Wie kan mij helpen met mijn rondreis door Marokko?

ik ga met mijn twee zonen (15 en 17 jaar) een rondreis maken door Marokko. Tickets zijn geboekt plus twee overnachtingen in Marrakech. Wie kan mij vertellen of ik gewoon op goed geluk kan vertrekken of dat ik het via een bureautje moet boeken. Waar kan ik het beste een betrouwbare auto huren? ik wil nl 10 dagen gaan rondtrekken. Heeft iemand misschien nog goede adressen om te overnachten. Ik wil starten in Marrakech, dan overnachten in Quazazate, Todhrakloven, Merzouga, kamelentocht plus overnachting in de sahara, Zagora, Agadir, Safi of Essaouira, terug naar Marrakech, dan nog te paard/ ezel naar Imlil en daar overnachten in een berghotel.
Excursie die ik wil maken zijn:

  • kamelentocht plus overnachting in sahara (Merzouga).
  • 4X4 de woestijn in en de zonsopgang zien. (Merzouga)
  • quadrijden in Zagora of in Essaouira (op het strand, heb ik ergens gelezen)
  • avond naar Chez Ali in Marrakech (moet een fantastische avond zijn)
  • watervallen Ouzoud (is dit de moeite waard?)
  • kasba Aït Benhaddou bekijken.

Kan iemand mij vertellen wat de kosten zijn van deze aktiviteiten/ excursies? ivm budget!!
Heeft iemand misschien een contactadres in Marokko, stel dat er iets met mij onderweg gebeurd dan is het fijn als de kinderen een nederland adres hebben waar ze mee kunnen bellen. Dit ivm de taal!
Nou alle advies en tips zijn welkom. Ik heb er héél veel zin in. Groetjes, Petra

Hoi Petra,
wij reizen momenteel met de camper door Zuid Marokko.
Kan je geen advies geven mbt overnachtingen , prijzen van excursies etc.
Maar ik kan je wel een paar tips geven.
Je hebt 10 dagen, dan wil je toch wel erg veel dingen doen. Beter lijkt het om wat te schrappen. Als je vanuit Marrakech vertrekt, kun je inderdaad in Ouarzazate overnachten (bezoek aan de filmstudio’s?), vervolgens door de Dades dal naar de Todra kloof, zou die bezichtigen, niet er overnachten, doorrijden naar Merzougha, kun je daar kamelentocht +overnachting boeken. Volgende dag doorrijden via de N 12 naar Agdz, daar overnachten, Zagora overslaan. En niet naar Agadir maar naar Taroudant rijden, zo’n leuk sfeervol stadje! Dan zou ik kiezen voor Essaouira, sfeervoller dan Safi. Als je dan weer terugrijdt naar Marrakech zitten de 10 dagen er zowat op. Vergis je niet in de afstanden.
Groeten ,
Thole

1 like

Hoi Petra,
wij reizen momenteel met de camper door Zuid Marokko.
Kan je geen advies geven mbt overnachtingen , prijzen van excursies etc.
Maar ik kan je wel een paar tips geven.
Je hebt 10 dagen, dan wil je toch wel erg veel dingen doen. Beter lijkt het om wat te schrappen. Als je vanuit Marrakech vertrekt, kun je inderdaad in Ouarzazate overnachten (bezoek aan de filmstudio’s?), vervolgens door de Dades dal naar de Todra kloof, zou die bezichtigen, niet er overnachten, doorrijden naar Merzougha, kun je daar kamelentocht +overnachting boeken. Volgende dag doorrijden via de N 12 naar Agdz, daar overnachten, Zagora overslaan. En niet naar Agadir maar naar Taroudant rijden, zo’n leuk sfeervol stadje! Dan zou ik kiezen voor Essaouira, sfeervoller dan Safi. Als je dan weer terugrijdt naar Marrakech zitten de 10 dagen er zowat op. Vergis je niet in de afstanden.
Groeten ,
Thole

Hoi Thole, :wereld:

bedankt voor je reactie. We zijn in totaal 15 dagen in Marokko. waarvan al twee dagen afvallen ivm heen en terugreis. de eerste twee dagen heb ik een hotel in Marrakech, daarna wil ik 10 dagen een auto huren om rond te reizen. Kun jij mij enig inzicht geven qua afstanden en reistijd?
hoever en hoelang is het ongeveer rijden van bv. Marrakech naar Merzouga?
En van Taroudant naar Essaouira?
Ik heb nl geen idee van afstanden. Lees wel veel op internet dat het verkeer niet zo snel gaat.
leuk dat je aangeeft dat we beter naar Taroudant kunnen rijden ipv agadir. Hier heb ik zelf nl ook al aan gedacht. hier naar de leerlooierij??
jij noemt het plaatsje Agdz, is dit leuker dan zagora?

