Wij willen deze zomer zelf gaan rondreizen door Marokko. We zitten te denken aan 2 of 3 weken. Nu wil ik graag weten of er mensen zijn die hier wat meer over kunnen vertellen, bijvoorbeeld moet je van te voren de hotels boeken, zijn er goedkope hotels te vinden, hoe is het met het openbaar vervoer gesteld, etc. etc.
Hallo,
Ik raad je aan om een goede reisgids te kopen: bv. Trotter. Hier staat er enorm veel informatie over goedkope hotels, openbaar vervoer, veel praktische reistips enz…
Ik ben nog niet in Marokko geweest in de zomer; ik weet dus niet hoe druk het er dan is. In de zeer toeristische centra, zal het dan misschien iets moeilijker zijn om iets goedkoop en goed te vinden om te overnachten. Maar er is wel een enorm groot aanbod, soms kun je ook bij particulieren terecht.
Wat het openbaar vervoer betreft: wij hebben vooral gereist met lange afstandsbussen (iets comfortabeler en zeer goedkoop): TCM en Supratours zijn bekende busmaatschappijen, maar er zijn er nog meer.
Ook de lijnbus hebben we genomen: stopt vaak, minder comfortabel. Verder hebben we ook beroep gedaan op taxi’s: petit taxi (mag alleen kleine afstanden afleggen, bv in een stad), grand taxi (legt grotere afstanden af), minibus (busjes die stoppen voor iedereen die mee wil).
Alle taxi’s zijn goedkoop, maar de taxichauffeurs durven wel te veel aanrekenen aan toeristen. Het is belangrijk dat je bv in het hotel navraagt wat de gangbare prijs is voor een bepaalde rit.
De taxi’s worden wel overvol geladen bv met 8 in een personenauto! Het is dus niet altijd comfortabel.
Er zijn ook veel gidsen die hun diensten aanbieden als je ergens naar toe wil.
Als je Dadesvallei wilt bezoeken raad ik je het hotelletje (5 kamers): Les 5 Lunes aan in Aït Oudinar (vlak bij de gorges du Dades). (prijs minder dan 40 euro voor halfpension voor 2 personen!) Het wordt uitgebaat door een Berberfamilie die enorm sympathiek is. De mannen gidsen ook in de omgeving. We hebben er prachtige wandelingen gemaakt en een uitstap van 2 dagen naar de woestijn. We betaalden minder dan 20€ per dag aan de gids.
e-mail: [EMAIL=“les5lunes@hotmail.com”]les5lunes@hotmail.com, tel. 0021224830723
groetjes,
Corine
hey hallo, ik ben een belg en woon werk en heb mijn leven in maroc heb je vragen zet ze allemaal op en rijtje ik zal ze met veel plezier antwoorden groeten L-A
Hoi! Ik heb ook een tijdje in Marokko gewoond/werkt, en door het vele werken helaas weinig van het land zelf kunnen zien. Ik ga dus in mei terug en hoop dan vooral van de natuur en kleinere plaatsen te genieten. Heb je daar misschien nog tips voor? Vooral voor (budget) vervoer en overnachtingen…in de steden weet ik wel redelijk de weg te vinden!
Kei fijn dat ik jou mijn vragen mag stellen, ik hoop dat je ze kan beantwoorden? Ik heb er vast 5 op een rijtje gezet nu ik aan het inventariseren ben waar ik precies naartoe wil, ze staan hieronder! Nogmaals dank je wel! :zon02:
1 Volgende rondje gaan doen, is dit mogelijk of zou jij het anders doen? Ik twijfel nog over Agadir of Essaouria aan het eind als strandverlening. De terugvlucht is vanaf Marrakech naar Nederland.
2 Op de site van ONCF staat aangegeven dat sommige treinen overgaan in bussen, omdat ze daar niet verder kunnen. Bijvoorbeeld als je van Fes naar Agadir wil reizen? Kun jij mij vertellen hoe dit precies zit? Verder vroeg ik me af of het mogelijk is om ter plekke kaartjes te boeken voor de trein, of dat dit van te voren moet?
3 Is het slim om van te voren je hotels vast te leggen?
4 Heb je ervaring met de reisgids de Trotter, mij leek deze namelijk wel geschikt voor Marokko?
5 Hoe kun je het beste het Atlasgebergte bezoeken, met gids of zelf?
(helaas is de uitgebreide reactie die ik net had getypt verloren gegaan, maar ik ga het nog een keer proberen).
