Zelf rondreizen in Marokko

Dag allemaal,

Super bedankt voor de tips over de kustplaatsen, denk dat het een combinatie van beiden gaat worden, dan kunnen we genieten van al het moois dat de kust te bieden heeft.

Verder had ik nog een vraagje over het reserveren van hotels. Ben op dit moment bezig om goedkope hotels uit de Trotter vanuit Nederland voor de gehele rondreis te reserveren. Dit is alleen nog niet zo makkelijk want niet alle hotels hebben email en dergelijke. Nu vroeg ik me af of het nodig is om te reserveren van te voren. Voor Marrachez is het inmiddels gelukt, hier blijven we de eerste 4 dagen. Met de andere plaatsen, Rabat, Fes, Essouaira en Agadir ben ik dus nog bezig?

Groetjes,
Dorothee :slight_smile:

:nod: Hallo allemaal,

Mijn reis is bijna helemaal gepland. Het gaat nu marrakech, essouaira, rabat, fes, agadir en weer terug naar marrakech worden. Moet zeggen dat ik er echt heel veel zin in heb.

Zit nog wel met een klein vraagje: is het namelijk nodig om van te voren trein en buskaartjes te kopen vanuit Nederland, of kun je dat beter ter plaatse doen? Moet dat dan een dag van te voren, zodat je zeker bent dat je een plekje hebt?

Groetjes,
Dorothee

treinkaartjes heb ik altijd gewoon ter plekke gekocht, maar misschien is dat voor een nachttrein of zo anders. Buskaarten kun je het beste een dag van tevoren kopen als je de mogelijkheid hebt, want dan koop je ook een zitplaats en die kunnen uitverkocht zijn…

Als je 3 weken hebt, zeker de Atlas bezoeken, de dorpjes in de bergen vond ik het hoogtepunt van mijn Marokko reis. De mensen zijn er zo vriendelijk. Marrakech vond ik zwaar tegenvallen, de drukte, vervelende mensen, opdringerig allemaal.

Ik heb vorig jaar april met een vriend een auto gehuurd en ben van Marrakech door de bergen naar Fez gereden, ge-wel-dig, de landschappen, de mensen. Ik had echt niet durven dromen dat het zo’n geweldig land zou zijn. Heel erg mooi. Fez vond ik veel leuker dan Marrakech, dus mijn tip zou zijn: focus niet teveel op Marrakech (dat deed ik dus wel). Vanuit Fez hebben we de trein genomen, ook heel erg goed te doen en niet duur.

Met een reisgids op zak (ik had LP, vond hem prima) komt het allemaal prima in orde. Wij hadden telkens vrij goedkope hotelletjes, niets vooraf geregeld. In Marrakech en Fez was het wel lastig om iets leuks en goedkoops te vinden.

Kwa kleding: niet te late decolletes, ik had geen blote schouders en geen blote knieen. Dan voel je jezelf waarschijnlijk ook wat meer op je gemak. Zat Engelsen in minirokjes gezien trouwens…

Als je een gids nodig hebt voor in Agadir. Ben ik wel bereid om dat te doen hoor.
Jullie mogen zelfs bij mij komen logeren :wink:

grtjs Nadia

Hoi Nadia,

Dank je wel voor je aanbod, wellicht dat we inderdaad van je aanbod als gids gebruik gaan maken. Logeren hoeft niet, want ik heb al een hotel geboekt. Wel een super aanbod!

Ik heb nog een vraagje, weet je nog een hotel in Rabat waar ik naartoe kan mailen. Liefst niet te duur?

Groetjes,
Dorothee

Ik ben net terug van 3 weken rondreizen door marokko. We hebben wel een andere route genomen. eerst 6 dagen een huurauto om van Marrakech naar Fes te rijden aan de rechterkant van het Atlas gebergte. dit was echt het hoogtepunt van onze reis. Dit deel van Marokko en “de rest” leken nauwelijks iets met elkaar te maken te hebben.

In dit deel voelde ik me in mijn gewone t-shirt trouwens wel erg bloot. Omdat zo’n westers shirt eigenlijk best strak zit. Ik heb daar dus tuniekjes gedragen, daar voelde ik me veel beter bij.

Ik heb een hele hoop praktische info verzameld: http://www.aroundtheglobe.nl/allesover/informatie/marokko/

misschien heb je er wat aan. en op www.bolletjeom.nl staan de reisverslagen en de foto’s

Marokko is zeer goed bevallen! ik zou er rustig nog eens naar terug willen!

Bolletjeom,

Dank je wel voor je reactie. Ik wil eigenlijk ook wel de Atlas in. Nu kunnen we dit volgens mij vanuit Fes, maar ook vanuit Marrakech doen? Wat is het beste en het mooiste om dit te doen. Zijn er tours die je kan boeken met gids of hoe moet ik dit zien?

