Geinteresseerd in Marokko

Hello iedereen,

Ik ben op zoek naar mensen die niet Marokkans zijn maar wel zo geintersseerd in het land zijn. Kan ik ff lekker mee lullen. Het mogen ook Marokkaanen zelf zijn.

Daag

Hallo,

Ik ben ook erg geinteresseerd in Marokko. Ik kom er al heel lang want ik ben met een Marokkaanse man getrouwd. Ik zou het heel leuk vinden om met je te discussieren over Marokko, want ik vind het een fantastisch land, waar helaas nog veel te weinig Nederlanders naar toe gaan, misschien in de veronderstelling dat het één grote zandbak is en het belangrijkse vervoermiddel een kameel :wink: :wink: Wij gaan er elk jaar minstens één keer naar toe op vakantie. We zitten dan vnl. aan de Atlantische kust in de buurt van Casablanca.
Wat heb jij met Marokko en ga je er ook naar toe op vakantie?

http://img.photobucket.com/albums/v516/IngridSaida/Marokko/atlas3.jpg

Afgelopen zomer ben ik twee weken in Marokko geweest. Ik heb in mijn eentje rondgereisd. Vanuit Spanje naar Tangier en vandaaruit door naar Marrakesh. Daarna naar Fes, Meknes, Moulay Idriss, Volubilis en terug naar Tangier. Helemaal super vond ik het. De cultuur, de omgeving, de natuur de mensen.
Ik vond het helemaal geweldig en wil iedereen aanraden om hun vakantie daar door te brengen.

Oaj en ik ben hartstikke Nederlands. Mijn blonde haren vielen daar goed in de smaak.

Haha, die Susie; ja, dat kan ik me voorstellen, met die blonde haren.
Leuk, dat je het er zo naar je zin hebt gehad. Vond je het niet eenzaam. zo in je eentje rondreizen?
Toen ik nog geen kinderen had, hebben wij vaak rondreizen gemaakt, van Noord naar Zuid en van West naar Oost.
Je kan dus wel zeggen dat ik heel Marokko zo’n beetje heb gezien. Met mijn eigen Marokkaanse man als reisgids- en genoot is dat toch wel heel prettig en gaan deuren voor je open die anders gesloten zouden blijven. Op dit moment voel ik me zelfs Marokkaanse met de Marokkanen. Dat kan ook niet anders als je er met één bent getrouwd en al meer dan 25 jaar in Marokko komt. Ik raak er nog steeds niet uitgekeken, hoewel ik nu niet echt meer rondreis en het meest in Casablanca en omgeving blijf. Af en toe nog wel een tripje naar Agadir, wat ik niet "echt"Marokko vind, maar wel leuk voor de kinderen, zo’n toeristische stad met al die hotels, restaurantjes en terrasjes.

http://img.photobucket.com/albums/v516/IngridSaida/Marokko/sahara.jpg

hallo!,

Ik ben 2 jaar geleden ook in Marokko geweest. Ik ben met een groep gegaan omdat het de eerste keer was. Dit zou ik nooit een tweede leer doen omdat ik me zo veilig heb gevoeld daaro!

Ik ben in Meknes, Fes en Marakech geweest. Ik vond het een geweldige ervaring en vooral van Marakech ben ik echt onder de indruk! Omdat ik zelf Islamitisch ben, kon ik in alle moskee’s en graf tombes… Dit geeft wel iets extra’s omdat het zooooo verdomde mooi is! die in Moulay Idriss was echt het mooist! Ik ben zeker van plan nog een keer te gaan maar dan alleen naar Marakech en misschien naar Agadir…

xx

Ik baalde dus flink dat ik veel dingen niet mocht bezichtigen omdat ik niet islamitisch ben. Ik heb hier en daar bij de ingang van een moskee naar binnen staan gluren maar voelde me daar nou ook weer niet zo prettig bij.
het alleen reizen heb ik helemaal niet erg gevonden. Vooral in Marokko niet. de hele dag door raakte ik aan de praat met allerlei mensen en ik ben hierdoor ook bij wat mensen thuis geweest en heb zo dus ook wat niet toeristische plekjes gezien.
Zo ben ik ook in de buurt van Marrakesh met een Marrokaan naar zijn familie in de bergen gegaan. Superbijzonder om mee te maken. De eerste paar dagen was ik nog wel wat terughoudend met uitnodigingen van de mannen maar al snel kwam ik er achter dat het allemaal goed bedoeld is.
Toen ik vanuit Marokko door reisde naar Spanje en Portugal was het eerst wel wennen dat je veel minder aanspraak hebt en daar heb ik me dus wel eens alleen gevoeld.
De gastvrijheid in marokko spreekt me echt enorm aan en we zouden hier nog heel veel daarvan kunnen leren.

asallaam

Ik vertrek volgend jaar naar de kenten van asilah / tanger voor altijd . Daar iets kopen en met mijn gezin settelen . Je moet gewoon zorgen dat je hier een inkomen hebt en een mooi som spaart om mee te nemen . Als je daar een woning hebt is het leven er spotgoedkoop als je met geld overweg kunt.Het wordt hier in belgie ontzettend duur en saai en racistisch . Daar ben ik tenmiste op mijn gemak en kan ik alles op het menu eten en genieten .

