Van 2 juli tot 7 augustus 2013 gaan wij naar Maleisië en Indonesië!
Nu heb ik net ontdekt dat de Ramadan start van 9 juli tot 8 augustus 2013!
Ik vroeg mij af wie hier reeds ervaring mee heeft en of het niet verstandiger is om reisplannen te veranderen!
Ik had nog geen echte route uitgestippeld dus misschien kan ik best wel tips gebruiken van gebieden die we best vermijden of zo.
Ik vind het zo jammer maar ben bang dat het een nadeel is om tijdens Ramadan daar te reizen!!!
Het hangt er heel erg vanaf in welk gebied je tijdens de Ramadan zit. In de toeristische (stedelijke) gebieden zal je er veel minder van merken dan buiten de steden. Op Bali zal je sowieso veel minder van de Ramadan merken omdat de bevolking hoofdzakelijk Hindoeistisch is.
Wat ik me van Maleisie kan herinneren is dat de oostkant veel Islamitischer is dan de westkant dus zal je aan de oostkant veel meer van de Ramadan merken. Ook kan ik me herinneren dat aan het einde van de Ramadan sommige restaurants, winkels en de overheid een paar dagen gesloten waren.
Zo ook in Indonesie. In bijv. Jakarta en en Yogyakarta zal je er nauwelijks iets van merken maar daarbuiten zal het allemaal een stuk soberder zijn. Ook is bijv. Solo veel Islamitischer dan Yogyakarta terwijl dit maar zo’n 65 km uit elkaar ligt. Buiten de toeristische gebieden zullen veel lokale restaurantjes overdag gesloten zijn en als ze 's avonds open gaan zijn deze restaurantjes heel druk. Sommige restaurantjes en winkeltjes buiten de stedelijke of toeristische gebieden blijven de hele maand dicht (maar dat zijn uitzonderingen). Het einde van de Ramadan (Idul Fitri) is het overal heel erg druk. Iedereen gaat reizen (naar familie en vervolgens weer terug naar het werk). Vervoer is hopeloos (overal file) en hotels (m.n. de goedkopere) zitten propvol. Overheidsinstellingen zijn aan het einde van de Ramadan zo’n 2 tot 3 dagen gesloten.
Iedere Moslim zal proberen aan de Ramadan mee te doen. Vrouwen die zwanger (of ongesteld) zijn mogen niet vasten. Ook kan je als Moslim de verkorte Ramadan doen dat betekent alleen de eerste dagen en de de laatste dagen meedoen (heb je toch laten zien dat je van goede wil bent).
Advies is dus: blijf zoveel mogelijk in de stedelijke / toeristische gebieden en regel alles voor tijdens het Idul Fitri feest (8 en 9 augustus). Heb respect voor mensen die vasten; het is een zware opgave om een hele maand overdag niet te eten, drinken of roken (en meerdere keren per dag naar de moskee te gaan). Men zal het trouwens gewoon accepteren als je als toerist wel overdag eet en drinkt (althans dat is mijn ervaring). Let er ook op dat je in dit soort landen een beetje gepast kleedt (zeker tijdens de Ramadan) bijv. T-shirt liefst altijd met mouwtjes, geen doorschijnende kleding, voor mannen geen korte broek (korte broeken zijn alleen voor kleine kinderen, 3/4 broeken zijn ideaal) etc. en je rekening houdt met de lokale bevolking.
Als aanvulling op de uitgebreide reactie hierboven: denk er de laatste week van je vakantie om dat de ramadan bijna afgelopen is, en het Suikerfeest dus bijna begint. Iedereen in Indonesië gaat dan vanuit de steden (vooral Jakarta) terug naar het dorp van hun familie. Dat zorgt voor overvolle wegen (vooral op Java) en volgeboekte treinen, vliegtuigen en veerboten. Je kunt er in die tijd het beste voor zorgen dat je óf op een plek blijft en dus niet hoeft te reizen, óf ver weg van Java bent waar het minder druk is. Houd daar dus ook rekening mee als je in die laatste dagen nog moet/wilt vliegen, dat je het al een paar maanden van tevoren boekt.
Mocht je nog meer willen lezen over deze volksverhuizing van alle Indonesiërs terug naar hun geboortedorp, dan kun je misschien het artikel daarover op mijn weblog bekijken: “Mudik: jaarlijkse volksverhuizing”. Er staat ook een filmpje bij die de NOS erover gemaakt heeft twee jaar geleden; dan snap je een beetje waar je rekening mee moet houden.
Wij zijn twee jaar geleden tijdens de ramadan op Java geweest. Het plan was om daar 3 weken te reizen, uiteindelijk zijn we de laatste weet toch naar Bali gegaan omdat het erg vervelend is om je bv. elke keer opgelaten te voelen omdat jij gewoon eet en drinkt en degene die je vervoert/helpt/bedient/enz niet.
Nee, wij vonden het een nadeel. De laatste week op Bali (hindoeïstisch) overigens hebben we helemaal niets van de ramadan gemerkt (ook niet dat het drukker zou zijn dan normaal, het was gewoon druk, nog voldoende plek in hotels, wij reserveerden niets).
“Niet in het openbaar op straat eten & drinken” was het pragmatische advies dat ik Maleisië kreeg tijdens de Ramadan. Ik vond het uitermate interessant om eens mee te maken.
Twee jaar geleden viel de Ramadan een stukje later dan nu. Ik zat toen aan het begin van de Ramadan op Bali, en overal was wel plek (half augustus). In 2012 zat ik weer in augustus op Bali, maar toen was het tegen het eind van de Ramadan veel en veel drukker. Behalve de toeristen die hun lange vakantie op Bali doorbrachten, waren er ook veel Javanen. Kamerprijzen in Kuta stegen enorm.
Nu valt de Ramadan wéér een paar weken eerder, en is er nóg meer overlap tussen Ramadan en hoogseizoen. Ik zou voor Bali zeker reserveren of ergens ruim voor Idl Fitri aankomen, en beslist niet op de dag(en) zelf.