Contact met locals in Marokko

Hallo,
Wij gaan van 4juni 2010 tot 20 juni met een gehuurde auto rondreizen door Marokko. In het kort:We starten in Marrakech richting erg Chebbi, omhoog richting Fez, naar Essouira en weer terug naar Marrakech.
Natuurlijk bezoeken we de meest belangrijke plaatsen, maar wat ons het meest interesseert is de locale bevolking. Dus bijv. overnachten of thee drinken bij Locals. Of bijv. een schooltje bezoeken. (uitgerust zullen we niet terugkomen…)
Onze franse taal is ronduit slecht, dus het is moeizaam om een gesprek aan te knopen. Weet iemand hoe we dit het beste kunnen “aanpakken”?

Hallo Marjan,

In Marokko rondreizen gaat makkelijk, contact maken ook. Arabisch en Frans zijn de gevoerde talen zoals je weet, maar wij hebben ons goed gered met alleen engels. Bij de locale bevolking spreekt bijna niemand echt engels in de bergen, maar er is altijd wel iemand die het goed genoeg spreekt.
Ook wij hebben dit jaar vooral overnacht in kleine auberges en bij mensen thuis. Om de paar nachten zorgden we wel voor een groter hotel, want het lijkt leuk en romantisch, maar na twee nachten in een kleine riad / auberge wilde je graag weer op een normaal matras slapen en een douche hebben waar het water uitstroomt ipv. druppelt. Zelfs al denk je goed zonder comfort te kunnen en wel wat gewend te zijn. Wij zijn altijd erg makkelijk, passen ons meteen aan en houden van dit soort landen. Wat erg opviel, en nooit verwacht was dat het eten van de tajines die overal hetzelfde leek lang niet zo lekker was als je in nederland gewend bent. Na een week alleen maar elke avond dezelfde tajine gegeten te hebben kan een pizza in Marrakech het lekkerste zijn dat je ooit gegeten hebt.
En dat terwijl ik van te voren nooit gedacht had iets ander dan Marokkaans te willen eten in Marokko.

Je hoeft in Marokko niks te reserveren, je kunt altijd wel ergens overnachetn in een kleine particuliere auberge. Wij gaan in de kerstvakantie weer twee weken met onze kinderen en reserveren ook niks, alleen de huurauto dan.
We betaalden meestal rond de 500 Dirham voor een overnachting voor 4 personen incl. avondeten en ontbijt. ( Euro 50,-) In een luxe modern hotel in Marrakech Dirham 820,- voor 4 personen incl. ontbijtbuffet.

Maak niet de fout door teveel te willen zien en daardoor ver te moeten rijden. Je rijdt daar geen 100km/h zoals hier, reken op afhankelijk de weg 30 tot 50 km per uur.
Wij hebben ons daar op verkeken. Als je bijvoorbeeld van Marrakech naar Ouzarzate rijdt ben je echt lang onderweg, volgens mij was het een uur of vijf als je stevig doorrijdt. En dan ben je pas ruim 200 km verder. Da’s de praktijk, op de routeplanners zie je hele andere tijden.
Soms zie je op de kaart een verharde weg, blijkt het in de praktijk een gravelpad te zijn vol kuilen en gaten. En als je pech hebt duurt het 30 km voordat je weer een normale weg hebt. En dat met een snelheid van 10km/h !!
Ipv. in de auto zitten is juist wandelen of rondstruinen op een plaatselijke souk veel leuker.

Wil je meer weten, dan lees ik het wel.

