Auto huren en zelf rondreizen in Marokko

Wij zijn van plan om in september zo’n 3 weken door Marokko rond te reizen. Heb echter wat vragen:
Wat is de beste plaats om op te vliegen en de rondrit te beginnen
Het zelf rondrijden in Marokko is dat te doen en veilig
Wat zijn hoogtepunten die we zeker niet mogen missen
Do-s en don’t-s tips
Alle andere tips zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt!
Chris

Het valt te zien welke plaatsen je wilt bezoeken. Een vriend heeft een maand geleden via een georganiseerde reis 3 weken rondgereisd. Hij vloog op Casablanca (middelpunt als je zowel noord als zuid wilt doen). Blijkbaar valt er veel te zien in 3 weken. De rondreis was: Casablanca-meknes-chefchaouen-fes-errachidia-merzouga woestijn-todra valei-dades valei-zagora-ouarzazate-marrakech-essaouira-safi-casablanca.
Ikzelf heb nooit langer dan 14 dagen rondgereisd. Voor de zuid oostkant van marokko, vloog ik op Marrakech, voor de westkant is dat Agadir. In principe kan je ook op Fes vliegen…meestal de goedkoopste reizen via jetair of ryanair.
De meeste grote wegen zijn degelijk, andere wegen in de bergen moet je opletten. Sommige bergpassen kan je omzeilen via een andere route, maar dan mis je eigenlijk het spectaculaire landschap. Voorbeeld de weg tussen Marrakech en taroudant kan je zowel via gebergten of via nationale weg rijden. Best is de wegen s’avonds/s nachts te vermijden. Best ook niet stoppen voor wegverkopers of kinderen langs de weg. Sommige kunnen te opdringerig zijn. Voor een wandeltocht in de bergen, neem je best een plaatselijke gids mee.

1 like

Hoi Chris,

Heb zelf in autoverhuurbedrijf in Marrakech, Agadir en Casablanca. Je kan even de website www.holidayinncars.com bezoeken met alle details.

Marrakech is een mooi centraal punt om van daaruit eventueel eerst het Zuiden te zien en daarna eventueel andere steden. Wil je best wel een route uitstippelen afhankelijk wat je eigen interesses zijn.

Bedankt!

Groeten Najib

Hai Chris,
Ik ben benieuwd of je inmiddels je reis helemaal uitgestippeld / geboekt hebt. Wij willen vanaf 1 oktober voor 3 weken rondtrekken. Zou je hier nog wat meer details willen geven? Kan ik vast wat van leren! :slight_smile:

@Najib: hoeveel zou een beetje middenklasse auto kosten voor 3 weken? Met airco uiteraard :slight_smile: En niet al te klein, ben zelf 1.85 m, dus moet mijn benen kwijt kunnen als bijrijder.

Bedankt vast!

Irja

Hoi Irja,

Tarief is 23 euros/dag voor 3 weken, inclusief alle verzekeringen, ongelimiteerde km’s en eventueel navigatiesysteem indien gewenst.

Al onze auto’s hebben standaard airco en zijn in niewstaat.

Hoor graag van je indien je graag wilt reserveren.

Bedankt!

Mvg Najib

Ok Najib. En wat zou het ophaal- en inleverpunt zijn?

En kun je aangeven welke auto het precies is? Dan kan ik hem even nazoeken.

En kan ik je wellicht ook mailen als we willen reserveren?

Ophaal- en inleverpunt hangt af waar je heen vliegt (Marrakech/Agadir/Casablanca). We kunnen de auto afleveren op de luchthaven bij aankomst of eventueel bij Uw accomodatie.

Modellen voor midsize auto’s die wij beschikbaar hebben zijn Ford Fiesta (2012), Hyundai i20 (2012) en Toyota Yaris (2012).

Mvg Najib

Het klinkt goed Najib! Je prijzen zijn aantrekkelijk.

Zijn er mensen hier op het forum die ervaring hebben met Najib’s autoverhuurbedrijf?

Ik heb ervaring met Samicar autoverhuur in Marrakech. Huur daar altijd een auto als ik er een nodig heb: http://www.samicar.com.

Erg vriendelijke mensen en schone, goede en vrij nieuwe auto’s. Op hun site kan je zo zien, wat je betaalt voor een auto voor 3 weken. En ze bedonderen je niet (weet ik uit eigen ervaring) als je schade hebt door een aanrijding of wat dan ook. Daarom kom ik daar steeds terug.

Groet,
Bea Mulder

Hai Bea, bedankt voor de tip! Kun je iets aangeven over de prijs? Ik kan het niet vinden op de website, ik moet dan gelijk een reservering plaatsen.
Bedankt vast!
Groeten,
Irja

Hoi Irja,

Ik verwacht zo’n 20-25 euro per dag… (of meer afhankelijk van de grote van de auto) maar je kunt het intoetsen op hun site.
Eerst van wanneer tot wanneer je wilt huren. Dan klik je en op het ‘vervolgblad’ kan je zo zien hoeveel de duur is en welke auto’s je kunt huren, door even naar beneden te scrollen.
Daarna kan je die reservering plaatsen, maar is nog niet echt een reservering… maar een soort vraag of er dan een auto beschikbaar is. Pas daarna kan je reserveren. Boven de ‘reservering’ staat: IMPORTANT… en dan de tweede zin: je reservering is nog niet definitief, je krijgt een ‘confirmation email’.
IMPORTANT !

