Ik zou ook graag weg willen, maar wat moet ik alleen ergens in een ‘vreemd’ land? Ik ben van mening dat als je echt gelukkig wilt zijn, je een goed sociaal netwerk nodig hebt. Als je alleen bent maakt het niet zo heel veel uit waar je bent (je wordt niet ‘opeens’ een stuk gelukkiger als je buiten Nederland bent, omdat b.v. de zon schijnt).
Denemarken en Zweden nog beter zelfs. ![]()
Tja… Natuurlijk is sociaal netwerk belangrijk. Maar als je, zoals ik bijvoorbeeld, verslaafd bent aan reizen en andere culturen ontdekken, bouw je vanzelf een netwerk over de hele wereld op. Ik heb aardig wat vrieden buiten NL wonen, in Thailand, Australië, Peru, Cuba, Guatemala en uiteraard in Spanje. Een sociaal netwerk hoeft niet per se binnen één land te zijn.
Maar ieder zijn meug, ben je gelukkig in Nederland, voel je je daar goed, dan zal niemand je vragen weg te gaan. Echter, deze topic gaat over mensen die dat dus wél willen.
En dan blijf ik bij mijn mening: doe iets met dat gevoel. Niet alleen erover praten, maar GA. Als hadden komt is hebben te laat. Laat het niet zover komen!
Liefs,
Carolina
Ik zou het graag willen, maar ben simpelweg te ‘bang’. Ik heb ook een te introverte persoonlijkheid, hetgeen alles er niet makkelijker op maakt.
Is het echt zo makkelijk. Is het zo vanzelfsprekend dat je meteen een (passend) baantje vind etc…?
De bangigheid bij de meeste mensen komt voort uit het zogenaamde gevoel van veiligheid. Nederland zou zo ontzettend “veilig” zijn, maar dat komt natuurlijk ook omdat we overgeorganiseerd zijn. Voor mij heeft Nederland ook heel veel verloren, aan warmte, aan karakter, dingen waaraan ik veel waarde hecht.
Of het echt zo gemakkelijk is? Heel eerlijk: JA! Om de simpele reden dat, zodra je besluit het te doen, er een nieuwe weg voor je opengaat. Je zal ineens andere dingen zien, andere dingen zullen je opvallen. Dat wordt ook wel beginnersgeluk genoemd.
Een heel mooi boek hierover is De Alchemist van Paulo Coelho, dat gaat precies hierover: over een nieuwe weg inslaan en geluk hebben. Coelho beschrijft prachtig dat geluk niet iets is wat je kan vínden, maar dat het iets is waar je zelf achteraan moet. Zodra je openstaat voor de nieuwe weg, zul je de symbolen gaan zien die je op die nieuwe weg helpen.
En ik heb zelf ervaren dat het inderdaad zo werkt!
Echt een aanrader! Het behandelt een zeer goed onderwerp en is daarbij lekker luchtig geschreven. Je leest het in één ruk uit!
http://img.bol.com/intershoproot/BOOKCOVER/FC/9/0/2/9/5/9029508981.gif
Liefs,
Carolina
Ik zit hier ook over te denken (weggaan uit Nederland), maar ik zit nu nog met leuk werk, studieschuld en dergelijke vast in Nederland. Ik werk in de gehandicaptenzorg en heb ook in de jeugdzorg en kinderopvang gewerkt. Ik heb werkelijk geen flauw idee of dit banen zijn die (ergens) in het buitenland voor mij voor het oprapen liggen. Weet iemand hier wat meer over?
Over de héle wereld gezien?! GEHEID! Maar het is maar net wat je zelf precies wilt. Als je dat niet weet, zul je daar eerst iets aan moeten doen.
Wellicht een idee om daar je volgende vakantie aan te besteden. Er zijn bijvoorbeeld vrijwilligersprojecten over de hele wereld, vast ook in jouw werkrichting. Misschien kun je er dan achter komen of het je in een ander land ook goed ligt.
Succes.
Liefs,
Carolina
Ik heb een vrijwilligersproject in Guatemala gedaan, was een erg leuke ervaring! Vandaar ook dat ik graag eens wat verder wil kijken. Ik zoek wel een engelstalig land (want mijn andere talen zijn niet zo goed) en ik zoek specifieke sites waar ik kan zoeken naar banen. Woonruimte zal dan ook wel lukken.
En het is niet zo dat ik niet kan aarden in Nederland, ik denk dat ik uiteindelijk wel weer terug wil, maar ik wil graag wat meer zien.
Als je echt voor Engelstalige landen zoekt, zou ik je aanraden hier op Wereldwijzer eens naar de verschillende fora te gaan over engelstalige landen. Of waar in ieder geval goed engels gesproken wordt.
Ik zou dat hier zo niet weten… Weet het meer voor Spanje.
Succes!
Liefs,
Carolina
er zal best een random test gedaan zijn, maar als je morgen zo’n zelfde test doen en andere mensen bellen, dan komt er misschien het omgekeerde antwoord uit…
Euhm… Over wat voor test heb je het flamenco?
holla ik zie dat er al een paar mensen gevestigd zijn in spanje ik vertrek ook binnen een paar maanden weet nog niet precies waar? ik ga eigenlijk
de beste plaats zoeken en waar ik kan werken natuurlijk nu wat ik zou willen weten ik heb een engelse stafford pitt bull zou die graag mee willen nemen met mij maar zijn die rassen daar wel welkom ik hoop dat iemand
iets weet te vertellen hierover of is spanje echt tegen deze rassen
groetjes !!
