Ik ben een alleenstaande moeder met een dochtertje van bijna 7 en denk erover om te gaan wonen in of rond Istanbul. Is er iemand die informatie heeft over hoe het leven in Istanbul is voor jonge kinderen. Ik twijfel heel erg of ik deze stap nu moet maken of pas als zij ouder is. Mijn moeder wil ook graag mee, maar zij zou liever in de buurt van bodrum willen wonen. Ik denk alleen dat hier overwegend seizoenswerk te vinden is. Daarom zou ik graag informatie willen hebben van mensen die ook zijn verhuisd met kinderen of die mij hier iets over kunnen vertellen.
Alvast bedankt!
het lijkt me een hele stap met een kind van 7 jaar in zo’n grote stad te gaan wonen, ik kom zelf uit de omgeving van Amsterdam maar ben blij dat mijn kinderen opgroeien in een veel gemoedelijker omgeving (in Side) met meer speelruimte e.d.
Het is sowiezo vrij moeilijk om aan een werkvergunning te komen in Turkije (zie ook op dit forum), waarschijnlijk is het zelfs zo dat je met het inkomen van je moeder de eerste tijd goed rond zou kunnen komen in Turkije omdat kosten van levensonderhoud en huur buiten de grote steden hier lager liggen dan in NL.
Als je besluit de stap te nemen dan denk ik dat je het beter nu kunt doen ivm. school voor je kind in plaats van midden in lagere schooltijd.
Als je op Google zoekt onder ‘nederlanders in turkije’ vindt je veel websites waar je wat aan kunt hebben onder andere over nederlands onderwijs e.d.
Succes en groetjes, Monique
Hartikke bedankt voor je snelle reactie. Ik ben benieuwd hoe oud jouw kinderen zijn. Hoe lag woon je al in de omgeving van Side? Kun je mij misschien iets meer vertellen over het onderwijs in Turkije?
Ik zie uit naar je reactie.
Mijn kindjes zijn nu nog twee (dochter) en vier jaar (zoon) oud, maar allebei moeten ze nog dit jaar jarig worden.
Omdat ik getrouwd ben met een turkse man hebben ze de nederlandse en turkse nationaliteit.
De oudste is in Nederland geboren en ik ben definitief hier heen vertrokken toen hij zo’n 9 maanden oud was, dus woon nu ongeveer 4 jaar hier.
Mijn zoontje gaat sinds het eind van de zomervakantie hier in Side naar de kleuterschool, maar is nog volop aan het wennen.
Op zich is het volgens mij een prima school, mijn kind is alleen nog een beetje te speels. Zijn medeklasgenootjes vinden het bijv. enig om ‘werkjes’ te maken, maar daar heeft die van mij nog maar weinig geduld voor.
Nou moet ik wel zeggen dat hij de jongste van het klasje is; omdat leerplicht pas vanaf 7 jaar is hier, is de kleuterschool niet verplicht en zijn de meeste kindjes die wel gaan al (of bijna) 6 jaar oud zijn ter voorbereiding op het volgende jaar op de ‘echte’ school.
Mijn voornaamste drijfveer om hem nu al naar school te doen was het beter leren van de turkse taal. Tot nu toe spreekt hij namelijk beter nederlands.
Mocht echter blijken dat hij over een paar weken nog steeds niet echt mee wil doen met de groep, dan gaan we geen druk uitoefenen maar houd ik hem nog een jaartje thuis. Hij heeft nu toch ook de leeftijd dat hij meer buiten speelt met leeftijdgenootjes en zo ook de taal oppikt.
Verder weet ik dat de stichting nederlands onderwijs in het buitenland (snob) op verschillende plaatsen in Turkije 1 of 2 keer per week nederlands onderwijs geeft. Ik ben daar niet aan begonnen omdat het een vrij druk programma is en mijn prioriteit nu vooral ligt bij de turkse taal en het wennen aan het turkse schoolsysteem.
In jouw geval is het misschien wel een aanrader omdat je maar nooit weet wat de toekomst brengt en je misschien nog terugkeert naar Nederland. De SNOB heeft ook een website waar je meer info kunt vinden over wat ze zoal aanbieden.
Hoop dat je hier wat aan hebt gehad en veel succes , Monique
dag natasja, ik ben ook een moeder met een kind van 5 jaar en wij gaan over 1 jaar voorgoed naar istanbul. Ik heb een dubbele nationaliteit (ben dus in bezit van een TC kimlik) en vroeg mij af hoe jij in turkije ziekenfonds verzekerd ben. Ik neem aan dat jij zo’n 4 jaar terug niet alle schepen achter je in nederland hebt verbrand. toch??
kun jij mij vertellen wat wijsheid is???
tenzij je een goede baan al hebt kunnen vinden met werkvergunning vind ik het een erg grote stap hoor. Istanbul is groot en DUUR. boodschappen zijn op dit moment in turkije ook vreselijk duur…en de huren etc. liggen in een stad als istanbul erg hoog.
je moet ook niet vergeten dat als je niet getrouwd bent je de eerst komende 5 jaar 35 euro per maand moet betalen…plus de kosten van je verblijfsboekje etc.
daarbij is het onderwijs systeem in turkije echt totaal anders…de cultuur ook totaal anders…het is echt een hele grote stap die je niet moet onderschatten…