1 like

bedankt, maar hoelang zijn jullie dan in Marokko geweest en hoeveel km. hebben jullie afgelegd en welke streek hebben jullie bezocht? Misschien krijg ik dan een idee hoeveel ik in kan plannen voor 16 dagen, het is inderdaad leuk om meer te lopen en kijken dan alleen maar auto te rijden.
Marjan

Door interesse ons eerst een beetje verdiept in het land, boeken over Marokko gekocht, landkaarten gekocht en afgelopen januari de vlucht geboekt incl. de eerste drie overnachtingen in Marrakech. De rest deden we op de bonnefooi.
Zo gezegd zo gedaan, ook al adviseerden ons mensen die daar wel eens geweest waren dit niet te doen voor de eerste keer in Marokko. Maar ja, een beetje spanning is op zijn tijd wel goed voor een westerling die het al zo makkelijk heeft.

De eerste twee dagen hebben we rondgestruind in Marrakech, een stad voor mijn gevoel veel kleiner dan Amsterdam, maar volgens de boekjes twee keer zoveel inwoners. Kan het mij niet voorstellen, maar het zal wel.
In deze mooie groene stad is een heel groot oud centrum, een medina waar echt duizenden mensen overal lopen, eten, zitten, of zich op honderden ezels, bromfietsen, karren en taxi’s of vrachtwagens proberen te verplaatsen. Geweldig om te zien. Gewoon kijken en beleven.
In Marokko, zijn geen attractieparken zoals hier, als ze er al zijn. Heb je ook niet nodig, pak gewoon een taxi en laat je naar de andere kant van de stad brengen. En als je daaraan gewend bent doe je hetzelfde, maar dan 's avonds als 1/4e van het verkeer meent dat verlichting niet nodig is en het lopen op de drukste straten nog steeds gedaan wordt. Lekker spannend. Parijs is een dorp als je in Marrakech hebt gereden. :roll:

Marrakech heeft honderden smalle straatjes die helemaal vol staan met piepkleine winkeltjes. Al dan niet toerisctich. Geen winkeltjes zoals hier maar zoals het hier al in de middeleeuwen was. Vooral de slager en de groente boer zijn zoo ouderwets. We zijn gewoon een hele dag daar gaan dwalen zonder te kijken waar we waren. Tot in de verste achterbuurten zijn we geweest , en nergens voel je je bedreigd. Soms wordt je thee aangeboden en klets je een kwartier met de mensen. Zij vinden ons net zo interessant als wij hun.
De armoe is groot, en tandartsen kennen de meeste mensen niet. Tenminste , dat maak ik op aan hun gebitten. Vrouwen lopen hoofdzakelijk met hoofddoeken, en vaak zie je alleen de ogen.

