PS: en dan uiteraard daarna de wijsneus uithangen op e.o.a. forum…
Er zijn een heleboel factoren die een intercontinentale vliegreis onaangenaam kunnen maken en die moet je zoveel mogelijk uit proberen te schakelen. Voor mij zijn dit de volgende. Ik moet in een zo kort mogelijke tijd van A naar B kunnen vliegen en als het moet ook nog naar C, zonder tussenstops. Ik ga niet langer dan 3 uur op een vliegveld wachten. Dan zijn er de factoren in het vliegtuig, schreeuwende babi’s, een obees persoon die naast je zit, of iemand die zijn armen overal kwijt wil, zeker als je aan het eten bent, de persoon met een zwakke blaas, de persoon die denkt dat jij een kussentje bent. Voortdurend hard pratende mensen, enige jaren geleden vloog ik met SIA in een vliegtuig vol Australiërs, wat praten die hard en dan hebben ze nog zo een vreselijk accent. Lekkende tochtstrips als je op een ruime plaats bij de deur zit. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Ik heb een ruime ervaring in vluchten van en naar Z.O. Azië, inmiddels zo een 40 x. Meestal met Garuda en MAS. Er is echter 1 ding dat ik nog nooit heb meegemaakt, iets dat ik zo vaak hoor, een zoekgeraakte koffer, ik verwacht dat iedere keer, want statistisch kan dit niet :D.
Er zijn ook mensen die elk jaar naar Indonesië gaan en dan maakt het natuurlijk wel uit hoe je die 12 tot 13 uur vliegen doormaakt. Wat Serikambelo aanhaalde: het vliegen in Premium class destijds met Garuda voor wat meer geld maakt wel een groot verschil uit als je vaker die kant op gaat.
Of course!
dat is in het algemeen leuker dan de reis zelf, want wijs wezen kan je jaren volhouden terwijl de reis zelf slechts 28 dagen (incl. vliegen) duurde.
:vak01:
gewoon nog een keer gaan.
en nog een keer.
en NOG een keer.
ik snap die mensen niet die heel het land gezien ervaren denken te hebben na een vakantie. ik ben er een keer of 10 geweest, en ik ben nog niet eens op de helft! (ondanks dat ik aardig wat gezien heb tussen Batam (Riau) en Alor.)
Naar mijn schatting gaat 80 % van die Indonesië-gangers naar Java & Bali, waarvan misschien nog eens de helft alleen naar Bali e.o. dat noemen ze dan Indonesië. Alsof je na 3 weekjes Texel en Noord-Holland (Alkmaar, Volendam, Red Light District en Zaanse Schans) over Nederland kan vertellen. Theoretisch foutloos. Er is nog eens 15% die naast Java en Bali een ander eiland bezoekt, meestal Sumatra. Slecht 5 % gaat naar Oost-Indonesië wat eigenlijk het meest interessante deel van het land is. Toegegeven het reizen is daar duur en moeilijk, echter de mensen zijn “echter” nog niet zo modern als op Java en vooral Bali. Op die eilanden zit het geld en met dat geld consumeert men en probeert zo westers mogelijk te zijn. De misdaadcijfers rijzen dan ook de pan uit. Nou maakt de Indonesische regering het de reiziger niet echt makkelijk, met dure en moeilijk verkrijgbare visa. 30 dagen is weinig als je ergens ver weg in het oosten wilt. Op de Molukken en in West Papua is er vaak meldingsplicht bij de politie en heeft men soms ook allerlei papieren nodig, maar ja dat behoort nou eenmaal bij het reizen en het avontuur. Als je bedenkt dat er in Indonesië ruim 700 verschillende talen en culturen zijn, waarvan de meeste in Oost-Indonesië te vinden zijn. Als buitenlander voel je jezelf daar ook veel meer gast dan op Java en Bali waar men als eerder gezien wordt als dompet hidup (wandelende portemonnee). Nou weet ik ook wel dat als je 3-4 weken vakantie hebt je met verhalen thuis wilt komen van plekken waar anderen misschien ook geweest zijn, want misschien denkt men wel “Wat staat die nou weer vreemd te lullen”, want als je naar dat soort afgelegen gebieden gaat ben je toch wel een beetje zonderling. :paranoid:
Hoewel zonderling, ik moet na het schrijven van dit stukje ineens aan het fantoom SA terug denken, alles wist hij over Indonesia en zijn Indonezen te vertellen, hij was er immers geboren en in 40 jaar -tig -tig keren terug geweest, vreemd genoeg alleen maar op Java en Bali. Dat noemde hij promotie van zijn geboorteland.
