Weg uit Nederland!

Kan me wel in je argumenten vinden en het is zeker niet verkeerd eerst te gaan kijken in een land. Anders kan je ook niet weten of je hart er ligt. Maar het hele verhaal van Mira klinkt een beetje van: Nouw ja eigenlijk wil ik wel weg uit nederland en als ik dan ben afgestudeerd dan ga ik wel even emigreren. Korweg: “Dat doe ik wel even en de rest zien we daar wel”.

Dat idee wil ik er eigenlijk een beetje uittikken, want je hoort zo vaak dat het finaal misloopt als mensen het op deze manier aanpakken. Er zijn altijd dingen waar je niet aan denkt en die je pas kan weten als je er echt al een heel tijd woont. Een advies dat kan helpen: Probeer contact te leggen met mensen die deze stap hebben gewaagd, vraag hoe zij het hebben aangepakt, wat er fout gegaan is, of het bevallen is en wat ze anders zouden doen. Zo kom je dingen te weten die problemen kunnen voorkomen.

Onvoorbereid gaan is een avontuurlijk besluit en daar heb ik ook zeker bewondering voor, maar er kan je zoveel ellende bespaard blijven.
Canada is natuurlijk een Engels-talig land dus de taal zal misschien niet voor veel hinder zorgen, das een voordeel.

Dat “Je moet van het ergste uitgaan” zeg ik omdat velen zich alleen de droomkant van het geheel voorhouden, terwijl het vaker fout dan goed gaat. Je moet je dromen nastreven dat is zeker, maar bedenk een “meest erg senario” zodat je niet kan zeggen dat je er nooit over na heb gedacht en nooit heb beseft dat het ook heel anders kan lopen dan in het ideaalbeeld.

Hoe je het verder gaat organiseren is natuurlijk aan jezelf. Ik heb in ieder geval gezegd wat ik vind en je moet zeker proberen om met iemand in contact te komen die het al heeft gedaan.

Ik wens je veel succes met je studie en veel plezier in Canada.
Wouter.

Hoi Carolina!
Nee ik ben nog nooit in Canada geweest. Het idee om naar Canada te gaan bestaat nu al wat langer, maar het leek mij geschikt om daar dan ook mijn afstuderen te regelen…Daar ben ik nu (al) volop mee bezig.
En ja Canada ligt idd niet naast de deur, maar ik vind het leuk om te reizen en nieuwe dingen te zien en nieuwe mensen te ontmoeten.
Ik kan je wel vertellen…Ik heb er al superveel zin in!!!

Groetjes
Mira

Heey Wouter,

Ik snap wat je probeert te doen en ik stel het ook wel op prijs. Maar wat ik wel vervelend vind is dat je ook van het ergste van mij uit gaat! Ik ben geen dom geval dat even bedenkt dat ze naar Canada gaat! Begrijp me goed…ik ga pas over een jaar naar Canada?! Denk je dat ik niets uitvoer in die tussentijd?! Ik heb gewoon geen zin om de rest (na het afstuderen) alles uit te stippelen. Ik heb idd contact met andere mensen en die houden mij al een tijdje op de hoogte! Ik wil genieten van de vrijheid die ik dan nog heb en zoveel mogelijk zien!!! Het zou misschien ook een opluchting zijn als je iets positiever tegen (nieuwe) ideeen (en het leven) aanstaat! Ook al bedoel je het goed (denk ik) ik zou een zin als: “het idee er een beetje uittikken”, er voortaan uit laten…klinkt nogal neerbuigend…
Ik ga in ieder geval een leuke tijd te gemoet dat weet ik zeker!!! Ik hoop dat jij dat ook hebt!

Groetjes
Mira

Die met volle teugen van het leven geniet!

Hoi Mira

Mijn bericht is zeker niet vervelend bedoeld en ik denk ook niet dat je een “een of ander dom geval bent” hoor :wink:. Alleen het feit dat je een studie doet geeft al reden te zeggen dat je zeker niet dom bent. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat het vaak uitloopt op een teleurstelling en ik wilde daar alleen maar voor waarschuwen.

