Wat houd je tegen om een nieuw leven te beginnen in het buitenland?

Veel reizigers zijn zo gek op een land dat ze er wel zouden willen wonen. Sommige reizigers blijven dromen, anderen maken er werk van. Voor de één is het echter gemakkelijker om de spullen te pakken en te vertrekken dan voor de ander.
Wellicht ben jij er ook nog niet helemaal uit en weeg je de voors en tegens van vertrek nog tegen elkaar af. Wat houdt jou (en evt. je gezin) het meest tegen om te gaan? Met andere woorden, waarom zou je misschien toch liever in Nederland of België blijven?

http://www.lifeandcookies.nl/wp-content/uploads/2012/08/Emigratie.jpg

Eigenlijk wonen wij hier prima in Nederland. Vrij huis, familie, vrienden, fietsen en wandelen is hier allemaal prima te doen. We gaan dan ook niet emigreren naar één land, maar willen wel zoveel mogelijk voor iets langere tijd op reis naar verschillende landen in de wereld. Liefst trekken met auto of backpacken. US, Canada, Japan, Nieuw-Zeeland, Thailand zijn al geweest. Alleen Afrika trekt me niet. Te veel corrupte regimes en ook de overwegend islamitische inslag trekt me ook niet zo. Maar Zuid Amerika staat nog op het lijstje.

Ik heb 4 jaar geleden een heel ernstig ongeluk gehad, waarvan ik gelukkig goed hersteld ben maar wat wel gevolgen heeft voor de rest van mijn hele leven. Ik heb een lange revalidatie-periode gehad en sommige dingen zullen niet meer verdwijnen.

Dat geeft mij bepaalde beperkingen. Ik kan niet zoals normale gezonde mensen gewoon spontaan bepaalde beslissingen nemen, bij mij kost het meer tijd en energie.

Maar…dat neemt niet weg dat ik soms wel degelijk mijn mogelijkheden aan het onderzoeken ben om te zien of het voor mij over enkele jaren wel mogelijk zou kunnen zijn om bv. in Goa te gaan wonen. Elke dag zon, aardige mensen, altijd buiten kunnen zijn, lekker eten, etc. etc.

Wat me het meest zorgen baart, is de band met mijn familie. Ik ben heel gehecht aan mijn (grote) familie en kan me nog niet voorstellen dat ik langere tijd zonder ze zou moeten leven.

Aan de andere kant zie ik het ook wel zitten om bv. een eigen bed-and-breakfast of zo in Goa op te zetten!

Dus ik ben er nog niet uit.

Mijn gevoel zegt : als jouw familie dezelfde gevoelens heeft, kunnen ze toch altijd bij jou terecht ?

Wij hebben geen familie maar wel veel vrienden ,en sommige komen heel regelmatig.
Ik heb geen B&B dus gaan ze lekker in een klein resort aan zee en 5 min. van ons vandaan.
Als ze ons willen zien oid weten ze waar we wonen, en dat is fijn stressvrij.

BTW Amsterdam is mijn geboorte stad ,heb er bijna 35 jaar gewerkt in het St. Lucasziekenhuis,
maar zolang daar wonen …dat werd Wijk aan Zee en Beverwijk ,om de drukte toch iets te ontwijken/

Groet uit Bali

Ik kan me voorstellen dat dat redenen zijn om niet naar een land te willen. Ik heb tijdens het regime van George Bush de VS gemeden als de pest. Maar goed, nu woon ik zelf in een land waar veel mensen op een gek met geblondeerde lokken stemmen… toch wil ik hier niet weg.

Met het islamitische valt het ten zuiden van de sahara wel mee, althans in Malawi heb ik het helemaal niet gezien (overwegend Anglicaans / christelijk), in Tanzania was de islam wel wat in opkomst maar zeker niet zo sterk aanwezig als in Indonesië. In ieder geval heb ik geen gejengel van moskeeën gehoord.

