Je kunt nadat je 3 jaar in Canada hebt gewoond de Canadese nationaliteit aanvragen. Echt heel veel voordelen tov bijv. een permanent resident heeft het niet. Je kunt in aanmerking komen voor bepaalde (semi-) overheidsfuncties en je mag meedoen aan de landelijke verkiezingen. Het ‘nadeel’ (in materiële zin) is dat je al je opgebouwde rechten (bijv. je AOW) verspeelt. Je bouwt nl vanaf 25 jaar 2% van je AOW per jaar op in Nederland. Als je nog jong bent zal dat dus heel weinig zijn maar vanaf een jaar of 45 gaat het toch over een substantiële bijdrage voor je (Canadese) ouwe dag. 't Is maar een weet.
Dus je kunt beter de nederlandse nationaliteit aan houden
Dat is dus een afweging die je zelf zult moeten maken. Ben je jong dan valt de materiële ‘schade’ mee als je de Canadese nationaliteit wilt hebben (en als je jonger bent dan 25 hoef je hier dus geen rekening mee te houden aangezien je dan nog niets hebt opgebouwd). Als je wat ouder bent is het vanuit financieel oogpunt best iets om rekening mee te houden. Overigens blijven je eventueel opgebouwde Nederlandse pensioenrechten, ongeacht je nationaliteit, wel valide.
heeei als ik jou was zou ik dan richting spanje gaan. zee genoeg daarzo dus met je schepenbouw kom je ver, vooral langs de kust bij barcelona!
ik weet niet of je ervaring met glas hebt. Maar naar werknemers in die sector is altijd erg veel vraag! Ik weet dus niet of je daar ervaring mee hebt, maar ik las dat je best met iets nieuws wilde beginnen. Succes in ieder geval!
:wereld:
bedankt voor jou reactie,met de scheepsbouw kom ik een heel eind maar met glas heb ik helaas alleen maar ervaring in glas scherven;0