Dag Abdulmalik,
Ik speel ook met het idee om op termijn te re-immigreren maar ik denk dat je hiervoor jaren voorbereiding moet treffen. Heb al een appartementje in Tanger die in 7 jaar hopelijk zal afbetaald zijn. Ik had graag jouw ervaringen met het (denk)proces naar jouw definitieve besluit toe (wanneer kwam het idee bij je op, welke voorbereidingen heb je getroffen, enz.). Ik vrees ook dat hier een inkomen hebben om daarna met je spaargeld in Marokko te leven niet zou helpen in mijn geval: je moet dan wel over een hele grote pot spaargeld beschikken want dat geld geraakt op termijn toch op. Wat wel mogelijk is, is dat je hier bijvoorbeeld loopbaanonderbreking neemt voor een aantal jaren. je tegemoetkoming is dan wel heel weinig maar als je daar je eigen stulp hebt, hoef je dus alleen je eten/water/electriciteit te betalen. Als het je daar niet bevalt in die paar jaar, kan je nog altijd terug naar België. Maar als het je daar wel bevalt, moet je mijns inziens toch wel een betaalde job in Marokko hebben om te overleven. Het heeft ook niet alleen met overleven te maken, maar ook met sociale zekerheid: wat als je zwaar ziek wordt? Hier heb je tegemoetkoming van de mutualiteit, daar niet. Dus is het best dat je hier je bijdrage aan de mutualiteit blijft betalen, maar kan dit als je in België geen adres hebt? Allemaal vragen die nog in mijn hoofd rondspoken…

wij hebben er 3 woningen , eentje op het platteland in ain zohra en 2 in een klein stadje guercif .Daar ga ik voorlopig wonen want tanger centrum is veel te duur om te wonen , want zelfs het eten is er duur en te veel uitlaatgassen , ik zou wel in de buurt van tanger wonen, een 10 a 20 minuten van tanger bv in asilah of larache en als je een mooi appartementje hebt in tanger zou ik het verhuren aan toeristen voor een 250 a 300 euro de week en ergens huren waar het eten goedkoper is zo heb je ook een inkomen in marokko. Ikzelf neem volgende jaar loopbaanonderbrekeng dat bedraagt ongeveer 307 euro al je minder dan 5 jaar bij u baas werkt en 500 euro netto als je meer dan 5 jaar in dienst bent . En als je kinderen hebt die jonger zijn dan 6 jaar pak je vaderschapsverlof , dat is 3 maanden per kind en je krijgt hiervoor 744 euro netto van de rva en het vlaamsgewest. Ik zelf heb hier een opbrengsteigendom die ik heb verkocht en mijn kindergeld( 4 kinderen ). en mijn loopbaanonderbreking .Dan heb ik ongeveer 1100 euro vaste inkomen en mijn geld van de verkoop van de woning. en de rest is geloven injezelf en in Allah en inscha allah komt alles goed. Lang plannen zou ik niet doen ,want dan praat iedereen je om en speelt saitan met je hoofd. Als je een 800 of 1000 euro hebt is dat meer dan genoeg en als je in loopbaanonderbreking gaat blijft je ziekteverzekering van toepassing, zorg gewoon dat je hier bij je famillie een postadres kunt krijgen en geen huur betaalt in belgie dan komt het perfect in orde.Het idee kwam bij me in 2005 en in 2008 juni vertrek ik defenitief, dus je ziet het is geen proces van 7 jaar. Het leven is hier niet gemakkelijk en leuk meer , alles is duur mensen onverdraagzaam en de rekeningen enorm hoog. Ik wil graag werken om te leven, en niet leven om te werken en rekeningen te betalen.Als je engels en nederlands kent en de mogelijkheid neemt om frans te leren in marokko kun je daar zeker werken; zeker in de toerisme of voor makelaars of als gids of in een callcenter . Je moet het in levende lijve ondervinden wij zijn niet de enigest die er willen verhuizen en bij de ander is het allemaal gelukt.
Als je nog vragen hebt mijn telefoonnummer =0487/390.335

