Weg uit Nederland!

mijn man en ik willen graag het roer om! maar we weten niet naar welk land en hoe we kunnen voorzien in ons onderhoud? <_< iemand tips?dank

Het spijt me, maar als je niet voor jezelf kunt zorgen, is er maar één land ideaal om te wonen: Nederland!

Als je wilt emigreren, zul je dat helemaal zèlf moeten doen: zèlf bedenken waar je heen wilt, bedenken waarom je weg wilt, bedenken dat het in NL misschien niet geweldig is maar dat het in het buitenland nog veel erger kan zijn, zèlf weten waar je goed in bent en waar je je geld mee wilt/kunt verdienen, zèlf op zoek naar een baan of zèlf een bedrijf opzetten, zèlf de taal leren van het land waar je naartoe wilt (héél belangrijk en te vaak onderschat). Je kunt het hele internet afstruinen naar informatie, die is er genoeg tegenwoordig, maar als het er op aan komt, kan niemand je handje vasthouden.

Kijk goed om je heen en kijk vaak in de spiegel!

Succes!

Ik kan mij voorstellen dat iemand gewoon ergens anders een bestaan wil opbouwen en naar wegen zoekt. Tips en info zijn natuurlijk als eerste welkom. En als er ideeen komen, komen er ook vragen. Het alleen ergens opnieuw beginnen is een hele stap. Iets makkelijker wordt het als je anderen tegen komt met dezelfde ideeen. En wie weet, als het klikt, waarom zou je dan niet gezamenlijk iets ondernemen? Samen kun je sterker staan dan alleen. Misschien dat ieder individu over bepaalde vaardigheden beschikt die goed te combineren zijn zodat een bedrijf kan worden opgezet. Maar inderdaad, je moet je ook afvragen wat te doen als het plan niet zo uitpakt als gedacht. Wat kun je op zo’n moment doen? Terugkeren naar nederland? Of heb je inmiddels alle schepen achter je verbrand? Dat zijn enkele vragen die ook mij bezig houden. Ook ik zou dit k…land zo snel mogelijk willen verlaten. Maar niet zonder een goed plan.

Belangrijkste is om eerst bij jezelf na te gaan wat je precies wilt, wat bij je past. Dat kun je namelijk alleen zelf bepalen. Kan hier heel veel tips geven, maar of ze aan zullen sluiten bij jullie wensen is nog maar de vraag. Bovendien vind ik het zonde van m’n tijd om zomaar tips te spuien.

Graag meer informatie over jullie zelf dus. Bijvoorbeeld: waarom willen jullie weg, waar zijn jullie al geweest, welke landen spraken jullie aan en wat voor werkervaring en opleiding hebben jullie? Van daaruit is het makkelijker tips geven.

En mocht je niet zoveel over jezelf kwijt willen, dan raad ik je aan gewoon eens goed alle fora op Wereldwijzer te gaan lezen. Je kan hier inmiddels al heel veel vinden over wonen en werken in het buitenland.

Succes.

Liefs,
Carolina

Er zijn een aantal overwegingen waarom ik weg zou willen uit nederland. Enerzijds vanwege de enorme drukte. Als je niet naast je werk kunt wonen, dan sta je altijd in de file. Ergens naar toe moeten of willen kost altijd veel tijd. Huizen zijn duur, en verhuizen is o.a. vanwege allerlei belastingen maar zeer beperkt mogelijk. Anders werk je alleen nog maar voor de belasting. Anderzijds is er de betuttelende overheid die middels ontelbare regeltjes en torenhoge belastingen je onder de duim probeert te houden. Als je ondanks alles toch nog wat hebt weten te sparen, dan komt de belasting daar ook weer jaarlijks een graai uit halen. En waarom mag je niet zelf bepalen hoeveel je spaart voor je oude dag? Zolang je het zelf bekostigt ben je immers niemand tot last. Desondanks word je hier middels de belasting heel erg kort gehouden. Ik voel me leeggezogen worden door een land dat mij niks te bieden heeft. De regering verdient in mijn optiek geen respect. Het trieste is dat je dan eigenlijk alleen nog maar alles over je heen kunt laten komen, of je biezen kunt pakken in de hoop dat het elders beter is. Kortom, ik zou uit onvrede over belasting en overheid weg willen.

