Reisgids Java (backpacken)

Maryono’s manier van verwoorden is mss niet al te subtiel, maar het samenstellen van een map met kopieen van reisboeken en info van het internet vind ik een heel leuk plan! Zelf nooit gedaan, ik zoek dingen op op het net of in (foto)boeken en krabbel ze dan in een Lonely Planet oid erbij. Maar zijn idee is veel netter!

Ik ben ook bereid om mee te denken en samen te stellen van een gewone reisplan over West en mss Midden Java.Ik denk iets te weten over de 2 gebieden ,l vandaag zit ik in Jakarta .
ik heb ook een plattwegrond van roeristische ara’ s van Java (thuis in Amsterdam).

Alleen kom ik pas over 1 maand terug in nederland.

Is inderdaad wel een leuk idee, je eigen dingetjes samenstellen uit verschillende boeken enzo. Meestal houdt het voor mij bij internet op.
Mijn Java-probleem heeft zichzelf echter al opgelost: een oud-vriendin van me zit weer in Jakarta als ik daar ben. Dus ik ga alleen Jogja en Jakarta aandoen.

He Maryono,

Je bent weer es tever gegaan knul, altijd maar die droom verstieren. Laat die mensen toch lekker door die vuilnisbak Java kachelen, zich laten rippen en naaien. Een eiland 3x zo groot als Nederland met 120 miljoen inwoners, 50% van de Indonesische bevolking. Met een feodale cultuur die nog uit de middeleeuwen stamt. Vergeet nooit : De Javanen zijn het enige volk ter wereld dat zijn wapen op de rug draagt.

Overigens zijn je ideeen wel erg goed, ze worden meteen overgenomen. Hoe heette die site ook weer vol jat- en pikwerk, van die rooie Brabander?:lol:

Salam sejahtera

Si monyet yg suka disalahgunakan pohon (sebenarnya utk kencing :drugged: )

Ik wou eigenlijk nog reageren op die Javaanse knuffelkakkerlak met ze “Highlights” van hiero, maar lamaar, wordt die Ketut weer boos. Hij reageert trouwens niet op PM’s, de schijtert.

x

Trouwens op dat blog van Londoh sterft het van de tips voor dagjes uit in Midden Java, zie je geen toerist. Ketut heeft echter de link weggehaald. Die Londoh lag steeds te sijken tegen die Javaanse knuffelkakkerlak en die Bule456 een alias van Oyibo, moderator van de grootste Indonesische jat- en piksite van Nederland,

Highlights: Drie dagen regen in Jakarta, als de zon schijnt koolmonoxidevergiftiging, Bandung gasmasker mee, Borobudur, stel je voor dat je op een vrije dag komt, de Indonesiers zitten tot op de hoogste etages met hun rantang en tikar te piknikken, overal vullis. Scheermes (silet) in je tas, dompet, creditcard, vliegticket en camera pleitos. Voedselvergiftiging na het eten in een toeristenrestaurant vol health food. Herpes opgelopen na een snelle wip op Jl. Pasar Kembang, portemonnee was na afloop ook leeg, dus de reisverzekering gebeld. Ongevallen na een wip worden niet gedekt Meneer :dag:

De link staat er nog steeds gewoon hoor. De hele discussie na de startpost is weggehaald.

Juffrouw Jenny zou graag een beroep op u doen: http://wereldwijzer.nl/showthread.php?p=370490#post370490

Maafkan saya Boss :hihi:

Hoe weet jij precies wat mij aanspreekt?

Misschien drink ik ook wel graag te veel en heb ik ook wel wat te besteden…

Stop toch alsjeblieft eens met je kort-door-de-bocht en betweterige posts. Ik krijg zelfs een beetje last van plaatsvervangende schaamte door die walgelijke toon in je posts. En dat terwijl je toch best wel wat leuke dingen in te brengen hebt. Misschien moet je het leven en je medemens eens wat positiever en minder oordelend bekijken.

Zo Maryono, je hebt gelukkig nog “best wel wat leuke dingen in te brengen”, wat zal je blij zijn dat te horen.

Als ik die berichten van die myrte86 lees dan denk ik meteen vol medelijden “armoezaaier”, omdat het hem niet lukt dit verborgen te houden gaat hij om zich heen slaan. Het gaat er toch op dit forum toch om kennis te delen. Doch velen houden zich er mee bezig hoe anderen schrijven, en het zijn nog halve psychologen ook, want na een paar zinnen leggen ze even een “naar” karakter bloot omdat een realistisch beeld van Indonesië niet van pas komt in hun droomreis.

