Alleen is vliegen wel veel slechter voor het milieu.
Hoe ga jij naar Thailand toe dan? Op de fiets? Want dat is milieuvriendelijk! En je hebt het ook steeds over China Town. Weleens in de rivier gekeken wat voor een smeerbende het daar is? Dat is toch ook pure milieu vervuiling?
Het is toch al erg genoeg als je daar helemaal heen vliegt, dat vond ik ook van mijn eigen vlucht. Maar als je daar dan bent, kan je nog wel per keer een keuze maken en voor het milieu kiezen. Dus de trein.
Ik heb geen idee wat die rivier te maken heeft met de vraag of onze toeristische afwegingen al dan niet het milieu verpesten, en ook niet wat je bedoelt met China Town. Is de rivier verderop schoner dan?
Je zou ook kunnen redeneren: ik heb nu eenmaal het milieu verpest met mijn vlucht naar Azië, fuck it all, ik ga nu ook daar de hele tijd vliegen, plastic op straat gooien net als de mensen daar doen, etc. Maar je kunt ook zelf verantwoordelijkheid nemen en per keuze een afweging maken.
Veel mensen maken die afweging niet eens en dat stuit mij tegen de borst. Die denken er niet eens over na en boeken gewoon de ene na de andere binnenlandse vlucht om een paar uurtjes te sparen.
Dat anderen iets doen, betekent niet dat je dat klakkeloos ook moet doen.
Verander de wereld begin bij jezelf was toch de slogan?
Iedereen kan/mag het voor zichzelf invullen in mijn ogen.Als ik naar Thailand ga dan denk ik niet echt na van goh best wel slecht dit hoor,natuurlijk weet ik het wel maar ja… Als westerlingen vind ik dat wij al heel erg veel doen voor het milieu en soms wel eens teveel. Maar dit is weer een hele andere discussie en dan wijken we wel heel erg off topic :chin:
Klopt, ik vlieg gewoon lekker in Thailand. Bespaart me veel tijd en kost weinig.
De treinen in Thailand zijn nou ook niet echt goed voor het milieu.
Voor de rest gooi ik nooit m’n afval op de grond, zelfs sigarettenpeuken maak ik uit en gooi ik in de afvalbak.
Of andere mensen met de trein gaan omdat ze dat milieuvriendelijker vinden, prima, maar dat is ieders eigen keus.
Maar wellicht is het een idee om voorlichting te gaan geven in Thailand en de rest van Azie ? De Thai flikkeren zelf alles op de grond, in de rivieren, de oceaan, verbranden al hun plastic etc etc…
Absoluut mee eens. Aziaten kunnen in dat opzicht nog veel van ons leren…maar of ze dat ook ooit echt gaan doen is nog maar de vraag…
Zolang bv de Thaise regering haar overtollige tanks in de zee dumpt en er in India nog gewoon asbest schepen etc gedumpt en gesloopt worden zonder beperkingen zal er weinig veranderen ben ik bang.
Wie denkt dat de Europese levensstijl minder slecht voor het milieu is dan de Aziatische, moet maar eens hier naar kijken.
Tuurlijk doen de Thai dingen die wij hartstikke vervuilend vinden (en het ook zijn), maar ze consumeren wel veel minder verpakkingsmateriaal en electronica.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat als iedereen in de wereld zou leven volgens onze standaard, we 5 aardbollen nodig zouden hebben om te voldoen aan die consumeer-behoeftes.
Wij als westerlingen vervuilen al jarenlang veel te veel. Dat mensen in andere landen nu wat welvarender worden en ook gaan vervuilen, is des te meer reden om zelf eens in te dammen. Of in ieder geval erover na te denken voordat je keuzes maakt. Als ik dat heb bereikt met mijn opmerking, ben ik al blij.
Dat mensen het niet leuk vinden om erop te worden aangesproken, weet ik al lang en merk ik ook hier weer. Het is ook geen leuk nieuws maar vooral degenen met kinderen moeten hun ogen er niet voor sluiten. Wat zeg je later tegen je kind als het vraagt: “papa, mama, wat hebben jullie eigenlijk gedaan om de aarde schoon te houden voor ons?”
Ik blijf er bij verander de wereld begin bij jezelf:dag:
Wat de plastic tassen betreft, zie ook artikel hier:
http://www.argusactueel.be/internationaal-nieuws/milieu-thailand-is-verslaafd-aan-plastic-zakken
Cecilia, jij kiest dus altijd voor een nonstop vlucht naar je bestemming ? Ook als die vlucht 400 euro duurder is dan de vlucht met overstap ? En ik neem aan dat je dan wel altijd een ‘groene stoel’ koopt via GreenSeat.com ? Kijk je ook voordat je boekt met welk type toestel er gevlogen wordt ?
Daarnaast maak je ook nooit gebruik van tuktuks ?
Rik, s.v.p. geen dingen in mijn citaat erbij verzinnen die ik nooit gezegd heb.
