Reis jij zo milieuvriendelijk mogelijk of niet ?

Ja inderdaad jammer dat de meeste mensen niet bereid zijn iets meer te betalen, en zelf heb ik ook niet altijd de energie om er op te letten bij elk product. Vlees eet ik al bijna niet meer.

Het is soms ook best moeilijk ‘goede’ producten te vinden. Maar weinig winkels verkopen ecologisch geproduceerde kleding en die niet door kinderhandjes is gemaakt. Tegenover een spijkerbroek die daar 150 euro kost, is de H&M met 40 euro dan toch wat makkelijker en verleidelijker voor de meeste mensen. Het zit ook in de Hollandse natuur om trots te kunnen zeggen: “ja leuk hè, en het kostte maar zo weinig!” Koopjes scoren is status.

Gelukkig zijn er ook grote initiatieven die wel helpen. Vroeger werden IKEA-producten nog gemaakt door kinderhandjes. Door grote druk op IKEA is dat nu gestopt. Maar bij de prijzen die zij voeren (en waar ik ook van profiteer… ik heb gewoon het geld niet om mijn huis milieu- en mensvriendelijk in te richten) zal het vast geen paradijsje zijn waar de volwassenen nu werken aan IKEA-producten.
(En kinderarbeid heeft natuurlijk een oorzaak, die oorzaak zou moeten worden aangepakt, niet alleen het effect.)

Laten we hopen dat de protesten van Wakker Dier tegen de kiloknallers met vlees, ook effect hebben bij C1000. Ze zijn wel heel even gestopt met knallen, maar hebben gezegd er wel mee door te gaan. Zo benadelen ze niet alleen de dieren maar ook de kleine boeren die niet op kunnen tegen die prijsknallers. Laat ze verdomme eens knaller met biologische tomaten ofzo! Weet je wat, ik ga ze meteen een mail sturen.

Schitterend idee Cecilia!! dan wordt het wat rustiger op het forum.
Begrijp me niet verkeerd,ik ben ook milieubewust,maar er zijn ergere zaken in de wereld waar ik mijn neus voor ophaal,dan ofwel of niet een binnenlandse vlucht nemen in Thailand!!

1 like

Goh wat een gezellige, vriendelijke forumbeheerders heeft het Thailand forum toch. Alleen, verder van het gedrag van de Thai kunnen jullie niet af staan.

Als je dan toch op de “milieutoer” bent dan zou je de meubeltje’s kunnen aanschaffen in een kringloop winkel, of marktplaats afstruinen dan is de kop er tenminste al vanaf, of allerhande andere producten zo heb je al iets meer bij gedragen, dan toch weer de winkel in met je lichtelijk schuldgevoel.

Het liefst zou ik het ook zo weer zien al is het alleen al voor de gezondheid, dat fruit,groente etc niet bespoten worden met allerlei chemicaliën en dat het groeit op gezonde grond ipv in kassen met lampen, en dat dieren lekker buiten lopen voor dat wij ze op gaan eten.

Voor de rest neem ik op vakantie me binnenlandse vlucht indien wenselijk of rijdt met de auto, en hou in het verder dagelijks leven zeker rekening met het milieu, zo een egoïst ben ik ook nu niet.

Laten we het vriendelijk forumbeheerders stukje er maar ten aanzien van mijn vraag dan maar even tussen uitlaten want ik trek de schoen niet aan.

Maar verklaar graag dan eens het gedrag van de Thai eens voor mij, want achter de glimlach gaat soms wel wat meer schuil maar dit terzijde, en spreek me niet over het milieu.

Goed om te horen Jan.
Ja ongeveer de helft van mijn meubels en kleding zijn kringloop / tweedehands.

Met egoïsten bedoel ik de mensen die het allemaal geen *** kan schelen en die het (klimaatverandering etc) als andermans probleem zien.

Klopt, ik bedoel het sarcasme van Georgessiam. Lekker makkelijk hoor, achter een schuilnaam verschuilen en wildvreemden afkatten. En dan nog over een onderwerp waar hij zelf niks om zegt te geven.

De Thai gedragen zich in ieder geval naar vreemden rustig en beleefd en zeer behulpzaam. Of dat nep is of niet, maakte mij eigenlijk niet eens zo uit, het maakte het reizen daar wel heel prettig. Prettiger in ieder geval dan hoe onnodig bitchy veel mensen hier doen tegen iemand die gewoon een feit noemt (vliegen is slechter voor het milieu).

De (welvarende) Thai kunnen ook wat van het vervuilen maar nog steeds zijn wij in Europa wel effe wat erger bezig, wij hebben per hoofd van de bevolking gewoon veel meer consumptiegoederen: electronica die we veel sneller vervangen, auto’s etc. En de Thai kopen veel meer onverpakte, lokaal verbouwde groenten.

En het maakt bovendien niet uit hoe erg de Thai of ‘anderen’ zijn, dat ontslaat ons niet van de plicht om gewoon een beetje behoorlijk met de planeet te proberen om te gaan.

