Werken In Istanbul

Hallo allemaal,

Als alles goed gaat vertrek ik volgend jaar dan eindelijk voorgoed naar Turkije, Istanbul om precies te zijn. Ik kom daar in een gespreid bedje zoals ze dat noemen. Alles word geregeld dus dat is heerlijk. Werk hebben ze ook voor me, alleen niet het werk dat ik graag zou doen. Dus heeft iemand hier tips of ideeën voor me. Hoe pak je het aan als je in Istanbul wil gaan werken…Iemand ervaring. Tegen de tijd dat ik vertrek is het ook de bedoeling dat ik turks spreek…
Alvast bedankt allemaal…

Optum,
Linda :smiley:

Hoi

Ho ik ben echt jaloers op jou!
Maar wel blij voor u hoor.
Welke job zou je nu dan hebben?
Ik zou graag als animatrice gaan ofwel als hulp in het restaurant/bar in een hotel. Is dat niks voor jou?
Heb jij hier ervaring mee?

Groetjes

Hallo Titike25

Kom eens kijken op http://groups.msn.com/gumbetbars daar gaan we op zoek naar mensen die in Gümbet willen werken seizoen 2005. Er staat nu nog niet veel op, omdat het seizoen 2004 pas net is afgelopen. Vanaf half dezember kun je daar (bijna) alle beschikbare vacatures vinden in Gümbet/Bodrum…

Alleen voor mezelf in Istanbul word moeilijker omdat dit geen seizoens gebonden werk zal worden…

Optum Linda

Originally posted by lindaozgur@27-10-2004, 13:15:15
** Hallo Titike25

Kom eens kijken op http://groups.msn.com/gumbetbars daar gaan we op zoek naar mensen die in Gümbet willen werken seizoen 2005. Er staat nu nog niet veel op, omdat het seizoen 2004 pas net is afgelopen. Vanaf half dezember kun je daar (bijna) alle beschikbare vacatures vinden in Gümbet/Bodrum…

Alleen voor mezelf in Istanbul word moeilijker omdat dit geen seizoens gebonden werk zal worden…

Optum Linda **

is er ook zoiets dergelijks voor heel turkije, of de omgeving van antalya (aksu etc.)?!?

Ligt er maar net aan wat voor werk je zoekt.
Wil je hostess worden schrijf dan gewoon alle reisorganisaties aan die naar de plaats vliegen waar jij graag wilt verblijven. Wil je in een animatie team van een hotel werken schrijf dan alle hotels aan in die plaats. Wil je in een bar / restaurant werken kijk of je daar de adressen van kunt vinden. :stuck_out_tongue:

Maar de beste manier is nog altijd een open ticket boeken paar weken hotel en ter plaatse gaan zoeken. Bedenk wel dat je als je werkt in Turkije Geen Contract krijgt en dus Niet Verzekerd bent. Zorg dus altijd voor een Goede ReisVerzekering… :wink:

Heel veel succes enne mocht je wat gevonden hebben. Laat van je horen… :smiley:

Liefs Linda

Originally posted by lindaozgur@26-10-2004, 20:14:36
**Hallo allemaal,

Als alles goed gaat vertrek ik volgend jaar dan eindelijk voorgoed naar Turkije, Istanbul om precies te zijn. Ik kom daar in een gespreid bedje zoals ze dat noemen. Alles word geregeld dus dat is heerlijk. Werk hebben ze ook voor me, alleen niet het werk dat ik graag zou doen. Dus heeft iemand hier tips of ideeën voor me. Hoe pak je het aan als je in Istanbul wil gaan werken…Iemand ervaring. Tegen de tijd dat ik vertrek is het ook de bedoeling dat ik turks spreek…
Alvast bedankt allemaal…

