Negatief reisadvies

Kenya

Weer kom je met de naam Kenyatta dat is de perfecte kop van Jut omdat hij nu de gekozen president van Kenya is.

Alleen niet op dit moment ivm de ICC

Maar wanner je je een en beetje objecief verdiept in de land disputes is het opvallend dat de laaste jaren er geen problemen over landeigendom en met deze famie zijn geweest dat kan helaas niet gezegd worden over de opponenten zoals de families Ruto - Odinga - Orengo - Hassan - Moi - Kalonzo -Kosgey en vele andere wel bekende families.

Ik ben niet geintresseerd in de politiek maar heb wel diverse mensen uit alle kampen persoonlijk ontmoet en wel de meesten in prive situaties.

Maar ik bedoel speciaal de kleine investeerder die in de cirkels geld inbrengen en op deze wijze een hotel - resort of gasthuis starten en die nu het grootste slachtoffer zijn en niet alleen aan de kust maar ook in Naivasha - Kisumu - Nakuru - Meru - Nyeri en zo kan ik wel meer plaatsen noemen.

En special deze kleine investeerders hebben de aandacht van de huidge regering.

wat zal ik melden ?

hakuna matata

En wat zag ik net op FaceBook
:slight_smile: Kenia Dag Safaripark Beekse Bergen op zondag 19 oktober 2014 van 11.00 - 17.00. Georganiseerd door Magical Kenya. KTB Benelux. Daar word ik blij van :slight_smile: Hoop dat veel mensen komen en super enthousiast raken. Ik ga in elk geval veel mensen enthousiast proberen te maken, en daar zeker heen.

( heb geen commercieel belang hoor :slight_smile: maar wil zo graag dat die aardige mensen in Kenya weer meer toeristen op bezoek krijgen, dus werk )

2 likes

Ik vind de beredenering van Kenya om Kenia als luxe bestemming te zien en niet goedkoop neer te zetten echt absurd. Wij zijn een gezin van 6personen (4kinderen) en komen nu al een paar jaar in Kenia. Wij gaan niet naar de luxe resorts omdat die niet te betalen zijn. Wij kopen een kale ticket, gaan naar een particulier gehuurd huis, doen onze boodschappen bij de kraampjes langs de weg, boeken safaris en dagtochtjes bij onze Keniaanse vriend. Juist als Kenia goedkoper werd (kale ticket of pakketreizen) zouden wij vaker gaan. Nu zit er steeds een paar jaar tussen omdat er hard gespaard moet worden. Maak je het goedkoper word het ook aantrekkelijker om er naartoe te gaan, zitten de resorts ook sneller vol. Ook voor mensen die de eerste keer (willen) gaan. Overigens was mijn eerste keer Kenia in Neptune (nu Sentido) Paradise Village.

1 like

als ik dit lees merk ik op :

• Kenya zit dichter bij de salarissen dan Keeska, zeker aan de kust. De kelners die ik ken krijgen 4000 Ksh/maand in Kikambala, de kelner die ik kan in Nairobi krijgt 15000 Ksh. Dat is in Kenya net als bij ons in Belgie, in Brussel liggen de lonen ook hoger dan in Diskmuide.
  • de Kenyaanse regering is heeeel slecht bezig voor toerisme, dan vnl achter de schermen. Ze werkt met de grote geldgraaiende en natuurverslindede olifant vermoordende ketenhoudende lodge eigenaars samen om alles duur te maken/houden en gewone Kenyanen die iets proberen opzetten worden doodgegooid met ergerlijke onzinnige regeltjs en binnenstebuiten gekeerd door de KRA (grote boetes om rare dingen) Ze willen vnl rijke toeristen trekken en jagers.

**Elk **land wat afhangt met, en rente moet betalen aan het IMF wordt weer onderontwikkeld idd. Dat doet het Westen expres. (over Bostwana hoor je nooit iets, die hebben het IMF quasi buitengewerkt)

Lees :

DEAD AID Door Dambisa Moyo. en Walter Rodney how Europe underdevelopped Africa

• Updated - - -

@ Handigje : Niemand (of toch weinigen) redeneren zoals wij.
Voor ons is Kenya ons 2de thuis, dat is heel anders dan met je reisgids op schoot een vakantieland zoeken. Voor ons is het ‘naar huis gaan’

3 likes

**KLOPT ALS EEN BUS
**
*Wat raar. Wereldwijzer zet nu als je ‘‘reageert op’’ je reactie helemaal los van alles.

Deze reactie is op ‘’ kenya’’

• de schrijvers hier zijn veelbezoekers of mensen die in Kenia wonen die het lezersaantal, de mensen die informatie voor een eenmalige vakantie zoeken, niet bepaald vertegenwoordigen.

Wat hier geschreven wordt zal volgens mij wel degelijk invloed hebben op de lezers die we hier weinig zien of horen.*

Ik zie dit ook aan bepaalde stukken van mijn blog.

HAHAHA Keeska, je schrijft op een ipad of smartphone waarschijnlijk , maar we snappen je hoor ! Goed gezegd. In 15 jaar Kenya ben ik 1 keer beroofd en eigenlijk was dat ‘‘mijn eigen schuld’’ in een drukke matatu

200 man, das wel beetje veel he op de kap van de ‘belastingbetaler’

Deze zomer heb ik 6 weken in een lodge vlakbij Nairobi verbleven.

Er waren heel wat annuleringen omdat Kenya zo gevaarlijk zou zijn nu.

Gelukkig hadden redelijk veel gasten te logeren, die een all-inn reis geboekt hadden en,
ondanks het negatief reisadvies, toch gegaan zijn. Ze hadden zich er immers zo op verheugd.
Meestal werden ze daarbij voor idioot/stom/onveilig/onverantwoord neergezet door hun familie en kenissen.

