Reisgids Java (backpacken)

Hoi Mirthe,

Ik zit met hetzelfde issue te worstelen als jij. Die tip van de LP is ook erg ok.
Misschien heb je hier wat aan: http://www.lannoo.com/content/trotter/wbnl/listview/1/index.jsp?titelcode=11928

Groetjes

Dat zeg ik; TROTTER !!! Heb 'm gisteren even opgehaald bij de Bruna (had deze besteld) en weer een beetje doorgelezen, maar ontzettend veel informatie over van alles en nog wat. Wat een eigenwijze mensen, willen ook niets van je aannemen :beef:

Boomaap; nog even over de treinreis Bandung-Yogya; is deze wel veilig want hierover stond in de Nieuwe Trotter dat ik op moet letten op zakkenrollers e.d. of zal ik daar op een Executip-trein minder last van hebben.

Groetjes, Indesco

1 like

Hoe goed een reisgids is, kan je pas achteraf beoordelen. Hoe weet je nu of de gegeven informatie klopt en up-to-date is wanneer je nog niet in het land bent geweest? :confused:

Nog twee weken…

Hi Ind’o,

Op de treinen reizen satpam en ook polisi mee. De slimste zakkenrollers reizen goed gekleed met de eksekutip treinen mee, hebben het vooral gemunt op noodboeken. Daar hebben ze hele slimme trucen voor, vooral in de nachttreinen. Ik zou 's nachts reizen altijd afraden, ten eerste omdat je niets ziet, ten 2e) omdat een rijtuig slapende Indonesiers er als een lijkenhuis uitziet, wat trekken die mensen rare koppen als ze slapen, heeft me altijd verbaasd. De 1ste en 2e klas treinen zou ik erg veilig willen noemen. Op stations moet je alert wezen.

Dat heet toch voorpret Yen, duurt langer dan de hele vakansi en is gratis :smiley:

Ik heb de Trotter gebruikt in de USA en heb er goede ervaringen mee. Ik ga trouwens nooite helemaal blindelings uit van een reisgids ook niet de LP. Vaak kan je ook bij het lokale VVV wel terecht. Maar ik denk dat dit een goede gids is om naast je te hebben.

http://www.lannoo.com/content/trotter/overtrotter/index.jsp

Ik ben meer van de napret dan de voorpret. Foto’s uitzoeken en bewerken, verhalen vertellen…

Bovendien is de info online over Sumba en Alor enigszins beperkt, en ligt mijn Periplus boek aan de andere kant van de plas.

De VS is Indonesie niet, dingen (met name prijzen en vertrektijden) zijn in Indonesie veel meer aan veranderingen onderhevig dan in de VS. En zo vind ik de Lonely Planet van Indonesie redelijk goed (voor de dingen waarvoor ik hem gebruik, met name de kaartjes dus), maar vind ik die van Bangladesh ronduit slecht.

Foute vergelijking dus.

De veiligheid in de dagtreinen van Bandung en Yogya (v.v) is goed te noemen.
Ik heb samen met mijn vrouw onze spullen achtergelaten , en gebivakkeerd in de restauratiewagen.
Urenlang.
Trouwens ik vraag altijd beleefd aan mijn buurman/vrouw of ze op mijn spullen wil letten.
Titip barang saya mbak / mas , Kan je een oogje houden op mijn spullen ?

In combinatie met dit :
Je bent weer es tever gegaan knul, altijd maar die droom verstieren. Laat die mensen toch lekker door die vuilnisbak Java kachelen, zich laten rippen en naaien. Een eiland 3x zo groot als Nederland met 120 miljoen inwoners, 50% van de Indonesische bevolking. Met een feodale cultuur die nog uit de middeleeuwen stamt. Vergeet nooit : De Javanen zijn het enige volk ter wereld dat zijn wapen op de rug draagt.

Het afbeelden van een cartoon van een Javaan(?) met een AK47 achter zijn rug en de tekst heeft mijn inziens niks mee te maken met de topic Reisgids Java (backpacken).

