Emigreren en nieuw leven

Hallo Allemaal,

Ik ben Milika heb een kat en een hond. Het komt regelmatig voor in mijn gedachten dat ik weg wil uit dit land. Ik voel me hier niet op mijn plaats en kan me draai hier niet vinden. Jaren terug heb ik veel nagedacht om gewoon te vertrekken naar Zuid Afrika. Alles hier achter me te laten en daar overnieuw beginnen. Nu begint het onwijs weer te kriebelen om te vertrekken naar een ander land. Me spullen te verkopen, huur opgeven en hup ergens anders opnieuw te beginnen. Helaas weet ik dat dat allemaal niet zo makkelijk gaat als dat ik zou willen, maar misschien kan iemand mij meer vertellen? Of wil iemand het zelfde als ik en gaan we samen? Vaak gaat het opzetten van een bedrijfje in het buitenland ook door me hoofd. pffffffffff het voelt zo onrustig, soms kan je je gevoel gewoon niet verklaren.

groetjes Milika

1 like

het enige moeilijke is de stap zetten :slight_smile: ik doe met je mee!

Denk dat je hier meer van dat soort mensen tegen zult komen milika. Ik weet niet hoe oud je bent maar als je een idee hebt voor een eigen bedrijfje zou ik eens naar de kvk lopen en vooral overal gaan praten over het opzetten van iets in het buitenland. Praat met ondernemers die dat al hebben gedaan, hoe hebben zij het gefinancieerd, hun marketingonderzoek gedaan etc.
Toch zou ik niet zomaar even iets op gaan zetten in zuid afrika zonder dat je er echt al eens hebt gewoond. Geduld is een schone zaak. Kijk wat je nodig hebt om in zuid afrika aan de slag te kunnen. Desnoods ga je er vrijwilligerswerk doen tegen kost en inwoning een tijdje, Neem daar gerust een jaar voor want een jaar is al erg lang! Dan weet je ook of de rusteloosheid wordt veroorzaakt door nederland of door jezelf.

Mijn ervaring is dat ik het lang voelde jeuken omdat ik gewoon niet tevreden was met wat ik had. Het gras kan ook simpelweg groener lijken. Sinds ik een huisje midden in het bos ben gaan huren en ik de baan die ik niet leuk meer vond vaarwel heb gezegd voel ik me ineens een stuk beter thuis! Ik heb nu een sabatical waarin ik vooral ruimte heb voor mezelf en mijn eigen ontwikkeling. Ik kom nu tot de conclusie dat de onrust vooral zat in een huis waarin ik me niet thuis voelde en dat ik het moeilijk vind werk te vinden dat mij genoeg uitdaging biedt!

1 like

ps me hoofd en me draai vind ik echt storend lelijk nederlands. Ik mag dan ook vreselijk van een andere plek houden en er altijd heimwee naar blijven houden maar ik houd ook wel van mijn eigen taal. Ik schrijf graag en sorry de rillingen gaan me over het lijf lopen bij dit soort taalfouten!

2 likes

Das waar Koen;) hihihi

ik moet zeggen dat de gedachte om alles op te geven en ergens anders te gaan wonen ook regelmatig door mij heen gaat.
Alleen ik zou niet weten hoe, wat ik allemaal moet regelen, waar ik dan heen zou willen etc…
Daarnaast ook het opzeggen van het vertrouwde leventje is best lastig!
Maar ik denk er wel veel aan :wink:
Dus aan de andere kant, waarom niet?!

groetjes, danielle

Heey,

Zelf heb ik ook die fantasie hoor. Iets opzetten in het buitenland. Het zou bijvoorbeeld heel erg interessant zijn als zoiets in teamverband zou gaan gebeuren. Iedereen heeft zijn/haar eigen kwaliteiten. Met zo’n team bouw je een idee op, zoek je een geldschieter indien dat nodig is en hoppa, gas erop.

Natuurlijk is dit heel erg kort door de bocht, maar er zijn zoveel mensen die dromen om hier weg te gaan. Samen sta je sterker.

