Advies gevraagd Java Bali, september

Hoi

Van 7 sept tot begin okt gaan wij op vakantie naar Indonesië.
Graag zou ik wat advies willen over mijn voorlopige reisschema.

1. Aankomst Jakarta eind van de middag, dan vliegen naar Yogyakarta. Kunnen we ter plaatse nog een ticket regelen voor diezelfde dag (begin vd avond) of raden jullie aan om in Nederland al een ticket te regelen?

2. Vanuit Yogyakarta; Borbodur, Bromo, evt andere bezienswaardigheden.
    Daarna óf met de bus, óf vliegen naar Denpasar.
    Wat raden jullie aan bus of vliegen?

3. Bali hebben we nog niet echt uitgestippeld. Idee misschien om vanuit Bali een bootexcursie te doen richting Komodo (?!). Is dit de moeite waard?

4. Vanuit Bali moeten we ook weer terug naar Jakarta. Is het de moeite om meerdere dagen in Jakarta door te brengen voor we naar huis vliegen, of misschien maar 1?

5. Ook heb ik een vraag tov de ramadan en het suikerfeest. Zullen er wel ter plaatse makkelijk tickets te regelen zijn als het gaat om de volgende verbindingen:
    Jakarta/Yogyakarta 8 sept
    Yogyakarta/Denpasar rond 20 sept
    Denpasar/Jakarta eind sept/begin okt

Alvast bedankt

Idul Fitri (suikerfeest) valt dit jaar op 21 en 22 september. Vanaf 18 t/m 23 september is iedereen vrij. Vanaf 10 dagen voor 20 september beginnen de hordes, ik heb het over miljoenen mensen terug naar hun kampung te trekken. Na 23 september keren zij weer terug en is het minimaal 10 dagen heel erg druk richting Jakarta, maar ook de andere grote steden in de archipel. Buskaartjes en tickets zijn uitverkocht in Jakarta. Reizen is in die weken op Java ten zeerste af te raden, of het moet richting Jakarta zijn, want dan rijden er veel bijna lege bussen en vliegen er bijna lege vliegtuigen die richting op. Ik zou zeggen verkeerde planning, je kan beter eerst naar Bali gaan en je route in omgekeerde volgorde doen, maar dan kom je ook op een gegeven moment in de drukte.

Jookje,

Misschien dat er naast Boomaap nog andere mensen / forum lezers reageren.
Boomaap is eingelijk altijd alleen maar negatief over anderen en hun reisroutes, afkraken kan hij als de beste. Misschien klopt het wel wat hij zegt, maar ik zou ook even andere reacties afwachten. (Waarschijnlijk gaat dit nu een topic worden waar alleen op mijn reactie word gereageerd, is niet te hopen hoor) :wink:

Grt

Laat je Jookje toch lekker naar Java gaan, de Ramadhan is de belangrijkste maand in de Islam, dus cultureel gezien een belangrijke tijd. Om 0300 uur 's nachts gaat de moskee oproepen voor Suhur, eten voor zonsopgang. Afslanken kan je heel goed in die maand. Nou is het in West Java fanatieker dan in Midden- en Oost Java. Ik zelf heb een keer of 15 de Ramadhan op Java meegemmaakt en ik zorgde er altijd voor dat ik 14 dagen voor tot 14 dagen na Lebaran thuis kon werken. Het verkeer is om een uur of 1700 ook een chaos als je nog nooit eerder in je leven hebt gezien, al die hongerlijers die kris-kras door elkaar rijden. Is dit negatief genoef of moeten er nog wat details bij ? Zoals die keer dat ik in Tasikmalaya (zeer fanatiek) een sigaret uit me handen werd geslagen. Zeker in West-Java wordt er van je verlangd dat je “menghormati puasa” het respecteren van de vasten, dat betekent meedoen. Lekker op een lange busrit waarvan de chauffeur sterft van de honger.

Het is op dit forum zo dat de zaken die mensen niet willen horen als “negatief” worden ervaren. Indonesie moet een droomland zijn, nou mijn zegen heb je, ik zie het even anders. Ik zeg de dingen liever zoals ik ze ervaar, staat het je niet aan, lees je het toch niet.