Backpacken Ik vind het onsmakelijk , ik vraag me af wat je bedoeling is ?
Vooral de tekst **Op wacht te Ambon . **
Ik neem aan dat je het ergens geplukt heb , maar is niet duidelijk wat de link is met de topic.

Ter illustratie van uw oorlogstijd :disgust:

In oorlogstijd wordt de keris (cq AK 47) aan de voorkant gedragen.

Wat ik niet begrijp is de link met AMBON.
Zoals de meesten het weten was jaren geleden een SARA kwestie op Ambon .
Inmiddels is het al min of meer gesust , maar nog steeds fragiel , met af en toe kleine problemen.

Voor lezers die nog niet voldoende weten over de cultuur/adat van Indonesia mag een doorsnee Javaan geen keris dragen .
Het is voorbehouden aan de edelen , zoiets zoals de oude europes adel-ridders die gerechtigd zijn om een zwaard te dragen.
Er zijn verschillende soorten keris.

Ook kunnen alleen leden van het Hof , officieren en ook soldaten van de het gebruiken.

Er zijn nog niet zo lang geleden meerdere mensen op Ambon tot levenslang veroordeeld wegens het bezit van een stuk textiel in de verkeerde kleuren.

http://harryvanbommel.sp.nl/weblog/files/2007/07/rms.gif

Volgens mij kun je die hele LP lezen op Indahnesia.com
Helemaal overgeschreven.

Wat ik jammer vind, is dat een aantal reizigers bepaalde tips van anderen naar beneden halen, terwijl we alleen maar info willen hebben.

Bijv. Trotter of LP boek zijn goede boeken om er naast te hebben.
Het backpacken is iets wat je ter plaatse zal moeten uitvogelen, maar de grote lijnen staan in het boekje, dus waarom zou je deze niet meenemen.

Uiteindelijk was de vraag of er een reisgids bestaat over Java en Bali, die bestaat dus.
De trotter.

Mensen als jullie medereizigers wat tips willen geven, heel graag.
Maar kraak niet andermans tips af, ze zullen het niet voor niets zeggen.
Trouwens iedereen heeft een eigen smaak en dat is dus aan degene te bepalen of hij/zij er iets mee wil gaan doen of niet.

Ik zie dat afkraken niet zo. Java is 4x zo groot als Nederland. en in hoeveel tijd wil je dat bacpacken?
Ik lees hier alleen maar postings van redelijk ervaren mensen.

Neen, dan ik. Ik boek een hotelletje op Midden-Java en ga dat gedeelte eens verkennen met de plaatselijke gids aldaar. Misschien boek ik wel een dagtripje.
Volgende keer (lees jaar) naar West java, dan Oost java.
Niks reisgidsjes. Heb ik niet nodig. Alleen maar als naslagwerk, en zelfs dat nog niet eens
Wanneer ik iets wil weten, post ik hier de vraag: tips voor een reis op Oost- Midden - West java?
Ik wacht af en noteer deze.** Ik ga toch niet discussieren over de inhoud van boeken**?

Wandelen in die hete zon? Mij niet gezien?:tongue:

Maryono, blijf maar lekker posten op jouw manier.
Ik begrijp je volkomen.

Dank je wel Akire dat je de Trotter (recent juni 2008) ook aanbeveelt; heb net weer heel veel zitten lezen en je haalt er echt goede tips uit. En als je iets niet tegenkomt, dan is daar het forum voor.

Indesco

Hahahaha!
Man, ik was ooit eens strontziek geweest. 1 week lang.
Ik ben een gewoontemens, altijd terug naar datzelfde stekje.
Van daaruit verkennen.

Ooit eens van Solo naar Oost-java gegaan. Negen uur plus nog wat met topsnelheid gereden. Drie keer gestopt gerust. Wat valt er te beleven op die tocht. Niks.
Daar aangekomen. Drie dagen halfdood in mijn nest gelegen.
Had al afgesproken met een visser om eens op volle zee te gaan met zijn boot. Niets van terechtgekomen.
Vandaaruit - Oost java naar Denpasar. 6 uur topsnelheid, voor wat het waard is.
Een stop om te eten.
Half dood kwam ik aan.

