Emigreren; Hoe, Waar En Wat Zijn De Kansen?

Ik merk steeds meer dat mijn maatschappelijke loopbaan in Nederland in het slop begint te raken en dat betaald werk krijgen steeds moeilijker is. Ik ervaar het klimaat hier als zeer onbevredigend. Wellicht komt het ook omdat ik in het noorden woon en dat het daar nog moeilijker is om werk te vinden.
Steeds meer bekruipt mij dan ook het gevoel dat ik eigenlijk helemaal wel weg wil uit Nederland en dat ik het liefst naar een zuidelijk land wil emigreren. Een aantal landen zou kunnen zijn; Italie (woont mijn zus), Spanje, Australie, Zuid(elijk)-Afrika en zelfs (hoewel het niet zuidelijk gelegen is) wellicht Polen (woont tevens familie van me).
Qua werk zou ik het liefst een hostel of camping willen beginnen of in ieder geval er willen werken. Ook ander werk als in de horeca (bijv. catering) behoord ook tot de mogelijkheden.
Natuurlijk moet ik wel een basis hebben om mij ergens te kunnen settelen en om iets op te kunnen bouwen. Alleen heb ik momenteel niet zoveel inzicht waar ik heen zou kunnen gaan en wat en waar de kansen zoal zijn. Wie zou mij hierover kunnen informeren en/of mij tips kunnen geven?