Ramadan

Hey allen,

in juli willen ik en mijn vriend een rondreis door Indonesie maken; maar in die periode is het ook ramadan.
Reisplan is nu Java en daarna het noorderlijke gebied zoals Sulawesie, Molukken, West-Papoe.

Zouden we in deze gebieden veel ‘last’ van de ramadan hebben?

De Molukken en West-Papua zijn overwegend christelijk, daar zul je niet veel van de ramadan merken. Sulawesi is een mengsel, het hangt er vanaf waar je bent of je last hebt.

Op Java is de ramadan niet te missen. Met name aan het eind van de ramadan kun je veel hinder ondervinden.

Had je mijn artikel over reizen tijdens de ramadan al gezien? IkReis - Indonesië en de Ramadan 2023.

Ik ben benieuwd naar je route!

Dank Jenny! Had je artikel nog niet gelezen maar nu wel. Het omschrijft een beetje waar ik al bang voor was. In 2011 heb ik eerder door Indonesie gereisd (Sumatra, Bali, Lombok, Flores & Timor) en nu wilde ik de andere kant van het land doen.

Maar de langere reistijden, duurdere vluchten, niet openbaar eten en beperkt srandbezoek houden me heel erg tegen.

Een echt reisschema heb ik nog niet (maak ik vaak ook niet). Gewapend met de Lonely Planet in de hand stippel ik ter plekke de route uit (neem vaak tips van andere reizigers over).

Maar nu de ramadan in mijn reisperiode valt, denk ik eraan om Indonesie even over te slaan en naar een ander land te gaan.

Als toerist mag je wel gewoon openbaar eten hoor is mijn ervaring -op Java! :slight_smile:
Ik heb de rest van de gebieden niet bezocht, maar op Java was het prima als je als toerist gewoon at en dronk en deed waar je zin in had. De Indonesiërs zelf die aten alleen als niemand anders het zag :wink:

Java heeft trouwens wel veel mogelijkheden voor ultieme rust en heerlijke strandbezoeken, dus dat zou in principe geen probleem moeten zijn.

In toeristische delen van Java kan meer dan daarbuiten. Het blijft een kwestie van respect om bv. niet in een bus te eten wanneer iedereen om je heen aan het vasten is.

Hoi Danny,

Als je een maand hebt, lijkt me dat je aan Molukken en Papua je al meer dan genoeg hebt, evt in combinatie met Sulawesi omdat je daar waarschijnlijk toch via Makassar vliegt. Ben je een duiker, dan wil je misschien naar het noorden. Veel christenen in het noorden van Sulawesi. Wil je naar Tana Toraja, daar is het ook overwegend Christenlijk.
En verder Flores vnl katholiek en Bali hindoeistisch, dus dat is ook geen probleem.
Dus als je tegen Java in combinatie met Ramadan opziet, dan zou je nog steeds goed naar Indonesië kunnen. Reizen in de Ramadan is prima om heen te werken, het is ook wel weer een bijzondere ervaring, maar als je het al mee hebt gemaakt, dan zijn er nog genoeg andere mogelijkheden in dit grote land!

Mooie reis!

Tijdens de Ramadan is het op Java rustiger dan normaal. Alleen rondom Idul Fitri (het Suikerfeest) is het erg druk. Dit jaar valt Idul Fitri op 17 en 18 juli. Er zijn in de periode van 10 t/m 25 juli toeslagen van 20% a 25% van toepassing op accommodaties en vervoer. Treinen bussen en vliegtuigen zitten dan vol want heel Java gaat zich verplaatsen om op familiebezoek te gaan en/of een paar dagen vakantie te vieren (bijv. op Bali).
Op Java is het tijdens de Ramadan soberder en sommige restaurantjes zijn overdag gesloten. 's Avonds is het juist erg druk in restaurants. Weinig mensen zullen er moeite mee hebben als je als toerist wel overdag eet. Men begrijpt en respecteert het feit dat je een ander geloof hebt (als je zegt dat je geen geloof hebt begrijpen ze dat niet). Ik heb zelfs op Java meegemaakt dat er een Indonesiers in de supermarkt tijdens de Ramadan overdag een fles bier kocht. Alcohol was uit de schappen gehaald maar was gewoon nog onder de toonbank verkrijgbaar.
En zoals Paulien ook aangeeft; het is bijzonder om mee te maken. Het Idul Fitri (Suikerfeest) is te vergelijken met onze Kerstmis. Iedereen gaat op familiebezoek in zijn/haar beste kleding. Mensen geven elkaar kadootjes (of geld) en vragen elkaar vergiffenis voor alles wat ze in het jaar ervoor fout hebben gedaan. Ook wordt er veel (en zoet) gegeten om te vieren dat de vastenmaand weer voorbij is.