Ramadan Indonesie

Hallo,
Heeft iemand ervaring met vakantie op Java en Bali in de Ramadan? Ik lees in diverse forums dat dat best invloed kan hebben op het dagelijks leven, bijv. drukte in het verkeer, hotelboekingen, restaurants gesloten e.d.
Wil volgend jaar naar Java en dat valt midden in de Ramandan. Wie heeft ervaring en wil dat met mij delen?

Ik heb een aantal keer op Java en Bali gereisd tijdens de Ramadan.

De drukte op Java is met name de laatste week van de Ramadan, en de week na Idul Fitri. Iedereen wil dan ‘pulang kampong’ wat leidt tot grote drukte op de wegen.

De dagen na Idul Fitiri gaan veel welgestelde Javanen met de auto naar Bali, het is dan erg vol daar, met name in het zuidelijke deel.

In deze periode zijn ook hotels een stuk duurder.

Hallo Jenny,
Bedankt voor je informatie en heb inmiddels op het forum meer gelezen over de Ramadan! Tevens heb ik jouw site bekeken en vol bewondering een aantal reisverslagen gelezen. Wat een mooie en eerlijke verhalen en wat een mooie foto’s.
Daarom zou ik dan ook wat advies willen vragen.
Wij hebben besloten om 3 weken tijdens de Ramadan naar Java en Bali te gaan. Voor de meeste van ons de 1e keer en mijn moeder komt er vandaan maar is nooit verder geweest dan Jakarta. Ons reisgezelschap is 3 volwassen waarvan 1 mijn moeder van 73 jaar en 2 kids 14 en 9 jaar. Wij willen een aantal dagen in jakarta verblijven ivm familiebezoek daarna trekken door Java en dan naar Bali.
Willen 1,5 week Java en 1,5 week Bali. Ik heb me laten vertellen dat het behoorlijk warm kan zijn en vroeg mij af wat wijsheid is voor een reisgezelschap van 5 met mijn moeder van 73 die niet zo goed tegen de warmte kan.
Wat is op Bali de beste basisplaats om verschillende excursies te doen maar ook een goede plek voor rust/relaxdagen (lees eten en shoppen) en uiteindelijk het vliegtuig vanuit Den pasar naar Nederland te nemen?
Ik hoop dat je wat tips kunt geven. Alvast bedankt!
groet, Jane

Hallo Jenny,
Hier ben ik weer. Heb toch nog een aantal andere vragen.
Is het verstandig om alles via een reisbureau te regelen of is het te doen om alles afzonderlijk te regelen? Alleen een prive-chauffeur regelen lijkt me lastig omdat ik niet weet hoe ik dat het beste kan doen omdat ik het liefst dezelfde chauffeur wil voor Java en bij voorkeur Nederlands sprekend? Heb jij tips?

Hallo Jenny,
Hier ben ik weer. Heb toch nog een aantal andere vragen.
Is het verstandig om alles via een reisbureau te regelen of is het te doen om alles afzonderlijk te regelen? Alleen een prive-chauffeur regelen lijkt me lastig omdat ik niet weet hoe ik dat het beste kan doen omdat ik het liefst dezelfde chauffeur wil voor Java en bij voorkeur Nederlands sprekend? Heb jij tips?

Ik ken geen chauffeurs die Nederlands spreken, ik neem zelf altijd genoegen met een chauffeur die Indonesisch spreekt :wink: Maar hier op het forum hebben wat mensen een eigen reisbureau, die melden zich waarschijnlijk vanzelf.

Om in 1,5 week van Jakarta naar Bali te reizen vind ik erg ambitieus. Hoewel er mensen zijn die het in twee weken doen, zou ik er zeker drie weken voor uittrekken.

Ik ga er vanuit dat het niet de bedoeling is moeder ergens te stallen en dan zelf met de kids er op uit te trekken? Normaal raad ik mensen aan om naar de zonsopkomst bij de Bromo en Ijen te kijken. Voor het jongste kind is dat redelijk zwaar (lopen, vroeg op), maar voor de meeste Nederlandse oma’s is dat niet meer mogelijk. In dat geval kun je om tijd te winnen het oosten van Java overslaan, en dan van Yogya naar Bali vliegen.

Voor een eerste keer Bali zou ik een paar dagen in Ubud blijven, en een paar dagen ergens aan de kust.

Hallo Jane,

Reizen tijdens de Ramadan kan druk zijn, maar dit zal heel erg afhangen van je plan. 1,5 week voor een volledige reis over Java is erg kort. Je zult keuzes moeten maken. Reizen met een privé chauffeur geeft je het voordeel dat je veel kunt zien in relatief korte tijd, maar dan nog is Java te groot voor een reis van 1,5 week. Nederlands sprekende chauffeurs zijn er wel op Java, maar een Nederlands sprekende gids is meer gebruikelijk. Houd er wel rekening mee dat het voor Nederlanders hoogseizoen is en dat Nederlandsprekende gidsen en chauffeurs daarom snel geboekt zullen zijn voor die periode. Aangezien je reisgezelschap gemeleerd is wat betreft leeftijd en waarschijnlijk ook interesses zal de reis daarop afgestemd moeten worden. Afwisseling van koloniale architectuur, familiebezoek, cultuur en ontspanning. Mocht je meer informatie willen, laat het me weten dan kan ik een persoonlijk programma voor jullie maken.

Ik weet dat ik vrij laat reageer hier, toch wil ik er nog even op reageren! Persoonlijk vind ik dat er op Java tijdens de ramadan matig aan eten te komen was. Ik ben die vakantie ziek geworden en kon niet aansterken tot op Bali dankzij een gebrek aan voedsel. Pas op Bali kon ik weer meer eten en op krachten komen. Dit gezegd hebbende, het volgende:

Ik ben - in een reisgezelschap van vijf personen totaal - van Jakarta naar Bali gegaan en dit in ongeveer 3,5 weken! Dit was simpelweg te kort en te lang rijden. Het gaat vervelen, mijn broertje verveelde het, we waren er simpelweg klaar mee. Gezien er zeker een tiener mee gaat en ik zelf uit die ervaring kan spreken, zou ik zeggen: ga niet in anderhalve week of twee weken naar Bali racen!