Negatief reisadvies

Niets meer aan toe te voegen keeska! Helemaal correct!

Via Wereldwijzer app

Voor belangstellenden hier het nieuwe reisadvies van buitenlandse zaken
Het reisadvies voor Kenia is aangepast zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen

Ik heb wat landen bekeken en het is nog steeds zo dat de meeste landen buiten de EU en Noord Amerika niet veilig zijn.
Of te wel het ministerie blijft aan de veilige kant met dit advise en wat betreft hulp in het buitenland is het goed om dit ook eens door te lezen.

Deze hulp is in mijn ogen namelijk nihil ik hoor graag wat de anderen d hierover denken.

De vergelijking van de veiligheidssituatie tussen Nederland en Kenia vind ik mank lopen. Om een dagje naar Scheveningen te gaan hoef je ten eerste geen duur vliegticket te kopen, je kunt 's avonds weer naar huis want je zit niet weken lang aan een hotel of bestemming vast. Als toerist in een vreemd land ligt dat natuurlijk anders. Toeristen kunnen kiezen tussen verschillende bestemmingen, bvb Tanzania, Zuid Afrika, Azie, noem maar op. Kenia ligt politiek helaas gevoelig rondom de perioden dat er een machtsovername plaats heeft gevonden zoals onlangs het geval was.

Met het verkiezingsgeweld eind 2007 begin 2008 nog vers in het geheugen en recente aanslagen is het dan afwachten tot in hoeverre het geweld escaleert. De reactie van de Keniaanse overheid, die deel vormt van de oorzaak van de aanslagen naar mijn mening, is dan belangrijk. Zo blijken de aanslagen in Mpeketoni nabij Lamu gingen over landdisputen tussen machtige projectontwikkelaars en de lokale bevolking die weggejaagd werden uit hun oorspronkelijke leefgebied. In dat gebied is namelijk een haven in aanbouw dat de groter moet worden dan die van Mombasa, het land wordt aldaar dus duur. Dat dispuut wordt nu eindelijk aangepakt en het is er nu weer rustig.

Reisadviezen zijn idd gekleurd, en hoewel het reisadvies van een directeur van een luchtvaartmaatschappij enigszins riekt naar belangenverstrengeling, is ook het reisadvies van overheden niet onpartijdig. Het liefst wil de Nederlandse overheid dat Nederlanders hun geld uitgeven binnen de EU, in landen met sterke economische betrekkingen of direct belastinggeld afromen van de thuisblijvers die hun geld zullen besteden aan toeristische attracties in eigen land of bij de lokale bouwmarkt.

Hoewel de Keniaanse veiligheidssituatie een tijd lang spannend was en er een degelijke kans bestond dat het zou escaleren, lijkt het nu weer onder controle. De Keniaanse toeristensector is belangrijk voor veel Kenianen en ook de Keniaanse overheid doet een duit in het zakje door te investeren in hettoerisme, o.a. door met grote buitenlandse reisagentschappen om de tafel te gaan zitten en door het en upgraden van hun website.

Ook deze keer zal Kenia weer uit het dal komen en persoonlijk hoop ik dat dit net als de vorige keer snel gebeurt. Het is een ontwikkelingsland en ontwikkeling gaat samen met vallen en opstaan, het is vooral een fantastisch vakantieland met een bijzondere en gastvrije bevolking.

6 likes

Hallo Kenya

Wat ik p wijst is niet NL of BE reiziger die in eigen land verbijft de gaat 's avonds lekker na huis maar de reiziger die uit de z.g. onveiige landen die in he ris advise gel gekleurd zijn en dus 's avonds in een hotel verbijven zolas de c.a. 200 Kenyaen die a.s. week nar Nederland vlegen. Ik oop dat gebied rond het centraal station van den Haag waa de laaste tijd nogal wt berovingen zijn nu velig is aners krjgt NL een negatief reisadvies van de Kenyaanse overhead of og erger van de Afrikaanse Unie/

Mischien een beetje sarkasties maar ik ben daar al tweemaal van een mobieltje verlost e mjn ouwhaar handtas. de reactie van de politie was we kunnen er niets aan doen. En dit was 3 maanden geleden.
Maar waar ik me het meest over verbaas is het gedeelte over de hulp aan Nederlanders in the buitenland die je krijgt als je in moeilijkheden komt.
Zoals ik het lees is dat minjmaal

Groet Keeska.

