Advies voor Fam. Rondreis Java en Bali

Wij gezin met 2 dochters van 11 en 13 jaar willen van de zomer 2014 een rondreis gaan maken op Java en dan nog een paar dagen uitrusten Bali. Wie hebben er goede tips voor ons of wat we b.v. Zeker niet mogen missen of goede hotels. Wij houden van mooi en goede hotels en restaurants. We willen natuurlijk zeker de borobudur tempel en de bromo vulkaan bezoeken. Wie heeft er nog meer leuke tips voor ons en onze kinderen. Ik hoor graag van jullie.

Hoe lang willen jullie gaan? Wat is ongeveer jullie budget? Willen jullie met openbaar vervoer reizen? Hebben jullie de andere draadjes op dit forum al doorgespit?

Verder raad ik jullie aan in je reisplanning rekening te houden met het eind van de ramadan, wat in 2014 rond 28 juli valt. Het OV op Java is dan heel vol en accommodatie vol of duur.

Beste jenny wij willen ongeveer 14 dagen gaan. We zoeken een privé chauffeur. Vanaf gisteren ben ik elke dag op het forum te vinden om te kijken naar andere reactie’s. Onze inde van de vakantie zal denk ik wel rond de ramadan zijn. Als je nog tips hebt hoor ik graag van je. Budget is bij ons geen probleem.

14 dagen is niet heel lang voor Java en Bali. Zelf heb ik vier weken over het stuk van de Bromo naar Bogor gedaan tijdens m’n eerste reis, en het stukje van de Bromo naar Bali heb ik tijdens een andere reis gedaan.

Ik ken geen goede chauffeur voor Java, alleen voor Bali. Maar die spreekt geen Nederlands…

Gezien de beperkte tijd die je hebben, plus het feit dat je rond Idul Fitri wilt gaan, zou ik me beperken tot Yogya en omgeving en dan via Bromo en evt. Ijen naar Bali. Eventueel met een stop in Solo en Malang om de afstand te breken, is ook fijn voor de kids.

Mocht het echter mogelijk zijn de vakantie te verplaatsen naar augustus dan zou ik dat zeker doen, je omzeilt er een hoop verkeersopstoppingen en wellicht fustraties mee.

In 14 dagen zal het moeilijk worden om heel Java en Bali te bezoeken. De enige oplossing is om delen over te slaan of te vliegen. Java en Bali zijn erg verschillend. Java is o.a. bekend om de steden, bezienswaardigheden en vulkanen (Bandung, Yogyakarta, Borobudur, Prambanan, Bromo, Ijen etc). Bali is veel meer toeristisch en heeft veel meer een strandcultuur maar ook leuke plaatsjes en mooie tempels. Je zou bijv. in Yogyakarta kunnen beginnen (van Jakarta naar Yogya gaan veel binnenlandse vluchten) ipv Jakarta en dan na Midden Java (bijv. bezoek aan Yogyakarta, Borobudur en Prambanan) met de auto naar de Bromo en dan verder naar Bali. Je zou 4 a 5 dagen Midden Java kunnen doen en dan verder over Oost Java naar Bali (doe je ook een dag of 3 a 4 over). Dan heb je nog tijd om een dag of 4 a 5 op Bali te verblijven.
Als je een chauffeur of gids zoekt op Java dan kan je contact met ons opnemen. Wij kennen er een paar (en kennen een Nederlands sprekend reisbureau in Yogyakarta) en kunnen je verder helpen. Ook op onze website staat e.e.a. over Midden Java, prijzen e.d. Op onze Facebook pagina vind je veel foto’s (met name Midden Java maar ook Bali).

Als je twee weken wilt reizen over Java en Bali zul je concessies moeten doen, precies wat Villa Ditya ook schrijft. Over het algemeen heb je 2 weken voor Java nodig en dan heb je dus geen tijd voor Bali meer. Ik zou je adviseren om of je reistijd uit te breiden naar drie weken of Java deels te doen en dan naar Bali te gaan. Afhankelijk van wat je wilt zien en doen zijn er vele mogelijkheden. Ook is het heel belangrijk je te realiseren dat je reist in de Ramadan, dit kan je keuze voor een bestemming namelijk ook beïnvloeden. Ik kan jullie veel vertellen en informatie geven, maar het beste advies krijg je persoonlijk. Mocht je dit willen, neem dan contact met mij op of kijk op mijn website: www.indonesieregisseur.nl

Is dit voor jullie de eerste keer dat jullie naar Indonesie gaan? Ik ben het met Jenny eens: zelfs 2 weken voor alleen Java is redelijk krap tenzij je houdt van hollen en weinig stilstaan, de afstanden zijn namelijk groot en flink doorrijden gaat niet. Ik zou proberen de ramadan periode zoveel mogelijk te ontwijken als het kan, voorkomt veel frustratie denk ik. Persoonlijk zou ik denk ik of kiezen idd voor de streek in en om Yogya of kiezen voor 1 week en dan 1 week Bali of voor 2 weken Bali en dan bijvoorbeeld 2 verschillende standplaatsen kiezen op het eiland en daar vandaan dagtrips maken. Groetjes Anita

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan,2 weken is echt te kort voor Java en Bali en eind van de ramadan is ook niet aan te raden.
Jammer dat velen zoveel haast hebben en ook in de veronderstelling zijn dat je Java in 10 dagen kan doen.
Ideaal zou zijn als je de reis met 1 week kon verlengen, mocht dit niet mogelijk misschien aanvliegen op Yogya en daar de tour beginnen. Je zou daar 3 nachten kunnen verblijven ,vandaar door naar Malang met de trein ,daar overnachten en de volgende dag door naar Bromo en via Kalibaru naar Bali
Voor persoonlijk advies kunt U altijd contact met ons opnemen.