Een topic vraag die eigenlijk al nergens op slaat, sta daar maar eens bij stil als je er over goed nadenkt.
Neyana, wie de schoen past, trekke hem aan. Mijn commentaar ging helemaal niet over jou of over mensen die binnenlandse vluchten kiezen. Het gaat om mensen die helemaal niet eens nadenken over het milieu bij die keuze. Zo te horen doe jij dat wel en dan begrijp ik gewoon dat je -na overweging - kiest voor een vlucht.
Ik vind het wel suf dat iedereen meteen om zich heen begint te wijzen zodra iemand een opmerking maakt over het milieu. “Anderen doen het erger, anderen doen ook niet genoeg, en jij zelf dan?..” Alles om maar niet in de spiegel te hoeven kijken. Wie even goed kijkt ziet dat mijn vluchten over vele jaren verspreid zijn geweest, heus niet meerdere per jaar, en niemand van jullie weet wat ik verder allemaal ‘laat’ (niet heb), recycle, extra betaal aan producten die beter zijn voor natuur en mens, en hoe weinig kleding ik koop en hoe lang ik doe met mijn oude. Diverse fietsvakanties heb ik zeker gemaakt maar ik zet niet elk uitstapje op het web.
Nog steeds maakt elke Europeaan, dus ook ik, een veel te groot impact op deze aardbol, maar - net als jij blijkbaar - ben ik me daar wel bewust van en probeer ik het te beperken waar het lukt. Maar met zoveel egoïstische supervervuilers om me heen, is het soms ook lastig om dat vol te houden en niet ook eens mezelf een break te gunnen. Ik kan moeilijk altijd maar ellendig alles ‘laten’ terwijl zoveel anderen erop los consumeren en vervuilen. Maar zo’n break is altijd weloverwogen en geeft me toch een schuldgevoel.
Kortom nogmaals, waar ik moeite mee heb is als mensen een vraag stellen over de trein, en anderen raden zomaar het vliegtuig aan alsof dat op hetzelfde neerkomt, terwijl dat veel vervuilender is. Kennelijk was die eerste persoon al lang van plan de trein te nemen, dus waarom zo’n slecht alternatief voorstellen?
En waar ik nog meer moeite mee heb is dat als ik dan alleen maar één zinnetje type dat een vliegtuig vervuilender is, er meteen zo hatelijk en aanvallend wordt gereageerd door allerlei mensen. Ik begrijp dat het geen populaire boodschap is maar ik heb het niet zelf verzonnen hoor! Don’t shoot the messenger.
Mag je alleen maar wat over het milieu zeggen als je zelf in een hutje woont en van biologische zelfverbouwde groenten leeft???
Ik denk dat Cecilia vooral een lans wil breken voor wat toenemend bewustzijn bij ons allemaal. Losstaand van hoe we thuis zaken aanpakken, compensaties die we toepassen, denk ik dat we allemaal gewoon af en toe eens moeten stilstaan met hoe de wereld er voor staat. Gewoon eens stilstaan, niemand kan beweren dat dit een slecht idee is, toch? En daar mag iedereen natuurlijk zelf invullen hoe ie dat ziet, dat is geen reden om elkaar naar de strot te vliegen. Moest dat wel 't geval zijn, verdienen we niet beter, maar ik geloof nog altijd in mensen. Hoe moeilijk dit me soms ook valt.
Voorbeeldje: voor mij persoonlijk, compenseer ik een grote vliegtuigreis door (net als Neyana) niet met de auto te rijden. Maar dat is mijn manier, dit wilt niet zeggen dat ik iemand anders veroordeel. De manier om onze toekomst veilig te stellen, en nog belangrijker: die van onze kinderen, is samen werken aan een betere toekomst, praten over zaken die ons aanbelangen, onderzoeken welke de gevolgen zijn en welke we al dan niet beter vermijden, zonder elkaar direct te veroordelen, blameren, aan te vallen.
Als we deze discussie verder willen voeren, zal het anders moeten verlopen dan met persoonlijke aanvallen, dit is eerder een filosofische, dan een praktische discussie. Als we deze niet kunnen voeren met argumenten in het algemeen, maar met exclusieve persoonlijke aanvallen, wordt dit topic mijns inziens beter direct geschrapt, want dan heeft het toch geen zin en zet het enkel kwaad bloed. (Dit zou ik trouwens ten zeerste betreuren, ik ben er van overtuigd dat iedereen de logica van mijn betoog wel inziet).
We staan nu éénmaal samen op deze bol en voor mij is 't belangrijkste om er samen iets van te maken dat 't waard is om voor te vechten.
Grts,
Jelle
Dit was ook nooit een op zichzelf staand topic, maar een discussie binnen een ander topic die is verplaatst. Dus ja dan krijg je uit z’n verband gerukte discussie.
Cecilia,
ik behoor helaas ook tot de groep van vervuilers; dit is echter geboren uit het feit dat de alternatieven op reisgebied voor dit soort afstanden, mij niet echt aan spreken. Maar goed dat is een afweging die een ieder voor zich moet maken. Voor afstanden die meer dan pakweg 500km bedragen, is het meest aangename en snelste vervoer toch het vliegtuig. Sommige mensen hebben niet de kans langer dan 2 weken vakantie te vieren in Thailand; in dat geval is elk reis-uurtje dat als vakantie-uurtje kan worden aangemerkt meegenomen.
Ik ken een site, waarbij de aanbieder van vluchten, bomen in Thailand plant, per een x-aantal vlieg-kilometers…misschien is dat een pleister op de wond voor wat we met z’n allen de natuur aan doen.
Groet, Joe
Lap;nu laat ik me toch weer vangen aan de discussie… lol2 ![]()
Dit vind ik in ieder geval een initiatief dat het waard is om eens te bekijken… PERSOONLIJK dan, hé…
Kan je die website eens doorgeven?
Grts,
Jelle
Waren we allemaal maar zo lief voor de wereld (en voor elkaar!) T is alleen zo verdomde jammer dat groepen mensen het voor anderen verpesten. Net wat ik al zei, dat vliegtuig vertrekt ook wel zonder mij. En bij het feit dat ik niets van me af flikker op straat dat wil niet zeggen dat een ander ook netjes een prullenbak op zoekt.
Toch denk ik dat de grote boosdoeners de grote bedrijven zijn. BP met die gigantische olievlek, lek, plek. Verschrikkelijk gewoon! Milieu en mens gaan er aan! En dit is maar één voorbeeld. Ik woon zelf vlakbij de botlek, ik kan 100 papiertjes per dag op straat gooien en dan nog red ik het niet bij hun!
Dit is niet om te wijzen, zij doen het dus ik doe het ook. Ik spring ook niet in een kanaal als een ander het doet. Maar meer om aan te geven dat er nog grotere vervuilers zijn dan een simpel mens op straat, huis of waar dan ook.
Denk dat dit altijd wel zo zal blijven. En daar staan we niet altijd bij stil, want als de aarde straks naar de kloten is zijn wij er toch niet meer! Denk dat velen zo denken.
Ach zo zal iedereen wel wat “aanrichten” aan het milieu. Is het geen vlucht dan zijn het wel 300.000 km op te teller omdat je veel in de auto zit. Zo is het leven nou eenmaal, we leven in 2010 en niet meer ergens voor Christus dat we alles te voet deden en er 3 weken over deden om ergens te komen, weg vakantie;)
En voor de nieuwsgierigheid, ik heb ook wel belang bij die site.
Maar natuurlijk Jelle,
even geen namen noemen; gewoon de link volgen: http://www.greenwoodtravel.nl/vakantieplanner/reizen_programma.php
Groet, Joe
De discussie/topic die toen door Jelle was gestart ?
Dan had het beter geweest om daarin verder te gaan.
Wij gaan helaas maar 1 keer p/j naar Thailand zou geen andere snelle manier weten om daar te komen dan met het vliegtuig, verplaatsen binnen Thailand doen we met de auto desnoods met het vliegtuig.
De trein had ik namelijk al aangegeven in die betreffende topic een grote schoorsteen, welliswaar met ze alle lekker opgepropt maar toch.
Hier doen we aan gescheiden afval etc, ik eet wel nog steeds biefstuk en heb een superzuinige auto aangeschaft energieklasse A zonder BPM 1 op 30 diesel met roetfilter omdat de regering begin 2010 het goede idee had omdat ook te stimuleren inzake het milieu en dan hoef je geen wegenbelasting te betalen, nog geen 8 maanden verder begint het Ministerie v Financiën aan deze maatregel alweer te knagen omdat er dan te weinig belasting geld binnenkomt.
Wie moet er nu het goede voorbeeld geven.
Er is maar één manier om er voor te zorgen dat dit niet altijd zo zal blijven, en dat is bewust worden en bewust maken. Als er veel mensen zijn die zo fatalistisch denken, is de uitdaging voor ons des te groter. Het is nooit te laat om de handen in elkaar te slaan.
Grote conglomeraties zoals BP zijn idd smeerlappen. Me er gewoon bij neerleggen kan ik simpelweg niet.
Maar, samen sterk, zo kun je volgens mij wel een verschil maken.
Klopt, ik ken veel mensen die zo denken. Gek genoeg ook mensen die kinderen hebben.
Ik wou soms dat ik zo kon denken, gewoon heerlijk egoïstisch leven en consumeren alsof er geen morgen is. Ik heb toch geen kinderen voor wie ik de boel netjes moet achterlaten! Maar ik kan het niet.
Ik kan er ook niet omheen dat de aarde al naar de klote aan het gaan is. Kijk naar Pakistan, en al die overstromingen in Frankrijk. En naar de droogte die telkens langer duurt, extremer wordt en in een groter gebied voorkomt in Afrika. We kennen toch nog wel de beelden van koeien die niks meer te eten hadden in Kenia.
Maar de mensen die daar geen werk meer kunnen vinden, mogen ook ‘onze’ landen niet in. In de oceanen komen beesten om in ‘plastic soup’ van onze troep. En veel andere beesten op het land zijn al uitgestorven of op sterven na dood omdat wij hun leefgebied hebben ingepikt.
Extreme weersomstandigheden en klimaatsveranderingen komen misschien deels door een eeuwenlange natuurlijke cyclus maar het is nog nooit zo erg geweest sinds de laatste ijstijd. Volgens mij is het toch ook door menselijke invloed.
En los van het klimaat dus inderdaad die afname van natuur en dieren, en de toename van beton, chemie, plastic… allemaal door één diersoort, eigenlijk is het onbegrijpelijk en ongelooflijk.
Het raarste is dat die diersoort lange-termijn kan denken, maar niet genoeg doet met wat daaruit blijkt. Ook ik niet. Maar ik blijf maar gewoon proberen.
Dit specifieke vliegtuig misschien nog wel. Maar als heel veel mensen het verdommen om te vliegen omdat de trein nu eenmaal beter is, zal op een gegeven moment dat vliegtuig uit de running worden gehaald. En zal het dus niet meer vliegen.
Als heel veel mensen bij supermarkten gaan vragen om biologische producten, zal een supermarkt op een gegeven moment meer biologische producten in de schappen leggen.
Omdat veel mensen hebben gevraagd om fair trade chocola (zonder slavenarbeid gemaakt), is Verkade alleen nog maar fair trade gaan maken.
Door de lobby van milieugroeperingen is nu een roetfilter verplicht bij diesels, en zijn er strengere milieu-eisen voor bedrijven.
