s en zien jullie elkaar later weer? (Dit is geen grapje.)

nou het is niet dat ik per se NIET naar de Gili’s wil, het is alleen lastig om het in een route te passen.
Dus als hij wel zou gaan en ik niet dan lossen we daar nog niks mee op want dan zitten we nog steeds met hetzelfde reisschema :slight_smile:

Nee, dan doe jij gewoon de rustigere versie van Jenny, en zie je hem op Bali of in Malang ofzo. Zoveel mensen reizen alleen! (Ik ook vaak.)