Optum,
Linda :D**

Hoi Linda,
Even een waarschuwing voor als je definitief naar het buitenland vertrekt.
Als je emigreert, dus langer dan 8 mnd buiten Ned. verblijft en je vaste woon en verblijfplaats naar het buitenland gaat je niet langer ingezetene bent van Ned. je dus geen AOW meer opbouwd.
Dat doe je nl. van je 15e tot je 65e jaar als ingezetene van Ned.
Ikzelf ben 3 jaar ingeschreven geweest in Istanbul en heb dus 6% van mijn recht op AOW verloren.
Advies, blijf ingezetene van Ned., zorg dus dat je hier 4 mnd. per jaar verblijft, of verdien zoveel geld dat je die hele AOW voorziening niet nodig hebt.
Als die er tegen die tijd natuurlijk nog is, maar dat is een ander forum.

Als je in Ist. wilt gaan werken kan je ook heel goed in winkels werken in de wat toeristische gebieden, turks leer je dan vanzelf. Zo is het met mij ook gegaan.

Hallo Dilek,

Bedankt voor de tip. Maar omdat je in Turkije van een 3maanden visum afhankelijk bent, (via ambassade in NED kun je een visum voor 6maanden krijgen) zal ik om de 3/6 maanden terug vliegen naar Nederland. In ieder geval de eertse paar jaar. Mocht het me idd goed bevallen kan ik me daar altijd nog voorgoed settelen.

Mag ik je vragen hoe jij aan die baan in Istanbul bent gekomen…En praten je toen geen (weinig) turks??

Ik blijf zowiezo nog tot Mei in Nederland en vanaf dan zal de toekomt het uitwijzen…

Liefs Linda

Hoi Linda,

Ik ben aan werk gekomen in Ist. omdat ik daar met een turk samenwoonde, later getrouwd en ha ha gescheiden ben, heb alles dus geprobeerd met ze, dat laatste is trouwens het moeilijkst!
Maar ik woonde dus samen en heb het eerste 1/2 jaar lesboeken van Turks voor beginners en gevorderden doorgewerkt, dan wordt de grammatica iets logischer. Vervolgens via via, je kent dat wel, aan werk gekomen.
Er is ook in Ist., weet trouwens niet of dat nu nog zo is, ik spreek over 15 jr. geleden, iedere maand een zg. ‘koffieochtend’ in het consulaat, georganiseerd door de vrouw v/d consul om toch de nederlandse vrouwen een beetje met elkaar te brengen en in contact te houden, stukje sociale controle ook.
Zodoende weet ik dat Unilever en Shell ned. vestigingen hebben in Ist. maar ook de HBU bank en tomatentelers, want heel veel tomatenkweek is van Ned. oorsprong, deze waterballen groeien daar sneller dus meer oogst. Bel anders het consulaat gewoon eens op.
Probeer ook eens boetieks in het Hilton hotel of Etap Marmara hotel, beiden in Taksim , daar heb ik zelf ook nog gewerkt.

gr. Dilek

Ben ik weer, nog even wat aan toe voegen.
Het is wel erg kostbaar om steeds naar Ned. te moeten.
Ik ben zelf 3 jaar lang iedere 3 maanden naar Griekenland geweest, bleef dan een nacht in Alexandropolis en kwam weer terug.
Je moet nl. wel de datum overblijven.
De grensovergang bij Ipsala is 5 uur rijden vanaf Ist. dus dat is goed te doen met de auto.
Met de bus is pet vanwege controles en douanepersoneel dat niet zo vlot is.

Hallo Dilek,

Hartelijk dank voor je reactie… Ik zal idd eens contact opnemen met het Nederlandse consulaat daar. Je hebt heel wat ervaring zo te horen. Grappig om te lezen dat je turks hebt geleerd uit boekjes en dergelijke want daar ben ik nu ook mee bezig en het word gelukkig steeds makkelijker.
Vind je het goed als ik je (in de toekomst) eens email, mocht ik een vraag hebben?

Nogmaals bedankt.
Liefs Linda