Heb je nog andere leuke tips?
Wat we absoluut gezien moeten hebben of niet mogen missen?

Alvast bedankt!

Groetjes, Petra:dag:

Hoi Petra,
voor de afstanden en reistijden is deze Marokkaanse routeplanner handig.

Tevens kun je de Michelin wegenkaart 742 ( Marokko) aanschaffen, zou ik zeker gebruiken.
Ook handig om te hebben is de Trotter voor Marokko. Naast beschrijvingen van dorpen stadjes, bijzonderheden kun je hier ook overnachtingsplaatsen in vinden + de kosten, evenals allerlei eetgelegenheden in allerlei prijsklassen.
Leerlooierij in Taroudant is klein, maar je hebt er we een idee van hoe het procedeé werkt.
Ik noemde Agdz, omdat je net van Merzougha komt en ik me afvraag wat Zagora dan voor meerwaarde kan hebben, je moet wel een paar honderd km extra reizen. Vanuit Agdz kun je een eindje rijden door de Drâa vallei (mooi) en ook kasba’s bezoeken als je dat al niet gedaan hebt op dat moment.
Verder weet ik niet wanneer jullie gaan, maar hou er rekening mee dat in de zomer de temperaturen makelijk boven de 40 ° uitkomen, het rijden in een auto zonder airco is dan extra vermoeiend.
Verder is het erg persoonlijk wat de moeite waard is om te bezichtigen, de
kasba van Aït Ben Haddou vlak voor Ouarzazate is mooi, Tafraoute vinden wij een hele mooie omgeving met indrukwekkende rotsformaties, de hele grote souk (weekmarkt) in Had Drâ zo’n 25km van Essaouira is indrukwekkend ( er worden nogal wat ‘kamelen’ verhandeld), maar is op zondag en moet in het reisschema passen, souks zijn zowiezo leuk om te bezoeken en in de Trotter staan ook wel vermeld op welke dag waar een souk wordt gehouden. Nogmaals, gezien de beperkte tijd, omdat er zoveel te zien valt, alleen in Marrakech, plan je reis goed en gebruik de Trotter zou ik zeggen.
Veel plezier,
Thole

In Agdz valt echt niet veel te beleven, behalve de aankoop van dadels… maar dat kan je ook in Zagora doen natuurlijk, of onderweg.

Kasbah Telouet is ook een echte aanrader, en dan moet je eigenlijk van Marrakech eerst naar daar, en dan verder via piste naar Ait Benhaddou

Veel plezier ginder, kijk ook eens op www.marhba-au-sahara.com

Hoi,
We zijn net terug van een tocht door Marokko; met 2 dochters van 17 en 19 jaar. We zijn 2 nachten in Marrakech geweest en daarna gaan trekken met een auto met gids. We waren van plan om en auto te gaan huren maar ik kwam er achter dat een 4x4 huren even duur is dan een chauffeur met een 4x4.
Zonder de 4x4 was het beslist niet half zo gaaf geweest!! Weg van de snelweg ( door woestijn en gebergte) en veilig door het Atlas gebergte, wat adembenemend mooi is.
Onze gids had ik via een ander forum waar 2 meisjes lovend over waren en heb op goed geluk met hem afgesproken wat een heel goed besluit bleek; een schat, wist alle super adresjes en een aangename mede-reiziger.
Nam ons ook niet mee naar " verplichte aankoop" adressen!
Ik kan het iedereen aanraden en het is zo’n meerwaarde!
Zorg dat je genoeg foto’s kan maken want je blijft maar tegen mooie plaatjes aanlopen!!! De gids heet Hicham Madi, maroc-travel.net
Wij zijn helemaal verliefd geworden op de schoonheid van het land en de vriendelijkheid van de mensen. Alleen de verkopers en de " wegwijzertjes" in Marrakech waren we na 1,5 helemaal beu maar in het binnenland is dat helemaal niet het geval. Ik wens je veel voorpret en een fijne vakantie!