Deze mensen hebben stuk voor stuk niets gemerkt van welke onveiligheid dan ook. Ze waren zeer onder de indruk van de pracht van het land en de vriendelijkheid van de Kenyanen.

De chauffeurs door wie ze gedropt werden, personeel in hun lodges, en elke andere Kenyaan die ze tegen kwamen onderweg.

Het enige wat ze erg verveend vonden waren de overvolle wegen (lange reistijden, slechte planiing van tourop’s in NL) en veels te korte tijd in de lodges waar ze verbleven.

Er waren bijv. mensen die bij ons tussen stopten op weg naar -de Mara- die van Lake Elementiata kwamen. Ze arriveerden om 17u., waren vertrokken om 07:30 en moesten alweer weg om 08:30 (jeeeey ze mochten uitslapen)

De gemiddelde prijs van een 16 daagse reis was zo’n 3000 €uro.

Gelukkig hadden de meesten 2 of 3 dagen aan de kust , om uit te rusten van hun Kenya reis.

Ze zijn allemaal gezond en veilig weer in NL en B.

Met je eens ,daarom hou ik dat goedkoop vliegen ook bij,dan kunnen ook mensen met minder geld daar na toe.
Men moet eens ook daar bedenken dat het hier stikt van de AOWers die een vakantie geld hebben en dan door goedkoop te vliegen
toch daar uit kunnen geven en juist aan de lokale bevolking.
Al moet ik eerlijk zijn en ook de beginner van deze succes draad (wimfabrie)gelijk geven dat rijkere natuurlijk ook welkom zijn.
Maar toch geloof ik dat in verhouding de rijkere toeristen minder aan de bevolking geven.
Het is net als met het geven voor de goede doelen in Nederland,de rijken geven alleen als ze
het van de belasting af kunnen trekken en piet de arbeider die wil gelijk alles wel geven (ook niet goed).
Maar laten we maar hopen dat er goede maatregelen worden genomen om het land weer veilig te maken,
zo moeilijk is dat ook weer niet.

Beste Jaap en anderen .Laat ik voorop zetten dat ik absoluut geen oordeel heb over wie wel en wie niet welkom zijn in Kenya.Ook wil ik liever niet in een bepaalde groep gemanouvreerd worden. Ik ga naar het land omdat ik het mooi vind en heb er daarom ook een huis gekocht. daar komt bij dat wij er ook een aantal jaren gewoond en gewerkt hebben.
Wat ik wel weet dat ik voor mijn tickets meestal meer kwijt ben dan de budget aanbiedingen voor een week hotel incl. vlucht.
Ik zou in jouw plaats dan ook voorzichtig zijn met je stellingen dat rijke mensen minder naar het land brengen dan niet rijke.
Als ik bv zie wat er in de luxe lodges aan personeel rondloopt en aan onderhoud besteed wordt vergeleken met de budget locaties dan weet ik het wel.
Ook jouw stelling dat in Nederland door rijken alleen gegeven wordt als het aftrekbaar is is nergens op gebaseerd. Heb je er wel eens over nagedacht dat sommige rijken twee keer zoveel geven omdat het aftrekbaar is. En dat het daarom ook belangrijk is om een erkende stichting te zijn

Erkende stichtingen? Ze doen mij toch 2X nadenken of zelfs meer !

1 like

Beetje flauwe reactie. Wat ik bedoel zijn natuurlijk de kleine stichtingen opgezet door particulieren om elders mensen te helpen.
Als je stichting aan bepaalde voorwaarden voloet,kun je een keurmerk krijgen en zijn alle giften fiscaal aftrekbaar.
Over de hoogte van de salarissen in het lijstje heb ik geen mening. Dan zou ik eerst willen weten welke kwalificaties daarvor gevraagd worden en in welke groep deze mensen gezocht worden en wat ze daar voor moeten doen.
Gr Wim

enkele voorbeelden van kleinschalige lokale goede projecten

http://www.kebene.com/ned_111.html

http://www.rainbow4kids.be/

dit allen in diani
en zo zijn er zo velen

http://www.stichtingbolleboos.nl/

http://www.hickfoundation.com/?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=7

ook nog een stichting die grootschalig is in zuid-Kenia

http://www.vdt.nl/158/projecten.html

hulde aan allen

Gr murugi

1 like

Wat grappig dat je kebene en rainbow4kids noemt. Beiden projecten waar ik als vrijwilliger gewerkt heb in 2011. Ik dacht dat jij altijd aan de noordkust verbleef murugi. Of heb ik het mis? Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe ken jij deze projecten?

Via Wereldwijzer app

Allemaal mooie stichtingen die fantastisch werk leveren. Ik zag dat een aantal het ANBI keurmerk hebben,op grond waarvan giften aftrekbaar zijn.
Gr Wim

ik ken enkele projecten omdat ik ze bezocht heb
heb mama Rainbow gesproken toen ze haar nieuwe school gebouw opende
ze postte voorheen ook op kenia startpagina
pasci van kebene heb ik eens kort gesproken in een winkel in diani

de stichting verkaart heb ik eens bezocht in hun tandarts kliniek in ukunda
omdat een leerling op haar elfde voor eerste keer in haar een kleine behandeling nodig had

zo ben ik door de jaren verschillende mensen tegen gekomen
wim als je nu in Kenia bent doe dan de groeten aan jan

Zal ik doen.Wat is je echte naam?
Gr Wim

mijn naam is harrie
maar weet niet of jan dat nog weet
ik heb je ook een privé bericht verzonden

ben wel jaloers jullie lekker in de keniaanse zon
wij hier gehele dag géén zon miezer regen bij 10 graden

Karibu sana Harrie! :wink:

Via Wereldwijzer app

asante sana