Maar als toerist merk je vrij weinig van dat regime of die islam, en ik vind zelf de mensen superaardig en hartelijk in oostelijk Afrika, en de natuur en dieren echt overweldigend, zo ‘oer’. Ik zou het iedereen kunnen aanraden als vakantiegebied. Ik denk dat Botswana en Namibië ook prachtig zijn en niet islamitisch; idem voor Ethiopië.

Maar nogmaals ik kan me voorstellen dat iets je niet trekt. Zelf heb ik dat met Israël (een terreurstaat vind ik dat) en de rest van het Midden-Oosten (positie van de vrouw… alhoewel die in Afrika ook niet best is maar toch… bij het Midden-Oosten heb ik er toch net een ander gevoel bij).
Terwijl er vast prachtige plekken zijn en de gewone mensen er ook niet altijd veel aan kunnen doen wat voor regime ze hebben. Misschien dat ik ooit Jordanië of Iran eens een kans geef maar die staan nu nog niet eens op mijn lange wensenlijst.

Is ook heel erg mooi en afwisselend. Vooral Bolivia als je van bizarre kleurige woestijnlandschappen en van vulkanische activiteit houdt, en Spaanse koloniale steden. Brazilië vond ik ook verrassend afwisselend, van tevoren had ik vooral een beeld in mijn hoofd van eentonig regenwoud en stranden, maar het heeft allerlei soorten natuur met woestijnen, grotten en watervallen, rare geologische rotsformaties van toen iets nog onder zee lag, duingebieden etc.
En Midden-Amerika is ook mooi en leuk, voor zover ik heb gezien in Nicaragua.
Er is zoveel moois in de wereld!

Ik ben zelf wel geemigreerd naar Nieuw Zeeland en moet er niet meer aan denken om in Nederland te moeten wonen. Voornaamste rede is ruimte veel mensen op een kluitje, dat benauwd me na verloop van tijd. Verder kon ik moeilijk wennen aan Nederland na er weer 3 maanden te hebben gewoond na een lange wereldreis.

Hoe ben je op het idee gekomen om te emigreren naar het buitenland,Moira?
En waarom was je uitgekeken op Nederland?

Wat naar van dat ongeluk.

Misschien is Andalusië of ergens anders in Spanje een optie om te gaan wonen? Dan kan je familie ook makkelijker langskomen. Via Vueling of andere maatschappijen kosten tickets niet zoveel en het is maar een uurtje of 3 vliegen.
Ook daar is veel zon (in de winter wel wat kouder dan Goa misschien, ik ken het klimaat van Goa niet), leeft men buiten, zijn de mensen aardig (vond ik tenminste)… en het eten is niet te versmaden.
Er zijn diverse buitenlanders die daar een B&B zijn gestart.
Of Tenerife, de hoofdstad schijnt het hele jaar door een aangenaam klimaat van rond/boven de 23 graden te hebben. En tickets daarheen zijn ook niet zo duur.

Voorlopig lekker genieten van je familie terwijl je alles overpeinst! :slight_smile:

Voor ons was het een logisch vervolg. We hadden bijna 4 jaar rondgereisd, en waren ook in Nieuw Zeeland geweest waar we verliefd op zijn geworden. We wilde wel stoppen met reizen maar hadden ik en mijn man niet het gevoel bij terug in NL te wonen. Toen was de vraag waar dan wel. Toen zijn we naar de procedures van Australie en NZ gaan kijken. Toen bleek NZ net even wat makkelijker. We zijn de procedure in gestapt en in 6 maanden hadden we een verblijfsvergunning om hier permanent te wonen. We zijn toen 3 maanden terug naar NL gegaan om daar alles verder te regelen en nog meer spullen op te ruimen.
Wij hebben de procedure geheel in Azie doorgebracht. De medische keuring hebben wij in Indonesie laten doen.

Waarom ik niet meer in NL kon wonen was de hoeveelheid mensen pfff als ik ook terug ben in NL is dat het eerste wat mij benauwd. Hier kun je zondag op straat lopen en dan kom je niets of niemand tegen. Ik woonde in Noor-Holland daar wonen veel mensen op een kluitje.