Volgens mij is het een leuk rondje. Het schijnen allemaal erg mooie steden te zijn. Ik heb in Casablanca gewoond en vond het een erg mooie stad, maar voor toeristen schijnt het niet al te interessant te zijn, op de prachtige moskee na. En het uitgaansleven is ook ok. Als je twijfelt tussen Essaouira en Agadir is het belangrijk om te weten wat je leuk vindt. Essaouira is een zeer sfeervol stadje, met een hippie geschiedenis. Je ziet er dan ook veel hippies. Relaxte sfeer, redelijk mooi strand en veel wind. Je kunt er leuke kamelen of paarden tochten maken voor weinig geld. Prijs voor een hotel is ongeveer 35 euro pp in Essaouira. Van Agadir ben ik zelf geen grote fan. Het is een erg touristische badplaats, vergelijkbaar met turkse stranden…een hele lange straat met hotels. Ik ben zelf in een dorpje in de buurt geweest en dat was prachtig.
Vooral in het Noorden van het land rijden de treinen en dit is erg prettig reizen. Ze vertrekken meestal elke 2 uur. Naar het zuiden toe kun je reizen per touringcar. Dit is vergelijkbaar met de touringcars in Nederland, mits je met CTM of Supratours reist. Het is raadzaam een dag van tevoren de kaarten te kopen, omdat je een plek moet reserveren. Ik ben zelf per touringcar naar Essaouira gereisd (en vanaf daar naar Marrakech, je reist namenlijk via Marrakech geloof ik). Ook ben ik een keer met de nachtbus naar Agadir gegaan. Als je kan slapen in een bus een aanrader. Prijzen zijn laag, reizen redelijk comfortabel. Vanaf Essaouira naar Marrakech kun je ook nog overwegen om een grand taxi te nemen, het schijnt betaalbaar te zijn.
Ik weet niet of het nodig is om hotels vast te leggen. Ik was zelf altijd op zoek naar hele goedkope hotels, en dat kost soms best wat tijd. Via internet zijn ze toch wat duurder, want de goedkope hebben geen website. Het scheelt je wel op dag van aankomst zoeken naar een leuke plek…als je Frans spreekt is telefonisch reserveren een goede optie als je een goede gids hebt denk ik. Met Engels kun je het ook gewoon proberen, maar niet in elke plaats wordt goed engels gesproken.
Ik heb gehoord dat Trotter idd een goede gids is voor Marokko. Ik heb zelf de Lonely Planet en die valt een beetje tegen.
Atlas gebergte heb ik zelf alleen via een gids, waarbij we met een 4x4 naar de woestijn reden. In je hotel in Marrakech hebben ze veel folders en rond het centrale plein zitten veel reisorganisaties. Die allemaal vrij goedkoop zijn.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! Ik heb iig voor altijd mijn hart aan Marokko verloren. Het is een fantastisch land.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie, ik heb er zeker wat aan. Ik ga het allemaal meenemen en laat je nog wel even weten wat het uiteindelijk gaat worden. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat Marokko een geweldig land is en dat het een super vakantie gaat worden!
Ik ga in juli/augustus een week naar marokko. We willen naar Fez gaan en vanuit daar een uitstapje maken naar de sahara. Heeft iemand nog aanraders om te doen/zien in fez? En weet iemand een leuk goedkoop hotel daar, en goede organisatie’s die trips naar de sahara verzorgen? Is het trouwens verstandig om die trips van te voren te boeken of kan dat ook daar ter plekke.
ik ben afgelopen zomer alleen naar marokko gegaan. ik had alleen een retourtje casablanca gekocht. en marokko viel ontzettend mee. net europa, ik vond alles erg makkelijk. de bussen rijden op tijd, de treinen rijden op tijd, het eten is lekker en goed.de mensen aardig. allemaal prima. in de zomer is het trouwens wel erg heet om de woestijn in te gaan. heb ik wel gedaan,(gem. 45 gr) in marrakech op straat een tour geboekt van 5 dagen. dat was inclusief vervoer, overnachtingen in hotels en woestijntent en camelsafaris’, diner en ontbijt = 130 euro spotgoedkoop dus. (marrakech, ait bennadou, erfoud, merzouga, gorges dades en rozes en nog iets…sorry)
je kan overal wel terecht, je hoeft niet perse te reserveren, en voor een paar euro kan je op het dak of terras van een hotel slapen. essouira is soms in de weekenden wel vol, maar als je vroeg aankomt vindt je altijd wel wat.
agadir is hotel met strand, essouira is cultureel meer verantwoord en heeft ook strand. en gezellig!!
prijzen: voor een single room betaalde ik tussen de 10 en 20 euro. vond marokko wat dat betreft wel duur. je kan beter een matje meenemen en op een balkon of terras gaan slapen. (het is toch heet)
veel plezier!
