Ramadan september 2010

hallo,

Mijn ouders zijn van plan om in september naar Indonesië te gaan (java, lombok, bali), maar er wordt door reisorganisaties gewezen op de ramadan. Ze zeggen dat er dan veel dicht zit en excursies niet door kunnen gaan.

iemand hier ervaring mee?

groetjes Pascal

Voor

en waarom raad je het me af?

De

ikzelf heb een paar jaar gelegen rond Yogyakarta gereisd (midden van de Ramadan, beslist niet aan het eind!) en ik heb er geen hinder door ondervonden.

aan het eind van de Ramadan was het drukker op Bali dan normaal ivm Javaanse touristen, maar ook dat was niet hinderlijk.

Op Java is het misschien geen hinder maar ik heb in West Sumatra meegemaakt dat er overdag geen restaurant open was om eten te verkopen. Er waren een paar die-hards die achter een gordijn toch toeristen wilden ontvangen. Roken was helemaal uit den boze. Soms lopen er van die witte jurken rond die zelfs buiten de Ramadan toeristen erop wijzen, zelfs agressief tot aan het omgooien van een bierglas, om zich maar aan te passen aan hun cultuur. Van de gekke. :slapen: Overigens is het reizen aan het eind van de Ramadan niet aan te raden.

Mij

Ik heb diverse keren op Java gereisd tijdens de Ramadan.
Zelfs in Tasikmalaya (West Java)e.o waar de Islam ** heel sterk aanwezig** is.
Niks aan de hand , uiteraard moet je rekening houden met de plaatselijke gewoonten .
Als gewone toerist ga je ook niet naar afgelegen gebieden als je nikss te zoeken hebt.
In de grote steden zoals Jakarta , Bandung, Yogya ,Semarang Malang , Surabaya , dus de steden in de "toeristenroute"kan je gewoon reizen.
Als je eigen vervoer hebt (huurauto) kan je je eigen etenswaar-drinken meenemen.
Ga je met openbaarvervoer zoals trein , bus kan je altijd bij de restauratiewagon of busterminals eten en drinken.
In principe is er zelf een regeling in de Islam dat reizigers een vrijstelling krijgen.
Uiteraard in de context van 1400 jaar geleden waar men met kamelen dagenlang de woestijn moet bedwingen.
Ik heb meermalen meegemaakt dat we als gasten drinken aangeboden kregen (en zelfs eten), al is het pro forma (gastvrijheid), uiteraard hadden we beleefd afgewezen.

Tegenwoordig staan de steden op Java op 1 of paar uren afstand , zelfs van Jakarta naar Bandung heb je bij de nieuwe tolweg een paar grote rustplaatsen (zoals bij Duitse autobahn ) ,
Daar kan men stoppen , eten en drinken. Je hebt zelfs Mc Donalds , KFC .
Bij elke grote stad heb je restaurants en Malls , waar de restaurants open zijn , business as usual.
Advies : niet op straat en in aanwezigheid van mensen openlijk eten en drinken en roken.
In de restaurants , stopplaatsen , malls kan je het gewoon doen.

Je moet.

In de bus van Magalang naar Dieng werd echter volop gerookt door de locals. Ik rook niet, ben best bereid mijn lunch over te slaan, maar niet drinken??? Met die rokende mensen hoefde ik me beslist niet schuldig te voelen.

Waarschijnlijk scheelt het ook dat ik lang en blond en vrouw ben en er absoluut niet uit zie als een moslim. Ik bedek mijn ellebogen en knieen, maar daar blijft het bij. Mijn ‘saya bukan orang selam, saya tidak puasa’ werd door iedereen met een lach accepteerd.

Ah , dank je wel dat je** mijn Moslim zijn** hier duidelijk vermeld.

Zelf een Moslim , een zoon van een Haji en Haja , met Islam tradditie tot meer dan 150 jaar geleden kon zo maar “vrijstelling” krijgen.
Om niet mee te gaan vasten zoals de andere neven en nichten die ook Haji-haja’s zijn .
Ook bij vrienden kregen we te drinken aangeboden , die wij uiteraard beleefd hadden afgewezen.
Het is natuurlijk niet juist (bijna onbeschoft) om koffie of iets anders te drinken terwijl je gesprekpartners aan het vasten zijn .

Dit om te laten zien dat de gemiddelde Indonesische Moslim moderaat zijn .