Wat hou je tegen om een nieuw leven te beginnen in het buitenland?

Natuurlijk overdenk ik de mogelijkheid ook weleens om naar een warm land te emigreren.
Maar… we hebben een mooi vrijstaand huis, met een fantastische tuin. We hebben kinderen en (oude) moeders.

Je huis te koop aanbieden, je baan opgeven… Je moet gewoon lef hebben en dat heb ik kennelijk niet genoeg.

Dus, zo lang we het ons financieel kunnen veroorloven gaan we iedere winter maar een paar weken backpacken in warmere oorden.

(btw, als iemand een baan bij een Nederlandse vertegenwoordiging -ambassade/consulaat- in een warmer oord voor me weet, houd ik me aanbevolen hoor! Dat zou goed binnen mijn opleiding/c.q. ontwikkeling passen)

Tof dat het gelukt is met die verblijfsvergunning, en mooi dat je je daar ook echt meer op je plek voelt.
Grappig hoe smaken verschillen, ik vind rust en natuur af en toe wel lekker, maar op de lange duur gaat juist dat mij benauwen, zo stil! En alles zo ver weg! :slight_smile: Ik hou wel van die röring van Amsterdam, altijd wat leuks te doen, veel vrienden en mijn sporten en mijn werk en de winkels op loop- of fietsafstand, maar ook genoeg mooie kalme plekjes (al zul jij die wellicht niet als kalm ervaren :slight_smile: ). En als ik rust en natuur nodig heb zit ik na een kwartiertje fietsen in de weilanden, of met een krap uurtje rijden loop ik op een uitgestorven strand.

Er zijn wel steden die ik erg leuk vind zoals Berlijn en Melbourne en León (Nicaragua) maar ik blijf Amsterdam nog steeds veel leuker vinden (mede vanwege vrienden en sport) dus gelukkig heb ik geen aandrang om te emigreren.

Maar je weet nooit hoe het loopt, wie weet stuurt de liefde me ooit ergens anders heen, misschien wel naar een natuurgebied, hahaha. Maar voorlopig ben ik een stadsmens in hart en nieren en nog steeds verliefd op Amsterdam.
Maar: leuk om te horen dat het jou is gelukt met Nieuw-Zeeland!

Ja ik vind Amsterdam ook geweldig maar mij is het iets te druk. Ik woon zelf in Auckland dus ook een grote stad met 1.5 miljoen inwoners zeker, alleen verdeeld over een grote oppervlakte. Ik woon zelf 10 minuten van de stad af. Ik vind het leuk om in een drukke stad te zijn maar niet te lang. Het is ook heel persoonlijk dat moet het ook zijn anders vertrek je niet.

Niks houd me tegen om blijvend naar het buitenland te gaan, behalve dat ik er geen zin in heb :wink:

Ik vind reizen heerlijk, en ik vind het heerlijk om nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe plekken te ontdekken. Het maakt voor mij niet uit waar ik woon: die ‘drang’ en nieuwsgierigheid om meer van de wereld te ontdekken zal altijd wel blijven. Komt dat omdat ik hier ontevreden ben? Nee, absoluut niet.

Om te reizen heb je geld nodig, en om aan geld te komen moet je werken. (Of een rijke man trouwen, maar rijke mannen lijken meer op Aziatische vrouwen te vallen ;)) Het maakt niet veel uit waar ik dat doe, een zeker routine zal er overal zijn. Hoewel de euro niet meer zo sterk is als een aantal jaar geleden, is mijn Nederlandse salaris (mits ik zuinig leef) hoog genoeg om mooie reizen te maken. Daarbij vind ik mijn banen écht leuk, en woon ik ook nog eens redelijk dichtbij familie en vrienden.

