Emigreren naar Ghana

Hallo,

mijn echtgenoot zou kunnen beginnen werken in Ghana via een Belgisch bedrijf. We wouden altijd al verhuizen naar het buitenland, maar hadden meer gedacht om naar Azië te trekken. We weten nog niet veel over Ghana, en zeker niet hoe het zou zijn om er te wonen. We twijfelen ook of we in België een appartementje zouden kopen (we zouden graag toch af en toe naar België komen dan). Ik ben toch wel een beetje bang, weet helemaal niet wat ik me ervan moet voorstellen. Is het daar eigenlijk wel veilig om te wonen? Wie kan me wat meer zekerheid geven? :o

Groetjes,

Gaelle

Hallo Gaelle,

Ik ben in maart 4 maanden naar Ghana geweest, heb nu een vriend daar en ga in december weer terug voor 3 maanden. Ghana is een veilig land. Ik heb daar verschillende mensen gezien die een project of hotel hebben opgezet. Wat voor werk gaat jou man dan doen daar? Je kunt veel reisverhalen van mensen waardoor je een goede blik krijgt van het leven in Ghana. Dit heb ik gedaan voordat ik heen ging en zo wist ik goed wat me te wachten stond. Maar als jullie het gaan doen, heel erg veel succes en plezier!

Groetjes Leonie

Hoi Gaelle,

Het lijkt mij een unieke kans! Ik ben zelf ook in Ghana geweest, en ik vind het zeker een erg veilig land. Heb me daar nog nooit onprettig gevoeld. Je zal in het begin zeker moeten wennen aan de andere cultuur, maar ghanezen zijn erg vriendelijk en gastvrij, dus dat komt zeker goed! Verde is Ghana ook een heel mooi land,dus wel een goede kans om ook afrika te ontdekken! Nou zal het om te werken toch anders zijn, neem aan dat je dan ook in een mooier huis komt te wonen e.d. dan normaal, dus dan hoef je ook over hygiene e.d. niet in te zitten. Ik zou me goed inlezen over Ghana en veel reisverslagen lezen op internet, krijg je een goed beeld van. verder maakt het erg uit waar je gaat wonen, Accra is best modern, maar helemaal in het noorden is al stukken primitiever. Iig gaan er genoeg nederlandstalige mensen naar Ghana, dus dat is een fijn idee!

Succes! Groetjes Marije

Wij zijn een paar weken geleden teruggekeerd uit Ghana. Geweldige reis gemaakt, heel veel gezien en beleefd. Voor een eerste indruk kun je op onze website kijken: www.hipa.nl Kijk bij “Our travels” en vervolgens “Africa”.

De Bradt Travel Guide is een zeer gedetailleerd boek met prima info. Houd er echter wel rekening mee, dat de nieuwste versie inmiddels van 2003 is en m.n. de prijzen vaak enorm gestegen zijn.

Wij hebben er zelf over gedacht om er naartoe te gaan, maar hebben (voorlopig) besloten om eerst nog meer van de wereld te gaan zien. We hopen in ieder geval dat je er een mooie tijd zult hebben!
Hilke & Paul

Op www.ghana.afrikalinks.nl vind je veel informatie.

hoi,

ik kom net terug uit Ghana, en ik heb een top tijd gehad, in december ga ik weer terug, en ik zou ook heel graag willen wonen en werken in Ghana voor een langere tijd. Wie kan mij helpen, met informatie te vinden, over werken/banen in Ghana.

groetjes

saskia

Beste,
Indien je plannen hebt om te emigreren naar Ghana,wil ik je hier wel enige informatie over geven.
Moest je op zoek zijn naar een woning,we hebben een mooie en ruime woning in Kumasi,die we owv omstandigheden verkopen.De prijs hiervoor is slechts 25000 euro,hetgeen zelfs in Ghana erg goedkoop.
Het huis staat volledig op onze naam en is geregistreerd.(Hetgeen heel erg belangrijk is in een land als Ghana.)
Je mag me steeds contacteren op het nr 0032498207196

@Tas Saskia,

Wat voor baan zoek je ? Of beter gezegd: ‘wat kun je, wat is je opleiding’ ?

hallo

de laaste 2 die op deze bericht een bericht sturen … die kunnen niet op de datum kijken want deze berichten zijn meer dan 2 jaar oud … waarom reageren jullie ???

