Hallo allemaal,
Leuk dat deze discussie van alweer 1,5 jaar geleden weer leven in is geroepen. Ik herken zo veel van jullie verhalen en drang en behoefte. Ik kan alleen maar zeggen: DOEN, DOEN, DOEN!!! En natuurlijk elk mens is verschillend en doet er langer over dan de ander en natuurlijk ook moeten de omstandigheden helpen.
Mijn verhaal in het kort is dat ik na 30 jaar in dienst geweest te zijn bij leuke bedrijven, leuke banen gehad er klaar mee was. Op een gegeven moment wil je echt voor jezelf kiezen, het grote geluk kwam op mijn pad, ik leerde mijn eerste vriendje weer kennen en hij had precies hetzelfde, dus dan is het een stuk makkelijker. Ik vind het super stoer van de alleengaanders, maar ik had het nooit gedurfd, nu wel, nu weet ik hoe het is, maar goed.
Ik zit nu sinds juni 2007 in Hongarije, ben net voor mijn 50ste geëmigreerd, gelukkig gezond, maar dus zonder enig inkomen, dus daar moet je dan wel voor zorgen. We hebben voor Hongarije gekozen omdat:
[ul]
[li]De mensen zijn relaxed en rustig, niet dat opgewonden gedoe
[/li][li]Het klimaat is zo veel beter, veel zonne-uren, helaas wel een strenge winter, maar die is gelukkig kort
[/li][li]De levensstandaard is goedkoper, doordat een huis met grond spot goedkoop is en arbeidskosten ook (uit eten; een maaltijd 5 euro, biertje of koffie nog geen euro…)
[/li][li]Weinig lastige regels en voorwaarden, je kunt redelijk je gang gaan zonder gedoe
[/li][/ul]
Als nadelen vind ik de koude winter, het trage tempo van de mensen is soms echt veel te traag, zo ook de standaard, op details wordt niet echt gelet.
Maar after all willen wij absoluut niet terug, we vinden het heerlijk hier, hebben een knoert van een huis met 6000 m2 tuin (acacia bos, die ons 350 euro heeft gekost, nu 3000 bomen van inmiddels 4 mt).
We hebben ons eigen huis helemaal opgeknapt en de helft verhuren we en een ander huis in de straat ,dat we ook opgeknapt hebben en ook verhuren.
We hebben er voor gekozen om het lekker comfortabel en mooi te maken met de authentieke elementen van het huis en de oude meubels van hier (die we wel goed hebben gemaakt, bed was 1,80 is nu 2 mt, voor de langer Westerling) bij beide huizen een lekker zwembad en honden zijn welkom. Klinkt makkelijk en dat is het ook, als je er maar voor zorgt dat:
[ul]
[li]Je iets bijzonders doet, niet een standaard huisje aanbieden, waar er 13 van in een dozijn zijn (Ikea inrichting en practische tegels op de vloer…). biedt als je in het toerisme gaat, iets aparts aan, paardrijden, of koken, of …
[/li][li]Je toch wel een kapitaaltje hebt, je kunt niet van niets leven, dus zorg voor je eerste jaar leven en natuurlijk kapitaal om een huis te kopen en op te knappen.
[/li][li]Integreer zo goed en relaxed mogelijk, het is soms lastig, want je bent toch anders, je valt op en in hun ogen heb je enorm veel geld (waar je hard voor gewerkt hebt, maar dat wordt vergeten…), doe mee met festiviteiten, hoe eerder je de taal spreekt hoe makkelijker dingen gaan (Hongaars is pittig!!)
[/li][/ul]
Heb geen spijt van wat je niet hebt gedaan!!! Dat zijn gemiste kansen, echt het is minder eng en ingrijpend als je denkt, met internet heb je contact met de hele wereld, en die ook met jou. Mensen missen lijkt me vreselijk, maar dat hoeft niet, bovendien leer je weer nieuwe mensen kennen, en dat is zo vreselijk leuk. Het nieuwe leven beleven is echt prachtig.
Succes!!
sandra