Ik vind het zo jammer hoe mensen excuses zoeken door om zich heen te wijzen: ja maar zij, ja maar jij…

Dit vind ik een gemene opmerking van jou, Georges. Ik dacht dat dit forum ook open stond voor discussies.
We hebben hier een forum met verschillende mensen die er verschillende meningen op na houden, het is toch net zo interessant om deze naast elkaar te leggen en te bespreken? Maar jij hebt blijkbaar liever een rustig forum. Nou ik heb graag een druk en actief forum. Zolang we er maar beschaafd over kunnen spreken en dit soort hatelijke opmerkingen achterwege kunnen laten.
Probeer eens met iemand te discussiëren met behulp van argumenten ipv. bitse opmerkingen. En interesseert de topic je niet? Lees 'm dan niet.

Grts,

Jelle

1 like

Dat zijn dan de wereldleiders want iedere klimaattop is nog op niets uitgedraaid, op een enkele druppel na op de gloeiende plaat.

Ja Jan, helaas heb je helemaal gelijk.

En daarmee is de vicieuze cirkel rond: regeringsleiders doen niet genoeg, mensen raken gedesillusioneerd, geven het op, laten ook niet via hun stem of andere invloed merken dat zij het milieu belangrijk vinden (of vinden dat ook echt niet, kop in het zand), en zo blijven de egoïstische, weinig daadkrachtige leiders aan de macht komen.

Idd een schrijnende zaak, die klimaattop. De maand ervoor had iedereen er de mond over vol, en nu is 't alweer bijna vergeten… Zolang de mensen aan de top met de macht er geen baat bij hebben, zal er volgens mij op grote schaal weinig veranderen. Dit zullen we dan tegen 2050 of zo wel beginnen voelen…
Al blijf ik de hoop koesteren dat wat meer gewone mensen bewust worden van de problemen en deze blijven aankaarten. Wie niet waagt, niet wint…

De welvarende Thai koopt net zo snel een nieuwe auto als dat wij dat doen en heeft een nog grotere TV als wij hebben, de gewone Thai die heeft geen andere keus als het gaat om luxe keuze’s die hebben het moeilijk genoeg het hoofd boven water te houden met de dagelijkse behoeften.

Ik ken verschillende kanten van de lijn, de arme Isaan boer, de werkende (Isaan)Thai in Bkk om zijn arme familie en zichzelf te onderhouden, en de welvarende Thai rijdend in de nieuwste BMW alles van Apple een airco die 24 uur aanstaat welke alles verpakt koopt.

Zodra men eenmaal de mogelijkheid heeft is er weinig tot geen verschil.

En heb ik bemerkt dat wij bewuster zijn, maar men is op de goede weg.

In mijn beleving is het drama al lang aan de gang. Alleen zijn het vooral de mensen die het toch al slecht hebben, die daar het meest onder lijden. De Afrikaanse droogte en uitbreiding van onvruchtbaar woestijngebied. Telkens meer heftige overstromingen en tornado’s. De laatste tijd ook telkens meer grote overstromingen en bosbranden in Europa (ook de welvarende mens wordt slachtoffer), je zou zeggen dat dat onze ogen opent… maar blijkbaar is het makkelijk genoeg om te denken dat het wel door andere dingen zal komen.

Tja het is ook allemaal “economie” want als we toch zo bezig zijn met het feit dat energie eens opraakt waarom krijgen we dan niet allemaal gewoon zonnecollectoren op het dak probleem grotendeels opgelost.
Regenwater opvangen en gebruiken om de toilet mee door te spoelen maar ja met al die ****zooi in de lucht heb je waarschijnlijk de kans dat je wc pot licht gaat geven lol2lol2lol2.
Brandstof wat allang op een andere manier kan maar dan heb je al die olie sjeiks op je dak en ga zo maar door.

Veel zaken kunnen makkelijk millieuvriendelijk maar dan verdienen bedrijven en de staat er niks meer aan.

Zo moet het ook zijn zolang het niet haatdragend, discriminerend,denigrerend, of sexueelgetint is, maar wel topic of forum gerelateerd is vind ik het wel prima goed voor de verruiming van de geest.

Ik zal blij zijn als ik weer over zo een 6 weken in het >>> zit richting Thailand en zo nu en dan een bijdrage leveren aan het Thailandforum mbt Thailand maar een discussie als deze hoort er ook bij en daar hou ik ook wel van.:chin:

Volledig akkoord! :slight_smile: (alleen zit ik al wat sneller op die vlieger! :wink: )

Lekker toch ff de batterij opladen (blijf ik toch nog deels on-topic).

:vak02:

:chin:Ik denk dat George het niet zo hard bedoelt heeft met zijn opmerking
maar ik persoonlijk heb het niet zo op groene politiek dan wil men vaak veel geld uit de zak van de burger kloppen onder de mom van het milieu
geert wilders is ook niks voor mij maar met vele stand punten van de vvd kan ik me weer wel vinden en als dat dan met d 66 kan lijkt me dat een goede optie voor Nederland
we dwalen wel af :thailand::cambodia:
ps laat vooral ieder in zijn waarde zo dat ze zelf een keuzes kunnen bepalen

Ik heb nog geen kabinet/regering meegemaakt die dat niet heeft gedaan, recht’s om of links om, het is allemaal een poppenkast die allerlei zaken aan ons opleggen, zoals nu weer Min. Donner met ze pensioen inleveren idee, kan hij makkelijk zeggen met dat inkomen of dat je minder AOW krijgt als je een jongere partner hebt tegen die tijd dat je opgebrand en uitgeperst bent en je scheel hebt betaald aan allerlei premie’s, hou op schei uit over politiek.