Het is dat ik nog een studie ga doen anders was ik allang weggeweest uit Nederland, dus ik snap echt wat jou drijft hier weg te gaan. Het avontuur, andere mensen en cultuur… een ander leven. Geweldig! Follow your heart en blijf ook zeker van het leven genieten.

Groeten,
Wouter. :slywink:

Hey Wouter,

OK! Dan hoop ik voor jou dat je nog een keer de kans krijgt om jouw dromen waar te maken!!! Ik ga in ieder geval proberen mijn dromen waar te maken…Ik ga zeker door met genieten en ik hoop dat jij dat ook doet;)
En anders kom je langs als ik in Canada zit!:smiley:

Groetjes
Mira

En anders kom je langs als ik in Canada zit!

Nouw… Dat is niet verkeerd:lol:. Wie weet sta ik ooit bij je op de stoep. :slywink:
Maar als tegenprestatie moet ik jou natuurlijk ook eens ontvangen als ik gesetteld ben op mij droombestemming.:wink:

Wouter.

Tja…dat zit er dik in natuurlijk…hahahaha…

Groetjes
Mira

@Wouter: dank je voor je reactie, ik begrijp je wel, maar persoonlijk blijf ik erbij, dat te veel van te voren plannen en er over nadenken juist teleurstellingen zal geven. Voorbereiden is goed, maar alles van te voren vastleggen niet. Het zal uit eindelijk vrijwel nooit gaan, zoals je van te voren gedacht had. Maar sta je voor je nieuwe weg open, dan komen er vanzelf dingen op je pad die deze richting op wijzen, zeker in het begin. (Wil graag nog eens verwijzen naar het boek “De Alchemist” van Paulo Coelho, een echte aanrader!)

Waar ik nu nog even benieuwd naar ben, Wouter, is of jij weleens in het buitenland gewoond hebt.

@Mira: Wat ontzettend spannend! Een land dat je nog helemaal niet kent, alleen uit boeken, van internet en tv, om er dan te gaan afstuderen. Tof! Canada moet een prachtig land zijn. Wanneer vertrek je precies?

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Ik ben absoluut geen lezer, komt omdat ik langzaam lees. Misschien zal ik ooit eens de moed hebben om het boek te lezen, want het verhaal lijkt me wel goed. Bedankt voor de tip.

Nee, ik heb zelf nooit in het buitenland gewoond. Wel al in redelijk veel landen geweest al zeg ik het zelf.
Vrienden van ons echter emigreerden om de haverklap. We zijn veel bij hen op bezoek geweest en heb het emigreren van redelijk dichtbij meegemaakt. Weet je wat gek is eigenlijk…? Als ik aan een van hun kinderen vraag of ze in het buitenland zouden willen wonen komt er een absolute NEE. Als je nog nooit in het buitenland gewoond heb is het juist een droom om ergens anders te wonen dan in dit koude kikkerlandje. Dit is natuurlijk niet altijd zo maar het is wel opvallend dat mensen die nog nooit in het buitenland hebben gewoond vaker de droom koesteren te willen emigreren, terwijl mensen die er wel hebben gewoond liever in Nederland zouden willen blijven.

Groeten,
Wouter.

Ik kan me voorstellen dat een ervaring als deze je eigen idee over emigreren zeker vormt en gevormd heeft. Ik heb juist de tegenovergestelde ervaring. Ken heel veel mensen die uit Nederland weg zijn gegaan en echt niet meer terug willen. Ik ben er zelf één van.

Ik heb vrienden over de hele wereld wonen, niet alleen Nederlanders, maar van allerlei nationaliteiten die over de hele wereld verhuisd zijn en die allemaal superblij zijn, waar ze ook zijn. Uiteraard heeft dat mijn mening over emigreren ook gevormd.

Ik blijf er bij: het is een kwestie van doen. Als je het echt graag wilt, moet je gewoon gaan. En op de één of andere manier zal je dan wel op je pootjes terecht komen, puur door te beginnen met er echt voor open te staan.

Liefs,
Carolina

Mijn beeld van emigreren is zeker mede daardoor bepaald, dat zal mij er echter niet van weerhouden ooit zelf op te stappen. Ik zal het alleen iets voorzichtiger aanpakken denk ik.

