Hebben er hier mensen de afgelopen maand (tijdens de ramadan) gebackpacked door Java? Graag zou ik jullie ervaringen hierover horen. Is het te doen dan qua drukte. Wij hebben onze reis door Java uitgesteld omdat het deze periode te druk zou zijn qua vervoer (bussen, treinen, ferry naar Bali) en overnachtingen. Was dit een goede beslissing van ons of was het eigenlijk nergens voor nodig en was het prima te bereizen tijdens de Ramadan?
Op 13/07/2013 in het draadje “van Java naar Lombok vliegen” schreef ik het volgende:
Ikzelf vind het geen probleem om tijdens de Ramadan door Java te reizen en zoals ik hierboven al schreef 1 week voor en 1 week na Idul Fitri (het Suikerfeest) blijf ik bij de familie in Yogya. Maar tijdens deze 2 weken had je ook in het oosten (Bali, Sumba, Flores, Timor enz. waar voornamelijk Christenen, Katholieken of Indu’s wonen) van Indonesië kunnen zitten, dus om tijdens de Ramadan Indonesië te mijden is niet echt nodig, genoeg keus hier, Indonesië is groter dan Java en Bali alleen.
Wij hebben in juli en augustus op Java (en een weekje Bali) gezeten en hebben dus de hele Ramadan meegemaakt. Vorig jaar zaten we ook tijdens de Ramadan op Java.
Het is geen probleem om tijdens de Ramadan op Java te reizen. Veel Moslims vasten overdag (maar er zijn er ook genoeg die niet vasten of maar een paar dagen meedoen) en op Java wonen ook Christenen (zeker op midden Java waar we vaak komen). Alle winkels en veel restaurants (zeker in de stedelijke of toeristische gebieden) zijn gewoon open. In de landelijke gebieden zijn restaurantjes soms gesloten.
Aan het eind van de Ramadan (Idul Fitri ofwel het suikerfeest) is het overal erg druk. Iedereen gaat voor een paar dagen op familiebezoek. De meeste mensen werken in de stedelijke gebieden en gaan terug naar familie in de landelijke gebieden (en na een paar dagen gaat iedereen weer terug). Overheidsdiensten zijn meestal een paar dagen dicht en de meeste kleine winkels ook (grote winkels en warenhuizen blijven gewoon open). Probeer dus rond Idul Fitri zo min mogelijk te reizen en blijf dan een paar dagen op dezelfde plek. De rest van de Ramadan is geen probleem.