de Javacentrische megalomaniak
Wat mij opvalt is dat mensen die wel verder Indonesië zijn gaan verkennen en er heel vaak zijn geweest, een beetje een haat /liefde verhouding met het land hebben. Dit proef ik ook bij een aantal van jullie. Klopt dat? En zo ja hoe komt dat? Heeft het te maken met de corruptie ?
Ik heb er vele jaren gewoond en gewerkt, ben blij dat ik daar weg ben, wat een puinhoop en het wordt maar niet beter. Corruptie kan je nog mee leren omgaan, dat is een onderdeel van hun cultuur tenslotte, je doet er vaak ook je voordeel mee. Trouwens vaak zijn het gewoon “servicekosten”. Allerlei vergunningen komen gemakkelijker af als je een relatief klein bedrag schuift. Maar het is vooral de onzettende puinhoop, het ongeorganiseerde werken, de voortdurende vertragingen (jam karet) de domheid van het personeel. Niet alleen hun domheid, maar ook de slavenmentaliteit, ze werken alleen hard als je ze afsnauwt en ze voortdurend in de gaten houdt. Net een kleuterklas, als de juffrouw weg is maken ze keet en doen ze niets. Lage productiviteit en het grossieren in fouten. Ik ben blij dat het achter de rug is. Maar ik kom daar nog graag hoor, voor vakantie is het een prima land, en ik weet hoe ik met ze om moet gaan, spreek hun taal en ken de zwakke plekken. Ik werk nog steeds met Indonesië, maar heb ze niet zo hard meer nodig, de mensen waarmee ik werk doen dit graag en op eigen verzoek. Het leukste wat je met Indonesiërs kan doen is eindeloos slap ouwehoeren en lachen, daar zijn ze meesters in, dat is alleen te doen als je niet hoeft te werken.
Ik herken een deel van je verhaal: het proberen dingen voor elkaar te krijgen vreet tijd en vooral heel veel energie. Ik heb dat in Sevilla ook aan de lijve ondervonden, met dit grote verschil dat hier de mentaliteit (gelukkig) niks te maken heeft met de Indonesische mentaliteit.
Het zijn natuurlijk gedachten achteraf, als je daar bezig bent schuifel je gewoon mee in de tredmolen, je moet geld verdienen en accepteert de situatie. Je gaat jezelf ook nog eens wijsmaken dat het een uitdaging is, zo hypocriet steekt de mens wel in elkaar. Je bent natuurlijk ook bezig om iets te doen in een totaal andere cultuur, die veranderd meer in jezelf dan je daar iets van de grond brengt. Ik heb er weinig aan overgehouden, financieel gezien, ik ben echter in de gelegenheid geweest om het hele land te bereizen. Zelf ben ik door het verblijf aldaar ook een stuk rielekster geworden. De ervaring is voor mij van onschatbare waarde geweest. Ik ging naar dat land toe als idealist, ik wilde arme mensen vooruit helpen. Ik kwam er na een paar jaar achter dat die mensen zeer wel in staat zijn zichzelf te helpen. Ik heb daar ook mijn twijfels gekregen aan vele dingen uit het westen zeker de Nederlandse zakenmentaliteit. Vanuit Indonesië heb ik zaken gedaan met diverse landen in de wereld en kwam er achter dat de Nederlanders enge kruideniers zijn vol lage trucen. Al met al heb ik geen spijt, maar op een gegeven moment vond ik het tijd om te stoppen en naar Nederland terug te komen. Heeft ook met leeftijd te maken, het klimaat daar is ook slopend als je moet werken. Tropische jaren tellen niet voor niets dubbel, elke dag die pleurishitte is op die manier slecht voor een mens uit een andere klimaatszone.