Dave, ik heet geen Cynthia maar mijn enige verzoek is dat mensen even zelf nadenken over hun eigen keuzes. Niet dat ze vingers gaan wijzen naar de Thai (ja maar zij…), naar mij (nou en doe jij dan wel dit en dat??!) of wie dan ook. Denk gewoon even na over het milieu bij elke keus die jij maakt. That’s all.
Als een ander een vraag stelt over een trein, en jij begint over vliegen, mag ik rustig even wijzen op het feit dat vliegen vervuilender is. Daar is niks off-topic aan.
Excuus voor de fout in de naam…heb t al aangepast.
Jij bent degene die erover begint dat vliegen veel vervuilender is. Daarom was ik even benieuwd of jij zelf wel al je eigen verantwoordelijkheden neemt voordat je naar anderen wijst.
Echter ga je niet op mijn gestelde vragen in dus heb ik het idee dat je daar zelf ook geen rekening mee houdt.
En dan stuit het jou wel tegen je borst als mensen een binnenlandse vlucht nemen in Thailand !!
Ik sluit me dan ook helemaal bij Rik aan, verander de wereld en begin bij jezelf !
Ik ga de discussie niet meer voeren, jullie kennen mijn standpunten wel al
Maar moet me wel even van het hart: Moet je zelf als een asceet leven opdat je mag argumenteren over het milieu? Ik vind het een beetje spijtig dat hier altijd zeer gepikeerd en bijna agressief op gereageerd wordt…
Grts,
Jelle
kun je aangeven wat rik in je citaat erbij heeft verzonnen?
je kunt verwachten dat je vragen krijgt over je reisgedrag als je dat ook aan anderen vraagt. denk dat de treinen ook aardig milieu belastend zijn in thailand.
je maakt zelf vele verre reizen neem aan dat die per vliegtuig gaan.
Ik zal in het vervolg papieren ondergoed mee nemen naar Thailand,zodat ik niet beroep moet doen op de plaatselijke laundry-winkeltjes!
Aan de andere kant, Baco, vervoer je met een trein wel een hele hoop meer mensen, dus veel minder vervuilend per persoon die vervoerd word, de last wordt m.a.w. door veel meer mensen gedragen…
Ik blijf er bij dat zonder ondergoed het minst vervuilend is…
dat klopt.
Wat ik bedoelde met China Town, je schrijft elders dat je een prachtig uitzicht hebt over de rivier (is ook prachtig!) maar stoor jij je dan niet aan het feit dat ie zo vreselijk vervuild is en je daar dan tegen aan kijkt? Overigens is heel Bangkok vervuild hoor, dus niet alleen het plekje waar jij het over had.
Dit is overigens pas mijn eerste en enige binnenlandse vlucht in Thailand! Een vlucht van een uur. Enig idee wat zo’n dieseltrein uitstoot? Een vliegtuig zal vast meer vervuilen, maar toch.
Eigenlijk vind ik dat je weinig recht van spreken hebt, klinkt raar en arrogant. Maar je spreekt jezelf een beetje tegen. Je hebt veel reizen gemaakt en niet allemaal lagen naast de deur. Je hebt geen fietstocht door Limburg gemaakt maar bent de hele wereld overgevlogen!
En dat de Thai (of ieder ander volk) zijn/haar leefomgeving verpest dat moeten ze zelf weten! Ik gooi iedere peuk, papiertje, blikje, patatbakje, etc in de afvalbak! Desnoods houd ik het bij net zolang ik een afvalbak zie! Behalve dat het slecht voor het milieu is vind ik het ook nog eens asociaal!
Oja, ik rijd geen auto, doe zowat alles op de fiets (of als het verder is de tram of metro en pak weleens de trein) we hebben al jaren groene stroom en hebben een HR ketel. Afval scheiden kan hier helaas niet in de wijk, dit omdat we maar één container hebben waar alles in gegooid word (een gezamelijke container) Maar anders zou ik zeker mijn gewone afval van mijn groen afval scheiden! Papier lever ik in bij mijn zoon op school.
Ik snap je standpunt heus echt waar, maar je moet niet iedereen in een hokje drukken. Iemand die een binnenlandse vlucht maakt is niet gelijk iemand die alle milieu “regels” aan zijn/haar laars lapt.
En hoe lullig het misschien ook klinkt, maar dat vliegtuig vertrekt ook wel zonder mij. Tenzij de hele wereldbevolking zegt, voortaan vakantie in eigen land met de fiets!
Nog even wat over het off topic gaan. Dave, wat het milieu betreft ging het zeker off topic! Maar de vraag was of het verstandig was om op de dag van aankomst een nachttrein te pakken naar Chiang Mai. Er werd gewoon een alternatief gegeven, dit om het de topicopenster makkelijker te maken eventueel. Dus vliegen was zeker niet off topic! Ik had het namelijk een paar dagen eerder ook al gemeld dat vliegen misschien wel makkelijker is.