Ik heb een tijdje in Engeland gewoond, en een tijdje in Indonesie. Vooral die laatste bestemming heeft me aan het denken gezet: zou ik permanent in Indonesie willen wonen? Ik heb voor mezelf de keus gemaakt dat niet te doen. Ik geniet veel meer wanneer ik er incidenteel zit tussen de locals, dan wanneer ik er blijvend zit tussen de expats. Bovendien spreken de meeste banen die je daar als buitenlander kan krijgen me helemaal niet aan!

interessante stelling :slywink:
bij mij gold een variant hierop : niks hold me tegen, en ik had er best zin in :zon02:
is het in Brazilië nu beter ?

ach, elk land heeft zn voor en nadelen

Cecilia heeft het over de natuur, en daar volg ik in

het klimaat hier in het noord-oosten is voor mij 1 van de aangenaamste die ik (op al mn zeil-reizen rond de Atlantic) mocht leren kennen, aangenaam tropisch het hele jaar door (gemiddelde temp tussen 27 en 32°)

culinair ? ja die typische etno-gastronomie heeft iets, ook de continue beschikbaarheid van alle mogelijke verse tropische groenten en fruit zijn een zegen MAAR ik mis enorm de typisch franse charcuterie en kazen (dus speel ik zelf voor charcutier en creëer allerlei patés en vlees- of vissalade’s en kan zo compenseren)

vrienden … ja, er zijn er een aantal uit belgenland die ik mis

cultuurshock ?
in het begin keek ik over alles heen
en dan … val je stilaan in de realiteit en moet je aanpassen, en aanpassen, en …
dat nam toch wel enkele jaren in beslag moet ik toegeven
NU voel ik me netjes op mn plaats vallen (het beter begrijpen van de finesses van de lokale taal en de historiek van het land zijn daar niet vreemd aan)

uiteindelijk stelt zich de vraag : moest ik mogen herbeginnen ?
ja hoor, ik zou er opnieuw voor gaan, met de nodige bijsturingen, maar Brazilië is alles bij elkaar toch wel de moeite waard om beter te ontdekken :zon02:

een tropische groet uit Salvador da Bahia

1 like

Het belangrijkste is dat je doet wat je wilt doen. Teveel mensen die zeggen ‘kon ik maar dit, kon ik maar dat’. Mensen die ergens in hun hart iets willen, maar er niet voor durven gaan.

Of nog erger: mensen die achteraf zeggen ‘had ik het maar gedaan’.

Misschien verander ik van mening over een aantal jaar, dan zou ik zeker vertrekken. Ik weet dat ik kan aarden buiten Nederland, dat ik me kan aanpassen aan diverse culturen, en dat ik waarschijnlijk ook wel nieuwe vrienden zou kunnen maken.

Wonen waar je wilt en waar je je thuis voelt is véél belangrijker dan werk…
Dat is een beetje een zwart wit stelling maar in mijn geval wel waar.
Ik ben in 1989 voor het eerst naar Spanje gegaan (Balearen en Can. Eilanden) en in 1995 terug naar NL. Daar heb ik het maar 3 jaar uitgehouden ondanks goede baan en vrienden. Ik kon gewoon niet meer aarden. Er was zoveel waar ik me aan stoorde en waar ik niet meer aan kon wennen…Ik besef me terdege dat dit meer aan mij ligt dan aan NL, daar mijn mentaliteit veranderd is en die van NL (helaas) niet.
In 1999 dus terug naar Spanje en sindsdien in Sevilla.
Ook hier voor en nadelen. Vanwege de crisis anderhalf jaar werkeloos geweest. De laatste 2 maanden zonder uitkering en leven met een inkomen van 1400 € /maand met 2 kids is niet echt prettig…
Toch wegen de voordelen duidelijk op tegen de nadelen. Je valt terug op je familie en vrienden, haalt de broekriem aan en uiteindelijk komt alles weer goed (in mijn geval).
Het is me wel eens door mijn hoofd geschoten om terug te gaan naar NL met mijn familie, als het echt niet anders zou kunnen, maar ik weet dat ik daar niet gelukkiger van wordt.
Beter hier op een houtje bijten dan in NL ongelukkig…En ik weet waar ik het over heb.