1 like

Beroven is geen onderdeel van het reisadvies voor Kenia, maar het is idd extra vervelend als je tijdens je duurbetaalde reis aangifte zou moeten doen. Voorkomen is beter dan genezen: draag liever geen sieraden op straat, laat je papieren achter in een kluisje in je hotel (indien mogelijk) en draag je camera etc onder je kleding. Met inachtneming van die voorzorgsmaatregelen is ook mijn ervaring dat in Kenia minder gestolen wordt dan in de grote steden in Nederland.

Voor het claimen van gestolen goederen bij een reisverzekering is een aangifte van de lokale politie nodig. Gelukkig is dat in Kenia goed geregeld, voor vakantiegangers heeft Kenia een speciaal getrainde toeristenpolitie die redelijk goede service verstrekt en zij zullen je de juiste papieren voor de verzekering meegeven.

Tips: vergeet je paspoort niet mee te nemen voor je aangifte, en een soda voor de aanwezige politieofficiers, verkrijgbaar in de kantine, is een welkome verfrissing.

1 like

Hahaha, ervaring Kenya?!

Via Wereldwijzer app

Wat aangiftes betreft is mijn ervaring in Euopa ederland dat er total een intresse is vade politie zijde.

Misshien dat de soda hier ook kan helpen??
Of krijgn ze zoveel aangiftes dat het normal is???

Geheel met je eens maar laatste zin kan ik niet plaatsen en begrijp ik niet,zou je dat willen uitleggen?

Een heeel klein beetje ervaring :vrede:

Kom het wel een keer in geuren en kleuren vertellen.

Hoi Jaap,

Wat ik bedoel is dat er over het algemeen erg veel aandacht is hier voor bvb de goedkoopste hotels, niets mis mee, veel schrijvers hier zijn wonen in Kenia, wonen er een deel van het jaar of komen er vaak en vooral voor hen is het waardevolle info maar de meerderheid van de toeristen in Kenia gaan een enkele keer naar Kenia, voor hen zijn er ook prima luxe resorts met een hoger prijskaartje. Hoe duurder een hotel hoe meer Keniaans personeel er aan het werk is, meestal verdienen Kenianen in de duurdere accommodaties ook iets meer, zijn de arbeidsomstandigheden beter en meestal resulteert dat ook in hogere professionaliteit en betere service waar vooral de lezers hier naar op zoek zijn.

Ik weet niet of ik die geuren erbij wil hebben :wink: hahaha!

Via Wereldwijzer app

Ja,sorry maar zal het onderbouwen waarom ik het juist fout vind om Kenia als luxe bestemming neer te zetten.
Omdat die mensen toch wel komen en ingepakt worden,maar wat heeft de gewone Keniaan daar aan?
Vandaar dat ik op dit forum juist zo goedkoop mogelijk vliegreizen neer zet, dan kan een gewoon mens hier er ook naar
toe en daar kan een gewone Keniaan juist wat aan hebben.
Wat heeft een gewone Keniaan daar aan een rijkere Nederlander? Je weet toch hoe dat gaat?
Daar komt toch niks van bij een gewone Keniaan? Die krijgen die mensen nog geen eens te zien.
Die betalen hier een 4000,00 per persoon en worden daar gewoon ingepakt ,daar krijgt de
gewone Keniaan helemaal niets van.

Dat een gewoon hotel minder mensen heeft bestrijd ik dat is juist vaak anders om(iedereen wil een graantje,als je niet oppast worden daar je schoenen ook nog behandeld)

Maar Okay als je denkt dat de luxe hotels beter voor de keniaanen is,dan wil ik je een ding vragen.
Een Kamer kost daar net zoveel als hier in Amsterdam in een luxe Hotel.
Dat kamer meisje krijgt hier het minimumloon ,daar een 100euro in de maand .

[TH] per maand perweek per dag
[/TH]
[TH]
[/TH]
[TH][/TH]

23 jaar en ouder € 1.495,20 € 345,05 € 69,01

Als je het zo beziet denk je dat elk hotel hier niets verdiend?

Ik heb er inderdaad eens naar gekeken want ik vind zoiets wel leuk.
Word nog afgehaald met een protserige BMWX7 in een uitvoering,die inwendig
en uitwendig hier nog geen eens te koop is en de lieve eigenaar een Somalier
die investeert zijn te veel geld (neem aan wel bekend hoe je daar aan komt) in Kenia veilig in hotels ,

Of klopt er daar iets niet?

