Dag Nederland

Ik ben Nederland spuugzat, de stress van mijn werkgever, de overbevolking. Ik wil samen met mijn vriendin naar een ander land vertrekken.

Ik heb aardig wat centen gespaard en wil daar een paar jaar van leven, nu is de vraag, naar welk land zou ik moeten gaan om met 100.000 euro het een paar jaar goed uit te kunnen houden.

Welk land maakt niet uit, als het maar stabiel is, dames met blonde haren er (betrekkelijk) veilig kunnen rondlopen en mijn euro’s er niet doorheen vliegen aan huur / hotel.

Wat kan ik doen om het zo lang mogelijk vol te houden met zo min mogelijk uitgaven.

Hoi Alex,

Kan me goed voorstellen dat je Nederland zat bent. Maar wil je echt jarenlang stilzitten? Waarom begin je op je nieuwe bestemming geen bedrijfje, eventueel online?

Je zou eens onderzoek kunnen doen naar de goedkoopste bestemmingen ter wereld en daar de potentieel onveilige uit kunnen wegstrepen. Mijn eerste ingeving is: Azië of Latijns-Amerika.

Wat vreemd dat je zelf nog geen beeld hebt bij waar je dan wél wilt wonen.

Ik heb nu geen idee wat je dan wél zoekt aan cultuur, omgangsvormen, landschap, klimaat,… ik kan je alleen van tevoren op een briefje geven dat elk land voor- en nadelen heeft. Het gras is altijd groener aan de andere kant. Lees hier eens de fasen van een cultuurschok. :slight_smile:

Maar er zijn ook genoeg mensen die erg blij zijn met hun emigratie. Maar het lijkt me dan echt zaak om wel een land te zoeken waar je wél de cultuur en omgangsvormen prettiger vindt, liefst natuurlijk een land waar je zelf al eens op vakantie bent geweest om te kijken of het je bevalt.

Qua kosten voor levensonderhoud en zonder te weten wat je zoekt, kunnen wij je alle kanten van de wereld op sturen: Bolivia, Thailand, Filipijnen, Bangladesh, Malawi, Bulgarije… kies maar!

Wat menig emigrant al heeft gezegd: emigreer niet om weg te rennen, maar emigreer omdat je een plek hebt gevonden waar je je fijner voelt. Als je lukraak naar een land emigreert, wat geen Nederland is/lijkt, dan zul je bedrogen uitkomen. Blijf voorlopig in Nederland, ga reizen en als je ergens een goede kandidaat hebt gevonden als emigratieland, dan kun je daar op concentreren om te kijken hoe dat zou kunnen bevallen.

Helemaal eens met Jurjen. Het moet geen ‘vluchten’ zijn, want meestal blijkt dat alleen maar een vlucht van jezelf te zijn, maar die neem je overal met je mee…

En een andere baan of een carrièreswitch kan ook al een hele hoop schelen! Want ik heb uit jouw korte post de indruk dat daar een groot deel van de ellende zit. Zet eens via een coach of een loopbaanadviesbureau op een rij wat jij echt belangrijk vindt. Voor het geld hoef je het niet meer te doen voorlopig, dus ga eens iets doen waar echt je hart ligt. Neem de regie over je eigen leven.

En wat overbevolking betreft: in de provincies in het noorden kun je een prachtige boerderij in the middle of nowhere kopen voor een prikkie.

Gebruik je vakanties om uit te zoeken in welk land je je (meer) thuis voelt en begin dan de procedure om te vertrekken. Zeker bij emigratie geldt:“Haastige spoed is zelden goed”.

Zeggen dat je weg wilt is niet zo moeilijk; vervolgens vertellen waarnaartoe en waarom wordt al een stuk lastiger maar zijn eigenlijk cruciaal voor een geslaagde emigratie.

Rob