Spanje is mijn land en 95% van mijn wezen is sevillaans!

PS 4-0!!! Campeones!

1 like

Ja precies! Die dan zeggen: “ja maar ik heb een hypotheek, en een baan die ik daarna misschien niet meer terugvind.” Dan is het dus een kwestie van durven of willen, en niet van ‘kunnen’. Dat is heel wat anders.

En zo klinkt het ook hun hele leven lang alsof ze niet achter hun huidige keuzes staan en niet waarderen wat ze wel hebben. Kies dan in ieder geval volmondig voor het ene, als je het andere niet durft. En geniet van je huidige situatie.

Er is niemand die op zijn sterfbed zegt: “had ik maar wat harder gewerkt”.

Een vrouw die ik ken die naar Cuzco is verkast en nu al meer dan 15 jaar in Peru 600 straatkinderen helpt, krijgt ook vaak te horen: “Dat zou ik ook wel willen doen, maarja ik kan niet.” Onzin, vindt ze dat. Zij heeft ook alles opgezegd en achter zich gelaten en is vanaf nul begonnen. Die mensen willen het gewoon niet, en dat is hun goed recht. Maar zeg dat dan ook. En zeg dan gewoon: wauw, ik bewonder wat jij doet, maar zelf wil ik niet in Peru wonen en mijn hele leven in dienst van anderen stellen.

Ja dat krijg je er dan van… Daar was Mark Twain (1835-1910) ook al achter:
*“Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the things you did do. So, throw off the bowlines; sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore Dream Discover.” *

Je kunt het beter proberen, hoe eng iets ook is, en ook al mislukt het. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd, je hebt er veel van geleerd, je weet dan hoe het is en je hoeft niet meer decennia-lang door het leven met de gedachte: “had ik het maar gedurfd”.

Ik zie dat ook terug in deze columns. Sommigen zien het misschien als een mislukking, en zeggen: “Zie je wel.”
Maar ik vind het getuigen van lef dat die vrouw gewoon gegaan is, én ook het lef heeft gehad om toe te geven dat ze geen zin meer had en het op een gegeven moment genoeg was / niet meer bij haar paste. Daardoor weet ze nu nog beter wat ze wel en niet wil en loopt ze niet meer rond zo van “ik wou dat ik…”.

*“Nothing is so much to be feared as fear.” *- David Thoreau

Zo werkt het niet echt met familie, hè.
Als ik iets voor mijn familie doe of iets aan ze geef, betekent dat niet dat ik hetzelfde van ze terug mag verwachten/eisen! Ik doe of geef die dingen omdat ik het zelf leuk of noodzakelijk vind!

Verder ben ik zelf gek van India, maar mijn familie is gek van Europa. Dus die zie ik niet zo snel op vakantie gaan naar India.

Dank je, Cecilia.

Maar het is niet zo dat ik perse weg wil uit NL!
Het leven is goed hier.
Maar ik wil graag een tijdje in India wonen als ik het voor elkaar kan krijgen.
En dat komt omdat India mijn tweede land is geworden!

India is het land van mijn voorouders en ik heb een bepaalde band ontwikkeld met dit land, wat ik met geen enkel ander land heb.
En ik denk dat er misschien wel een kans is dat ik het daar nog beter kan hebben dan in NL. Maar daar kom ik dus inderdaad pas achter als ik het geprobeerd heb!

Ik durf te stellen dat beide belangrijk is. Als de balans wonen-werk maar redelijk is. Prettig wonen werk tegen je zin is net zo slecht als prettig werk en tegen je zin wonen.
Dat blijkt ook wel een beetje uit je verhaal.
En ja, Sevilla is ook wel een geweldige stad!!!

Andalucie vind ik ook absoluut de mooiste streek in Spanje. Ik heb het leren kennen toen mijn dochter (toen 17) daar een half jaar gewoond heeft (Appartementje in Ciclane).
Ze is nu al weer een poosje terug en wil het liefst in Nederland blijven wonen…