De nieuwe gasten liggen heerlijk in de zon en de manager verteld ze (zover mijn engels strekt) dat
het bij donker (dat is al om 6 uur!)niet zo veilig is buiten maar er is een Kenia muziek programma
met heerlijk hapjes en drankjes vanavond dus niemand moet weg.
Lachen toch?
Doet me denken aan toen ik een Jaar of twaalf was dan verdiende je er wat bij als bloemen bezorger
en dan had je er de pest in als je weer naar oud zuid moest omdat daar de rijkere
mensen wonen en die gaven natuurlijk niets (een enkele keer een kwartje) maar moest
je bloemen bezorgen in de Jordaan dan kreeg je altijd vier keer zoveel (gulden)

Hallo Jaap

Eerst een advies voor de mensen die info willen hebben over de veiligheidnin Kenya voor de toeristen ga de komende dagen en special woensdag- Donderdag naar den Haag en stel je vragen aan de Kenyanen die daar in grote getale aanwezig zuleeen zijn incl. de 150 parlementsleden van diverse partijen ik weet zeker dat ze je vragen graag beantwoorden. Alsook de Kenyanen die in Europa wonen en ook op die dagen in den Haag zijn te vinden.

Gelukig is een Kenaan van welke tribe of politieke kleur trots op zijn land en altijd bereid om je informatie te geven.
Nu mijn antwoord aan jou

Dit is echt spijker op z’n kop heb de zelfde ervaring maar dan in Rotterdam.

Wanneer de mensen uit de z.g. arbeidersbuurten naa Kenya komen al is het met dez.g. budget reizen van596 Euro/p.p en aantal an deze z.g. low budgetbezoekers is avontuurlijk in gesteld en wil wat mer zien als alleen deresort en gezien het te besteden budget komen ze eerder incontact met de Keniaan als diegene met het kapitaal die met de grote wagengetransporteerd wordt.

Daar zijn ook in dit forum de nodig bevestigingen van te vinden.

Het effect van het negatieve reisadvies hinder de bovenmodale reiziger met eentweede huis aan de Kenaanse kust niet maar weerhoud Jan Modaal voor hetboeken van deze budget trip waardoor Arke en de andere organisaties deze reizenuit hun pakket verwijderen met de verwijzing naar het zelfde advies. Terwijl dezelfde organisaties nog wel de duurdere reizen naar Kenya aan blijven bieden.

Nu is de kwestie gaat er een negatief reisadvies uit

[ol]
[li]voor Turkije nudaar aan de grens gevochten wordt dat is maar 900 km van Antalya en er al jareneen terror dreiging is die nu alleen maar groter is geworden.[/li][li]voor Spanje meteen Ebola patient en diverse moorden op toeristen de afgelopen maandag[/li][li]Voor de USA meteen Ebola patient en een grote terror dreigeng van zowel ultra rechts als de Jihad[/li][li]Belgie met eenEbola suspect ( gelukkig niet positef) en de zakkenrollers in Brussel enAntwerpen plus de dreigeing van een aanslag door de Jihad en een sabotage vande kerncentrale in Doel.[/li][li]Voor de regioZuid holland Oost vanwege een mogelijke uitbraak van Ebola nu er een waarschijnlijkgeval is die het openbaar vervoer heeft gebruikt om naar de medische post tereizen.[/li][/ol]
Naar alle waarschijnlijkheid gebeurt dat niet om dat:
Men redeneert dat de gevechten ver van Antalya zijn en dat er door de Turkse regering denodige veiligheids maatregelen hebben genome nom de veiligheid te waarborgen.Wanneer men deze situatie projecteerd op Kenya en weet dat men hier de zelfde stappenheeft gezetzet je vraagtekens bij hetreisbeleid.
Spanjeis een EU landdus mag men geen reisadvies uitgeven
De USA is een NAVO bondgenoot en we hebben diverse overeenkomsten op economischgebiedalso heeft hetNederlandse bedrijfsleven grote investeringenin de USA.
4 en 5 zijnvoorbeeldhoe de rest van de wereld een negatiefadvies kan maken voor de Benelux.

Relativeren kan wel een nuttig zin maar helaas lopen de meeste mensen achter de fanfare aan

Bedank voor je onderbouwing Jaap…

Dat het zonde is van je tijd is om je als toerist alleen maar binnen de muren van een all-inclusive hotel te begeven, ben ik met je eens. Aan de andere kant het zou ook zonde zijn als toeristen uit eigen belang op alle voordeeltjes komen jagen en daarnaast ook nog menen goed bezig te zijn geweest voor de lokale bevolking. Kwaliteit en service mogen ook iets kosten, vind ik.

All inclusive resorts zijn ideaal voor gezinnen met jonge kinderen, een eerste reis naar Kenia, een eenmalige reis voor nog niet veel bereisde mensen, ouderen, mensen met een beperking, als onderdeel van een huwelijksreis etc, ze trekken veel toeristen die anders nooit naar Kenia zouden zijn gekomen en een aanzienlijk deel van die toeristen komen later nog eens terug, omdat de standaard vrij hoog ligt maar ook vanwege de gastvrijheid vergeleken met andere bestemmingen.

De prijzen van goedkopere hotels vergeleken met de prijzen van duurdere staan idd niet in verhouding met de salarissen. Toch ben ik ervan overtuigd dat personeel over het algemeen naar Keniaanse standaard in duurdere hotels iets beter af zijn en er voor duurdere accommodatie meer personeel nodig is. Zo ken ik iemand die in Serena hotel kelner is, hij krijgt idd zo’n 100 euro per maand waar elders 60 of zelfs minder wordt betaald plus variabele kwartaalbijlage van tussen de 50 en 300 euro, hij krijgt allowances voor kleding, huisvesting en reiskosten, eet op z’n werkt waar hij 6 dagen per week 9 uren per dag aanwezig is. Het betreft een vast contract dat nu al 10 jaar loopt. In een goedkoop hotel zie ik dat niet snel gebeuren, daar werkt men langere dagen voor minder salaris, geen of minder toeslagen en dat maakt personeel is afhankelijk van de fooien om te overleven.

1 like

Naar mijn bescheiden mening is de doorsnee toerist voor Kenia iemand die veel over de natuur van Afrika op TV heeft gezien, daarom graag op safari wil, en ook van de zon genieten. De doorsnee toerist leest denk ik niet eerst dit forum met goede tips, en gaat ook niet informeren bij Keniaanen die een keer in Nederland zijn. Zij lezen alleen de reisgids, en kijken Journaal.
Afrika is inmens groot, en wij forum schrijvers/lezers weten meestal wel wat daar aan de hand is, maar de massa toeristen waar ze in Kenia op wachten zijn die doorsnee toeristen die safari en strand willen bezoeken. Zij horen op het nieuws wat over een paar Afrikaanse landen en Ebola, en haken tijdelijk af.
Nu mijn familie, kenissen en collega’s weten dat ik half November weer naar Kenya en Tanzania ga, krijg ik bijna dagelijks de vraag of ik wel goed wijs ben. Sommigen hebben zelfs al gemeld dat ze bij mij uit de buurt blijven als ik weer terug ben. Ze willen geen Ebola. (wel of geen grapje van hun, het is niet positief )
Ze snappen niet dat ik het gevaar opzoek, en het ā€œveiligeā€ Nederland tijdelijk verlaat.

Mijn mening is dat de Keniaanse regering snel wat met de Europeesche/Amerikaanse media moet doen, anders blijven de hotels en stranden voorlopig leeg. Hopelijk gaan de Kenianen (incl. Uhuru Kenyata ā€œalsā€ hij voor zijn process komt) niet al te veel aandacht trekken in Nederland. Nog meer vooroordelen is niet handig.
Het zou mooi zijn als wij forum schrijvers/lezers wat konden doen om de toeristen (weer) masaal naar Kenya te laten gaan. Maar helaas weet ik ook niet hoe.

1 like

Dit is een van de meest bezochte Nederlandstalige forums, kijk maar eens naar de ā€œbekekenā€, dit onderwerp is ondertussen al 4.318 keer bekeken maar slechts een handjevol mensen schrijft. Bovendien zijn de schrijvers veelbezoekers of mensen die in Kenia wonen die het lezersaantal, de mensen die informatie voor een eenmalige vakantie zoeken, niet bepaald vertegenwoordigen.

Wat hier geschreven wordt zal volgens mij wel degelijk invloed hebben op de lezers die we hier weinig zien of horen.