Hmm, maar waarom terug naar NL? Ik zelf zou dat niet meer kunnen, ik ben na 6 jaar Spanje ooit 3 jaar terug geweest in NL en kon er niet meer wennen. O.a. vanwege de mentaliteit. En dus na die 3 jaar weer naar Spanje (en dat is ook al weer 10 jr geleden).
Ik ben nooit uit Nederland gevlucht, ik ben indertijd naar Indonesië gegaan voor “tijdelijk” maar dat heeft heel lang geduurd. Ik ben in al die jaren ook vaak terug in Nederland geweest. Nou zijn er grote verschillen in NL, maar ik hoef niet in Almere te wonen, maar in het hartje van Amsterdam aan een gracht. Ik had al 10 jaar een huis daar dat ik nauwelijks had gebruikt. Komt nog bij dat ik in ieder geval het komend jaar twee keer voor langere tijd naar Indonesië kan. Een keer in combinatie met Singapore en in de loop van volgend jaar in combinatie met Australië. Ik vind het leven in Amsterdam heerlijk, alles bij de hand, net een lekkere nasi rames weggewerkt, zit nu een fles Sauvignon Blanc leeg te trekken, die was duurder dan de nasi. Naast mij ligt een pakkie illegale Gudang Garam kretek. Wat een luxe, alles is verkrijgbaar in deze stad, zelfs een zwartbetaalde Javaanse werkster.
The best of both worlds!
Uiteindelijk is dat het belangrijkste dat je bent waar je wilt zijn.
Ik zit overigens aan de Manchego kaas met een glaasje Cruzcampo en zometeen nog even lekker in de tuin klieren als het iets minder warm is.
Dus deze gaat op je gezondheid, salud!
Ik geloof dat men beter in Spanje dan in Indonesië kan verblijven vanwege het klimaat en een beter geregeld leven. Ik geniet echter heel erg van de wisseling van de seizoenen zoals ik nu met de herfst meemaak, heb ik heel lang niet meer gezien, mooie kleuren, mooi licht. ’s Avonds lekker onder de dekens, in Indonesië zette ik de AC wel eens op zijn hoogst en ging onder een deken liggen, nu hoeft dat niet meer, kachel laag en pitten maar.
Wat mij in Indonesië erg ging tegenstaan is de rechtsongelijkheid en het lot van de armen, dat is maar liefst 40% van de bevolking, er wordt nauwelijks iets aan gedaan om de situatie van deze mensen te verbeteren. De regering zou werkgelegenheid moeten creëren met zoveel werklozen. Het wegennet is een puinhoop, het zou een schone zaak en een goede investering zijn om dit eens te optimaliseren. Er had allang een goede autoweg over heel Java moeten zijn. De regering zou eens een voorbeeld aan Daendels moeten nemen die dat in een korte tijd regelde, de weg die hij ooit aan liet leggen is nog steeds de drukste en belangrijkste op Java. De bevolkingsgroep die het meest wordt uitgebuit zijn de boeren, die zitten allemaal in de schuld en komen daar nooit meer uit, tussenpersonen geven heel weinig geld voor hun producten en er wordt veel geïmporteerd legaal maar nog meer illegaal. Indonesië is een ideaal landbouwland en zou de voornaamste leverancier van de regio op dit gebied kunnen zijn, maar niemand wil boer worden. Dat land is zo vruchtbaar, 3x oogsten per jaar op java. Trouwens de mooiste sawa’s veranderen in wooncomplexen, de grond wordt goedkoop van de boeren afgetroggeld en bebouwd. Projectontwikkelaars kunnen grote winsten maken, de grond is vlak, infrastructuur is min of meer aanwezig, dus de kosten voor het bouwrijp maken zijn minimaal. Typisch kortzichtig Javaans gedacht, straks moeten ze rijst in de bergen gaan verbouwen.
Daar zijn ze in Spanje inmiddels ook achter dat dat niet zo werkt… Veel Costa´s zijn zo (illegaal) volgebouwd en veel mensen hebben hier grof geld verdiend. Gelukkig wordt er nu veel weer afgebroken vanwege illegaal verstrekte vergunningen. Ik hoop dat ze in Indonesië er minder dan 40 jr over doen om dat te controleren… (ijdele hoop?!)
