Wij gaan in augustus naar Sumatra, Java en Bali.
Weet iemand of er veel restaurants, bezienswaardigheden enz. dicht/aangepaste bezoektijden zijn?
Groet, Yaneke
Wij gaan in augustus naar Sumatra, Java en Bali.
Weet iemand of er veel restaurants, bezienswaardigheden enz. dicht/aangepaste bezoektijden zijn?
Groet, Yaneke
Ja, er zijn veel aangepaste openingstijden van restaurants, een aantal zal overdag dicht zijn. Bovendien loop je tegen het eind van de Ramadan tegen grote drukte op de weg, in bussen en in vliegtuigen aan omdat iedereen naar z’n geboortedorp reist.
Op Bali merk je minder van de Ramadan, al tref je daar soms meer lokale touristen aan.
Beste Jenny,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik hoop dat onze reisleiding (OAD) dit ook in de gaten heeft !
Groet, Yaneke
Ja op Java merk je wel duidelijk dat het Ramadan is, want normaal gesproken zijn alle restaurantjes langs de wegen open en is het er altijd levendig, maar tijdens de ramadan zijn die dicht en dat ziet er een beetje troosteloos uit, maar dat is dan maar zo. In de steden zijn er veel restaurants open, maar dan moet je evt. via de “achterdeur” en wat je ook ziet is dat de ramen afgedekt zijn. Ziet er een beetje raar uit maar het eten smaakt net zo lekker.
In de grote steden (Jakarta, Bandung, Yogya etc.) kun je in de malls altijd terecht in de restaurants.
Je kunt er evt. ook voor kiezen om een lunchpakket mee te nemen voor onderweg. Maar denk er aan om niet voor de neus van de mensen te gaan zitten eten.
Wij hebben er niets van gemerkt dat we ergens niet naar binnen konden. Toeristische trekpleisters zijn gewoon geopend. Ik denk dan aan de Borobudur in Yogya etc. Het is wel zo dat zodra de zon onder gaat het meteen héél erg druk is op de weg, want iedereen wil zo snel mogelijk naar huis om te eten.
Op Bali is helemaal niets te merken van de Ramadan, maar dat komt omdat de Balinezen een heel ander geloof (Hindu) hebben.
Jullie moeten vooral ontzettend genieten van het overheerlijke indonesische eten tijdens jullie vakantie. Mochten jullie in Bandung komen. Ga naar het satérestaurant dat naast de spoorwegovergang zit en ga naar Foodstreet dat is een plein en daaromheen zijn allemaal eettentjes. Je kunt overal iets bestellen (dus bij verschillende stalletjes, elk stalletje heeft zijn eigen specialiteit) je krijgt een papiertje daar ga je mee naar een soort van houten lessenaar, daar moet je betalen en dan kies je een houten tafel met banken om te zitten en dan wordt op gegeven ogenblik al de bestelde gerechten gebracht. Ontzettend leuk en nog veel lekkerder. Je zit dan echt tussen de indonesiërs te eten.
Fijne vakantie :zon02:
Er zijn wel restaurants gesloten overdags tijdens de Ramadan, maar s avonds is er heel veel open. Aan het einde van de ramadan gaat iedereen op reis naar de familie en is het enorm druk onderweg. De herrie van de trommels snachts en de laatste nacht het gezang overal dat versterkt wordt door alle speakers op straat is mij het meest bijgebleven. Ik was erg blij met oordoppen !