Reisgids Java (backpacken)

Wie-o-wie heeft tips voor een goede, duidelijke gids over Java?

Ik ga backpacken, dus aan een reisgids die het overgrote deel bestaat uit tips voor dure restaurants en dure uitjes heb ik niet zo veel.
Liefst een reisgids met cheapo-style tips.

(Lonely Planet heeft geen aparte gids voor Java en ik ga niet die dikke pil kopen als ik er maar 25% uit lees)

Behalve de Lonely Planet en de Rough Guide zijn er niet echt boeken die specifiek zijn om te backpacken. Dunne reisgidsen als van de ANWB zijn niet echt informatief, en bevatten vaak alleen duurdere restaurant.

Er bestaat overigens wel een LP van Java, maar aangezien die al 10 jaar oud is is dat geen aanrader. Wel goedkoop trouwens: http://www.amazon.com/gp/offer-listing/0864423144/ref=ed_oe_p_olpm :slight_smile:

Beste Myrte
Je wil naar Java , maar welke deel van Java.
Als je eerst jou wensen(reisroute) hier vermeldt kan ervaren backpackers jou mss aanvullende info geven.
Ik zelf ben geen backpacker , maar weet ietsiepietsie van reizen in West Java , een beetje in Midden Java .
De rest kan je altijd opzoeken in de range van Melati hotel klasse (1)tot 2 .
Of je zoekt een guesthouse. in dezelfde prijs klasse.
Het stikt ervan als je niet echt kieskeurig ben .
Ik denk dat de prijzen tussen de 10-15 europernacht per kamer liggen
Van basic t/m kamer met fan .
Bijna elke stad op Java waar toeristen geregeld komen zal wel een " plaatselijke" VVV hebben.
Daar kan je info vragen over " backpackers" accomodaties.
Ik heb net maar LP Indonesia gekocht en mijn vriend Insight Indonesia.
Heb doorgeblader voor mijn reis naar Sumatra , kan ook niet veel vinden.

x

@ Maryono: het gaat er mij niet om hoe het leest, het gaat mij om de inhoud, en als die niet echt up to date is vrees ik dat ik er weinig aan heb.

@ Surya: Ik moet van Bali naar Jakarta zien te komen (voor m’n vlucht terug). Heb eigenlijk niet echt iets in m’n hoofd over Java. Mocht ik me op Bali vermaken, dan wordt het alleen functioneel reizen om bij Jakarta te komen. Als ik snel uitgekeken ben op Bali, dan ga ik gewoon richting Jakarta. Heb werkelijk geen idee van interessante plaatsen op Java die goed te bereiken zijn met openbaar vervoer (tips zijn welkom!), dacht in de richting van Yogjakarta - Bandung - Bogor - Jakarta (dit lijstje is puur geografisch samengesteld, heb geen idee wat er te doen is).

@ maryono:

de Periplus boeken zijn geweldig als achtergrond informatie, de foto’s zijn schitterend, en ik heb ze dan ook (bijna) allemaal in mijn boekenkast staan. maar: ze zijn niet ideaal om mee te slepen. info over hotels is vaak achterhaald (nog meer dan in de LP), en de aangerade hotels zijn niet echt geschikt voor backpackers. en informatie over vervoer (tijden, aantal bussen enz) staat ook beter beschreven in de LP.

al met al een prima naslagwerk dus, maar geen ideale reisgids.

LP vind ik zonde van mijn geld , het is qua inhoud niet mijn “boekje”.
Als ik iets wil weten over de grote steden van java waar het interessant kan zijn voor een gemiddelde Ned. toerist dan ga ik de Indon. site zoeken.
En daar kan een LP , Insight (weet ik veel wat dan ook boekje) niet tippen.
Over echt "bekpekken"weet ik niks , meestal ga ik toch naar minimaal naar een 3 * hotel gaat of een Melati 3 (Jasmijn klasse) hotel .
In midden Java moet je naar Yogyes.com kijken . In de zijstraten van Malioboro straat stikt het van relatief goedkope hotels.
En daar heb je een toeristeninfo kantoor.
Kan je daar bijna alle info van midden Java krijgen

Oost Java ken ik niet goed genoeg.Voorlopig ben ik ook voor 1 maand weg , Sumatra-Batam-Bintan en mss Oost Java.

Hallo,

Ik vind LP wel het prettigst. Er staat ook veel achtergrond informatie in over Indonesie.
Ook de gewoontes en cultuur en geschiedenis. Je kunt ze ook vaak via marktplaats tweedehands kopen.
Ik hoorde van mijn moeder als je een bankrekening heb bij de postbank en een spaarrekening heb en daar dus die speciale punten spaart je de LP met korting kan kopen. Trouwens via bol.com zijn ze ook een stuk goedkoper.

gr van Moira

Batam en Bintan zijn in de periode 2001-2006 zoveel veranderd! Ik herkende de stad waar ik een half jaar gewoond had nauwelijks meer. De eilanden lijken wel uitlopers van Singapore te worden/zijn.