Plus een flink portie doorzettingsvermogen dan kom je wel een eind op weg. Volgens mij is het echt ego-versterkend als je het allemaal, ondanks eventuele problemen weet te managen. Geeft wel een boost energie denk ik.

Programma’s als “Het roer om”, “Van hel naar hotel”, “De Grote Verbouwing”, “Van Amstelveen naar Afrika”, “Een plek onder de zon”, enz. enz… vind ik geweldig om naar te kijken en ik het ook bewondering voor mensen die de stap wagen. Daar gaat het ook vaak fout, maar loopt inderdaad 9 van de 10 keer allemaal goed af. Ik denk dan wel vaak… Dat had toch makkelijk voorkomen kunnen worden, maar de meeste problemen zie je waarschijnlijk gewoon niet aankomen en laten zich ook niet voorspellen. Vraag me dan weer af… hoe komt het dat er zoveel van deze programma’s zijn? Als er niets fout zou gaan in die programma’s dan is er denk ik geen zak aan om er een serie over te maken omdat er dan niemand kijkt. Veel mensen hebben weleens over emigreren gedroomd maar ondernemen uiteindelijk niets. Zonde denk ik dan… je leeft maar ene maal.

Slot: Waar een wil is, is zeker een weg!

Wouter.

Wat een leuke discussie! Persoonlijk ben ik het wat meer met Wouter eens, omdat ik zelf iemand ben die er niet goed tegenkan om niet te weten wat ik doe en waar ik ben in de toekomst. Ik heb dat soort dingen graag geregeld. En zo zal iedereen het op zijn manier doen.
Ik kan me ook goed voorstellen dat sommige mensen gewoon moeten gaan zoals jij zegt Carolina, omdat het anders niet gebeurt. Maar volgens mij heb je dat in deze thread echt al 100 keer gezegd, dus jouw mening is inmiddels wel duidelijk hoor! :slight_smile:

grin Ben blij dat het in ieder geval duidelijk is! :wink:

Hoi Carolina,

Het is de bedoeling dat ik volgend jaar eind maart vertrek. Ik ben nu al druk bezig met het zoeken van een goed onderzoeksproject en de juiste plaats daarbij…misschien bij een bedrijf! Op tijd beginnen he?!..haha

groetjes
Mira

Hoi Mira,

Ben nu wel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen straks.
Zou je eens in de zoveel tijd een soort update willen plaatsen over hoogte- en dieptepunten in de hele onderneming? Lijkt me leuk te weten hoe het afloopt en of het allemaal lukt.

Wouter.

Heey Wouter,

Ja dat is goed…doe ik, zowieso wel leuk om mee te lezen he?! en handig voor de mensen die ook zoiets willen…Ik zal dat tzt beginnen!

Groetjes
Mira

Leuk! Dat zou ik ook tof vinden ja! Tipje: maak daar dan een nieuwe topic voor, met als titel zoiets als “de voorbereiding voor mijn afstudeeruitdaging in het buitenland”. Kunnen we het daar allemaal bij elkaar houden.

Liefs,
Carolina

Hahaha…ja dat had ik ook al bedacht anders lopen er verschillende verhalen door elkaar heen! Maar wil ‘men’ (jullie) al mn voorbereidingen en voortgang meelezen? Is geen probleem hoor… Ik zat ook aan een webblog te denken! Leuk dat jullie ook enthousiast zijn!

groetjes
Mira

Een weblog lijkt me een hele goede opties.
Ik zou dat zeker lezen ja!

Bovendien is het voor jezelf ook leuk. Heb van mijn reis naar zuid amerika ook een reisverslag gemaakt, incl. van de voorbereiding. Is nu nog steeds leuk om terug te lezen!

Liefs,
Carolina

Hi hi…

Kijk wat ik nu vind:

http://content.answers.com/main/content/wp/en-commons/thumb/d/da/300px-Karolinasittich_01.jpg

Oja… vergeten: Creative Commons — Attribution-ShareAlike 2.5 Generic — CC BY-SA 2.5

Een Carolinaparkiet :smile:. Best geinig! (Helaas uitgestorven.)

:wink: Wouter.