Het nieuwe grote hotel dat we hadden ( Riad Mogador Menzah, aanrader voor gezin met kinderen) en waar we alleen ontbeten en sliepen was redelijk luxe, al merkte je dat niet aan de prijs van Euro 70,- voor een 4-persoonskamer en Euro 3,50 voor het ontbijt. ( voor de kinderen betaalde je Euro 1,75 voor het ontbijtbuffet) Marrakech ligt op 500m. hoogte, en aan bijna alle kanten ingesloten is door de hoge atlas, waar je op de hoogste toppen de sneeuw liggen. Wel leuk terwijl het dik 40 graden is.
De derde dag is onze huurauto, het bleek een Citroën C4 te zijn, bij het hotel afgeleverd.
De eerste dag met de huurauto hebben we eerst inkopen gedaan bij een soort Carrefour ( Marjane) en daarna richting het zuiden van Marokko gereden. Je ziet de gekste dingen onderweg en moet constant oppassen voor mensen die overal op de weg lopen, en natuurlijk voor de ezels met karren en Mobyletjes met hele families die daar op zitten, soms met zijn vieren.
Eind van de dag kwamen we aan in Imlil in de Hoge Atlas bij Asni. We vonden een slaapplaats bij een oude man en zijn zoon. Ze hadden drie kamertjes, en voor Euro 47,00 voor zijn vieren incl. diner en ontbijt hebben we niet eens op de prijs afgedongen.
Eerlijk gezegd stonk de wc verschrikkelijk, en hebben we toch maar de slaapzakken uit de auto gehaald en niet in het bed geslapen omdat de muizenkeutels daar in lagen. Maar daar kom je pas later achter als je gaat slapen, en och, het is voor één nacht. Het waren echt aardige mensen, maar je moet er rekening mee houden dat wij erg verwend zijn met altijd schone kamers en bedden.
De dag erop heben we een 7 uur durende bergwandeling gemaakt naar een slecht bereikbaar oud bedevaartsdorp en betaalden we voor de hele dag een ezel en een ezelman mee als gids Euro 14,-. In de bergen ’s middags zelfs nog even natte sneeuw gehad.
Eind van de middag na de wandeling zijn wegaan rijden richting het oosten omdat we het warmere Marokko wilden zien, in de bergen was het ongeveer 20 graden, te koud voor onze vakantie in mei. Daarnaast wilde mijn vrouw niet voor de tweede nacht wakker liggen in Imlil.
Op de kaart was het een klein stukje, tweehondervijftig kilometer, maar onwetend als we waren reden we er 7 uur over. En niet dat ik te rustig rijdt, ik heb veel ervaring met rijden en rij gewoon met de Marokkanen mee, vaak zelfs sneller. Koste me ook ergens 400 Dirham, want laseren doen ze daar ook veel.
We kwamen middernacht in een auberge terecht waar het licht brande, bijna zelfde prijs, mooie kamer, beter eten. Zelfs om 12.00 u 's nacht bereiden ze nog eten voor ons, omdat we na 15.00 u 's middags niks meer hadden gehad. Het was in Aït Benhaddou, een geweldige plek, haast het paradijs, maar dat zijden we later bijna overal. Ook al was Ait benhaddou en Marrakech wel het hoogtepunt van onze vakantie. In dit stadje zijn veel films opgenomen zoals Ben Hur en Gladiator. Leuk voor ons, leuk voor de Kinderen. De auberge heette Auberge du Jardin, erg goed gelegen en netjes voor een aangename prijs. We wilden één nacht blijven, maar het was zo mooi, dat het er drie werden. We hebben ook de filmset van Kingdom of Heaven gezien in de woestijn. Dat was net voor Ouarzarzate. Leuk dat ze voor een film een gigantisch groot kasteel van steigerbuis, doeken en purschuim bouwen. En gewoon laten staan zodat ze daar ook Asterix en Obelix konden opnemen.
Na Aït Benhaddou reden we door richting de Sahara.
Onderweg naar Zagora stopten we ergens op een mooie plek waar kinderen aan het zwemmen waren in een smal riviertje. Onze kinderen hebben daar ook gezwommen en we hebben met de twintig kinderen daar heerlijk gevoetbald met onze bal. Wat is dat geweldig, dat maak je met een europese vakantie niet mee. Wat een heerlijke mensen. We zijn onverwacht daar gebleven en overnacht bij mensen die een kleine Riad hadden.In deze Riad en omgeving, waren we de enigste toeristen. Ik wist niet dat Marokko zo Afrikaans kon zijn. Alles om ons heen deed meer denken aan Zimbabwe dan aan Marokko. Dat was in Afra, in de Dra valei. De weg was een in het voorjaar zomers drooggevallen rivier. Arme auto.

De dag erop kwamen reden we naar M’Hammid. De weg daarnaartoe, ongeveer 200 km. was alleen een weg zo breed als een B-weg met slechte wegkanten. Soms had je pech en reed je een uur achter een jaren 60 vrachtwagen totdat je erlangs kon. Aan de kant gaan doen ze niet. Aangekomen in M’Hammid ben je in een zanderige plaats waar je niet verder kunt, alleen maar weer terug naar Ouarzarzate. Omdat er geen andere westerlingen waren werden we door velen gevraagd alsjeblieft bij hun te blijven slapen in de sahara. Met een kamelentocht en een 4x4 kwamen we terecht het zanderige gedeelte zoals je het voorsteld, en waarvoor je daar ook naar toegaat. Om dit te zien hebben we vier uur gereden voor we 60 km., op de manier zoals je ook bij Parijs-Dakar zag, alleen niet zo hard uiteraard. Na de door de twee mannen gemaakte Tajine gegeten te hebben vielen we buiten in de Sahara in slaap onder de mooiste sterrenhemel ooit gezien. We waren met zijn onze kinderen, en twee Marokkanen alleen in de woestijn.