Heb heel wat keren noord, west en zuid marokko als reiziger bezocht en hieronder vind je in het kort wat ervaringen:
Trotter is een aanrader (heb een paar andere reisgidsen, maar Trotter blijft ‘completer’ als het over budget en tips over bezienswaardigheden, vervoer gaat…ook gedetailleerder dan andere reisgidsen).
als je wilt eindigen aan een strand, raad ik eerder agadir aan. Agadir heeft een mooie baai en fijn zandstrand en het is er lekker in de zee springen… essaouira is meer voor cultuur en surfen, het strand is er iets kleiner dan agadir en minder aangenaam om relaxed te zonnen en te plonsen (ook veel meeuwen). De afstand agadir/marrakech of essaouira/marrakech is ongeveer hetzelfde: 3u en 3u30 met bus.
let wel! het zuiden heb ik altijd in de lente bezocht en dan is het al boven 30° en net te doen qua hitte. In de zomer is het er meer dan 40°. Misschien niet slecht om een auto te huren met airco om overdag te verplaatsen tussen steden. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een auto huren: je betaalt wel meer maar je ziet ook meer…als je mooie landschappen of dorpjes passeert, kan je er gewoon stoppen om te genieten. Een bus rijdt gewoon verder.
Wat de treinverbindingen betreft: er is een treinverbinding van Tanger, meknes, fes, rabat, casablanca tot Marrakech (eindpunt). Als je verder dan marrekech wilt reizen, moet je dus een bus nemen.
Casablanca is voor een toerist niet echt interessant omdat het vooral een industriële stad is. Ik ben er 3 keer geweest en telkens denk ik dat ik misschien toch van de stad ga houden, maar…njet! Rabat is daarentegen veel interessanter qua geschiedenis en bezienswaardigheden. Het is maar wat je zelf leuk vind. Fes kan je in 2 dagen doen…en vooral de oude stad met de labyrinth, de nieuwe stad is gewoon een stad zoals een ander in marokko.
het atlasgebergte kan je alleen bezoeken maar ik raad je een gids aan… we zijn er namelijk 8u verdwaald door alleen te voet zonder gids op stap te gaan… die bergen beginnen op den duur op elkaar te lijken:slywink:
Ik zou zeggen: koop gewoon een trotter… wat erin staat, is meestal ook realistisch. En als je meer ervaringstips wilt, vraag maar erop los.
Hallo!
Ik heb een vraagje voor de marokko kenner! Ik ga dit jaar onder andere naar Rabat, Fes en Meknes. Welke van deze drie steden is het nou waard om langer te blijven? Ik heb nu voor iedere stad 2 dagen uitgetrokken!
groetjes,
Janneke
hoi janneke,
ik denk dat je goed zit met 2 dagen per stad. In Meknes zelf ben ik maar een korte dag geweest omdat ik op doorreis was maar ik vond het veel te kort. Voor Fes heb je toch wel minstens 2 dagen nodig om de oude stad te bezoeken. Je kan het met een gids ook op 1 dag doen maar als je iets wilt kopen, doe het best wat rustiger aan. Persoonlijk vind ik dat je een stad ook een dagje op je gemak en relaxed moet doen (wat slenteren door de straten zonder plan)…zo ondek je soms nog interessante plekjes die niet in de reisgids staan en ga je je ook niet ergeren aan pushy verkopers. Voor Rabat is 1 dag ook wel voldoende als je alleen de bezienswaardigheden wilt zien, maar Rabat loopt ook over op de oude stad Salé en daar kan je ook wel 1 dagje vertoeven.
Elke stad heeft zijn charme en bezienswaardigheden en 2 dagen voor elke stad zal voldoende benut worden. Uiteindelijk moet je ook wel tijd rekenen om rustig te gaan eten of iets te gaan drinken of wat te kuieren. Het is uiteindelijk vakantie…:zon02:
bedankt voor je reactie!! Ik hou het gewoon bij de twee dagen die ik gepland heb! En ik doe het lekker rustig aan. Moet ook wel met die hitte!:zon02: Nadat ik in Fez ben geweest ga ik door naar de spaanse exclave Melilla! Ik hoop dat het spoor daar naartoe in juli eindelijk klaar is! Is iemand van jullie er ooit geweest? En is het een beetje te bereizen op een dag??? Al vast bedankt!!!
Groetjes!!