Ok, je hebt gelijk, ik heb niet naar de datum gekeken. Verwacht niet dat iemand nog een topic van 2 jaar opnieuw gaat openen en dacht dat het een nieuw topic was. Excuses.

Idem voor mij,mea culpa!

@papaya,
Ik zoek ook nog steeds een baan. Ik ben al in Ghana (Accra-Adenta).
Voor verdere details kijk ff in je PM.

Groet, Awaaze

Lees

**Aplaku, wonen in Ghana **door Geertje Davits

(185 pages) Paperback: €18.80 Download: €11.25
**ISBN 978-90-90229256
**Te verkrijgen via

www.lulu.com→buy→books→view all catagories→travel→advanced search→type in title APLAKU and change language in DUTCH.

Of via de plaatselijke boekhandel

Ben binnenkort in Nederland en dan kan ik even kijken of ik het kan vinden.

Hoe recent is dit boek? In een paar jaar tijd is er heel wat verandert in de mentaliteit van de Ghanees. Ik kan niet meer zeggen dat de gemiddelde Ghanees hartelijk is, zonder dan gelijk aan een portemonnee te denken.
Ik snap nu waarom jan met de pet graag naar het buitenland wil.
Ik ben nu echt aan het twijfelen of er wel een toekomst is weggelegd voor mij hier! Misschien maar eens een paar buurlanden bezoeken…

Awaaze

oeps was mijn tekst kwijt

Awaaze,

Ik begrijp jouw antwoord. Zonder job ben je daar nergens. En een Ghanees zal je als blanke blijven aanzien als rijk mens. Ze bedriegen zelfs hun eigen landgenoten die uit het buitenland komen. Zelfs eigen familie kan je niet meer vertrouwen. Ik ben getuige geweest van dat feit. Vriendelijk ja, maar idd, als ze maar geld uit je kunnen slaan. En hebben ze je belazerd dan hoor je niet meer van hen, nemen ze de telefoon niet meer op en laten hun gezicht niet meer zien. Aan de andere kant sta ik versteld hoe duur het leven daar eigenlijk wel is. Ik denk dan maar aan het registreren van een stuk land. Als ik mijn man mag geloven, kost dat al vlug 1 miljoen cedis, zal iets van een 1000 nieuwe cedi’s zijn zeker ?? Gedeeld door 2 en je zit aan 500 euro. Wat schandalig duur is voor een land waar je als gewone ghanees ook niet zoveel verdiend.
Ik kan nu maar alleen hopen dat alle problemen vlug opgelost zijn daar voor mijn man, zodanig dat hij iets kan verdienen. En hopelijk hebben we een mirakel voor het visum als we dat aanvragen. Want ik mis hem ontzettend en zou zo direct terug willen vliegen, alleen spijtig dat vliegtuigtickets zo duur zijn.

Kelly,

Bedankt, maar wij verschepen onze eigen containers rechtstreeks met CMA-CGM, goedkoper kan niet. Afhandeling is al geregeld en uitklaren in de landen waar de containers vandaan komen ook.

Hoop niet dat jullie ook hier 15,000 euro voor een container rekenen.

