hallo,
ik weet niet of je dit bericht nog gaat lezen.
Maar ben van plan om in 2008 in casablanca te gaan studeren om arabic te leren en verder een opleiding te gaan volgen. Maar ik heb verder geen contacten daar en vroeg me af of je misschein contacten daar hebt boij verschillende scholen of dergelijke. Ik zou het erg fijn vinden als je me misschien kan verder helpen.
Ik heb ook een vraag. Ik heb gesolliciteerd bij de SSR in Berkane maar vroeg me af hoe de autoriteiten zijn in Marokko. Het is voor mij altijd een vakantieland geweest en dan heb je weinig met de autoriteiten te maken. Ik ga nu voor een tweede gesprek en het gaat allemaal met een snelle vaart en ik vraag me af of ik geen foute beslissing neem om alles hier achter te laten aan de andere kant lijkt me een kans uit 100 en zie het als een leuke uitdaging en verrijking van mijn leven en dat van mijn gezin. Kan iemand mij iets vertellen over zijn ervaringen in Marokko?
Hallo,
Hoi mijn naam is Marloes!!
Het lijkt mij erg leuk om met een Nederlandse vrouw in contact te komen die in Marrakech woont.Ik heb plannen om te verhuizen naar Marrakech!!!
Ik heb een lange relatie achter de rug met een Marokkaan,wij zijn 11 jaar samen geweest en uit elkaar gegaan.Helaas hadden wij een moeizame relatie.Ik ben altijd gek op Marokko gebleven en ben inmiddels verliefd op iemand die in Marrakech woont.Ik ben pas nog in Marrakech geweest omdat ik o.a zelf importeer vanuit Marrakech nog wel kleinschalig hoor!!!
Ik loop al een tijdje met het idee rond om weg te gaan uit Nederland en ik zou graag naar Marrakech willen komen samen met mijn dochtertje.
Ik zit met veel vragen en tergelijkertijd een groot overtuigd gevoel dat ik wil emigreren!!!Wat heb je b.v gemiddeld per maand nodig om rond te komen voor boodschappen etc??Hoe hebben jullie het geregeld met verzekering ziektekosten???
Het lijkt mij erg leuk om met elkaar contact te houden en mischien kan je mij wel verder helpen??!!!
hey amina ik ben een nederlandse jongen van 21 jaar maar kom al een 15 jaar geregeld in marokko. mijn vader is na mijn moeder met een marokaanse getrouwd en heeft inmidels drie kinderen. ik ga waarschijnlijk ook naar marokko emigreren, maar ken nog niet veel mensen daar. ik ga waarschijnlijk in marrakech wonen. ben benieuwd of jij er mischien al woont of ergens in de buurt.
groetjes robin
hoi far ik ben zelf pas 21 jaar maar kom al 15 jaar in marokko omdat mijn vader er is gaan wonen met zijn marokaanse vrouw. Ik heb heel marokko gezien en ben van plan om er ook te gaan wonen. persoonlijk vind ik marrakech en heel mooie stad, ook het niveau van scholen is er zeer hoog en de mensen praten er vrijwel allemaal frans wat je in sommige delen van marokko nog niet vind. Ik ga er binnen nu en een maand wonen, ik ben volgende week zelfs alweer in marokko en ik ben op zoek naar nederlandssprekende contacten.
groetjes Robin
hey Faatjuh,
Ik ben zelf een jongen van 21 jaar en ben net 1 maand woonachtig in Marrakech. Mijn vader woont al langer in Marokko (15 jaar) en en doet momenteel een project in Marrakech. Aangezien uw en u man een architektenbureau hebben is het mischien leuk om eens contact op te nemen met elkaar, wie weet wat we voor elkaar kunnen betekenen, mijn adres is [EMAIL=“robinhoodje06@hotmail.com”]robinhoodje06@hotmail.com
groetjes Robin
hey renan alles goed ik ben ook een nederlandse jongen, 21 jaar en ik spreek ook geen marokkaans. ik ben sinds kort gaan onen in Marrakech, ik oon er nu een maand. Ik kom echter al 15 jaar regelmatig in marokko omdat mijn vader met een marokkanse vrouw is hertouwd. Ik vind Marrakech ook super. Het is de mooiste stad om als buitenlander in te onen vind ik, vooral als je geen frans spreekt. Maar maak je niet druk, ik heb ook maar twee jaar frans gehad, maar dat pak je hier heel snel op. Marrakech is als je architekt wilt worden een zeer geschikte stad en ook zijn er hier veel kunstenaars. Deze stad is groeiende, geloof me.
ben benieuwd hoe je er nu nog over denkt. mail me terug (robinhoodje06@hotmail.com)
hoi, wij gaan 15 okt naar marokko om eens rond te kijken en te praten over eventueel in de buurt van tanger te werken en te wonen. we nemen 2 kids mee. een meisje van 9 en een jongetje van 7. ik ben driftig op zoek naar andere nederlandrs in marokko die mij info kunnen geven over scholing in marokko!!! groetjes saskia
Ik ben Adil 21 jaar oud. En ik denk er ook over na om te emigreren naar Marokko zelf zit ik ook in de automatisering en het lijkt me hartstikke leuk om inderdaad een soort opleidingsinstituut te beginnen voor jongeren en of ouderen maakt niet zoveel uit. In dit geval dus ook Nederlandse les geven en bijvoorbeeld ICT les. Ik heb op dit moment best een investering maar ik heb nog geen dergelijk plan opgestelt of iets. Maar ik zat er over te brainstormen dus hierbij mijn intresse naar jullie.
momeneteel woon ik in tanger en mijn dochtertje gaat naar een soort internationale school.
de school van de bank wordt het ook wel genoemd want bank populair ( grootstebank van marokko_ heeft dit als een foudation opgestart.
bij mijn dochtertje zitten 2 andere uit ned. afkomstige kindjes in de klas en overde hele school 60 kinderen van ned-mar afkomst.verder veel kindjes uit spanje belge, frankrijk en buiten europa.
het is een soort van amerikaanse campus idee.
veel groen,eigen sportvelden, kantine, bibliotheek enz.
de school houdt dan ook rekenig met de andere leer methode die de kinderen gewend zijn te krijgen in ned,
er wordt frans en arabische les gegeven, en je betaald 50 euro in de maand excl. vervoer.
hoop dat je wat aan deze info hebt.
groetjes anne-margo
Ik zat je berichtje te lezen en las dat je graag in contact wilde komen met andere nederlanders, alleen ik woon in Casa een beetje ver weg om kennis te maken.
Enfin mocht je in de buurt zijn laat het me dan weten.
Ik hoor het wel,
Groetjes,
Farida
PS: Er zijn heel veel Farida’s op deze site te vinden.
Ik ben een gescheiden moeder van 2 kinderen, en mijn exman heeft aangegeven dat hij graag wil dat de kinderen in tanger naar de school van banque populair. Ik heb daar zelf geen problemen mee, omdat ik zelf ook terug wil. Alleen kwam hij met een ander bedrag als wat ik bij jou lees. Hij gaf aan dat het 100 euro per maand koste, maar dan zaten ze wel intern. Ik moet zeggen dat ik dat niet prefereer intern, dus nou vraag ik me af of het bedrag van 50 euro dan betekent dat ze er niet blijven slapen.
Anne Margo bent u tevreden over het onderwijs daar? Ik heb een zoon die hier naar het speciaal onderwijs gaat, is daar ook een lesmethode voor kinderen die het minder snel begrijpen? Alvast bedankt, Faiza
nou eerlijk gezegd wist ik niet dat je ook intern kan leven in de school.
als je gewoon les neemt incl alles les, vervoer en eten betaal je max. 90 euro naar mijn weten…
de manier van les geven ben ik zeker tevrede over en houden ook extra reking met kinderen die uit het buitenland komen…
mocht je vragen hebben kan je altijd mailen,
hoi faiza, ik zit eigenlijk met de zelfde vragen… wij gaan half okt naaar tanger voor zaken en scholen bezoeken… ik heb ook enige vragen gesteld aan anne-margo een grote hulp dat absoluut! gr saskia
hoi anne-margo, de onderhandelingen zijn in volle gang… erg spannend allemaal. maar hoe bevalt het wonen in het dagelijkse leven? voor ons staat alles nog in het begin stadium… de 9e komt ons contact persoon richting nederland. zaken bespreken,kennis maken, kwekerij bezoeken etc. dan krijgen we vast antwoord op dringende vragen. gr saskia
eerlijk is eerlijk het eerste half jaar vond ik verschrikkelijk ha ha ha de taal sprak ik niet ( frans had ik op school als eerste laten vallen om goed engels te spreken) en dus frans kwam ik ook niet verder als ca va bien? maar het doorzetten heeft wel zn vruchten afgeworpen…
nu waren we van de zomer 3 maanden terug in ned. en ik was blij toen we terug gingen naar marokko! al viel hetafscheid van familie en vrienden weer zwaar.
maar wat ik al eerder volgens mij zei 3 uurtjes vliegen en je zit er weer!
en hoe langer je hier woont je meer je ontmoet, ik heb veel contact met vrouwen uit zwitserland, eentje uit amerika en zelfs sinds een paar dagen een echt nederlandse ha ha ha en verder behoorlijk wat marokaans nederlandse mensen…
in het begin zag ik vaak auto s rijden met nederlands kenteken, dus ik natuurlijk kijken … daar zitten natuurlijk ook marokanen in dacht ik dan… even goed nederlanders…
de mensen zijn super vriendelijk en gastvrij.
groetjes anne-margo
hallo ik ben nancy wil graag effe reageren op dit forum . ben dus nederlandse en getrouwd met marokkaan ben van plan om eind volgend jaar te vertrekken vanuit nederland naar marocco om me daar te vestigen in de buurt van kenitra … mijn man komt vam een dorp in de buurt . of rabat is nog nie zeker maar zou graag dingen willen weten . wat betreft school heb kinderen maar neem maar 1 dochter 8 jaar mee en ook of er mogelijkheden zijn om als vrouw daar ergens te werken en hoe jij dt bijv gedaan hebt . voor mij een hele grote stap en ervaring . maar is ook weer een uitdaging wat betreft een toekomst opbouwen . zou het fijn vinden om met andere nederlands sprekende mensen contact op te bouwen . ik hoor graag je reactie groetjes nancy heb ook email beertje_nancy@live.nl
op www.rtlnieuws.nl hebben ze vermeld dat ze in casablanca Nederlands als keuzevak zullen invoeren om de handel tussen nederland en marokko te verbeteren.
Marokko is een perfecte land om te investeren omdat de nieuwe koning zijn best doet om van dit land iets te maken en verschillende landen ook. En een zaak beginnen is er zeer gemakkelijk , je moet gewoon weten wat je wilt doen. Je kunt bij de makelaars langsgaan , naar een callcenter e.d Ze hebben altijd iemand nodig om te vertolken en te gidsen . Zorg dat je engels of frans kent of beide.
Ik was vorig jaar voor 6 maanden in marokko voor mijn plannen om volgende jaar te verhuizen naar marokko.
Als die dag komt zal ik heel gelukkig zijn .
De scholen zijn er heel goed, het eten zeer goedkoop, de omgeving prachtig en veel minder stress.
juist doordat marokko zo veel investeerders trek. zijn afgelopen jaren de prijzen gigantisch gestegen! teninste hierin tanger.
je kan hier echt niet zomaar even iets op zetten, mits je een hele buidel met geld heb! werk voor vrouwen is er zeker wel , ligt er wel aan wat je zelf zou willen! verder zijn de scholen goed! tenminste dan heb ik het over de prive scholen en daar betaal je zo n 90 euro per maande voor incl eten en vervoer!
groenten en fruit zijn super goedkoop…
vooral bijv een supermarkt (aswak asalam) die je hier hebt ( giga groot) bewust zonder alcohol, met lening maar zonder rente, geen varkens vlees en moskee aanwezig is hier erg in trek.
het leven is veel relaxer hier ( behalve het verkeer) dat snap ik niet de mensen zijn zo relax met alles maar in het verkeer heeft iedereen altijd haast>
ik zou zeggen ga er voor!