Ik wou dat ik in jouw schoenen stond:thumbsup: Je staat er echt goed voor. Ook al heb je niet lang moeten plannen, je hebt blijkbaar wel de basis mee en dat is ‘opbrengsteigendommen’. Dat zou het voor mij reuzegemakkelijk maken natuurlijk. Ik beschik momenteel maar over één eigendom en een vaste job. Mijn appartement bevindt zich in het centrum van Tanger en ik vraag er momenteel een goed prijsje voor (250 tot 400 euro) per week…ik kan er in principe meer voor vragen maar ben zelf van het principe dat men redelijk moet blijven. Om problemen te vermijden verhuur ik het alleen aan toeristen. Op deze manier hoop ik een goed centje te verdienen zodat ik het appartement in minder dan die 7 jaren kan afbetalen. Ik heb geen gezin, woon in het huis van mijn ouders…voorlopig dus geen huurkosten hier in België. Als de afbetaling is geregeld, kan ik 5 jaar op loopbaanonderbreking (bij ons is dit 314euro per maand + de eerste twee jaar een aanmoedigingspremie om de 3 maanden). Wil wel eerst zien of ik daar kan aarden. Ik denk van wel want de mentaliteit hier komt mij bijna de strot uit en daar voel ik mij thuis ondanks sommige frustraties en andere gewoonten. Raar, ook al erger ik mij in marokko aan vb. het niet nakomen van afspraken of aan de chaos…ik heb niet het gevoel scheef bekeken te zijn of constant verantwoording af te leggen over wat andere marokkanen uitspoken. Het weer speelt natuurlijk ook een rol.
Ik had wel gedacht om in Tanger werk te zoeken omdat ik buiten mijn appartement geen andere eigendommen heb… ik kan eventueel mijn appartement nog verhuren aan toeristen (aangezien het zich in een ideale buurt bevindt) en tijdens de verhuurperiode een goedkope kamer voor mezelf te zoeken (eventueel bij familie) of ik kan een kamer verhuren…op die manier kan ik nog een centje bijverdienen. Ik heb eigenlijk talen gestudeerd en kan dus goed overweg met frans en engels, maar mijn arabisch is echt poverkes. Momenteel kijk ik wel rond waar er vb. vacatures zijn… het liefst zou ik in de toeristische sector willen werken en mijn droom is ooit een B&B te beginnen insa allah. Ik zal alleszins uw mailadres behouden als ik ooit de grote stap neem.
Ik wens je alvast veel succes met je gezin… ben ervan overtuigd dat je het daar gaat redden.

halo fati ,Hou vol je hebt al een appartement in tanger wat al op zich een prestatie is. Wat ik erg vind is dat de meesten hier doelloos zijn . En de mentaliteit hier is rotslecht ; De mensen hier zijn muggenzifters, zagen over alles en nog wat en nooit tevreden zijn met wat ze hebben. Ik ben een man van daden , ik ben het hier beu dus ik ben weg. ik denk niet van( wat als wat als ) . Als je zo denkt dan blijf je een laffaard en bereik je niets. Als je een woning vindt in belgie voor een lage prijs , dan koop je die en renoveer je de woning met minimale kosten en verkoop je die binnen de 2 jaar met winst dan krijg je ook 3/5 terug van je notariskosten , maar je moet er wel in gewoond hebben. Zo heb ik dit gedaan en nu verkoop ik mijn laatst woning en ben ik hier van alle zever. Als je in een fabriek werkt ga je je doel nooit bereiken, nooit dus moet je andere manieren vinden . Je woont nog bij je ouders, zoek een bijverdienste om nog extra geld te verdienen. Dat is de ideale moment omdat je nog geen kinderen hebt en zo.
Maar mijn eigen mening, ik ben op mijn 19de getrouwd en ik heb er nooit spijt van gehad, want je leven is dan gevuld, je komt thuis en je wordt verwelkomt , je praat over je dag met je vrouw en ja nog meer dingens , het is gewoon een gevoel die je zelf moet ervaren . Ik hoop dat je, je doel bereikt en dat we elkaar in marokko zullen tegenkomen volgende jaar.0021272517968 mijn andere nummer heb je al , dus als ik kan helpen bel je maar ook de andere leden van werelwijzer

Shoekran en asalaam moelaikoem

:zon02:Hallo lieve mensen!

Als jullie tijd hebben het zuiden te bezoeken, aarzel dan niet bij me langs te komen. Ik ben Nederlander en heet eigenlijk Sjors, maar hier word ik Youssef genoemd. Ik heb sinds bijna 8 jaar een internationale camping in Mhamid, 90 km zuidelijk van Zagora op het randje van de Sahara. Als je meer wilt weten surf dan naar: www.paradise-garden-maroc.com

Als je vragen hebt over Marokko, kun je me altijd een mailtje sturen of via MSN (toearegfox@hotmail.com), Yahoo MSN, ICQ (478011054), of AOl MSN (toearegfox@aim.com) bereiken. We kunnen dan zo voor niets met elkaar babbelen.

Met vriendelijke groeten,

Youssef.