En het ergste: een van mijn favoriete pujasera’s op Batam heeft plaats moeten maken voor een MacDonalds. Hoezo vooruitgang? :confused:

Ik heb tijdens mijn eerste reis op Java (2001 dus) een aantal keer gebruik gemaakt van de touristische punten. Soms hadden ze handige informatie, maar vaak werkten ze alleen voor commissiehotels. Soms waren die gewoon goedkoop en goed (ook handig als je met een travel aankomt in een nieuwe stad en al accomodatie hebt), maar vaak vond ik toch de LP prettiger reisde omdat je dan al een beetje een beeld kon vormen van het deel van de stad waarin je terecht kwam…

Maar ieder zijn ding, want ieder boek heeft ook wel weer zijn beperkingen.

x

Jeetje Maryono, met het verkeerde been uit bed gestapt?

Je legt verbanden die er niet zijn. Waar zie jij staan dat ik het allemaal zo goedkoop mogelijk wil? Ik zoek een reisgids waarin niet voornamelijk dure hotels en dure restaurants staan. Dat heeft niks met mijn budget te maken, maar meer met hoe ik wil reizen en dat ik mensen wil ontmoeten, medereizigers, geen zakenlui.
En ik wil geen lonely planet van indonesië omdat ik die te DIK vind, niet omdat ik 'm te duur vind.

En verder ga ik niet in op je post, je ‘verwijt’ mij in de eerste alinea al dat ik een ticket boek en dan pas ga kijken wat er te doen is. So what? Als dat mijn manier van reizen is… waarom zou ik niet vertrouwen op mijn parate kennis van een land als ik een ticket boek? Overal is wel wat te doen, en wat ik dan precies ga doen vind ik later (adhv reisgids, internet, etc) wel uit.

Volgende keer graag eerst goed lezen en dan pas kortzichte posts plaatsen.

Tips over een aparte reisgids van Java zijn nog steeds welkom.

Hallo,

Ik wil Maryano nog wel even wat zeggen over de lonely planet.
Wij reizen altijd met dat boek en niet om daar alle tips uit te halen zo halen wij ook veel dingen van internet en van mensen die er al ervaring mee hebben. Je moet nooit je volledige beeld laten vormen door boeken. Trouwens er zijn ook veel tips die in de lonely planet staan die prima kloppend zijn en erg leuk om ook gebruik van te maken.

Er zijn trouwens heel veel mensen die eerst een vliegticket boeken en daarna de rest pas plannen dat doen wij eigenlijk altijd. Zo reizen wij eigenlijk al 1.5 jaar rond met we boeken een ticket en plannen daarna hoe we gaan reizen niets mis mee.

Succes Myrte met de voorbereidingen van je reis.

gr van Moira

Er IS geen reisgids over alleen Java met recente informatie voor backpackers.

Als je de LP te dik vindt, kun je overwegen de pagina’s die je wel interessant vindt te kopieren of door de rest eruit te scheuren. Zonde voor het boek (vind ik), maar er zijn meer backpackers die dat doen.

Bedankt Jenny, dan staak ik bij deze gewoon mijn zoektocht naar een Java-gids.
Misschien dat ik wel een 2e hands LP van Indonesië op de kop tik en daar inderdaad de bladzijden van Java uitscheur of kopieer. Het lijkt me toch best handig om ter plekke iets van info bij me te hebben.

EDIT: Ik zie trouwens dat je op de site van Lonely Planet delen kunt downloaden (tegen betaling). Denk dat dat 'm gaat worden.

Dat lijkt me een goede optie in jouw geval! Wanneer je de pagina’s verkleind uitprint (evt de kaarten wat groter) en een dunnere kwaliteit papier gebruikt, zou je idd op een compacter boekwerk uit moeten komen.

x

Maryono, ieder zijn ding. Het is niet aan jou of aan mij om daar over te oordelen :slight_smile: Kuta heeft zeker nog wel een paar redelijk authentieke Banjar, maar daar zul je als touristen niet komen tenzij je door bewoners wordt uitgenodigd.

Er is overigens wel een Lonely Planet speciaal voor Bali.

Even als reactie hierop:

  • in Ubud kun je overal fietsen huren, maar houdt er rekening mee dat de omgeving heel bergachtig is, en dat fietsen in de warmte vermoeiend is. Ik heb het ooit in mijn hoofd gehaald naar Gn Kawi te fietsen, en hoewel dat een tochtje is van nog geen 20 km, was ik helemaal kapot toen ik daar aankwam! De terugreis ging veel te snel, steil de berg af…

  • Brommers die je kan huren zijn in principe 100-120 cc, en vallen onder de Nederlandse wet in de categorie lichte motoren. Heb je een motorrijbewijs?

Hallo,

Iedereen zijn ding inderdaad het is niet aan jou Maryono om dat te beoordelen iedereen heeft en vult zijn vakantie in hoe hij of zij dat wilt.
Ik vond Kuta persoonlijk ook niets maar ik wilde er wel heen om te zien hoe het was zodat ik het zelf kan beoordelen.

gr van Moira

Ben blij dat je het zelf inziet. Van mij hoef je niet meer te reageren in deze topic, je voegt namelijk totaaaaaaaal niks toe (behalve een hele hoop kortzichtige opmerkingen die compleet off-topic zijn).