Dankjewel :dag:

dank voor jullie reacties.
de meningen verschillen sterk zo te lezen. Mijn ouders gaan met Foxreizen, ik neem aan dat zij wel de plekken weten waar je wel en niet kunt eten en etc.
hoe zit het met de bezienswaardigheden, zijn deze ook gesloten tijdens de ramadan?

Zelfs de fundamentalisten (met witte hoofddeksel en lange witte “soepjurk”) moeten hun gastvrijheid(Indonesisch) en de regels van Islam respecteren.
Als niet Moslim en speciaal reizigers(Muzzafier) krijgen hun “vrijstelling”.
Het staat ook geschreven dat ieder zijn eigen geloof mag belijden , zolang je niet tot last komt van de anderen. Je moet hun respecteren zoals ze jou respecteren.
Voor de liefhebbers ben ik bereid om de relevante teksten op te zoeken.
Voorlopig moeten jullie mij op mijn “blauwe” ogen vertrouwen.

, :d

Er zijn plaatsen waar men recht in de leer zijn , dat klopt.
Aan de andere kant komen de toeristen niet naar zulke plaatsen .
En zeker toeristen van een reisorganisatie zoals** Foxreizen**, OAD , De Boer en Wendel etc .
Die gaat van de ene point of interest naar de andere , gereden in toeristenbus (Bis Pariwisata) , lekker met airco . Met voldoende tussenstops . Men kan zelf mondvoorraad (plus drink)water meenemen.
Laten samenstellen.

Zie ook de posting van Jenny (nr 10).
En als je de trein neemt zal men ook naar de restauratiewagon gaan .
Mag aannemen dat ze open zijn , tenslotte wonen er 20 of 30 miljoen Indonesiers die geen Moslim zijn . Sommigen van hun gaan ook reizen.

Daar waar de reisorganisaties langsreizen zal ontgetwijfeld voldoende te eten zijn.
Heb zelf afgelopen jaar ook vanaf halverwege t/m einde Ramadan gereisd. Weinig problemen ondervonden.
De eerste nachten was zeer duidelijk hoorbaar dat er een moskee in de buurt zat. Bleek na de 2e nacht dat die luidsprekers waren bevestigd boven op ons guesthouse…:wink:
En de dag van Idul Fitri waren we op Bali en konden we in Ubud maar moeilijk een accomodatie vinden.
Volgens mij is het zo dat als je langs de meest bekende (toeristische) plaatsen gaat reizen dat het prima te doen is!
Veel plezier

Wij willen ook in september naar indonesie voor 3weken en lees nu dit topic. Dus heb even opgezocht wanneer de ramadan precies is, en dat is 11 augustus tot 9 september, dus het is meer aug. als september. Dan hebben je ouders er verder niet echt last van.
Maar asl ze met een organisatie reizen zal die er wel rekening mee houden toch, en eten en drinken in slaan.

te trekken :smiley:

Ik ga 5 weken naar Indonesië in september/oktober met mijn vriend. We vliegen op 1 september, blijven dan eerst 2 nachten in Kuala Lumpur en vliegen dan op 4 september door naar Denpasar. Daar hebben we al 2 nachten hotel geboekt… Wat raad jij ons aan? Zo lang mogelijk op Bali blijven (omdat dat het meest toeristisch is) of juist zo snel mogelijk doorreizen naar Java en eventueel later terugkomen naar Bali?
We hebben dus nog niets geboekt, op de twee bovenstaande overnachtingen en de laatste week (hotel op Gili Trawangan) na. Onze planning was eigenlijk als volgt :
Van Bali naar Java, naar Sumatra, weer terug naar Bali om daar de boot te nemen naar Gili Trawangan (daar moeten we 29 september zijn). Hoelang raad jij ons aan om op elke bestemming te blijven, aan de Ramadam denkend?

Heel erg bedankt voor je antwoord/advies :chin:

Bali is Hindoeistisch, dus daar heb je geen last van de Ramadan. Wel zal het rond het suikerfeest drukker zijn dan normaal, omdat Javaanse families dan vaker naar Bali op vakantie gaan. Op de Gili’s zul je ook geen ‘last’ hebben van de Ramadan, omdat alle hotels en restaurant er speciaal voor buitenlanders zijn opgezet. Er zijn weinig Indonesiërs die van en naar de Gili’s reizen.

Als je echt op zeker wilt spelen, dan zou ik Java als laatste bezoeken.