You can continue to book your reservation
Please don’t make any payment after this step !

Your reservation isn’t definitive,
you will shortly receive a confirmation email.

De eerste keer dat ik het via hun site deed, dacht ik ook… hoe werkt dit… en gaat het goed. Maar het gaat echt goed.

Ik kom vaak in Marokko, want ik organiseer wandelreizen door de bergen en de woestijn.

Succes! Kom je er niet uit, vraag gerust.

Groet, Bea Mulder

Hai Bea,

Helemaal super, dankjewel!

Ik vroeg mij nog wel af: ik zou graag een weekje Arabisch leren, al is het maar wat basisdingen. Denk jij dat dit zin heeft een weekje in Marrakech naar school of kun je dan net zo goed aan thuisstudie doen? Zo ja, heb je dan tips voor waar? Want de meeste scholen zijn in Rabat e.d.

In ieder geval fijn om te horen dat Marokko een goed land is om te reizen! Helaas ben ik geen wandelaar, anders had je mij zeker enthousiast gekregen ook :slight_smile:

Tot slot nog wel een vraagje: om na het reizen nog wat bij te komen, zou een paar dagen in een resort / of in ieder geval hotel met zwembad, waar het geen probleem is als ik in bikini even wat zon pak, natuurlijk lekker zijn. Heb je daar nog een tip voor wellicht?

Hartelijk dank vast!

Groeten

Op die vragen kan ik je geen antwoord geven.
Arabisch leren in een week lijkt me niet te doen… maar weten doe ik het niet.
En… ik kom nooit in resorts of luxe hotels in Marrakech; ik lig liever onder een watervalletje ergens boven in de bergen :slight_smile:

Hai Bea,

We blijven het een lastige site vinden, ook wat algemene voorwaarden betreft. Weet jij iets over je eigen risico en mogelijkheid om dat af te kopen? Ik weet dat als je het boekt via een Nederlandse organisatie, dat er geen eigen risico is…

Groeten en bedankt nogmaals :slight_smile:

Hai Najib,
Kun jij iets aangeven over de algemene voorwaarden en specifiek over het eigen risico? Kun je deze afkopen?
Groeten,
Irja

Hoi Irja,

De algemene voorwaarden staan op de website www.holidayinncars.com. Even op Nederlands vlagje klikken voor de Nederlandse versie. Voor klanten woonachtig in de EU en in het bezit van een EU paspoort, nemen we geen borg. We nemen enkel de gegevens (details stempel die je krijgt bij de douane) over in het contract.

Het eigen risico wil ik je wel even toelichten. Al onze auto’s zijn all risk verzekerd maar er blijft wel altijd een eigen risico, voor wanneer je schade berokkend waarbij je zelf foutief bent. In Marokko is het namelijk zo dat de verzekeringsmaatschappijen altijd ‘‘een franchise’’ hanteren voor autoverhuurbedrijven wanneer er schade is wanneer de chauffeur foutief is. Hierdoor kan je het eigen risico niet afkopen. Dit heeft niks met het autoverhuurbedrijf te maken maar de verzekeringsmaatschappijen.

Het eigen risico hangt af van het type wagen die je huurt en een overzicht staat ook bij de voorwaarden.

Wel een opmerking dat schade repareren in Marokko, je niet kan vergelijken met in de Nederland. Voor blik- of bumperschade zit je vaak aan maximaal 60
Euros afhankelijk hoe groot de schade.

Ik heb gelukkig nog nooit een probleem gehad met ‘Europese klanten’ omdat vaak rijervaring een grote rol speelt. En als er eens wat voorviel dan ging het vaak om erg kleine schade die we makkelijk konden repareren.

Bij enige andere vragen hoor ik het graag!

Mvg Najib

1 like

Mag ik even inpikken?
Wij zouden graag een rondreis in Marokko doen met 6 personen in april 2013 gedurende 2 weken. Iemand enig idee waar ik een auto/busje met chauffeur kan huren? Dus een redelijk ruime wagen voor 6 volwassen personen met bagage ( en de dames die nemen nog al wat mee…:zon02:) En wat zou de kostprijs zo ongeveer kunnen zijn?

Ga je op Marrakech vliegen? Het zuiden van Marokko is erg mooi. Er zijn heel veel vertrouwde bedrijven in Marrakech. Het beste kun je zelf gaan shoppen. Dan zie je zelf wat het aanbod is en je kunt best nog wel wat afdingen. Ik woon in de Medina van Marrakech overigens 4 jaar en heb in die tijd een Riad verbouwd tot B&B (www.ryadaicha.com). Je bent van harte welkom!
Loek

Hallo allemaal
Sorry voor deze late reactie. Door omstandigheden hebben wij onze trip naar Marokko moeten uitstellen. Voorlopig zit het er niet in, wie weet najaar 2013.
Wel heel erg bedankt
Vriendelijke groet TLCS

Voor de mensen die het nog willen weten. Wij zijn een jaar of vijf op eigen gelegenheid rondgereisd door Marokko. Een deel met de trein en de rest met een huurauto, die we ter plaatse hebben geregeld. De wegen waren toen net nieuw en uitstekend. Buiten de steden is er nauwelijks verkeer. Het is een aanrader om het zo te doen.