In een ander topic las ik het volgende van de hand van onze armoezaaier:

Die genoeg mensen om hem heen zullen wel junks zijn, luxe positie om effies lekker door Java te spacen.

Maryono ga dus door met je, althans door mij, zeer gewaardeerde berichten, als ze verdwenen zijn dan weet je dat er iemand weer eens bij de mod geklaagd heeft. Nederlanders zijn nou eenmaal een volk van klagers, dat hebben de Javanen van hun overgenomen.

x

Op de site van lonely planet zag ik dat je, uiteraard tegen betaling á € 8,10, het hoofdstuk Java uit LP Indonesie kan downloaden. Scheelt een hoop eigen knutselwerk…

Hoi Myrte,

Trotter is een klein en handzaam boek met best aardige dingen en informatie. Let wel op jaar van uitgave. Informatie verouderd snel. Enne je kunt natuurlijk ook Lonely planet alleen datgene meenemen wat jij wilt meenemen.
Succes en vooral fijne vakantie.

Sorry alle anderen maar Myrthe, ik heb tot nu toe heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel boeken gelezen over Indonesie maar favoriet voor mij blijft Trotter (Java/Bali/Lombok); goede info over hotels/eten/omgeving enz. Indesco

Overigens laatste versie van Trotter is juni 2008. Indesco

Als je reisgidsen als leidraad neemt dan weet je zeker dat je medereizigers en andere vakantiegangers tegenkomt op die plaatsen die worden aangeraden. dan is nog maar af te wachten of de plek nog hetzelfde is als op het moment dat de copy voor de reisgids binnenkwam zo een twee of meer jaren geleden. De koki van het goede restaurant is inmiddels een eigen warung begonnen, het hotel is van eigenaar veranderd. Ik zoek mijn hotels altijd via taxichauffeurs, tukang beca, tukang ojeg. Maar ik spreek bahasa Indonesia dus dat is niet helemaal eerlijk spel. Soms gaat het wel eens mis, hangt van de situatie af. Als je op doorreis bent wil je gewoon dicht bij een station, terminal of airport zitten en denk je tis maar voor een nacht en morgen moet ik vroeg op, dan zeg je maar ja. Ik heb ook op deze manier geweldige hotels ontdekt. Ik zou mensen ook aanraden om wat anders te lezen dan die boekjes met opsommingen, uittreksels en verouderde prijzen.

Verleden jaar kocht ik voor weinig bij De Slegte het volgende boekje:

http://www.dumpjeplaatje.nl/images/jf863099.jpg

Dat geeft een geweldig inzicht in de Javaanse cultuur. Die is voor buitenstaanders vrij moeilijk te begrijpen. Het is een feodale cultuur die eeuwen lang niet is geëvolueerd, daar zijn wij Nederlanders overigens medeschuldig aan. Alleen de hofcultuur bloeide en dat is zo een beetje hetgeen de Javaan na de onafhankelijkheid van de RI heeft overgenomen. Het boek is ook nog eens als een reisverhaal geschreven, de reis begint in 1969. Niels Mulder studeert antropologie en gaat voor studie naar Indonesie. Het begint zo:

“Mijn familie is zo Hollands als Hollands maar zijn kan. Met uitzondering van een tante hebben we niets met Indië van doen. Volgens de familie had zij de foute man getrouwd. Hij was van Indische komaf, wat overigens niets aan zijn reputatie toe of af deed. Als kind logeerde ik er graag en was ik niet bevreemd door zijn donkere uiterlijk. Misschien was mijn oom net zo weinig op zijn gemak met zijn Javaanse grootmoeder als mijn ouders het waren met zijn gewelddadige gedrag.”

Af en toe is de materie wel wat taai, maar dat is inherent aan de gecompliceerdheid van de Javaanse cultuur. Dun boek aanrader om mee te nemen en ter plekke te lezen (Yogyakarta)

Dat zegt niks.
Ik heb LP Indonesia 2009 gekocht om iets meer te weten waar de bule’s (orang turis=backpackers) kwamen.
Hun info over Dinas Pariwisata Sumatra Barat (Dienst Toerisme van West Sumatra) is verouderd , de kantoor is al jaaaren verhuisd .
En dat van LP. Weggegooid geld.

De Javanen dragen hun keris (voorzover ze gerechtigd zijn te dragen) in de vredestijd op de rug.
Alleen in oorlogstijd dragen ze het anders .

http://www.dumpjeplaatje.nl/images/glU62115.gif
Op wacht te Ambon