Reizen tijdens Ramadan

Weet iemand of er grote gevolgen zijn voor het reizen tijdens de Ramadan?

Groetjes,

Natasja

Dat je op een rielekste manier een paar kilootjes kwijt raakt, misschien…:wub:

Ik heb wel eens tijdens de Ramadan in Indonesie gereisd. In welk opzicht verwacht je grote gevolgen?

Sommige restaurants zijn gesloten overdag, maar dit zijn met name de eetgelegenheden voor locals. Eten en drinken in het zicht van locals (op straat dus) probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, al drink ik wel gewoon tijdens lange busreizen. Zeker wanneer er mensen om me heen zijn die het vasten ook niet zo strikt nemen, en gewoon roken.

Zodra de zon onder gaat en mensen weer mogen eten is het erg druk op straat, en zeker op plekken waar eten te krijgen is.

En 's ochtends duurt het gebed in de moskee langer, wat niet ideaal si voor je nachtrust. :slapen:

Je kan al met al prima reizen tijdens de Ramadan!

Er zijn genoeg chauffeurs die met de vasten meedoen, als je naar het verkeer kijkt tijdens de bulan suci Ramadhan dan wordt er om een uur of 16.00 behoorlijk geslingerd en gaat er veel fout. Een kwartier voor “buka” zitten ze al op van hun horloge naar het flessie Aqua en pakkie kretek te kijken. Zo een 10 dagen voor het einde van de vastenmaand beginnen de hordes op stap te gaan voor arus mudik om Lebaran in de kampung halaman te vieren, dat wordt met de dag erger totdat de dag der Grote Vergeving is aangebroken. Op Java zijn er dan 10-tallen miljoenen mensen op reis. Ik vind deze maand een afrader. Ook zijn de eerste dagen van de Ramadhan heel erg want dan zijn ze het hongergevoel nog niet gewend, overal stil, ook het verkeer. Ik heb die Heilige Maand nu al heel vaak meegemaakt en voelde me nooit echt prettig daarbij, behalve dat je vaak leuke handel voor weinig geld kan kopen omdat ze geld nodig hebben voor Idul Fitri. Zeker in West-Java wordt er van je geëist dan je respect opbrengt voor je vastende medemens, wat inhoudt dat je “meedoet”. Dit jaar begint de vastenmaand ong. 22 augustus, dus zal vanwege de vakantietijd in Europa deze vraag nog vele malen gesteld gaan worden.

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met reizen tijdens de ramadan? Ik ben nu nog aan het twijfelen om een reis die tijd te boeken. Mijn reis zou dan op Java beginnen en eindigen op Bali. Is het daar dan net zo? Ik had gehoord dat Bali Hindoeistisch is.

hoi,

Wij kregen op een ander forum het advies om niet met de rammadan te reizen. zie forum via indonesie startpagina ( forum)
dus wij gaan er na. >>>

http://forum.indonesiepagina.nl/topic/7854/0/java_amp_sumatra.php

http://forum.indonesiepagina.nl/topic/5281/0/suikerfeest_op_java.php

gr sylvia

Dat hangt natuurlijk af of je tijdens de Arus Mudik of Arus Balik terechtkomt .
En dat is de volksverhuizing van de migranten van 1 week voor en 1 week na de suikerfeest.
Anders is het lekker rustig reizen .
Ik heb een paar keren vakantie gehad tijdens de Ramadan (vasten maand).
En het is mij goed bevallen.

Het is pas moeilijk als men terecht komt tussen de volksverhuizing (1 week voor en na de Idulfitri=Suikerfeest).

Komt nog bij dat in de periode 14 dagen voor en 14 dagen na Idul Fitri (het einde van de Ramadhan) Vlieg-, trein- en bustickets een stuk duurder zijn, vliegtickets zelfs 2 - 3 maal en heel moeilijk te verkrijgen. Ik heb al een stuk of 15 keer de Ramadhan in dit land meegemaakt en bleef dan het liefste thuis. Hoewel de verleiding om inkopen mij af en toe anders deed besluiten, de mensen hebben geld nodig dus kan je leuke handel voor weinig geld scoren. Twee jaar geleden ben ik met Idul Fitri naar Jakarta gegaan een fantastische ervaring, lege straten, maar het was wel moeilijk om iets te eten te vinden.

Aan SA, voor een Muslim is Ramadhan natuuurlijk een heel andere ervaring dan voor een Kafir.

Het hangt er natuurlijk vanaf waar je precies reist. Vliegtickets van en naar het Hinduistische Bali zijn gewoon te krijgen (is mijn ervaring). En ook met bussen (Yogya, Magalang, Wonosobo, Semarang) heb ik geen moeite gehad. Maar goed, dit zijn geen long distance tickets, en als ik me goed herinner reisde ik toen halverwege de Ramadan. (De laatste week van de Ramadan zat ik op Bali.)

Dus als men zorgt dat ruim van te voren ticket wordt besteld en betaald , en niet tussen de Arus Mudik en Balik terechtkomt zal een toerist geen of weinig last hebben.
Kwestie van planning . En rekening houden met wat je al gelezen en gehoord hebt.

Verleden jaar moest ik drie weken na de Ramadhan op Batam twee dagen wachten eer ik via Jakarta naar Solo kon vliegen en kostte mij het ticket het dubbele van de normale prijs.

Hoewel het niet in de topic hoorde is het wel interessant om te vernemen waarom jij 2 dagen moet wachten voordat je via Jakarta naar Solo kan vliegen.

De vraag is of het normaal is dat men 2 dagen moet wachten , volgens verhalen vliegen verschillende airlines uit Batam richting Solo al dan niet via Jakarta .
Ik heb zelf geen ervaring.
Is er iets bijzonders gebeurt ?
Zoals tijdelijke sluiting van de airport , een staking , of dat er geen vliegtuigen vliegen richting Solo ?

Is er dan een andere alternatief (bijvoorbeeld) via Singapura , waar ook vliegtuigen richtoing Solo of Jogjakarta vliegen ?

Hoewel niet direct te maken heeft met reizen tijdens Ramadhan kan je verhaal eventuele toekomstige reizigers helpen.

Pffffff, capek deh, het heeft alles met de Ramadhan te maken, even **goed **het bericht lezen SA. Er wordt vanaf Changi 3x per week SIN - SOC gevlogen door Silk Air , daar zou ik een week hebben moeten wachten, ik had mijn ticket al, ik ben toen naar Batam gegaan, met als resultaat zie boven en dat was drie weken na de Ramadhan, alles stampend vol, ook naar Yogya, waarvan de luchthaven 60 KM van Solo ligt. Begrijp je het nu :smiley: Of wil je nog precieze data, maatschappij, vluchtno hebben, mijn paspoortnummer, soort visum enz. weten kan ik voor zorgen indien gewenst.