Hallo, in Juli 2014 reizen wij met 2 gezinnen (4volwassen en 5 kids) naar Java en Bali. De reis is min of meer uitgestippeld maar we hebben nog een aantal vragen
Wij komen 's morgens toe in Jakarta en zouden dan doorreizen naar Bandung. Als ik het goed begrepen hebben zijn er in de luchthaven minibusjes die om het half uur vertrekken naar Bandung. Is dit de beste manier om naar Bandung te reizen? Of zou het beter zijn op voorhand een minibusje voor ons 9 te regelen?
We zouden 2 dagen verblijven in Bandung (3 nachten). Is dit niet te veel? is er voldoende te zien
Nadien zouden we de trein naar Yogyakarta nemen. Hoe kunnen we het best treintickets op voorhand bestellen zonder Indonesische kredietcard? Of zouden we het riskeren om ter plaatste te boeken (we zitten strak op schema want hebben hotel in yogyakarta al geboekt)
We verblijven 5 dagen (4 nachten) in yogyakarta en zouden dan naar de Bromo willen doorreizen en vandaar naar Kalibaru (in Kalibaru hebben we reeds voor 2 nachten gereserveerd). We twijfelen of we nachttrein nemen naar Malang en vandaaruit tour naar Bromo (liefst overnachten in Lava view lodge) of zou het beter zijn vanuit yogyakarta een tour te organiseren (we hebben 3 dagen tussen vertrek yogyakarta en aankomst kalibaru). Kennen jullie eventueel een goed reisbureau ter plaatse om dit te regelen?
We nemen de overzet van Java naar Bali vandaaruit moeten we doorrijden naar Pemuteran. Nemen we het best een bus, taxi of reserveren we dit best op voorhand
Na Ubud reizen we door naar Nusa Lembongan: nemen we het best een boot vanuit Sanur of vanuit Padangbai?
Bij onze terugreis hebben we om 16uur een vlucht van Den Pasar naar Bali. Zouden we het risico nemen om dezelfde dag 's morgens van Nusa Lembongan terug ter reizen naar Den Pasar of is het beter een dag op voorhand de boot naar Bali te nemen
We komen tegen 17 uur aan in Jakarta en hebben de volgende dag om 18uur onze terugvlucht. We moeten dus 1 nacht overnachten in Jakarta. In welke buurt overnachten we het best?
Ziezo dat zijn heel wat vragen. Hopelijk kunnen jullie ons helpeb
Hebben jullie rekening gehouden met Idul Fitri op 28 juli?
Tegen het eind van de ramadan, en ook de eerste dagen na de ramadan, is het chaos qua vervoer op Java. Accommodatie hebben jullie al, maar het zal erg lastig zijn om in die periode een trein te regelen.
Ik ken de minibussen naar Bandung niet, alleen de busjes naar Bogor. Wanneer je met zijn 9en bij elkaar in de bus wilt zitten (wel zo gezellig) zou ik overwegen vooraf iets te regelen. De goedkoopste optie zal waarschijnlijk via je hotel in Bandung zijn. Op het vliegveld kun je echter ook een taxi/minibus regelen. De meeste bussen zijn voor 8 passagiers, maar als de kids nog niet al te groot zijn en je niet veel bagage hebt passen er ook wel 9 mensen in.
Twee dagen Bandung is niet heel lang, Je kan een dagje in de stad blijven, en een dag naar de vulkanen en warme bronnen in de omgeving.
Geen idee of je vanuit hier een trein kan boeken. Maar je kan je hotel in Bandung misschien mailen of ze kaarten kunnen reserveren? Er rijden ook voldoende bussen, mocht de trein niet lukken dan is dat een optie.
Ik zou niet de nachttrein naar Malang nemen en dan meteen de zelfde avond een tour naar de Bromo boeken. Dat zou betekenen dat je twee nachten achter elkaar niet fatsoenlijk slaapt, en daar komen nog meer slapeloze nachten bij als je ook naar Ijen wilt.
Je kan een dagtrein of -bus naar Malang nemen en dan de tour doen, of ik Yogya wat regelen.
De reisbureaus in Yogya werken bijna allemaal samen, er zit niet veel verschil tussen de verschillende tours.
Reserveren van een voertuig van de haven in Gilimanuk is niet mogelijk. Er heerst een soort van taxi-maffia daar, en alleen de vaste chauffeurs van Gilimanuk kunnen mensen oppikken. Er is een bus naar Ubud, maar niet naar Pemuteran/Lovina. De public bemo rijdt alleen 's ochtends. Je moet dus ter plekke iets regelen.
Maakt niet veel uit.
Ik zou voor de zekerheid een dagje eerder gaan, maar meestal varen de boten gewoon.
Ik ben geen Jakarta-kenner, ik blijf er het liefst weg. Op zich is de omgeving van Jalan Jaksa wel OK (wel erg toeristisch).
Wat betreft de nachttrein naar Malang. Indien we deze optie nemen dan hebben we wel nog 1 dag + nacht in Malang en de dag daarop zouden we doorrijden naar Bromo.
In ieder geval zullen we in Yogya eens rondkijken of we niet beter een tour van daaruit kunnen regelen
Wij zouden liefst ook weg blijven uit Jakarta maar durven het risico niet nemen het vliegtuig te missen
Jenny heeft op de meeste vragen al antwoord gegeven dus zal ik alleen op een paar zaken reageren.
Ik zou op voorhand een minibus regelen. Je kan minibusjes o.a. reserveren via Jackal Holidays in Bandung (zie www.jackalholidays.com). Ze hebben op dit moment problemen met hun website.
Zie hierboven. Ook treinkaartjes kan je via hen regelen.
N.B. We hebben zelf geen ervaringen met dit reisbureau (hebben wel een keer gasten via hen gehad) maar we weten dat sommige Nederlandse reisorganisaties met hen samenwerken.
Je kan contact opnemen met Biancatours (biancatours.com). Wij kennen de eigenaar (Guntur) heel erg goed dus weten dat dit een betrouwbaar adres is. Guntur spreekt Nederlands. Dagelijks leiding is in handen van Ninik.
Beste Jenny, ik weet niet of je het vervoer van Jakarta naar Bandung al hebt geregeld maar je zou een busje met privé chauffeur kunnen huren. Wij hebben een hele goede ervaring met Rocky Rohmani, hij spreekt Nederlands en brengt je veilig overal naar toe. Kosten € 50,- per dag. Kijk op www.rockyrohmani.com