;))

Ben het met zooft eens. Ik heb er ook wel eens over nagedacht met meerdere mensen ergens iets op te bouwen. Het wordt natuurlijk ook wel gedaan. Zo ken ik via via een stel vrouwen die een spookdorp in de pyreneeen hebben gekraakt. Inmiddels hebben ze EU subsidie om daar biologische landbouw te bedrijven. Zij zochten er meer mensen bij om daar te wonen en te leven. Het nadeel van al dit soort projecten die ik ben tegen gekomen is juist het gebrek aan respect voor hetrogeniteit. Deze groepen richten zich vaak op mensen die exact hetzelfde denken en handelen en hoewel je doelstelling wel hetzelfde moet zijn hoeft volgens mij niet je levenswijze per se op elkaar aan te sluiten. Zo vragen die vrouwen als voorwaarde dat je vrouw bent (als je hetero bent en een partner hebt moet je dus willen latten en kan hij nooit langs komen).
Andere soortgelijke initiatieven waar ik me bij aan wilde sluiten stellen dingen als: niet roken (niet dat ik dat meer doe maar ik vind het al stom om dat van mensen te eisen behalve in gemeenschappelijke ruimten bv) en in vele gevallen moet je strikt vegetarisch of zelfs veganistisch zijn. Dit geldt dan voor biologische bedrijven want dat is in combinatie met toerisme iets wat ik zou willen opzetten. Ik houd echter van een jointje en een wijntje op zijn tijd en ik houd ook wel van een stukje vlees; zeker wanneer ik weet hoe de dieren behandeld zijn en bv van eigen land afkomstig zijn.

Voor mij is willen emigreren niet gewoon willen emigreren maar ook op een andere manier willen leven. Wat meer back to basic mag wel van mij en ik sluit niet uit dat zoiets voor mij ook in nederland kan al vind ik het klimaat hier niet ideaal, is er weinig echte natuur waar je geen weg hoort en vind ik de mentaliteit en politieke situatie van Nederland inmiddels om te huilen. Maar goed dat betekent niet dat er geen mensen in nederland zijn die niet denken zoals ik. Eenzaam voel ik me dus ook niet maar met bijvoorbeeld de spaanse taal en met spanjaarden voel ik altijd een ontzettende klik. Ik heb er gewoond en dat voelde veel beter qua mensen.

kom we gaan;)

dacht dat jij naar zuid afrika wilde? dat is nog een stukje verder he. Al zeg ik alle beesten in de camper en gaan. Dwars door spanje marokko en dan afzakken maar… Kan nog een leuk avontuur worden hahaha. Weet je wat me ook trekt? Helemaal geen van dat soort meuk. Pakezel, tentje, hondjes mee (heb er zelf 2), kat in de zak en gewoon gaan lopen. Zwerven.

Libertad,
divina libertad
cuando tu te vas
te llevas mi sangre
corriendo detras…

Hallo,
Wij hebben het gedaan. We zitten nu 3,5 jaar in Hongarije in de rust en hebben ruimte, natuur, een enorme tuin en verbouwen onze groente in de tuin, hebben 2 blije honden en 2 leuke katten en in het voorjaar nemen we kippen. We hebben hard gewerkt en verbouwd en hebben nu 2 mooie huurhuizen.

Mijn verlangens om uit NL weg te gaan en in het buitenland “iets” te gaan doen heeft lang in mijn hoofd gespeeld. Maar ja, je krijgt een relatie en je partner wil niet, of je krijgt een fijne baan, of ga maar door welke gemakken en gewoonten je hebt, die je toch niet durf te verlaten. Dus het gebeurt niet. Ik heb 21 jaar in de reiswereld gewerkt en gelukkig heel veel van de wereld gezien, dus mijn behoefte om naar andere culturen te gaan en andere landen, mensen te zien was redelijk mooi bevredigd.

En dan toch ineens is de omstandigheid ernaar, nieuwe partner die ook wil en een spaarpotje. (25 jaar later!!).
Geen idee hoe oud jullie zijn, maar ik zit net over de 50, dus heb al wat jaartjes werken (verdienen en sparen) achter de rug.
En je gaat “zekerheden” ook anders zien. Veel mensen waren geshockeerd, “en je zekerheden dan?? Hoezo welke zekerheden”, die heb je echt, niet. Ok een maandelijks salaris, maar ja, het bedrijf kan je ook ontslaan.