Het lijkt soms onmogelijk om in je eentje een verschil te maken maar door soms aan te haken bij iets grotere initiatieven van groepen mensen (of milieuorganisaties of dierenwelzijns-organisaties), kun je wel wat bereiken.
Het is allemaal erg lastig in een maatschappij waar consumeren welhaast een status-symbool is. Zonder de nieuwste iPhone kun je haast al niet aankomen, kiloknallers van vlees zijn heel normaal, en Easyjet en Transavia ook. Het is moeilijk om dan telkens alert te blijven op: “moet het nou eigenlijk allemaal zo?”.
Nee dit was in een ander topic.
Ja die treinen zijn ook vies maar kerosine is wel effe wat heftiger en een vliegtuig stoot veel meer uit voor minder mensen. Maar goed in jullie geval kan ik me voorstellen dat het zonde van de weinige dagen is om die door te brengen met langere reistijden.
En ja de regering zou veel sterker moeten reguleren op milieu. Het stimuleren om ‘groen’ te bouwen (in Scandinavië heb je hele wijken die hun wc’s doorspoelen met regenwater, en nog zo wat slimme oplossingen); natuurvriendelijk eten betaalbaarder maken; schoner vervoer en energie-opwekking flink stimuleren…
Er zijn altijd veel mensen bang dat aandacht voor het milieu, slecht voor de economie zou zijn. Maar denk eens aan al die banen voor mensen die die plannen bedenken en uitvoeren voor schonere bouw, vervoer, etc!
Maar zo lang mensen niet stemmen op zulke partijen, zullen we het moeten stellen met wat we nu weer aan de macht krijgen…
is vaak ook een wassen neus, bedrijven laten het in licentie produceren en als de producent die het in opdracht maakt zegt ja we doen het millieu vriendelijk of zonder slaven arbeid dan vind men het goed en al het dan niet zo is dan begint het wijzen naar elkaar.
goed voorbeeld is de zgn dolphin friendly gevangen tuna als de kapitijn vd boot een verklaring ondertekent dat het dolphin friendly is gevangen dan is het klaar niemand die het verder controleert.
de zgn spaarlampen het schijnt zo te zijn dat het produceren van zo’n lamp meer energie kost dan het ooit zal besparen.
hiermee wil ik niet zeggen om dan maar niet aan het milleu te doen maar het is ook wel een beetje een paradepaardje geworden van veel bewegingen en regeringen en een marketing tool voor bedrijven
Zeker ook een feit. Dat is volgens mij inherent aan een ultra liberaal kapitalistisch systeem waar we toelaten dat grote bedrijven zomaar een stempel gaan plakken op producten die ze niet verdienen, gewoon om dit bewustzijn opnieuw te gaan misbruiken alleen maar om winst te maken die dan, ook nog maar eens vooral ten goede komt aan de persoonlijke bonussen van de grote CEO’s… Volgens mij gaan vooral grote bedrijven hierin fout omdat ze onpersoonlijk genoeg zijn om zich achter de organisatie weg te steken.
Hier in België heb je tegenwoordig een systeem dat groentenpaketten aanbiedt, rechtstreeks van de boer (biologisch bovendien, gecontroleerd door een dienst die er echt wel werk in steekt, kan ook, omdat het een kleine coöperatieve is) via particulieren verdeeld. Je krijgt dan elke week een pakket groenten, gevariëerd afhangend van het seizoen voor een heel mooi prijsje (geen tussenpersonen die er allemaal winst op willen maken).
Nou, hier doe ik dus met plezier aan mee.
Ik wil maar zeggen: het kan ook anders.
het probleem zit ook bij de mensen zelf want iedereen vindt het milieu belangrijk maar als het geld kost dan haakt 90% af, zie de varkens die onder embarmelijke omstandigheden worden gehouden iedereen mee eens maar ga nu vragen aan de mensen bent u bereidt 2 euro per kilo vlees meer te betalen zodat die beesten normale behuizing krijgen nou bijna niemand.