Wat houdt me tegen? Familie, kennissen, en vrienden. Weggaan uit nederland is natuurlijk een stap naar het onbekende. Op zich is dat niet erg, maar het vraagt wel een goede voorbereiding. Het betekent plannen maken, en je daarbij steeds afvragen of dit datgene is wat ik wil. Ik zal er voor het grootste deel ook alleen voor staan, dus zal het zelf moeten doen. Als je het samen met familie of kennissen zou kunnen doen of een relatie zou vinden, dan zou dat helpen. Daar kan ik alleen niet van uitgaan. Afwegen van voor en nadelen. Voor welk land zou je kiezen? Hoe is het daar? Vind je daar de vrijheid die je zoekt? Hoe stelt de overheid zich daar op? En hoe is de belasting? Ga ik er wel echt op vooruit? Spreek ik de taal, of kan ik het in een redelijke tijd leren? Wil ik het wel echt?

Al met al is weggaan een proces dat je niet van de ene op de andere dag doorlopen hebt. Landen waaraan ik denk zijn ofwel dichtbij (o.a. Duitsland, Belgie), ofwel ver weg (Canada). Tipt, ervaringen, en gezichtspunten van anderen kunnen helpen het plaatje helderder te krijgen.

Heel eerlijk, verhuizen naar het buitenland vraagt helemaal geen voorbereiding (of in ieder geval, niet heel veel), het is eerder een kwestie van gáán. Ik ben verhuisd, puur doordat ik gewoon voelde dat ik hier (in Andalusia) op mijn plek ben, dat ik hier thuis hoor en op een bepaald moment, ben ik dus gewoon gegáán.

Ik had van te voren ook vrijwel niets geregeld, had geen huis in NL, dus dat scheelde en had m’n baan gewoon opgezegd. Het enige dat ik geregeld had, was een tijdelijk onderkomen, om te beginnen.

De belastingen vond ik overigens een zeer groot punt om JUIST weg te gaan, heb me helemaal uitgeschreven uit NL en heb daar dus niets meer mee te maken (nou ja, laatste afwikkelingen, maar that’s it). Ideaal!

Lees overigens ook eens deze topic:http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=2407, daar kun je lezen over mensen die het ook gehad hebben in NL.

Suc6!

Liefs,
Carolina

Dat klinkt als een echte bevrijding! Heerlijk om dat NL-juk af te kunnen gooien. Ik hoop dat ook mee te kunnen maken. Het is met mijn 44 jaar nog niet te laat denk ik. Maar iets geheel anders doen lijkt me ook wel wat, en kan ook wat met mijn handen. Belangrijkste is dat je in je onderhoud kunt voorzien.

Bedankt voor je reactie. Hopelijk komen er nog meer. En die topic die je aangaf ben ik al aan het doorspitten.

Groetjes,

De druk om dit land te verlaten wordt steeds meer opgevoerd. Na alweer de zoveelste aanslag van de belastingdienst te hebben mogen ontvangen :storm::angry::frowning: wordt de motivatie groter dan ooit dit kl.t.land zo snelmogelijk te gaan verlaten. Werken lijkt hier nauwelijks nog zin te hebben :puke:als je tenminste vier maanden per jaar je volledige netto verdiensten waar alle premies en loonbelastingen al van zijn ingehouden kwijt bent aan belastingen en premies. En dan heb je het over een klein inkomen van nog niet eens modaal. En over de oude dag durf ik helemaal niet meer te denken. Je wordt hier tot op het bod uitgekleed.:wacko:

Eerste idee is om maar eens een lijstje van mogelijk interessante landen op te stellen waar ik met mijn 44 jaar nog wel een redelijk bestaan kan opbouwen, en waar je veilig bent voor de lange graaivingers van de gelegaliseerde diefstal. Mogelijk zijn er hier mensen op het forum die hierover goeie ideeen, ervaringen, of tips hebben. In maart is er dacht ik weer een beurs over emigreren. Daarom hoop ik voor die tijd wat ideeen te hebben om mee aan het werk te gaan. Jullie inbreng is daarbij zeer welkom. Vanwege taal denk ik in eerste instantie aan engelstalige gebieden.

Weg uit Nederland is iets wat wij ook hebben gedaan en ondanks dat wij in Le Marche (Italie) ook zat problemen hebben is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om terug te keren. Elke keer dat verbaas ik mij weer over allerlei zaken die Nederland gaande zijn, zowel grote als hele kleine. En dan weet ik direct weer waarom wij zijn vertrokken. Alles goed georganiseerd in Nederland? Goeie gezondheidszorg? uitkeringen? verzekeringen? belastingen? laat me niet lachen. Nederland is zichzelf onderhand voorbijgelopen en is overspoeld door allerlei regelingen en wetten die niet naar behoren werken. Alles moet en niets kan! is het motto in het bekrompen Nederland.
Dat is hier wel even anders, veel moet maar nog meer kan! En dat is iets wat mij heel veel aanspreekt. Tuurlijk is ook Italie een land van regeltjes maar ten 1e is de controle wat minder streng en overal valt over te praten. Voor elk probleem is wel een oplossing. (kan soms wel even duren maar toch)
Dus…kom eens naar Italie en dan met name Le Marche en kijk zelf maar eens hoe we hier leven. Mail me maar even als je een appartement zoekt dan laat ik je de mooiste plekjes zien waar je normaal als toerist nooit komt.

succes met je zoektocht

Hartelijk dank Siemonsma voor je reactie en je leuke aanbod. Ik heb ook snel even gekeken waar Le Marche ligt. Ziet er op de kaart uit als een heel klein plaatsje in de buurt van Pero en Cavrie.:thumbsup: Ik zet het op mijn lijstje, maar ga nog wel even door met inventariseren.

Één ding hebben ze hier tot in de puntjes georganiseerd: de belasting. Die haalt het geld tot uit je poriën. In de krant stond vandaag dat wel 83 % van de bevolking blij was in dit land. Daarom kwamen wel heel veel reacties op van “mij hebben ze niks gevraagd”. De meeste mensen die ik tegenkom zijn niet blij. Ook vertrekken er de laatste jaren honderdduizenden mensen. Zelfs hoogbejaarden (80+) denken nu ook aan emigreren, en dat terwijl zij hier het land hebben opgebouwd. Maar die zullen wel allemaal buiten die 83 % vallen. Ik denk dat we met die 83 % blije mensen weer te maken hebben met staatspropaganda.

Er lijkt nog maar één oplossing, en dat is ergens anders een bestaan proberen op te bouwen. Eerst maar eens goed orienteren. Het valt me op dat er zelden iemand is die spijt heeft vertrokken te zijn. Daarom zou het leuk zijn als meer mensen willen reageren.

Mijn gedachte was eerst dat ik in Hongarije een bestaan zou kunnen opbouwen. Het leek me daar veel aardiger wonen, ruimer en veel meer natuur. Dat mis ik zo ontzettend hier. Het eerste dat ik nu ga proberen is met een reismaatje naar Zuid-Amerika b.v.Ecuador om daar eens rond te kijken.
Hongarije ligt achter me. Ben bezig met deze reis te plannen. Heb nog geen reismaatje en alleen trekt me niet zo. Denk dat als ik overal eens rondgekeken heb, dat het dan wel duidelijk wordt of ik ergens wil blijven.

groetjes,
Baukje

Van zaterdag 10 t/m zondag 11 maart 2007 is er weer de emigratiebeurs in Nieuwegein. Via de website zijn ook toegangskaarten met korting (10 euro) te bestellen. De website met alle info is te vinden op www.emigratiebeurs.nl

Zijn er meer mensen die ook van plan zijn hier naar toe te gaan?

Beste Shadowman,

Even reageren op je bericht van 6 december en ter aanvulling van Carolina.
Het is niet zo moeilijk om te verhuizen naar “het buitenland” je moet gewoon gaan. Ik ben nu ruim twee jaar weg uit Nederland en heb in Italie en Mexico gewoont. Nu zit ik alweer een tijdje op Aruba. En daar heb ik echt heel weinig voorbereiding aan gedaan, ticket gekocht, huis gezocht, werk gevonden that’s it.
Zoveel mensen in Nederland die tegen me zeggen: o ik wil ook zo graag weg, dan denk ik alleen, Ga dan!!
Dus thuis blijven zitten en zeuren over belastingen enz (wat ik trouwens typisch nederlands vind) lost je probleem niet op.
Dus zoek een leuke bestemming en vertrek.

Veel plezier!!

Judith

Tja,… Nederland moeilijk, bekrompen, te veel belasting betalen. Ik weet het niet. Ieder land zo zijn eigenaardigheden denk ik dan. Maakt ook niet uit.
Daar gaat dit berichtje niet over. !! GA !! als je zo graag naar het buitenland wilt. Laat je niet gebeuren dat jij het over een paar jaar bent die zegt: “Had ik nou maar…” of “Dat had ik nou ook altijd een keer willen doen…”

Maar ik begrijp prima dat het moeilijk is. Dat het hele vertrekken uit het buitenland eigenlijk idd gewoon draait om het GAAN! daar ben ik het helemaal mee eens. Alleen is dat voor de ene persoon net iets makkelijker dan voor de ander. Als jij zo graag je zekerheden in wilt bouwen voordat je gaat. Prima! Als jou dat een goed gevoel geeft om die onbekende wereld in te stappen. Bouw dan je eigen zekerheden in. Regel een slaapplaats voor een eerste periode, laat je ophalen van een vliegveld, zorg dat je wat geld achter de hand hebt voor de eerste tijd … Maar! Doe het wel,…voeg daad bij woord.
Want … jij bent het die weg wil.
Dus jij zult het ook moeten doen!
Begin!

Succes!

Hallo allemaal,

Oook ik wil hier snel weg. Dat wilde ik al heel lang maar bepaalde dingen hielden me nog hier. Ik ben het op zich wel eens met Carolina dat je uiteindelijk gewoon moet gaan. In Nederland ben je zo gewend geraakt aan bepaalde dingen (verzekeringen voor zo ongeveer alles) dat je denkt dat ook nodig te hebben in andere landen, maar dat is niet per defenitie zo. Als je dat beeld los kunt laten is het wellicht makkelijker om te bedenken dat je in het land waar je naar toe gaat alles zult vinden wat je nodig hebt om daar een goed bestaan op te bouwen. Ik wil nu eerst een tijd gaan reizen en werken, ik begin bij Kreta en ben nu net begonnen met mijn diploma’s te legaliseren (dat wel), maar verder schrijf ik mij ook compleet uit en ga ik alles opzeggen, ik heb geen huurhuis en ik verkoop vrijwel alles, en dan weg…

Shadowman, er is inderdaad een beurs in Nieuwegein op 10 en 11 maart, ik ga er zelf ook heen. Ik ben er vorig jaar ook geweest en ik was verbaasd over de hoeveelheid mensen! Als ik wat gezien heb en gereisd wil ik nl. het liefst naar Australie of Nieuw-zeeland emigreren. Ik ga dat wel via een bureau doen tenzij ik eerder werk vind. Daar zit toch wel net iets meer werk aan dan Europa.