Ik sta in het algemeen veel positiever tegenover de Islam dan de gemiddelde Nederlander, ik schrik me rot als ik hoor hoe men daar denkt. Dus nogmaals mijn negatieve reisadvies, de Ramadhan is voor een niet moslim de slechtste keuze om op vakantie naar Java te gaan, zeker de 2 weken voor en 2 weken na Idul Fitri. Overigens heb ik al maanden geleden hier gezegd dat men rekening moest houden met deze periode.

Het is relatief.
Hangt ook af waar je het doet en hoe je het doet.
Ik heb diverse malen gereisd tijdens de vastentijd , in mijn jeugd in Indonesia en als toerist met gezin uit Amsterdam .
Kan rustig eten en drinken , zolang je het niet in het openbaar doet.
Precies dezelfde verhaal dat je in een streng christelijke gemeente op zondag geen "rare"dingen doet.

Als Moslim wordt ik zelf goed ontvangen en krijg eten en drinken aangeboden bij andere Indonesische moslims(familie en vrienden) tijdens de vastentijd. Uiteraard geweigerd .
De Islam is een tolerante geloof .
Niet te verwarren met intolerante Moslims , dat hebt je ook .

Het is waar dat je rekening moet houden met eventuele “volksverhuizing”/.
Vaak is het aangeduid met -H7 t/m -H1 (de dag voor the D-Day= De suikerfeestdag) en de + H1 (dag na D-Day) t/m + H7.

Als je goed voorbereidt en niet terechtkomt tussen de Arus Mudik of Arus Balik (-H7 t/m +H7) kan je wel reizen. .

Kan je ook korte ritjes maken in Jakarta en omgeving(2 dagen ongeveer) en naar Bogor en of Carita-Anyer Beach.

Sorry foutje in de werkwoordsvorm, moet zijn **“was” **gezien de voortschrijdende Arabische invloed (Geld !!) op Java en onderhorigheden

Dit kan door Akire & Co weer lekker als “negatief” uitgelegd worden, maar het gaat mij aan het hart dat de zeer tolerante Javaanse cultuur zo verneukt wordt. Javaanse islam zou als voorbeeld voor de hele wereld moeten dienen, ook voor die Nederlanders die alles zo goed weten, niet in een God geloven, maar in zichzelf en denken dat er wel “iets” is.

Kennelijk weet dhr Menir Boomaap niet wat het verschil is tussen Islam en Moslim .
Islam is het geloof en Moslim zijn de gelovigen.

Wel heeft Menir BA enigzins gelijk dat er een intensivering van de druk uit het midden oosten , in het bijzonder de verspreiding van Wahabisme of Salafisme .En dankzij de olie dollar.
Even een kleine aanvulling en zeker omdat de Indonesische Moslims nooit zullen “verneuken” door vreemde invloeden.

Mag ik aannemen dat de opmerking over de Nederlanders (“die alles zo goed weten”) niet op dhr BA van toepassing is ?

Ben je van je geloof af gevallen ? :smiley:

Het is trouwens wel het toppunt van arrogantie dat jij hiero gaat bepalen of iemand “gelijk” heb. Wie denk je nou eigenlijk wie je nou helemaal ben?

De dorpsgek met een politiepet op misschien…?

Maar…beetje verwarrend…ik dacht juist dat Oost-Java fanatieker was dan West-Java tijdens de Ramadan.
En …als je een prive-driver huurt, dan is het mooi reizen daar, want je ziet veel en kan a.d. kant van de weg stoppen en …eten…maar hoe zit dat tijdens de Ramadan? kan je dan uberhaupt wel terecht ?

In principe wel , en zeker als je een orang turis bent.
Ook als je een bule(blanke) bent kan het als verzachtende omstandigheden gezien worden.

De Islam geeft ook vrijstellingen voor de Moslim reizigers (de musafirs) , toentertijd was het zwaar reizen tussen de verschillende steden in Saudie Arabie , en het valt niet mee om dagenlang met de kameel te reizen , in de woestijn ook nog.

Voor de moderne reizigers zijn de ontberingen niet meer aanwezig .
Je kan altijd in de (grotere) steden eten , in grote restaurants , foodcourts in diverse mall etc .
Op Java heb je geen last , en als je onzeker bent kan je gewoon een lunchpakket en voldoende drinken in je auto meenemen.