Ik ben geen avonturier, backpacker. Neen ik blijf lekker 4 weken op 1 stekje en dat is mijn centrale basis voor mijn uitstapjes.
Lekker rustig aan. Een warungkje hier, een fotokiekje daar.
Naik dokar met een kuda dat voor je neus scheit. Zalig.
Niet dat gesjouw in die brandende hitte. Niets voor mij.

In Indonesie maak je de gekste dingen mee. Sta je voor de grootste verrassingen.
Geen zin om dat in een boekje op te zoeken.
Wat komt dat komt.

Soms heb ik het idee dat mensen hier posten om alleen maar aan iedereen te verkondigen dat ze naar indonesie gaan.
Nou zulk wereldnieuws is dat ook weer niet hoor.
Anderen stellen zich op als de betweter.

Vandaar dat enkelen zich hierover druk maken.

Dat is ook zo .
Iedere reizigers heeft zijn eigen doelen en middelen.
De ene vindt strand , zee het toppunt van vakantie, bij de andere staat cultuur of natuur op de 1ste plaats.

Ik vertel mijn eigen ervaringen zoals ik het beleefd heb , en geef het door op delen waarvan ik denk dat anderen iets aan hebben .

Ondanks dat ik al tig keren geweest ben op Java in de afgelopen 30 jaren en ihb West Java en Jakarta e.o zie ik nog steeds nieuwe zaken en tips die ingebracht zijn door andere reizigers.
Sommige inbreng kan ik ook best gebruiken .

Je schreef :Het backpacken is iets wat je ter plaatse zal moeten uitvogelen, maar de grote lijnen staan in het boekje, dus waarom zou je deze niet meenemen.

Zou ik ook doen , je gaat toch niet het wiel weer zelf gaan uitvinden.

Je wilt alleen maar tips naar eigen smaak, aardbeienvanille misschien, met of zonder chocola?

Ja dat is moeilijk want ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. En in deze avidôme vliegen er van zeer gevarieerde pluimage rond, kolibries, rijstepikkertjes, lories en kaketoes en ook een neushoornvogel. Helaas schijnt de zon niet dag en nacht. Straks ben je aan het backpacken op het overvolle Java tussen de hopen vuilnis gestort door de 120 miljoen inwoners van dat eiland die zich geen vuilnisbak kunnen veroorloven. Dan ga je vast sommigen hier verwijten dat dit nooit verteld is. Nee zo werkt het niet. Informatie moet compleet zijn. Die compleetheid is hier aardig te vinden. Berichtgeving die je niet aanstaat lees je toch gewoon niet, punt…uit. Overigens de leukste vakantie is naar de hemel, daar is alles OK.:zon:

Iyah

Informasi harus BAL

Benar
Akurat
Lengkap

Een beetje Indonesisch leren kan ook geen kwaad, toch?

Meneer Boomaap, bent u dan de neushoornvogel ? Ik kan Akire niet helemaal ongelijk geven, maar ja, het is eigenlijk al zo vaak gezegd … en tuurlijk, als je het niet wilt lezen, moet je dat ook niet doen, maar ik kan mij voorstellen dat als je iets vraagt en jullie zitten onderling ruzie te maken, betweterig te zijn en te sijken, dan is dat voor een backpacker, toerist e.d. niet leuk … wanneer leren jullie het nu eens ? :slywink:

Meneer Boomaap, heeft u voor mij al uit kunnen zoeken waar de gitarenfabriek precies zit … stond niet in de reisgids (hihihihi, voordat ik op mijn sodemieter krijg dat het niets met het onderwerp te maken heeft). Zal ik daarnaast ook een kop thee/koffie o.i.d. bij u komen drinken als we in Solo zijn beland of spreken we ergens af (samen met mijn vriend natuurlijk wel, want die wil ook nog naar die gitarenfabriek. Nou, ik hoor het wel.

Groetjes, Indesco:dag: