Weg uit Nederland

hallo allemaal,
ik kan gaan en staan waar ik wil ben nu 29j en een manneke.
wil dus ook weg uit nederland.
heb mbo afgerond en ben allround interieurbouwer.heb ook werk ervaring in andere richtingen een voorbeeld is richting computers voornamelijk hardware.
ben een harde werker en niet vies voor een bepaalde baan(tijd gewerkt als vuilnisman).
met mij kun je dus alle kanten op zo ver het in mijn mogelijkheid ligt natuurlijk(kan niet alles) ben mede daardoor besluitloos denk ik.
heb een aantal landen als voor keur in de EU en buiten de EU.
zit zelf te denken aan bijv:vissen op zee,interieurbouwer,scheepsinterieurbouw of zelfstandig ben ook bereid bij te scholen en gewoon voor heel iets anders gaan.
mijn vraag is dan ook waar liggen de grootste kansen en mogelijkheden om te slagen.gr rik
alvast bedankt voor jullie reacties

Denk dat het handig is om te beginnen met een keuze te maken, een focus. Waar behoefte aan is of je een kans van slagen mee hebt zal per land ook verschillen dus dat kan niemand zomaar even voor je opnoemen!

1 like

bedankt voor je reactie,
denk dat dat juist het probleem is keuzes maken.
heb me dan ook maar in mijn hoofd geprint,hoe breder ik het ga bekijken des te meer mogelijkheden.
je hebt natuurlijk een belangrijk punt te pakken en hou me er ook mee bezig om naar een bepaalde richting toe te komen maar makkelijk is het niet om op dat punt te komen.
dus enkele ideen zijn welkom om me in iedergeval opweg te helpen.
nogmaals bedankt.

Je kunt ook gewoon gaan! Dat is nog de beste mogelijkheid. Vertrek met wat geld en ga een tijdje de taal leren ter plaatse. Daar leer je mensen kennen en via netwerken kan je altijd wel aan werk komen. Zeker als je bereid bent alles aan te pakken.

Handig om te weten: mocht je een uitkering hebben dan kan je met behoud van uitkering binnen de eu werk zoeken. Je mag dan 3 maanden naar een ander land. Je schrijft je dan daar in bij het arbeidsbureau en gaat op zoek.

1 like

dit is inderdaad een hele goeie optie wanneer ik geen keuze kan maken of dat er niks op mijn pad komt.
het past zelfs nog wel een beetje bij me om gewoon te gaan.
het is wel een iets grotere stap maar wie weet.
goeie tip!!
thanks

Hola Vijevogel (ik neem aan dat je er vrije vogel van wilde maken ;-D),

Zomaar gaan zou ik niet doen. Je moet op zijn minst wel een idee hebben waar je mogelijkheden liggen en waarbij jij denkt de meeste kans van slagen te hebben. Een taal leren is inderdaad een goede mogelijkheid om je in een land te verdiepen om er achter te komen of je daar voor langere tijd zou willen verblijven. Nadeel is wel dat je redelijk wat centjes hiervoor opzij dient te zetten, maargoed, ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk.

Het zou echter zonde zijn zomaar naar een land te vertrekken om de taal te leren zonder te weten of het land wel iets voor je is, op deze manier “gooi” je veel geld weg waar je misschien later veel aan zou kunnen hebben. Heb je al eens nagedacht welke regio je het meeste aantrekt wereldwijd ? Als je dit al een klein beetje op een rijtje hebt gezet zul je zien dat je gerichter kan gaan zoeken.

Ik wil je hier best mee helpen ! Altijd een goed idee om samen tot juiste conclusies te komen!

Groetjes,

Stulango, Moving Cultures - Marvin van Dongen

1 like

goede avond,
Ten eerste bedankt voor je reactie.
Heb ondertussen een aantal dingen opgezocht en uitgezocht en alle tips en ideeën daarin meegenomen.
Zomaar gaan is denk ik ook en te grote stap ook al ben ik een VRIJEVOGEL :slight_smile:
een beetje zekerheid is niet verkeerd.
Ga dus ook binnenkort naar de infodag van work&travel dit zou namelijk al een goeie stap in de richting kunnen zijn om vervolgens na een periode (met toch wel beetje begeleiding)me ergens te kunnen settelen.
Maar daar moet ik me nog verder in verdiepen dus zoals gewoonlijk niks is zeker.
gr rik

Hoi Stulango,

Ben het met je eens dat eerst kijken waar je wilt wonen ook een methode is maar wat ik uit TS zijn verhaal haalde is dat er meerdere landen de voorkeur hebben maar ook nog eens meerdere banen. Dan zeg ik idd kies een land uit waarvan de taal nog enigszins te leren valt en ga die leren. Dat betekent vaak wel met wat geld weg maar dat lijkt me altijd redelijk verstandig als je wilt gaan emigreren en niet vanuit hier een baan kan of wil vinden.
Emigreren lijkt mij ook niet zomaar iets wat je enkel doet omdat je alleen weet dat je niet in nederland wil wonen. Dan kan je ook gaan reizen en kijken waar je uit komt. Toen ik anderhalve week in marrakech was kreeg ik een baantje aangeboden in een riaad en dat leek me erg leuk. Ik was daar zo gebleven als ik geen andere dingen te regelen had. Ik denk dat je waar ook ter wereld wel iets tegen komt en iets vindt maar dit is wellicht meer voor de avonturiers onder ons. Emigreren met een lege portomonnee lijkt me iig ook niet het advies om aan iemand te geven. Dat is nog avontuurlijker. Al weet ie naar welk land de voorkeur uit gaat. Overigens vraag ik me af hoe je dat ooit kan weten als je er nooit hebt gewoond of misschien zelfs nooit geweest…

Een andere goede manier kan zijn via work en travel organisaties te gaan. Ideeen op te doen op zo een beurs is helemaal niet gek en ze regelen tegen een vergoeding wel alle noodzakelijke vergunningen etc. Ze hebben een checklist wat je precies allemaal moet regelen. Houd er wel rekening mee dat echt emigreren vaak een half jaar tot een jaar voorbereiding kost. We leven immers in een bureaucratie. Tenzij je nu een kraker bent (maar zelfs dan) is er best heel wat dat erbij komt kijken.

Nog een idee: teaching english as a foreign language. Dat diploma valt betaalbaar in nederland te halen of in het buitenland. Er zijn instellingen die je daarmee baangarantie geven. Je kan er uiteindelijk via een netwerk over de hele wereld mee aan de slag. Bevalt het na een jaartje niet probeer je het elders.

Organisatie die veel advies geeft over werken wonen en leven in een ander land en de mogelijkheden is JOHO. Dat vind ik een van de beste organisaties!

Goeden avond,
kun je mij mischien iets meer vertellen over wat
teaching english as a foreign language en JOHO precies in houd.
Alvast bedankt

Joho is een organisatie die veel regelt en bij veel zaken bemiddelt. Neem een kijkje op hun website: http://www.joho.nl/

Teaching english as a foreighn language ofwel tefl (even op googelen) is een internationaal erkend diploma waarmee je engels les kunt geven. Sommige scholen waar de eenmaandse opleiding wordt gegeven geven baangarantie bij het slagen voor de cursus/opleiding. Deze duurt een maand en kosten zijn 1400 dollar bv in mexico (inclusief huisvesting voor een maand). Intensieve cursus. Mocht je je afvragen of het wel iets voor je is dan kan je al in nederland een dergelijke opleiding volgen danwel weekenden mee doen die dienst doen als workshop om je hierop voor te bereiden. Joho heeft hier ook informatie over.

1 like

Hey Vrijevogel,

Ik herken je besluiteloosheid. Zelf ben ik 32 jaar en ben ook zo vrij als een vogel. Ben me nu aan het focussen om weg te gaan tijdens de winters, bijvoorbeeld naar Egypte, maar het mag ook wat anders zijn.

Het liefst zou ik iets voor mezelf willen beginnen of in teamverband, iedereen heeft zo z’n kwaliteiten. Mijn kwaliteit ligt op gebied van geluidstechniek, sfeerbepaling, muziek en entertainment.