De volgende dag de zonsopgang gezien en via de Paris–Dakar route teruggereden.
Weer de hele dag in de auto gezeten om ’s avonds in een dadel vallei een heel mooi hottelletje te treffen. Daarom besloten daar twee nachten door te brengen. Dat was in Tenerhir vlak bij de Todravalei. Deze Riad / auberge had het lekkerste eten van de hel vakantie, was ook zo goedkoop en een adres om niet te vergeten.
Overdag het stadje Tenerhir ingegaan, ( aan te bevelen) niks toeristisch en bleek daar de wekelijkse souk ( markt) te zijn.
Het rijden in Marokko schiet niet op, de gemiddelde snelheid ligt laag, 300 km. is al een hele dag rijden. We hebben in totaal 1800 km. Gereden, ook vaak ’s avonds laat om het spannender te maken.
Als afsluiting hebben we ervoor gekozen weer 3 nachten het zelfde hotel te nemen en lekker even bij te komen in Marrakech waar de kinderen konden zwemmen.

Een vakantie in Marokko, is meer een reis om te kijken hoe zo’n land is. Niet een vakantie om aan het strand te liggen. Dat kan daar wel, maar daarvoor ga ik niet naar Marokko, dat kan ook dichter bij huis. Twee weken was precies een goede lengte, korter kan haast niet omdat het land te groot is om de verschillen te kunnen zien, langer hoeft niet, het land is te eentonig wat eten betreft. Ook zijn we allemaal een dag of twee ziek geweest, maar dat is gewoon bij dit soort vakanties.
Voor ons is een vakantie niet alleen maar luieren en luxe, we willen ook graag zien en voelen hoe andere landen zijn en hoe het leven daar is. Ook om het onze kinderen te laten zien. En daarom was het dit jaar Marokko.

Trouwens wel opvallend , gek en jammer dat je daar van Marokkanen hoort dat de (jonge ?) Marokkanen uit Europa die daar voor vakantie komen, in hun vaderland een probleem zijn en een slechte naam hebben.

2 likes

Stoer dat jullie dat gedaan hebben met jullie kinderen. Ook wij starten op dezelfde manier als jullie. Ticket geboekt, autohuur geregeld en verder zien we wel, maar ja wij zijn maar met zijn tweetjes…Veel plaatsen die je opgenoemd heb had ik ook al in mijn lijstje staan, dus leuk om te lezen hoe jullie het ervaren hebben. Bedankt voor je info , we hebben er echt zin in, en ja dat van de europese marrokanen heb ik ook al eerder gehoord. Door het gedrag van velen hier krijg ik soms rare reacties wanneer ik vertel dat we willen gaan rondtrekken in Marokko, gelukkig heb ik me daar niets van aan getrokken, de nieuwsgierigheid naar andere mensen en hoe ze leven heeft me altijd al getrokken. Op deze manier hebben we ook al Zuid-Afrika en Nepal bezocht en we hebben er nooit spijt van gehad!
gr. Marjan

Over een paar weken gaan we weer. Misschien dat ik dan nog eens laat weten hoe de andere route in Marokko was.

1 like

Hallo,

Gaan jullie deze reis alleen maken of huren jullie een auto met chauffeur dan is het makkelijker.
Groet,
Said

We gaan zonder chauffeur, moet lukken toch?

Jawel… als jullie tips of informatie nodig hebben mag je op onze site kijken www.marocexplore.com Ik wens jullie alvast een goede reis.

1 like