Ramadan

wij reizen voor 3 weken in augustus naar Java en Bali.
ik heb net gelezen dat het dan rammadan is.
heeft iemand ervaring met de rammadan in Indonesië ?
hoe strikt volgen zij deze op ?
kan je overdag eten en drinken en hoe zit het met de kleding ?

Ik heb een aantal jaar geleden door midden Java gereisd tijdens de Ramadan. Ja, de meeste moslims eten en drinken niet. Er wordt wel gerookt. Zelf heb ik discreet water gedronken (ik kan echt niet de hele dag zonder), en daar had men absoluut begrip voor.

Qua eten en drinken is er overdag minder ope dan normaal, maar er is voldoende te krijgen. Als blanke ben je voor de meeste Indonesiers automatisch christen, en dus hoef je niet te vasten.

Ook islamitische reizigers en vrouwen tijdens de zwangerschap en/of menstruatie hoeven niet te vasten. Zij moeten het wel later inhalen.

Qua kleding: het is sowieso is het gepast om je schouders en knieen bedekt te houden, ongeacht of het Ramadan is of niet.

1 like

Het hoeft helemaal geen ramp te zijn als je er rekening mee houdt. Zoals Jenny zegt is er minder eten te krijgen overdag maar in de avond mag men weer eten dus…terwijl ik ook heb kunnen eten in restaurants die ‘stilletjes’ open zijn. Vraag het anders aan de begleider/chauffeur van de dag. Blijf vriendelijk en je wordt goed geholpen.
Wel heb ik meegemaakt dat het wel eens kan gebeuren dat het vasten op de gemoedstoestand van de Indonesiër kan werken maar heb daar gewoon begrip voor en je krijgt er een lach voor terug.

Veel plezier !

1 like