LULUS SENSOR DI WWF?
Het volgende las ik in het draadje Bali zomer 2010
Ik lees hier namelijk het volgende:
Als ik als moderator aan een discussie deelneem, wens ik geen kritiek op mijn reacties. De eventuele negatieve en/of afwijkende opmerkingen die ik krijg en die niet voldoen aan de standaard die ik als moderator voor ogen heb zullen worden aangepast en/of worden verwijderd.
Dit *users *en lezers van het WWF is een heel enge gedachte dat je doet beseffen dat wanneer bovenstaand stukje tekst ooit waarheid gaat worden je dan bent overgeleverd aan de grillen van de moderator dictator. Bovendien is dit erg Indonesisch een land waar mensen met een beetje verantwoordelijkheid en/of met een uniform kikken op de macht die ze kunnen uitoefenen op de gewone burgerbevolking en waarvan het overgrote deel het niet zal laten om deze macht te gebruiken en misbruiken.
Hi Mas Butoijo,
Ja daar hebben ze wel iets moois mee in huis gehaald, zijn - CAPS LOCK - blijft voortdurend hangen en hij veranderd berichten zodat het zijn bericht wordt. En dat noemt ie “modereren”. Het lijkt wel alsof je in de afdeling waar hij moderator is niets mag vertellen, hij is daar de sergeant-majoor. Hij kan zich beter aanmelden bij dat Indahnesia.com forum als moderator, daar heerst ook al zo een militaire sfeer. Hoewel ik heb wel een vermoeden waarom hij moderator hiero geworden is, hij wil zijn internet tokootje op de Kei-eilanden promoten. Hij had niet verwacht dat er wel eens toeristen van dit prikbord ook op die eilanden zijn geweest. Toevallig van die figuren die niet van strand houden maar van cultuur en geschiedenis, iets waarvan hij al blijk gegeven dat ie er totaal niets van begrijpt. Er zullen mogelijk weer snel bans vallen of mensen kwaad weglopen zodat het hier weer gezellig en onbenullig kan worden. Wat is het toch met die figuren die moderator worden uit frustratie omdat ze niets op hun werk of bij hun wijf te vertellen hebben.
Slaap Wijsneus, slaap … en wordt nooit meer wakker !!! :finger:Indesco
Dit is een nieuw slaapliedje gecomponeerd door iemand die op dit forum totaal geen inbreng heeft, alleen napraat als een mamagaai, slechts kan praten over een duur hotel, Gili Trawangan als het aardsparadijs betitelt, kotsverwekkende veerboten mijdt als de pest, de Prambanan en Borobudur aanprijst als iets dat je vooral niet mag missen en steeds maar nergens op slaande adviezen geeft. :vak02:
@ lezers van het Indonesië forum: Ene Teripang dreigde samen met gilmiep Indesco op sadistische wijze onze (Serikambelo en Sumbar) ‘rambutan’ af te gaan snijden. Helaas zijn die postings door de “moderator” Teripang al snel na publicatie verwijderd. De lafaard. :dag:
Origineel gepost door teripang http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons//viewpost.gif
Helaas Serikambelo en Sumbar,
*Ik ga mijn tijd niet meer verspillen aan jullie kinderachtige gedrag en uitlatingen, *
Ik snap het niet 2 oude mensen die nog puberaal gedrag vertonen. Dat komt omdat de hersenen van een zeekomkommer (=teripang) slechts rudimentair aanwezig zijn….
@ Teripang: Het enige wat jij kunt is postings die je niet aanstaan heel snel na publicatie verwijderen ook die van jezelf die op zijn minst zwaar beledigend (het afsnijden van ‘rambutan’ samen met die sadistische gilmiep** indesco **die bijna kwijlend en likkebaardend aan teripang smeekte mee te mogen doen…) en te erg voor woorden zijn …:slapen: Gelukkig is er nog een logboek zodat de echte moderator/forumbeheerder Ketut dit nog kan verifiëren.:nod: