Ik ben student aan de School voor Journalistiek in Utrecht en ik ben bezig met het maken van een korte documentaire over Nederlandse Turken die naar Turkije migreren. 8 December vertrek ik richting Istanbul en ik ben nog op zoek naar Turkse Nederlanders die ik kan interviewen over het feit dat ze van Nederland naar Turkije zijn verhuisd. Ik ben erg benieuwd naar beweegredenen en hoe hun leven er in Turkije nu uitziet. Is er iemand die zijn of haar verhaal wil doen en wil meewerken aan mijn project? Of kent iemand een Turkse Nederlander in Turkije? Alvast hartelijk bedankt.
Met vriendelijke groet,
Laura Douma
School voor Journalistiek
e-mail: laura.douma@student.hu.nl
Ik heb je een e-mailtje gestuurd op 't genoemde e-mailadres!
Mijn vriend is Nederlands-Turks en woont nu in Istanbul (ik ben hem na mijn afstuderen meteen achteraan gegaan!)
Ik ben een Turkse Nederlander, in nl geboren en opgegroeid, heb veel vrienden en familie in istanbul en denk er serieus over na om daar te gaan werken wonen, ik ben Nederland erg zat, het leven is hier zo saai en monotoom, aangezien ik al elke 3 mnd naar istanbul ga zou ik willen emigreren. Heeft iemand tips of is iemand misschien werkzaam bij ing, dat heeft namelijk mijn voorkeur vanwege m’n financiële achtergrond. Ik hoor graag van jullie.
liefs
Ik ben net nieuw hier, maar wilde alvast kwijt dat ik een nerlandse bekeerd moslima ben en inshallah vanaf maart ook in Istanbul zal wonen. Aziatische kant. Ik ga trouwen met een turkse man inshallah. We zijn nu druk met alles regelen enz!
Ik ben een 33 jarige,indische moslima en moeder van 5.Getrouwd met een Turkse man.
Wij willen heel graag volgend schooljaar naar Istanbul verhuizen,waarschijnlijk in de buurt van buyukcekmece.
Nu zou ik heel graag ervaringen uitwisselen met andere,over bijv schoolkeuze van de kinderen.Oudste 2 zitten nu in 1 en 2 HAVO,de andere 2 op de basisschool en de kleinste moet nog 1 worden.
Maar ook om contact te maken met andere Nederlandse/Turkse vrouwen over hun ervaringen in Istanbul.
qua schoolkeuze hangt het af van je budget vrees ik. Je hebt hier fatih koleij en doga koleji je hebt publieke scholen kortom verschillende mogelijkheden. Scholen zoals fatih en doga zijn prive scholen en alle privescholen zijn erg prijzig. Begeleiding is echter meestal beter kleinere klassen godsdienst onderricht. Er zijn overigens veel privescholen in istanbul en verschillende van hen hebben service bussen tot buyukcekmece die pikken de kinderen op aan huis en brengen ze 's avonds ook weer thuis.
trouwens volgend schooljaar begint hier half september. Dat lijkt me erg kort om alles te regelen. Mocht je vragen hebben stel ze gerust. Ik heb zelf geen kids maar heb veel contacten in het onderwijs hier. Zelf woon ik in Beylikduzu dus ook buyukcekmece
Bedankt voor je reactie!
Ik weet dat het kort dag is om alles te regelen,maar het moet insAllah wel lukken.Ik ben echt toe om te gaan verhuizen en heb er veel zin in.Mijn oudste 2 meiden moeten nog erg aan het idee wennen,dus dat is ook de reden waarom ik niet al te lang meer wil wachten met onze beslissing.Zij zullen er het meeste moeite mee hebben om zich straks aan te passen denk ik.
Ik heb contact gehad met de Internationale school in Istanbul en ben erg geschrokken van de prijzen.
Ik wil z.s.m. ook een juf aan huis voor de Turkse taal,aangezien mijn kids geen Turks praten.(wel beetje koerdisch,maar daar heb je op school niks aan).
Mag ik aan jou vragen hoe jij in Istanbul bent beland,hoe je het daar vind en of je werkt?
groetjes,fenerli:dag:
Ik ben leerkracht Engels en werk als een buitenlandse leerkracht engels op een priveschool. Alle privescholen zijn vrij prijzig dus ik vrees dat je dan toch zal moeten uitkijken naar een staatsschool alleen hoe dit gaat lukken zonder turkse taal dat weet ik niet. Bovendien als de kinderen later hoger onderwijs willen volgen in Turkije moeten ze voldoende hoog scoren op de proeven en daar heb je echt wel turkse taal voor nodig. Toch wel iets om rekening mee te houden. In scholen als fatih burç ufuk doga etc koleji heb je altijd ook nog buitenlandse leerkrachten engels die eventueel kunnen inspringen als er iets aan de kids moet worden uitgelegd. De mentaliteit op turkse scholen is ook anders dan op nederlandse scholen. Dus je kids zullen echt wel moeten aanpassen en krijgen het waarschijnlijk nog erg zwaar. Prive leerkrachten turks zijn overigens ontzettend duur in buyukcekmece is er een dame die de nederlandse taal machtig is en die me aanbood om les te geven tegen 75TL per uur wat ik absurt hoog vindt
Ik ben zelf getrouwd me een turkse man en begin langzaam aan te wennnen langzaam langzaam het is ontzettend moeilijk want je laat al je vrienden en kenissen achter en al denk je ach dat zal wel meevallen nou eerlijk gezegd als je de taal niet of onvoldoende spreekt is het ontzettend moeilijk en kan je je ontzettend eenzaam gaan voelen.
Ja,het zal inderdaad wel pittig worden maar we willen het gewoon heel graag proberen.Want in ons geval wordt het alleen maar moeilijker,omdat de kinderen steeds ouder worden.
Wat de Turkse les betreft,daar wil ik hier in Nederland mee gaan beginnen.Zodat ze nu nog een jaar hebben om de taal machtig te worden.
Ik kan me best voorstellen dat het af en toe eenzaam zal zijn.Maar het lijkt mij ook een hele verrijking voor de kinderen.
We willen het heel graag gaan proberen.Mijn man heeft hier in Nederland een eigen advocatenkantoor,dus hij gaat heen en weer vliegen.(10 dagen nl, de rest van de maand Tr).
Ik ben blij dat je op mijn vraag heb gereageerd en ik hoop dat ik nog eens een beroep op je kan doen wanneer ik wat vragen heb.
gr,
oh ik dacht dat je bedoelde met volgend schooljaar nu in september nou dan heb je nog wel effe de tijd om ze tenminste al de basis te laten leren sowieso leer je de taal pas echt als je hier woont.
HEt is zeker een verrijking hoor alleen soms erg eenzaam. De buurt hier in buyukcekmece is gelukkig aan het verbeteren. De metrobus komt sinds 2weken hierheen dus een snellere verbinding met het centrum.
Vragen zijn altijd welkom ook als je meer praktische hulp nodig hebt
Ik ben heel erg benieuwd.We gaan waarschijnlijk in september naar huizen kijken.We zitten nog te twijfelen waar we willen wonen.
:wereld:Bahcesehir vind ik ook erg leuk.
Als ik je nog wat vragen mag stellen:Heb je ook contact met andere Nederlandse vrouwen?en heb je al nieuwe Turkse vriendinnen?Hoe lang woon je al in Istanbul?:wereld:
in onze site woont 1 oudere nederlandse dame die ik al kende van voor we verhuizden. Ik vind basahsehir ook wel een mooie locatie. Ik heb contacten met turkse dames en andere engelse leerkrachten via de scholen. Verder helaas niet zoveel contacten. Mensen die je via werk ontmoet zijn niet echt de ideale mensen om mee bevriend te raken wegens de grote roddel cultuur die hier heerst
Het zal inderdaad wel wennen zijn,ik heb hier toch ook aardig wat vriendinnen en familie wat ik achter laat.
Verder ben ik ook actief op de school van de kinderen,ik zit in de ouderraad dat zijn allemaal dingen wat wel wegvallen.
Desondanks wil ik heel graag(nog meer dan mijn man)deze stap gaan nemen.Mijn prioriteit is dat mijn kinderen het er naar hun zin krijgen.De twee oudste kinderen dragen trouwens een hoofddoek.Mogen ze die trouwens aanhouden op school?
Nee in turkse scholen is de hoofddoek verboden. Zowel voor leerkrachten als voor leerlingen dit is de wet. Sommige scholen laten het wel toe op uitstapjes. Dat zijn dan wel weer privescholen waar er ook islamles en tijd voor gebed wordt voorzien. Op staatsscholen is dit helaas niet mogelijk
Hmmm dat is wel jammer,ik heb net op de site van Fatih koleji gekeken.Kwam heel erg leuk over.Heb om informatie gevraagd.
Wanneer we naar Istanbul gaan om huizen te bekijken gaan we denk ik ook een rondje scholen maken.
Is echt belangrijk want dat is wel de toekomst van onze kinderen.Echt bedankt voor je reactie’s iedere x.
Het is zo nieuw allemaal en je wilt zoveel mogelijk informatie overal verzamelen:dag:
Nog een fijne avond
Ik zou zeker informatie inwinnen over de verschillende scholen mss is het het beste om na 19september te komen dan zijn de scholen weer begonnen en kan je kijken in de klassen. Krijg je ook een beter idee van de atmosfeer
Privescholen zullen zeker je een rondleiding geven als je wil is burç koleji in basaksehir mss een optie daar kan ik voor je wel een rondleiding regelen
ooh wat een goed idee!dan kan je inderdaad meteen de sfeer voelen van zo’n school.
Echt super aardig van je.Wanneer we die kant op komen laat ik je het zeker nog even weten.
Ik ben blij dat ik deze site heb gevonden en zo met je in contact ben gekomen!
Ik ga nu snel de tafel dekken,we mogen bijna eten.
Nog een kwartiertje voor de iftar!
:dag::dag::dag:
Laat me maar iets weten als jullie hier zijn. Dan toon ik je de wijk hier. Onze wijk is in volle opbouw dus je kan nog aan redelijke prijzen huren/kopen voor nieuwe en vrij luxe apartementen.
Dat zal ik zeker insallah doen! Hoe lang woon je eigenlijk in Istanbul?Heb je snel je weg daar gevonden?
Mijn man heeft hier in Nederland een drukke baan,dus ik ben gewend om zo mijn auto te pakken en met de kids van alles te doen.