Grote steden dat zijn dus de plekken waar onze Indonesiakenner altijd komt de grote steden (was het niet elk jaar Jakarta, Bandung, Yogya ?) In de grote steden duurt de vastenmaand 3 dagen, de eerste drie, daarna is alles gewoon. Maar Java bestaat uit veel meer dan grote steden, buiten de grote steden wordt gevast, zeker in West Java. Die Sundanezen (SAWA zegt dat hij er eentje is) **eisen **van buitenlanders: “menghormati bulan puasa” respect voor de vasten opbrengen. Dat wordt verder door hun uitgelegd als eraan meedoen, met minder nemen ze geen genoegen.

Ter verduidelijking wat ik onder grote steden versta.

Als ik (of een willekeurig toerist) op reis gaat op Java zal hij/zij vaak de grote(re) steden bezoeken of alleen maar langsrijden.
Mits dat je toevallig familie hebt .

Voorbeeld , als ik van Jakarta richting Pelabuhan Ratu (Wijnkoopsbaai) gaat een reis van minimaal 4 uren of meer moet ik altijd via Bogor , Sukabumi en andere kleinere stadjes zoals Cibadak etc .

West Java is bekend van hun gelovigen , dus het is ook niet verstandig om uitgebreid te gaan eten en drinken voor de vastenden.
Het zal een effect geven alsof je de zondagrust verstoord in Staphorts .

In diverse grote(re) steden zoals Bogor (bijna 1 miljoen inwoners) en de kleinere Sukabumi kan je met gemakt naar de Malls gaan waar diverse restaurants gevestigd zijn .
In Pelabuhan ratu kan je bij diverse hotels ook eten.
Aanbevolen is de Inna Samudra Beach Hotel , een oude sterrenhotel uit de tijd van Bung Karno.
Daar kan je lekker eten , met mooie uitzicht naar de Zuidzee.Kan je ook in hun zwembad zwemmen.

Er zijn diverse resorts waar je ook kan eten .

Ook als je vanaf Jakarta richting Banten gaat , waar je de Carita- Anyer Beach kan bezoeken.
Het stikt daar van nationale en internationale hotels cq resorts.
En ze zijn echt open , zeker voor de toeristen .
Vooral in die vastenmaand . Je krijgt haast de rode loper omdat de meeste Indonesische klanten aan het vasten zijn.

Dezelfde verhaal als je de middenroute neemt , Jakarta -Bogor- (Puncak Pass) , Cianjur en Bandung .
Is ook een gemiddelde reis van 4 0f 5 uren. In de week-enden is het drukker.
Heb je ook diverse wegrestaurants waar je goed kan eten , zoals de Riung Gunung .
Dezelfde verhaal als je vanaf Bandung naar Tasikmalaya gaat , kom je ook bij diverse "grote"steden , met restaurants die ook geopend zijn .

Een andere route is de Cipularang route , waar je met de auto binnen 2 uren (op papier) kan komen.
Er staan diverse wegrestaurants waar je kan eten , dezelfde formule zoals de Nederlandse wegrestaurants met KFC en Mac Donalds .
Met die route hoeft je niet eens naar de steden uit te wijken.

Dat geldt verder op de hele traject tot Midden Java , en waarschijnlijk ook Oost Java.
Oost Java heb ik niet meegemaakt tijdens de ramadan.

Hoe dan ook je kan altijd gaan eten in een (goede) restaurants in de verschillende steden .

Sorry hoor, maar eten in een mall in Sukabumi (tips?) of in een Pertamina/Jasa Marga Raststätte? Blijf dan maar in Jakarta, daar heb je tenminste echte malls waar je thuis wat over kan vertellen. Of haal thuis een broodje bij de benzinepomp.

Mijn tip is om gewoon mee te doen met vasten. Lekker vroegop om uitgebreid te eten, daarna alle tijd voor asmara subuh. Als je het vasten niet volhoudt, stiekem wat drinken of eten hoort er bij. 's middags halfslapend ramadan-tv kijken, en dan maar afwachten tot jouw stad “& sekitarnya” mag vastenbreken. Beter nog is om vlak daarvoor de straat op te gaan en mee te doen met de massa’s mensen die als de adzan klinkt eindelijk een sigaret kunnen opsteken. Dan kan je nog heel de avond/nacht eten wat je wilt.

