Dat verwateren dat hoor ik wel vaker van mensen die in de jaren 70/80 voor het eerst naar indonesie gingen.
Ik kan alleen maar zeggen dat de Arabische invloed, en ik heb het hier over geloof, sterker aan het worden is.
Wanneer je als vrouw geen krudung draagt, ben je een slechte moslima. Tijdens christelijke feestdagen mag je je christelijke vrienden geen zalig pasen en kerstmis toewensen en deelnemen aan hun maaltijd, en dat soort dingen.
Ook dat er tijdens Ramadan “knokploegen”, in Solo vertelde men mij, erop toezagen dat men zich aan het vasten houdt.
Toen ik in 1991 in dat land kwam te wonen, in Tasikmalaya nog wel, die voelen zich daar de Echte gelovigen, was een kerudung (hoofddoek) een zeldzaamheid. Nu anno 2009 is het algemeen en op veel scholen en in sommige plaatsen (o.a. Ciamis) een verpichting deze te dragen. Moet je de promoties zien voor de komende presidents verkiezingen, die wijven zijn allemaal in vol woestijnornaat, en de mannen met hun baju kokoh. Het lijken wel de verkiezingen in Iran. Nee dat land wordt zo langzamerhand een Fata Morgana. Het geloof in een God zoals in de Pancasila voorgeschreven is een holle frase, zoals trouwens die hele Pancasila.
Ook interessant voor potentiele backpackers die toevallig naar of via Serang reizen.
Zeker als je de prijsnivo ziet , schoon , vriendelijke personeel die ook Engels spreken.
En wat vindt je zelf (BA) van Serang , hoe ervaar je de stad , wat is jou eigen ervaring of indrukken ???
Wat ik vroeger herrinerde van Serang dat het een kleine slaperige stad is , een beetje stoffig.
Maar ja ik praat natuurlijk over meer dan 40 jaar geleden.
nu zal het anders zijn .
Je lijkt wel een Indo die over Tempo Doeloe aan het mijmeren is. In Serang staat (stond) een of ander zeer mooi oud gebouw waar iets mee is gebeurd, maar weet niet meer wat, is vast wel te Googelen (vort Djongos aan de arbeid). Ik herinner me Serang als een ingeslapen stadje met veel koloniale gebouwen, wel een plaats waar ik me senang voel. En Sundanezen zijn altijd leuk in de omgang, maar je moet altijd oppassen met hun, rippers numero wahid
Het gebouw is het gedung osviawas in het bezit van het leger. Waarschijnlijk verpuntert met veel geld aan de vstrijkstok, om er een Mallte bouwen, dat is immers moderen, totaal geen historisch besef die Javanen. In Purworejo gaan er hele straten met oude huizen, allemaal in de originele staat, tegen de vlakte ook weer voor een mall, stelletje idioten.