Hoi hoi,
Tof dat je ook naar Spanje wilt! Ik heb geen flauw benul of die hondenrassen wel of niet kunnen hier, dat is zo’n specifieke vraag, die kun je beter in het Spanje Forum zelf stellen. Hopelijk weet iemand daar er meer over…
Succes!
Liefs,
Carolina
Hallo lieve mensen,
Ook ik ben iemand die weg wil uit die land…Ik pak het alleen anders aan. Ik zorg ervoor dat ik volgend jaar mijn afstudeerproject in het land naar keuze kan doen. Dit land wordt Canada. Ik ben studente biologie en ik ga met het afstuderen kijken of het wat voor me is. Leuke bijkomstigheid is dat het een mooie aanvulling is op mijn CV. Na het onderzoek ga ik dan zowieso reizen en dan zie ik wel wat het wordt! Heb ik het naar mijn zin dan blijf ik, wil ik toch terug of een ander land…dan terug…of verder reizen! In ieder geval…ik ben niet van plan te veel van te voren te plannen…ik zie daar wel! Heeft misschien nog wel iemand suggesties wat werk en verblijfplaats betreft? Of andere tips die misschien nuttig zijn voor mij?
Alvast bedankt!
groetjes
Mira
Dat
Ik zie daar wel
lijkt mij niet zo slim. Je moet van het ergste uitgaan. Stel: Je vind geen baan, je beheerst de taal niet en de woonlasten en kosten voor levensonderhoud zijn veel hoger dan verwacht… Wat dan… juist: PROBLEEM.
Ik wil alleen maar zeggen dat het beter is een land zorgvuldig uit te kiezen, een land waar je hart ligt maar ook kijken naar werkgelegenheid e.d., en je dan goed voor te bereiden. Wat je van tevoren kan doen:
- Baan zoeken.
- Woonruimte zoeken.
- Taal leren en beheersen.
- Verdiepen in cultuur en geschiedenis van het betreffende land.
Zomaar in het diepe springen is zeer avontuurlijk en een uitdaging, maar kan veel zorgen, stress en problemen (financieel) met zich meebrangen. Deze zijn gemakkelijk te voorkomen/verminderen als je je goed voorbereid alvorens je een levensbeslissende beslissing neemt.
Zo… “levensbeslissende beslissing”… diepzinnig hééé :unibrow: !
Maar ja… zo ben ik en zo moet je wezen…![]()
(Gevleugelde uitspraak van een oudleraar van mij, zo goed dat ik het maar heb overgenomen.)
@Mira
Lijkt me een perfecte aanpak. Door je afstudeerproject in Canada te gaan doen, krijg je al een hele goede mogelijkheid om het land te leren kennen. Meestal weet je in die tijd wel of het land inderdaad iets voor je is en of je er wil blijven of niet. Go for it!
** @Wouter**
Jee, zeg wat heb jij een lekkere positieve kijk op de dingen…
Je moet van het ergste uitgaan.
???
Daar ben ik het dus niet mee eens! Wat je “moet” doen, is genieten en doen wat je hart je ingeeft! Ik geloof juist dat er teveel over nadenken je stress zal bezorgen. Bovendien moet je wel goed lezen, het meisje moet nog afstuderen, dus nu al werk zoeken heeft helemaal geen zin.
Natuurlijk is het goed om niet alleen maar in een naïeve wolk rond te lopen en je wel wat voor te bereiden. Maar “te” is ook een kunst. Daarbij komt ook nog eens dat je meestal een baan en woonruimte het beste ter plekke kan zoeken (en vinden!).
Maar stel nu ook eens voor: heb je dat vanuit NL geregeld, kom je op de plek aan waar je nog nooit eerder bent geweest en geeft je gevoel van af het eerste moment in “Hier wil ik niet wonen!”. Zit je daar gelijk aan al die verplichtingen vast…
Juist een afstudeerproject of een langere vakantie, in ieder geval een bepaalde tijd van verblijf zonder daadwerkelijk de beslissing te hebben genomen of je het definitief wilt doen, is een hele goede aanrader. Dan kun je je daar ter plekke orriënteren, voelen of de plek en het land wel geschikt voor je zijn en van daaruit verder gaan.
Bovendien doe je ter plekke ook contacten op die je wellicht verder kunnen helpen. En verder… Tja… Voorbereiding is een goed begin, maar laat ook wat dingen “aan het lot” over. Waar is de uitdaging als je bedje al geheel gespreid is!!!
Liefs,
Carolina
Hee Carolina,
Ik ben het helemaal met je eens…en ja idd dit meisje moet nog afstuderen!
haha…maar dan wel in Canada! Het leek mij ook niet het beste om alles van te voren te plannen…slechts de basiszaken, zoals verzekeringen ed. Maar ik was absoluut niet van plan om echt ALLES van te voren te regelen… en als anderen mensen zich veiliger voelen dit wel allemaal van te voren te regelen dan moeten ze dat doen! Maar ik ben er van overtuigd dat dit de beste manier is voor mij! Maar ik wil toch Wouter bedanken voor zijn inbreng. Dit zou anderen wellicht kunnen helpen!
Ik heb nu eenmaal mijn zinnen erop gezet!..haha
Verdere suggesties of opmerkingen zie ik graag tegemoet!
groetjes
Mira
Hey Mira,
Vind het echt superstoer wat je gaat doen! En dan helemaal naar Canada, dat is absoluut niet naast de deur. Ben je wel al eerder in Canada geweest? Of nog niet?
Liefs,
Carolina