Nederlandse vrouwen in Istanbul

hallo allemaal.

Ik ben een Nederlandse vrouw die binnenkort, als alles door gaat, gaat emigreren naar Istanbul.
Omdat mijn man vaak werkt en ik nog geen turks kan en het dus weinig zin heeft zijn familie te bezoeken,zal ik vaak alleen zijn. Omdat alleen zijn, in een land waar je net gaat wonen, niet altijd even leuk is, je je eenzaam kunt voelen en je altijd wel tips, informatie en afleiding kunt gebruiken, ben ik op zoek naar Nederlandse vrouwen die in Istanbul wonen en die zin hebben om leuke dingen te doen ( rondje park, picknicken, thee drinken, boodschappen doen, shoppen etc etc )

groetjes Inge

Hallo,

Ik woon in istanbul…maar ik weet niet precies waar jij zult gaan wonen.
Ik woon aan de aziatische kant in pendik.

hallo gülay

inshaAllah gaan wij in Fatih wonen of aksaray wonen… oftewel redelijk ver weg.

groetjes Inge

oh wat gaaf in fatih :slight_smile:
dat lijkt me echt super…ik ben dol op de wijk fatih…

Ben je ook moslim? (omdat je insaAllah schreef) hihi :slight_smile:

hey hallo Gülay

alhamdoe lillah ben ik moslim, maar nog niet zo heel lang.
Hoe lang woon je eigenlijk al in Istanbul en bevalt het nog steeds?

groetjes Inge

Elhamdullilah! wat leuk!

jammer dat je zo ver weg woont…ik vind het altijd erg leuk om met nederlandse bekeerde meiden/vrouwen in contact te komen. Je deelt toch wat samen :slight_smile:

Ik woon nu sinds vorig jaar zomer in istanbul…en ja…het bevalt wel…maar wel weer moeilijk.het is heel anders dan de andere steden waar we hebben gewoond…en heb hier verder nog helemaal geen echte contacten…dus ja wel saai…en istanbul is vrij druk…en het is moeilijk om met kinderen op stap te gaan hier enzo…dat is wel balen.

wanneer gaan jullie emigreren? wel leuk hoor! wat is de reden hiertoe? werk of jullie wouden liever je leven voortzetten in turkije?

groetjes,gülay

hallo gülay

kan ik hier uit begrijpen dat je ook een bekeerde moslima bent? en dat je schoonfamilie je een andere naam heeft gegeven of ben je eem geboren moslim?

en waar hebben jullie dan allemaal gewoond?? en heb je kinderen? of heb ik dat verkeerd begrepen? en als ik dan toch aso aan het vragen ben, hoe oud ben je dan?

InshaAllah kom ik over vier weken naar Istanbul, inshaAllah 11 juni…en ik ben de enige die emigreert. ik heb mijn man daar leren kennen en de hele tijd op en neer reizen is heel zwaar vooral emotioneel. dus hebben we besloten dat ik die kant op ga. ( al stond dat al vast, toen we elkaar leerde kennen ) ik heb 2 jaar geleden mijn hart verloren aan Istanbul en Istanbul is mijn thuis. nog meer dan Nederland.
Helaas is er nog geen appartement, nou ja wel eentje, maar geen “goede” dus ik hoop dat dat snel gebeurd.
Ik moet trouwens zeggen dat ik het leuk vind dat je gereageerd hebt, het is fijn om te weten dat er ook nederlandse vrouwen daar wonen. Natuurlijk weet je dat, maar tussen weten en met een mailen is toch anders.

en aan welke kant ligt de aziatische kant, links of rechts? ja ik moet me kapot schamen, dit hoor ik namelijk te weten. Als het links ligt, dus “gewoon” de brug over dan woon je op zich toch niet heeeeeel ver weg van het centrum?? of moet ik me nu weer kapot schamen :blush:

groetjes Inge

Hoi inge,

ja klopt ik ben Elhamdullilah ook een bekeerde moslima :slight_smile:
Mijn schoonfamilie heeft me geen andere naam gegeven…Gülay was jaren geleden eens mijn msn nick naam omdat ik dat zo’n mooie naam vond…daarna ben ik het als internet nick gaan gebruiken met als gevolg dat mensen me in real life ook gülay gingen noemen…en nu noemt iedereen in turkije me Gülay :slight_smile:
Het is eigenlijk geen islamitische naam…maar ach…de gül (roos) was de favoriete bloem van onze Profeet mohammed :slight_smile:

je mag me van alles vragen hoor:) no problem

Ik ben 24 jaar. Ben 4 jaar geleden naar turkije gekomen voor 3 maanden…mijn man leren kennen in de laatste week, 3 weken later getrouwd :slight_smile: 3 maanden later was ik zwanger van de eerste hihi.
We hebben eerst in yalova gewoond daarna naar ankara verhuist, toen vanwege zijn baan verplicht moeten verhuizen naar het oosten (diyarbakır) en om daar weg te kunnen aanvraag gedaan om naar istanbul te kunnen verhuizen en insaallah willen we terug naar yalova uiteindelijk.

Heb 2 dochtertjes…eentje van 2.5 jaar oud en eentje van bijna 4 maandjes oud.

Ik vind het ook erg fijn om contact te hebben met nederlandse vrouwen. Helaas heb ik dat niet echt hier. De meeste wonen allemaal aan de europese kant (zoals jij dus ook hihi) dus ben erg in mijn remy in pendik. Er woont hier wel een ander vrouwtje ook in pendik…eigenlijk heel vlakbij mij maar die zie ik niet zo heel vaak…zij werkt ook enzo.

ehmz…het ligt eraan hoe je turkije bekijkt en van welke kant hihi maar de aziatische kant ligt aan de rechter kant zeg maar…
dus aan de rechter kant van de brug…aan de linkerkant dat is de europese kant…de brug scheidt deze kanten dus zeg maar.
Het is opzich neit zo heel ver van elkaar…alleen door het verkeer in istanbul duurt het altijd even voor je de brug over bent…haha…

hebben jullie kinderen? En is jullie appartement nu in fatih of aksaray?
En hoe oud ben jij?

Trouwens…misschien is het leuk om msn contact te hebben (als je dat hebt) is wat meer prive ook.

groetjes, Gülay

Hai meiden,

Kwam via googelen op deze pagina terecht. En heb me gelijk aangemeld. Ik zit namelijk met een vraag. En ik zag dat velen van jullie al kinderen hebben. Ik ben zwanger en wonend in de omgeving van Uskudar. Weten jullie ziekenhuizen hier die engels sprekende dokters/verkloskundigen hebben? Want ik zit met het punt dat ik nog geen turks spreek. En heb dan geen flauw id wat ze vertellen. Dat id maakt me maar nerveus…
Alvast bedankt voor de info en tot een volgende keer misschien…
Gr Emine

gewoon langs wat grote particuliere ziekenhuizen gaan…laat je man in zijn omgeving even informeren…er zijn veel doktoren die gewoon engels spreken door hun opleiding en of cursussen ook in het buitenland.

Bij mij in het ziekenhuis waren er ook een aantal.

Beste Inge,

Woon je inmiddels al in Istanbul?
Je hebt je bericht in april geplaatst dus wellicht is je vraag niet meer actueel.

Groeten,
Barbara

Hoi Inge,

Ik had niet gezien dat er nog erg veel berichten geplaatst waren als reactie op jouw bericht. Ik was nog nooit eerder op deze site geweest vandaar.
Waarschijnlijk heb je inmiddels je draai wel gevonden en is je vraag niet meer actueel.

Ik ben zelf Nederlandse en woon sinds enkele maanden in Istanbul. Ik kom al veel langer voor mijn werk in Turkije en heb begin 2009 besloten om in Istanbul te gaan wonen. Ik heb in Nederland nog steeds een eigen bedrijf wat gericht is op Human Resource Management.

In Istanbul werk ik voornamelijk als coach. Er zijn veel Nederlandse vrouwen die in Istanbul komen wonen en die zich de eerste periode verloren en eenzaam voelen of vrouwen die naar een langere periode nog niet kunnen wennen. Een keer per week heb ik dan een gesprek van twee uur met deze mensen en geef ze naast adviezen ook praktische informatie en of tips.

In Nederland coach ik voornamelijk mensen met een burnout of mensen die vastlopen in hun leven vanwege een slechte relatie of omdat ze hun werk niet meer leuk vinden en niet weten wat ze wel willen. Ik coach ook Managers in bedrijven die op bepaalde onderdelen niet goed functioneren en daar wat extra hulp bij kunnen gebruiken.

