Ter verduidelijking wat ik onder grote steden versta.
Als ik (of een willekeurig toerist) op reis gaat op Java zal hij/zij vaak de grote(re) steden bezoeken of alleen maar langsrijden.
Mits dat je toevallig familie hebt .
Voorbeeld , als ik van Jakarta richting Pelabuhan Ratu (Wijnkoopsbaai) gaat een reis van minimaal 4 uren of meer moet ik altijd via Bogor , Sukabumi en andere kleinere stadjes zoals Cibadak etc .
West Java is bekend van hun gelovigen , dus het is ook niet verstandig om uitgebreid te gaan eten en drinken voor de vastenden.
Het zal een effect geven alsof je de zondagrust verstoord in Staphorts .
In diverse grote(re) steden zoals Bogor (bijna 1 miljoen inwoners) en de kleinere Sukabumi kan je met gemakt naar de Malls gaan waar diverse restaurants gevestigd zijn .
In Pelabuhan ratu kan je bij diverse hotels ook eten.
Aanbevolen is de Inna Samudra Beach Hotel , een oude sterrenhotel uit de tijd van Bung Karno.
Daar kan je lekker eten , met mooie uitzicht naar de Zuidzee.Kan je ook in hun zwembad zwemmen.
Er zijn diverse resorts waar je ook kan eten .
Ook als je vanaf Jakarta richting Banten gaat , waar je de Carita- Anyer Beach kan bezoeken.
Het stikt daar van nationale en internationale hotels cq resorts.
En ze zijn echt open , zeker voor de toeristen .
Vooral in die vastenmaand . Je krijgt haast de rode loper omdat de meeste Indonesische klanten aan het vasten zijn.
Dezelfde verhaal als je de middenroute neemt , Jakarta -Bogor- (Puncak Pass) , Cianjur en Bandung .
Is ook een gemiddelde reis van 4 0f 5 uren. In de week-enden is het drukker.
Heb je ook diverse wegrestaurants waar je goed kan eten , zoals de Riung Gunung .
Dezelfde verhaal als je vanaf Bandung naar Tasikmalaya gaat , kom je ook bij diverse "grote"steden , met restaurants die ook geopend zijn .
Een andere route is de Cipularang route , waar je met de auto binnen 2 uren (op papier) kan komen.
Er staan diverse wegrestaurants waar je kan eten , dezelfde formule zoals de Nederlandse wegrestaurants met KFC en Mac Donalds .
Met die route hoeft je niet eens naar de steden uit te wijken.
Dat geldt verder op de hele traject tot Midden Java , en waarschijnlijk ook Oost Java.
Oost Java heb ik niet meegemaakt tijdens de ramadan.
Hoe dan ook je kan altijd gaan eten in een (goede) restaurants in de verschillende steden .