Kelly,

Hoe kom ik tot de ongeveer 15,000 euro ?
Simpel, je bent er zelf mee gekomen. 150 euro per kuub plus 120 euro toeslag (onder de 1000 kg) per zending.
Een standaard container meet grofweg 65 kuub oftewel alleen aan kubieke meters levert die container al 9750 euro op. 24 ton in een container is redelijk normaal, dus dat levert minimaal nog eens 3000 euro op, maar kan natuurlijk nog hoger zijn wanneer er meer klanten zijn. Op die manier kom je redelijk snel bij de 15,000 euro.
En dan kun je je beroepen op het feit dat een container niet altijd vol zit en dan heb je gelijk…niet altijd, maar vaak genoeg wel. In China worden de containers zelfs geladen zonder pallets, omdat er op die manier meer in kan.

1 deel heb je in ieder geval wel goed, ik run inderdaad een bedrijf en voor ons bedrijf vervoeren wij regelmatig goederen. Logisch dat wij dan zoeken naar normale tarieven om te vervoeren, anders heeft het vervoer geen zin, we zouden het immers leuk vinden om nog wat te kunnen verkopen en niet dat het onverkoopbaar wordt door de transportkosten. Wij doen nu rechtstreeks zaken met CMA-CGM en die tarieven kunnen jullie niet verbeteren, waarbij ik wel moet aangeven dat het vrij eenvoudig is om jullie tarieven te ‘beaten’.

Ik was recentelijk (lees: de afgelopen paar dagen) in Nederland en stond verbaasd over de exorbitante uurlonen en prijzen, welke men daar durft te vragen voor absoluut niets (90 euro = 210 gulden ex btw in een garage, 10 euro = f 22,50 voor 4 pasfoto’s. 2,50 euro = f 5,50 voor een kopje koffie, zwartwerkende tuinman 30 euro/uur = 67 gulden etc).
Na de invoering van de euro is de algehele gekte in Nederland ingetreden en nu proberen veel bedrijven de mensen duidelijk te maken dat het geheel normaal is. Het heeft in veel gevallen geleid tot minder klandizie, wat i.p.v. tot een prijsverlaging heeft geleid tot een nog grotere prijsstijging en in veel gevallen daardoor tot faillissement.

Het vreemde is dan ook dat men denkt dat het overal ter wereld gelijk eender is.
Misschien toch maar eens in andere landen gaan kijken en wellicht dat dit jullie weer een beetje tot de realiteit kan brengen.

Wellicht dat Worldwide shipping genoeg klanten heeft om het hoofd boven water te houden, doch ik denk dat veel potentiële klanten het zich niet kunnen veroorloven om met jullie spullen te vervoeren.
Ik heb al eerder gezegd en ik zeg het nog maar eens…het is jullie keuze, maar het zou niet de mijne zijn.

Als laatste…je begint zelf met het maken van reclame voor jullie bedrijf en accepteert dan niet dat daar commentaar op komt ?
Beetje vreemd niet waar ?
Wil je geen commentaar op je posting dan moet je geen reclame maken, simple as that.

@Papaya,

Heb je dit niet op een verkeerde plek gepost?

Ik kan mij wel vinden in je betoog. OTAL (CMA-CGM) is voor mij ook de beste keus. Heel wat beter dan de oplichters van MAERSK! In mijn geval was een container kopen goedkoper dan huren. Ik heb zelfs nog iemand gezien die nog duurder uit was en dan de container gehuurd!

Om dezelfde reden als jij aangeeft, ben ik op zoek naar een land waar het beter vertoeven is. Waarschijnlijk zit ik tijdelijk in Ghana, vanwege mijn meisje, maar ook Ghana is te duur. Ik wil het verder naar het zuiden proberen.
Nederland is helemaal gek geworden!! Je vergat te vermelden, dat ex Minister Zalm ons voor heeft gelogen over de invoering van Euro. Het is 10% goedkoper omgeruild en daar komt nog bij dat de Gulden aan de D-Mark was gekoppeld en dus steeds gelijk opging in waarde- stijging/daling. Echter op dat moment was de Gulden nog sterker en is ons nog meer door de neus geboord, dan dit miezerige ventje al heeft opgebiecht!

Hier wil ik het ff bij laten, want eigenlijk hoort het volgens mij niet hier…

Groet, Awaaze