Ik reageer omdat ik me herken in het besluiteloosheid, maar mijn tip is om vooral niet te stoppen met dromen. Uiteindelijk komt er iets of iemand op je pad.

Greetz,
Dennis

goede dag,
Ben een hele goede dromer dus dat zal ik altijd blijven doen GELUKKIG!!!
En de droom om weg te gaan komt ook steeds meer binnen handbereik dat voel ik.
Door alle tips en ideeën en info’s wordt de droom alleen maar duidelijker.
Dus tot ik daadwerkelijk de daad bij het woord ga voegen blijf ik lekker dromen er is gelukkig geen haast of moeten bij maar het gaat wel gebeuren en het duurd niet lang meer.

Wens voor nu iedereen wie dit leest fijne feestdagen toe en een fantastische 2011 vol dromen en daden

duurt natuurlijk:slapen:

hallo,heeft er iemand wel eens gedacht aan de caribians?
bv st vincent&the grenadine,s
bekijk het op you tube en google,en reageer.
er staan daar grote dingen te gebeuren.
gr evert.:zon02:

'Krijg er gelijk een warm gevoel bij maar waar doel je op met: er staan daar grote dingen te gebeuren? Ik zou niet kunnen zeggen of ik ergens wil wonen gewoon omdat het er mooi uit ziet al lijkt het me geen straf het een jaartje te proberen en te kijken hoe het bevalt. Zijn die mensen idd zo leuk en is het leven daar idd zo relaxt als het uitstraalt dan is de kans wel aanwezig dat ik op zo een leuke rasta verliefd wordt en me settel daar lol.

als anwoord op uw vraag,de mensen zijn er inderdaad relext en je word snel opgenomen in de leefgemeenschap,maar realizeer je wel dat de mensen daar arm zijn en dus ook erg creatief.
ze maken hun eigen boten en kunnen veel met weinig.
de benzine kost 15 eurocent per liter,alleen sommige andere dingen zijn weer in verhouding dan duur,omdat ze moeten worden aangevoerd vanaf het vasteland.
wat er te gebeuren staat is dan bv er een zeer groot vliegveld in aanbouw is waar de >>> boeings kunnen landen,dus meer toerisme mogelijk.
dus ook meer werkgelegenheid.
het zijn in totaal 32 eilanden vanaf barbados gerekend naar hawai.
barbados is het meest ontwikkeld en duurder dan de rest.
bekijk de verschillen op you tube,bv, mike jagger en de drummer van dire strate,s en emy winehouse ,en tom sellik en donald trump wonen er ook.
ach er zijn natuurlijk nog veel meer mooie plaatsen op aarde,:wereld:het is maar net waar je voor kiest.

wil je emigreren naar Zweden, Spanje, Frankrijk, Amerika of Italie? Kijk dan eens op http://latravia.com.

Kijk eens bij onderwerp “emigreren en nieuw leven”, daar is ongeveer dezelfde discussie gaande.
Hier biedt iemand oa aan om te komen werken/helpen in Ecuador, wellicht kun je meer van deze aanbiedingen vinden.

Wij zijn 3,5 jaar geleden vertrokken naar Hongarije, hadden wel een startkapitaaltje vergaard, en proberen nu onze boterham te verdienen met de 2 huizen die we van bijna krot opgebouwd hebben tot mooie vakantie huizen.

succes!
sandra

hallo allemaal,
vroeg me in één x iets af.wanneer ik ga emigreren naar canada ben je dan ook je nederlandse paspoort kwijt of hou je deze samen met de canadese.
hoe gaat dat in z’n werk

Als emigreert wordt je woonachtig in Canada met je Nederlandse paspoort, dat heeft niets met je nationaliteit (paspoort) te maken. Wil je de Canadese nationaliteit dan zul waarschijnlijk zoveel jaar er moeten wonen en werken en wellicht een integratie test doen.
Misschien dat je na 5 jaar een Canadees paspoort kan krijgen, dat kun je het beste even bij de ambassade informeren.

1 like