Ik ga ervan uit dat jij, Emine en Gülay inmiddels jullie weg wel gevonden hebben maar mocht dit niet het geval zijn dan kun je me mailen.
Het e-mailadres is [EMAIL=“barbara@vegersconsultancy.nl”]barbara@vegersconsultancy.nl

Groetjes Barbara

Nou alles gaat prima hoor hihi en met Inge voor zover ik weet ook :slight_smile:

Zijn er nog meer vrouwen woonachtig in istanbul hier op het forum?

jeetje het is wel een half jaar geleden dat er voor het laatst op de forum geschreven is maar laat ik mijn kansje 's wagen:)

Binnenkort hoop ik ook in Istanbul te wonen, aan de Europese gedeelte insallah:D

wat leuk elygirl! waar ga je wonen?

Hallo meiden,

Ik kwam via google op deze site terecht en ik moet zeggen dat ik blij ben om te lezen dat meer meiden hier naar istanbul zijn of gaan verhuizen. Ik ben een nl bekeerde meid die deze zomer gaat trouwen en emigreren naar istanbul. Een grote stap zeggen vele om je heen voor mij een logische stap en heb erg veel zin in mijn nieuwe leven daar. Maar doordat ik de taal nog amper spreek zal ik na mijn huwelijk dus ook nog niet gaan werken. Aangezien mijn man dat wel doet houd het in dat je dus veel thuis zit en de familie om ons heen spreekt geen engels dus in het begin zal het contact heel erg moeilijk gaan. En daarom dit berichtje omdat het me erg leuk lijkt om contact te krijgen met andere meiden die naar istanbul wonen. Het lijkt me fijn om daar ook wat contacten te hebben en het is helemaal heerlijk dat dat dan ook nog in het nl kan blijft toch je moedertaal. Dus ik vraag me ook af hoe de meiden die er nu al wonen het ervaren? Wat ze zijn tegengekomen? Wat er heel erg mee of juist tegen viel? En hoe het aarden in een "vreemd land en vreemde stad"gaat? Ik hoop wat van jullie te horen.

Groetjes:dag:

Selamun aleykum ebruli

Ik zou het heel leuk vinden om met je in contact te komen.

Ik probeer je een prive berichtje te sturen maar snap even niet hoe dat moet…dan kunnen we msn / mail adressen uitwisselen…

Hallo allemaal,

Ik kwam ook na wat surfen op deze site terecht. Ik woon sinds november in Istanbul aan de Europese kant. Waarschijnlijk blijf ik hier 3 jaar wonen samen met mijn partner hij werkt hier voor een Nederlands/Turks bedrijf als enige Nederlander. Het lijkt me leuk om in contact te komen met Nederlanders ik ga Turks leren maar dat zal niet meevallen…Verder ben ik mij aan het orienteren naar mogelijkheden qua (vrijwilligers)werk/cursussen als iemand nog ideeen heeft hoor ik het graag…

groetjes Natascha

Hi Carolina,

İk zit zelf al een tijdje op Turkse les en idd het valt niet mee!!!
Gisteren heb ik mijn laatste les gehad bij Tömer University en de 18e start ik bij Kadikat. Het is een beginnersles dus mocht je mee willen dan kun je een proef les nemen. İk heb een proefles gehad en ben erg te spreken over de kwaliteit en manier van lesgeven.
De les is van 18.30 uur tot 20.30 uur in Taksim.
İk ga altijd met de metro van Levent naar Taksim. Vanaf Taksim is het nog 10 minuten lopen.

Mocht je zin hebben om mee te gaan dan stuur maar een berichtje.

Groeten Barbara

Hi Barbara,

Ik heb in Nederland een week intensieve les gehad maar dat is veeel te weinig. Ik krijg vanuit het bedrijf binnenkort priveles turks dus dat is geregeld maar als het nu niet bevalt dan wil ik wel een keer mee naar een groepsles.
Woon je ook in de buurt v Levent ? Lijkt me wel leuk om een keer koffie te drinken. Ik zit nu in een tijdelijk appartement aan de aziatische kant en krijg net te horen dat de meubels pas maa door de douane kunnen dus dinsdag verhuizen we naar Kanyon. Hoe bevalt het jou in Istanbul ?

groetjess