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=kLY57U1k454&feature=channel

Het zou in deze natuurlijk wel interessant zijn te vernemen welke “grote” steden er op de rute Bandung - Tasikmalaya liggen.

Overigens blijkt uit de schrijfseltjes van SAWA dat hij nog nooit tijdens de Bulan Puasa in het Sundanese op “vakantie” is geweest.

Nogal wiedes want dan zijn de jongedames waar hij zo gek van is “pulang kampung” en moet hij het met de hand doen.

Whahahahaha :smiley: :smiley:

Zelf heb ik 8 jaar in het Sundaneze gewoond en heb helaas moeten constateren dat ze daar op het gebied van hun geloof aan ernstige bewustzijnsvernauwing lijden. Er is maar één enz. wordt daar dagelijks in de praktijk gebracht, geen plek voor kafirs. Altijd maar met die Islam bezig, mensen die bij je op bezoek komen en vertellen dat je toch maar beter Moslim worden kan. Alle andere geloven worden als ongeldig en als een dwaling beschouwd. In de 8 jaar heb ik zeker 6 keer de bulan puasa meegemaakt. Kan me nog wel herinneren dat er ooit een sigaret uit mijn mond werd geslagen. Ik heb me vaak tijdens de vastenmaand als een gevangene in het Sundaneze gevoeld. Ik moet er nog even bij vertellen dat ik niet zo een moslimhater ben als de gemiddelde Nederlander. Als mensen die Moorse dwangleer willen aanhangen is dat hun zaak. Wat ik wel een schande vind is dat de luidsprekers op de moskeen steeds groter worden en het liefst werken met de volumeknop naar uiterst rechts zodat het geluid vervormd, dan klinkt het echt mooi. Het is zoals Jaak77 stelt, je kan het beste meedoen, anders heb je geen leven daaro tijden de Bulan Suci Ramadhan.

Ik moest toch wel weer hartelijk lachen toen ik de vakantietips van het erelid SAWA las. Echt een patsertje op reis, er zit geen enkel avontuur in zijn beschrijvingen, het is een en al luxe, die hij thuis niet vindt. Wat ook altijd ontbreekt in zijn reizen zijn de elementen cultuur en geschiedenis. Ja als je Cirebon “een smerige havenstad” noemt dan is die bovenkamer wel heel erg leeg en ben je ziende blind. Hij zegt zijn land te promoten, maar wat promoot hij nu eigenlijk? Leegte en onbenul. Op bovenomschreven route gaat hij zo langs Banten, een van de meest interessante plekken op Java. Op 24 juni 1596 zette Cornelis de Houtman daaro de eerste Nederlandse voet aan Javaanse wal. Men kan daar de restanten van het VOC fort “Speelwijck” bezoeken, De ruines van het paleis van Sultan Hasanudin, een 15e eeuwse moskee, een museum met daarvoor een heel mooi immens Portugees kanon, Chinese tempels en nog veel meer. Er is nog een zeer leuk hotelletje van alle gemakken voorzien dat wordt uitgebaat door een aardige dame. Ik moet even de naam (van het hotel) opzoeken.

Weet niet of Sukabumi een echte mall heeft , maar ze hebben wel een W.C (geen toilet maar winkel centrum) ,.
Ik dacht dat we bij Yogya (een soort Indonesische HEMA), boven bij de foodcourt(tje) lekker hebben gegeten .
Heb zelfs sambel trassi genomen met lalapan .
Weet het nog omdat ik het probeerde de portie sambal (eigen recept) , maar kon niet krijgen omdat ze nodig hebben voor de verkoop.
Wel kan ik de volgende dag terug komen , maar ya , ik zit dan al in Pelabuhan Ratu .
Ook kan je in een hotel eten , a’la carte .
We hebben gelogeerd bij Hotel Taman Sari

http://www.tamansarihotel.com/

Ook kan je naar Salabintana gaan , tijdens de tempo doeloetijd geliefd bij de Nederlandse “kolonialen”.

Daarnaast heb je ook een restaurant , en in de centrum van Sukabumi.