1 like

Hoi Marjan en Tine,
Hoe gaat dat met je vrijheid in dagplanning als je een chauffeur bij je hebt. Als ik (of mijn kids) op een plaats, dorpje of iets dergelijks kom wat ik leuk vind dan wil ik hier gewoon kunnen stoppen en tijd voor nemen. Wat kost dat ongeveer per dag, een 4x4 met chauffeur?
Ik ben hier altijd een beetje onzeker over, je leest regelmatig dat je uiteindelijk niet krijgt wat je beloofd wordt. Nou klinkt jullie verhaal wel goed, dus ik wacht je antwoord graag af.
Groetjes, Petra en kids

hallo,
kijk eens op de site die ik doorstuurde. Een 4*4 per dag is redelijk duur maar als je naar de circuits gaat, wordt het heel wat interessanter qua prijs. Hoe meer personen in de wagen, hoe lager de prijs natuurlijk.
Vooraf afspraken maken met de chauffeur, normaal gezien zijn ze bereid om zich aan te passen aan het ritme van de reizigers, ze kennen ook meestal de mooie plekjes om foto’s te nemen. Zeg ook vooraf dat je dit interesseert dan houdt hij daar zeker rekening mee. Als je onderweg ineens een mooi landschap ziet en hij moet plots stoppen is dat iets moeilijker.
Mail gewoon eens naar mehdi (in het frans), deel je wensen en verwachtingen mee en vraag een prijs (zeg er bij: adres vanwege martine, vriendin van abdo fadil). Je beslist achteraf zonder verplichtingen.
succes

Hoi Petra,
hier onze site waar je genoeg informatie hebt, als je nog vragen hebt horen we het van je graag
www.marocexplore.com

succes

petra , auto huren is makkelijk in marroc…pas wel goed op je snelheid…verleden jaar 17 controles op 14 dagen…je niet laten doen door politie. stagairs zijn corrupt . direct hoofdkantoor bellen.politie…zoek …alles internet.ambulance …ziekenhuizen .dokters …ambasades enz…zijn allemaal te vinden…afdrukken en meenemen.

blijkt nu dat ik marocexplore ook ken!!! Is familie van Abderrachman fadil, vriend van mij!!! Heb inderdaad ook mohamed al als chauffeur gehad! Ook prima service!!
groetjes

Is de trip van Marrakech naar Ouarzazate over de atlas-gebergte goed te doen of is dit een pittige trip?

mijn reis is inmiddels enigsinds gewijzigt nl:
Marrakech naar Ouarzazate
Ouarzazate via fimstudio’s “Äit Benhaddou” naar Sekouza
Sekoura via Gorge du Dades/ Gorge du Todra naar Merzouga
in Merzouga een kamelentocht met overnachting in de Sahara (heeft een trip met 4x4 ivm de zonsopgang ng meerwaarde of is de kamelentocht volgdoende?)
Merzouga naar Agdez
Agdez naar Taroudant
Taroudant naar Essaouira
Essaouira naar naar Marrakech

kan ik de bezichtiging van de watervallen in Ouzoud met een dagtrip vanuit Marrakech boeken?
Wat kost dit ongeveer?

Ik wil een trip, te paard vanuit Marrakech naar Imlil (plus overnachting in Imlil) maken.
waar kan ik dit boeken/ reserveren?

Wie heeft adviezen???
groetjes, Petra

Sorry, ik lees je bericht op het forum nog maar net.
Weet dus niet of het nog zin heeft maarrrr… Jij spreekt gewoon met de gids af wat je wil bijv. we willen ongeveer 4 uur per dag in de auto zitten met ieder uur een koffiestop. De gids kan met jou online overleggen wat jullie kunnen doen en het programma aanpassen aan wat je wil. Ook de lokatie waar je wil overnachten en de activiteiten kan je zelf bepalen.
Het wordt anders wanneer je een kant en klare trip boekt maar dat scheelt niets in prijs. Niet in februari in ieder geval. De prijs wordt bepaald op aantal dagen/nachten. Ik moest in feb rekenen op een 4x4 huren en zelf rijden voor 200 euro per dag. De auto boeken met chauffeur en overnachtingen en de meeste maaltijden kwam op 1400 voor 5 nachten, is een goede prijs, vonden wij. Tenslotte heb je te maken met verzekering/ schade/ overnachting maar bovendien ken je de plekjes niet…
Onze chauffeur sprak er schande van dat de gidsen van de bussen " hun" toeristen mee nemen naar winkels enzo waar ze 30 % vangen van de aankopen.
We waren dan ook zeer verbaasd toen we de prijzen zagen bij de niet toeristische winkels waar hij ons, op ons verzoek, mee naar toe nam.
Echt, wij kochten een tas voor 280 dh waar ze in de soek in Marrakech 5000 ( !) voor vroegen…
Ik zal eens wat foto’s plaatsen op mijn facebook ( onze gids heeft zich ook aangemeld en die heeft ook foto’s) Dan kan je je even verlekkeren!!!

wie weet of je campinggas-flesjes (easy click) kunt kopen in Marokko?

Hi, ik heb geen idee… hoe vorderen je plannen?

Hallo. Ik heb een blog geschreven over mijn stedentrip in Marrakech. Misschien heb je er iets aan! Welcome to citytriptips.com