Hoi janneke,
De laatste keer dat ik naar Nador was geweest was vorig jaar in september en toen waren ze nog bezig met de rails. Ik weet dus niet of ze deze zomer klaar zullen zijn (je moet anders es checken op de marokkaanse treinsite www.oncf.ma). Er is wel een comfortabele (nacht)bus van Fes naar Nador (ongeveer 5u reizen). Of je kan de trein nemen van Fes naar Oujda en daar een bus of taxi nemen naar Nador (ik heb dit traject zelf nooit gedaan maar Oujda is uiteraard dichter bij Nador en met de trein reizen is comfortabeler dan een bus). Ik ben een halve dag in Mellila geweest. Mellila op zich is een gewone stad aan zee… weet niet of het traject de moeite is. Als je zon,zee strand wil heeft Al Hoceima of Asilah/Tanger meer te bieden. Naar Al Hoceima kan je met de bus (dezelfde afstand als naar Nador). Naar Asilah/Tanger kan je met de trein en ben je er in ongeveer 5 uur. En als je een Spaanse stadje aan zee wilt, is Ceuta of Tarifa ook leuk. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Ik zag dat je heel veel kan vertellen over Marokko. Ik zit eigenlijk nog met een paar vraagjes en hoop dat jij deze kan beantwoorden?
We reizen met zijn tweeen, man + vrouw. Is dit in Marokko geen probleem, want ik las in de Trotter dat reizen voor vrouwen alleen niet aangeraden wordt. Hoe zit het verder met kleding en dergelijke, kun je als toerist met blote benen/armen of moet je volledig bedekt?
Je schreef dat je voor strand beter naar Agadir kan gaan, dan naar Essouaira. Ik ga de laatste dagen echt voor het strand en om uit te rusten. Heb je nog meer redenen om voor Agadir te kiezen en niet voor Essouaira?
Reizen in Marokko met z’n tweeen heb ik absoluut geen problemen mee gehad (niet om trouwacte gevraagd e.d.) Maar ik en mijn vriend zijn echte Hollanders en hebben geen Marokkaanse achtergrond. Vooral als een van jullie een Marokkaanse achtergrond/Moslimnaam heeft zou het lastig kunnen zijn, anders voorzie ik geen problemen. Ik heb nu ook de Trottergids en vind het een erg goede gids! Heb alleen wel het idee dat ze sommige zaken lichtelijk overdrijven (maar dat is misschien beter dan bagatelliseren). Ik heb me er niet onveilig gevoeld en ook geen problemen ervaren.
Essaouira is een heerlijk hippie plaatsje en ik heb er erg genoten. Ik ben er in augustus geweest, dus was het lekker warm. Er staat echter een heel harde wind, wat zitten op het strand redelijk onaangenaam kan maken. Maar ik kwam er vooral om te surfen en dat was top.
Masjaja heeft al eigenlijk de antwoorden gegeven. Als Europees koppel zou je geen probleem moeten ondervinden. Als Marokkaans koppel moet je in de meeste hotels je huwelijksacte tonen. Bijna alle rondreizen heb ik met vrouwen alleen gemaakt en we hebben niet echt een probleem ondervonden maar ik moet wel toegeven dat ik voorzichtig probeer te zijn: niet 's nachts alleen op stap in verlaten buurten (dit is eigenlijk toepasbaar overal waar je als vrouw alleen naartoe gaat), ook niet s nachts door de bergen gaan rijden, geen minirokjes of topjes met spagettibandjes (rokje/topje tot net boven de knie en mouwloos topje zou geen probleem moeten zijn in de grootsteden; daarbuiten is in principe ook geen probleem als je een niet-marokkaanse bent). Uiteraard bij moskeebezoeken draag je best iets lang en een hoofddoekje.
Wat Essaouira en Agadir betreft, hangt het van persoonlijke voorkeuren af. Als je echt gewoon aan het strand wilt gaan liggen, is Agadir veel beter. Zoals Masjaja al schreef, het strand aan Essaouira kent harde windvlagen en is vooral geschikt voor surfers en wandelaars. Het strand van Agadir heeft een aangenaam briesje en het strand is er ook veel groter en mooier. Essaouira heeft nog wel een oud pittoresk stadsgedeelte met een wirwar aan steegjes en vele leuke souvenirwinkeltjes. Agadir is een stad met brede lanen waar je goed kunt gaan “fuiven” (uitgaan) samen met de vele Duitse toeristen. Mijn persoonlijk ideale zou een combinatie van Agadir-strand en Essaouira-stad zijn.
Hallo!
Ik ben het helemaal met de verhalen hierboven eens.
Ik heb samen met mijn vriend door marokko gereisd en heb totaal geen problemen ondervonden. Je moet je natuurlijk wel aanpassen aan de coltuur. Ik zou geen kort rokje aantrekken ofzo. Al doen sommige mensen dat wel in Marrakech.
Ik vond essaouira echt fantastisch. Lekker knus! Maar om aan het strand te liggen is het niets. Veel te koud. Er ligt ook bijna niemand aan het strand daar. Agadir vond ik persoonlijk niet zo’n leuke plaats verder. Maar om aan het strand te liggen is het prima!
groetjes,
Janneke