Wat ik wil zeggen, als je ECHT wilt, ga ervoor en dat hoeft heus niet in 2011. Laat het een tijdje “sudderen” zet het op een pitje, denk er aan, ga inderdaad sparen, want geld heb je nu eenmaal nodig. Zeker als je iets wilt beginnen voor jezelf, moet je investeren. Ik wilde niet meer voor een baas werken, na 30 jaar heb ik nu mijn eigen zaakje. Is soms ook wel lastig, maar is 100% van mij, niemand vertelt mij hoe of wat ik moet doen.
Gelukkig is mijn partner ook zo blij met het vertrek en wat we hier doen, dat is een groot geluk, in mijn eentje zou ik het niet zo makkelijk doen. We zijn allebei handig en genieten elke dag. Voelen ons stinkend rijk, hebben een mooi bezit opgebouwd, waar we nu van moeten kunnen leven. Wat ik al eerder schreef dat heeft genoeg geld gekost en bloed, zweet en tranen (maar ook van geluk!!).
Mijn motto is pluk de dag, laat de tijd niet aan je voorbij gaan en leef je leven voor 150%. Wat kun je gelukkig zijn als je (nog…) gezond bent en pak wat je pakken kunt (op een goede manier).
Je kunt beter spijt hebben van iets wat je wel hebt gedaan dat dan je spijt hebt dat het niet hebt gedaan.
Overweeg de risico’s en neem een beslissing.
succes!!!
Sandra

(als je meer wilt weten, je kunt altijd mailen, het mailadres staat op de site)

Als ik een leuk startkapitaaltje had was ik inderdaad ook zo gegaan. De zekerheid is voor mij geen reden want ik ben me bewust van de schijnzekerheid en wat me daarvan ook niet aan staat is juist die bepaalde afhankelijkheid. Inderdaad een bedrijf kan je ontslaan en uiteindelijk voel ik me gewoon een nummer omdat het bedrijven toch altijd om geld te doen is. Zelfs het leger des heils waar ik bij heb gewerkt. Tuurlijk moet je inkomen hebben maar zelf ben ik meer een non profit type.
Mijn ouders hebben het ook gedaan; met spaargeld een huis gekocht in portugal en die runnen nu een soort camperen bij de boer op ecologisch bewuste manier midden in de natuur. Leuk en loopt prima! Maar zoiets begin je niet zomaar als je geen eigen geld hebt en daarbij kunnen idd partners ook een rol spelen.

Kortom was het maar zo makkelijk dan ging ik vandaag.

Als ik een leuk startkapitaaltje had was ik inderdaad ook zo gegaan. De zekerheid is voor mij geen reden want ik ben me bewust van de schijnzekerheid en wat me daarvan ook niet aan staat is juist die bepaalde afhankelijkheid. Inderdaad een bedrijf kan je ontslaan en uiteindelijk voel ik me gewoon een nummer omdat het bedrijven toch altijd om geld te doen is. Zelfs het leger des heils waar ik bij heb gewerkt. Tuurlijk moet je inkomen hebben maar zelf ben ik meer een non profit type.
Mijn ouders hebben het ook gedaan; met spaargeld een huis gekocht in portugal en die runnen nu een soort camperen bij de boer op ecologisch bewuste manier midden in de natuur. Leuk en loopt prima! Maar zoiets begin je niet zomaar als je geen eigen geld hebt en daarbij kunnen idd partners ook een rol spelen.

Kortom was het maar zo makkelijk dan ging ik vandaag.

precies geef mij 30 rooitjes en ik knal zo een goedlopend hostel uit de grond in afrika

Nee, het is helemaal niet makkelijk.
Het geld bij elkaar krijgen niet en de stap zetten niet.

zonder verstand is niks makkelijk

Je bedoelt met verstand? Je moet volgens mij zonder verstand zijn om makkelijk te kunnen gaan haha. Overigens ik vind dat gaan wel makkelijk en heb dat ook wel gedaan. Ik heb in spanje gewoond op die manier en in guatemala en mexico maar dan gewoon als reguliere werkzoekende en voor onderzoek. Ik ben antropoloog dus dat gaan is niet de grootste stap meer. Al heb ik nu echt een geweldig leuk huis in een prachtig bos hier in nederland wat het wel lastiger maakt.

klinkt als de perfecte locatie voor een lekker feestje, wanneer en hoelaat?

Ik ben voor de rust hier komen wonen en niet voor de feestjes. Dan zoek ik de stad op.