1 like

@ Kenya, Dat het veel gelezen word, dat is dan een feit. Klopt. Maar als potentionele Kenia toeristen dat masaal hadden gelezen, dan waren ze niet weggebleven uit Kenia, en had Arke gewoon kunnen blijven vliegen op Mombasa. Zou best kunnen dat velen via bijvoorbeeld GOOGLE op dit forum waren gekomen, en alleen de minder positieve dingen hebben gezien. Gewoon omdat ze dat via GOOGLE hadden opgezocht.
Zouden we er niet voor kunnen zorgen dat ze via GOOGLE direct de leuke, mooie, positieve dingen kunnen zien :slight_smile:

1 like

Ik bedoel eigenlijk:
Wat zou het mooi zijn als we het negatieve reisadvies voor Kenia zouden kunnen ā€œombuigenā€ naar een positief reisadvies via bijvoorbeeld dit forum.
En dan nog veel meer mensen bereiken.
( maar ik weet niet zo goed hoe, en hoe ik me juist moet uiten :slight_smile: Platte tekst is wat emotieloos, en komt dan soms wat anders over )

2 likes

De Kenyaanse regering doet al het mogeijke om de toeristen industrie op gang te helpen maar helaas is de Euopese/Amerikaanse pers niet geintreseerd in goed nieuws want goed nieuws verkoopt niet.

Ik heb in nergens een hoofdartikel gezien dat Kenya gegroeid is naar een vlg het IMF naar een middelincome country wat helaas betekend dat er meer obstakels voor de export komen die waarschijnlijk zorgen dat het weer een low income country kan worden.
Vroeger zei men in het Zuiden van Nederand " de pastor houd de mensen dom en de fabrkant houd de mensen arm" Ik zie ergens een zelfde opstelling in de wereld politiek maar dan meer gericht op niet alleen Kenya maar heel de Sub Sahara region.

2 likes

Hallo Kenya
De verdiensten in een goedkoop hotel of resort zijn weliswaar lager maar de mensen die daar werken zijn ook lager geschoold want deze hotels waar jij op doelt nemen alleen personeel met een hogere opleiding aan.
En het salaris wat jij hier noemt slat nergens op omdat een salaris van 100 euro ( 10.000 ksh ) het salaris is wat betaald wordt op een klein resort met partime werkers. Het minium salaris is 12500 ksh / maand plus medical insurance en een pensioen scheme.
Een kelner by serena verdient 25.000 ksh exl. per maand

Wat betreft de z.g. goekope resorts dat is net als het HEMA concept vele kleintjes maken een grote.
Deze resorts hebben over het algemeen locale eigenaren terwijl de duurdere hotels van buitenlandse investeerders zijn.

Dat in nu heel duidelijk te ziend de goedkope resorts/ hotels zijn open maar de duurdere hotels zijn tijdelijk gesloten.

De locale investeerder heft niet het kapitaal om te sluiten want wanneer hij sluit dan heft hij geen eten.

Dat is jouw ogen waarschiijnlijk een simple philisofie maar helaas is dit wat nu gebeurd in Kenya gelukkig geeft de Kenyaanse regering support en promoot het locale toerisme en geeft ook enige fiscale hulp. ( zie KRA website )

Keeska, ik bedenk me net dat de bedragen over salaris die ik noemde reeds verouderd zijn, wellicht heb je info uit een recentere bron of ben ik verkeerd geĆÆnformeerd. Een bijkomend verschijnsel van de gepasseerde onrust is dat behalve toeristen ook buitenlandse investeerders weg blijven om de risico’s te vermijden, helaas is dat uiteindelijk ook nadelig voor personeel. De lokale investeerders zijn niet altijd even kwetsbaar, neem bvb de familie Kenyatta die onder andere behoorlijke privĆ©bezittingen en aandelen in de toeristische branche bezit. Elk nadeel heeft z’n voordeel.

De media en reisadviezen zijn echter niet bijzonder positief.
Aan de andere kant, een ā€˜roze zonnebril’ opzetten om feiten te ontkennen komt ongeloofwaardig over.
Of het net zo onveilig in Nederland als in Kenia is maakt de zoekende toerist weinig uit want de keus uit vele bestemmingen ruimer is dan alleen Kenia.
Wat je wel kunt doen is objectief blijven, de feiten dus niet ontkennen, onwaarheden vanuit de media ontkrachten (ik las ergens ISIS en Ebola in relatie met Kenya!?!) en vooral niet nalaten om de voordelen van Kenia->vakantieland benadrukken.

De broodnodige positieve vakantieverhalen komen gelukkig weer langzaam op gang :slight_smile:

1 like