Succes, groetjes en ik ben benieuwd wat je gaat doen…

Heidy

dubbel…sorry

GA !! als je zo graag naar het buitenland wilt. Laat je niet gebeuren dat jij het over een paar jaar bent die zegt: “Had ik nou maar…” of “Dat had ik nou ook altijd een keer willen doen…”

Ik vind dit nog de beste tip die ik tot nu toe tegen gekomen ben. Simpel, maar waar.

Zelf ben ik ook één van die mensen die weg wil uit NL. Lijkt me geweldig om de wereld buiten de EU te verkennen, weg uit deze beschermde zeepbel en de wereld en mensen daarbuiten leren kennen. Die emigratiebeurs kende ik nog niet, ik ga hier zeker heen volgende maand!

Elk land heeft zo z’n eigen voor- en nadelen om te wonen. Belangrijk is dat je jezelf kunt aanpassen aan de gewoontes van dat land. Je zult zien dat heel veel zaken erg goed geregeld zijn in Nederland ook al vind je dat als je er woont niet.
Ik woon op Kreta en kan talloze voorbeelden geven van zaken die hier minder goed geregeld zijn dan in Nederland, bijv. verzekeringen, uitkeringen, salaris, arbeidsvoorwaarden etc. Dat wist ik toen ik hier naar toe ging en dan kun je 2 dingen doen: of je aanpassen en gewoon een leuk leven hebben of je blijft erover zeuren hoe alles toch beter geregeld is in Nederland. Als je dat laatste doet ben je volgens mij niet geschikt om hier te wonen.

Hallo, en groeten uit Peru!
Ik woon al bijna 7 jaar niet meer in Nederland, en hou dat voorlopig zo!
Ik ben met mn 18e naar Engeland vertrokken, en jaar geleden naar Peru om met mijn Peruaanse vriendlief samen te kunnen zijn wiens visa voor de UK afliep kort nadat we elkaar hadden leren kennen.

Ik ben in die jaren veel mensen tegengekomen die buiten hun land woonden, en ben het eens met kriti dat die mensen in de door hem voorgestelde 2 categorien vallen.
Wat belangrijk is, is de motivatie waarom je weg wil uit Nederland, als het echt alleen maar om geld of belastingen draait, denk dan even 2 keer, want in Nederland zijn de belastingen misschien hoog, maar de lonen ook!
Engeland is een goeie plek, ik heb er in die jaar 6 gelukkig gewoond, en het is binnen de Europese unie dus niks van werkvisas etc waar ik hier in Peru een beetje mee worstel.
Het beste is om een lange tijd in het land door te brengen, type vakantie, waar je denkt te wil gaan wonen, minstens een maand, en in die tijd worden heel veel dingen duidelijk: Waar je kan werken, hoe de cultuur/mensen je bevallen, zijn er dingen die je teveel mist.

Uiteindelijk is het belangrijkste goed te weten wat voor jou het belangrijkste is in het leven, en daarna kan je besluiten of je dat beter vindt in het buitenland dan in Nederland.

Toen ik als tiener in een klein stadje woonde was voor mij het belangrijkste: de echte wereld in, dus ik ga naar London!
Na 6 jaar in de big smoke gewoont te hebben, werd het belangrijkste: de rust en de natuur in, dus ik ga naar Peru!

Ik hoop dat dit wat helpt, laat het me weten als je nog meer specifieke vragen hebt!

Elise

http://www.elisemundo.co.nr

Je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt!!!

Als emigreren voor jou als een grote stap aanvoelt, kun je daar misschien met kleinere stapjes naartoe gaan…

Bijv. orienteer je op een tijdelijke baan in het buitenland, waar je toch nog de zekerheden vanuit Nederland hebt. Bijv. als hostess voor een reisorganisatie. Op de bestemming leer je zo veel mensen kennen, en dat betekent connecties en misschien kans op een vaste baan als het je daar bevalt. Dit is maar een voorbeeldje (toerisme), maar er zijn misschien wel tijdelijke banen te vinden in een andere sector ?

Succes!

Groetjes Inge