Banten , tegenwoordig een aparte provisie was ook leuk , in mijn jonge jaren (vorige eeuw) gingen we vaak naar Serang waar familie woonden en naar Banten cq Merak . Dat is de “Zandvoort” van Banten .
Ook kwamen we vaak bij de graf van onze “eyang”, onze sesepuh . De zogenaamde familie stamvaders.
Een ziarah ( "bedevaart bezoek a’la Lourdes ") behoort ook tot bijna verplichte traditie omdat mijn oude heer toen nog aan “kebathinan” doet.
Zo’n soort innerlijke leer .
De reizen naar Pelabuhan Ratu (via Bogor Sukabumi) en naar Banten behoren dan tot de min of meer jaarlijkse verplichtingen.
De laatste tijd dat ik die richting op gaat is ongeveer 10 jaar geleden om naar de Carita Beach en Anyer Beach te bekijken , op afstand van ongeveer 2 uur auto rijden van Jakarta.
Hoe nu de situatie daar is kan ik niet veel vertellen.

Die opsomming waarin SAWA weer over zichzelf aan het uitweiden is doet me eraan denken dat ik nog de naam van een hotel in Banten zou geven.

Ik was daar in 2003, de prijzen zullen gestegen zijn:

“There are a few good hotels in town. I stayed at the Hotel Taman Sari right in the centre of Serang, they have rooms from 60.000 Rp (with fan/TV) and 75/95.000 Rp AC/TV incl. breakfast. Very clean place and friendly staff, they speak English and can provide you with all the information where to go and what to see. As there are many not often visited attractions in this area and great beaches. Just around the corner of the hotel there is a great Warteg (Warung Tegal) where you can have very good Javanese food for as little as 5000 Rp”

Hier de rest of de tekst:

From Jakarta Banten can be done as a day trip, an express bus from Jakarta takes about 1,5 hours, these buses go to Merak on the most western tip of Java, there is a toll road between Jakarta and Merak. Ask the driver to put you off at the “Banten Lama” intersection. From there it is still 15 kms to Banten. hop on a angkot for 2500 Rp and they will bring you right to the front of Mesjid Agung from there al the important sites are within walking distance. The buses from Jakarta leave from Kali Deres terminal. Which might be better is to go to Serang and spend a night there (there are no hotels in Banten) to have a taste of Sundanese life in this town. (Met dank aan Londoh)

Hier een gouwe tip voor SAWA, heeft ie iets te doen op zijn volgende trip naar Indo in 2011 :D. De Supermal te Sukabumi

[COLOR=#810081]http://www.youtube.com/watch?v=bu7PC6OIUqc
[/COLOR]

Ondanks de soms pijnlijke ervaringen met javanen, maar in elk mens schuilt zowel het goede en het kwade, kan ik dit beamen.

Het is toch van den zotte dat in men in Indonesie opeens woestijnkleding gaat dragen: weg javaanse cultuur verhaspeld, verruild voor de cultuur van de bedoeinen.

Van de andere kant hebben javaanse moslims zoiets als leven en laten leven, bemoei je er niet mee. Een soort fatalisme dat mij soms de haren ten berge doet rijzen.

Ik hoor iedereen al zeggen, dat geschetter uit die moskee-torens, is dat dan niet intolerant, en onverdraagzaam? Ik kan alleen maar zeggen dat dat een “typische Indonesische” eigenschap is. Men kan mij daarin tegenspreken.

Muziek moet gewoon loeihard uit de speakers komen, of het nou dangdut, lagu pop indonesia of de adzan is.
Misschien is iedereen daar stokdoof, Oostindisch doof. Wie zal het zeggen.

Tegenspreken, dat zal ik bij deze dan ook onmiddelijk doen. dat tolerante, zoals ik de Javaan heb leren kennen en leren waarderen, verwaterd steeds meer. Want wat heeft het voor zin om op Hemelvaartsdag ineens om 10.00 uur met allerlei “belangrijk” urendurend geschetter vanaf die minaret te komen, ja juist op die dag, daarvoor was het met Pasen. Is niet toevallig, die Javanen zijn hun tolerantie aan het verkwanselen, doodzonde. De 50% Christenen die in de perumahan woonden en waar ik vaak aan gevraagd heb wat ze daar nou van vonden, keken bang om hun heen en zeiden met de vinger voor de lippen, “Ssst, mereka (de ‘verzamelnaam’ voor moslims) ada di mana-mana”. Ik las daarbij de angst in hun ogen.