Groetjes,
Dorothee

Hoi,

Beide steden is te doen, alleen Marrakech ligt iets dichterbij de hogere bergen… Als je wilt kun je er zelfs nog skien… Prachtige omgeving.

Vergeet ook het zuidelijke deel niet van de Sahara (Zagora/Mhamid), echt een super stuk. Na Zagora waan je je alleen in de Sahara met de kamelen.

Voor de ontspanning is Essaouira een aanrader, super badplaats waar je heerlijk kunt surfen of andere watersporten…

Geniet ervan

Groet Karin

Beste Kaatje,

Is het mogelijk om vanuit Agadir de Sahara in te gaan, hier zijn we namelijk een dag of 6 aan het eind van de vakantie. Of zijn er andere plaatsen waar dit beter kan?

Groetjes,
Dorothee

Hoi,

Dat ligt wel een 1,5 dag rijden van Agadir. Op zich is Agadir een leuke plek, maar enorm toeristisch waardoor de authenticiteit van Marokko daar niet meer is. Vanuit Agadir zullen vast Sahara tochten worden georganiseerd. Mocht je de mogelijkheid hebben om dit te doen en een nacht te overnachten in de Sahara zou ik dit zeker doen… Een fantastische ervaring.

Vanuit Agadir kun je wel heel makkelijk naar Essaouira en dat zou ik zeker doen, veel leukere en Marokkaansere badplaats dan Agadir.

Groet Karin

Dank je wel voor je reactie! Weet jij of er nog meer plaatsen zijn waar vanuit sahara tochten worden georganiseerd?

Groetjes,
Dorothee

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met rondreizen met kleine kinderen in Marokko? We hebben in oktober een hotelverblijf gewonnen in Agadir maar daar we er normaal met de rugzak op uittrekken zouden we enkele dagen met de kids willen rondtrekken. Is het eten er een beetje ok of ben je om de week wel eens kotsmisselijk? Kan je proper water krijgen, zijn de busverbindingen lang, etc. We zijn trouwens ook vegetariers, tot hiertoe is dat nooit ergens een probleem gebleken, maar wat eten ze daar zoal?
Is het reizen er eerder westers (dan bedoel ik het comfort van het reizen, zoals Peru is westers genoeg) of is het India aan de Middelandse zee?

Hoi,

Agadir is heel toeristisch en hier zul je zeker als vegatarier aan je trekken komen. Ik weet niet of je vis eet, maar Agadir staat bekend om de heerlijke visgerechten. In de binnenlanden (de kleine bergdorpen) worden tajines gemaakt o.b.v. vlees en dat is altijd maar de vraag welk stuk vlees. Fruit en dergelijke is genoeg te koop, dus ook hier denk ik dat je niet echt heel moeilijk gaat krijgen…
Vanuit Agadir kun je tochten boeken naar Marrakech of Essaouira of de bergen in. Tuurlijk hartstikke leuk met kinderen, maar ik weet niet welke leeftijdscategorie. Essaouira is zeker goed te doen met kinderen en is misschien een reis van iets meer dan twee uur. Marrakech daarentegen is volgens mij wel een uurtje of 4 met de bus. Marrakech is mooie stad, maar erg chaotisch en de kans dat je je kinderen in de souks kwijt raakt is zeker… Drommen drommen mensen. De bergen in, richting Taroudant is aan te raden.
Voordeel is dat Agadir rechtstreeks aan het water ligt dus je kunt ook heerlijk genieten van de stranden.

Veel plezier, mooi land

Groet Karin

Dorothee, ik zie dat Meknes uit je route is verdwenen. Die stad is echter echt de moeite waard. Minder toeristisch dan Fes en Marrakech, je kunt er heerlijk door alle kleine straatjes dwalen!

In februari ben ik samen met een vriendin in 10 dagen door Marokko getrokken. We kwamen aan in Fès en hier zijn we twee dagen gebleven. Deze stad is zoals eerder aangegeven veel meer de moeite waard dan Marrakech. In Marrakech ben je één van de vele toeristen, er waren haast meer toeristen in de souks dan de plaatselijke bevolking.
Een aanrader om te blijven slapen is in hotel Ali. Op 1minuut stappen van de souks. De kamers zijn niet erg speciaal, maar binnen in het hotel zijn er enorm mooie ruimtes. Een overnachting kost maar iets van 8 euro per nacht (voor 1persoon).
We hebben altijd de goedkoopste bussen genomen en dit viel super goed mee.
Vanuit Fès zijn we vertrokken naar Ouarzazate. Dit was een busreis van een uur of 14, maar de natuur en de landschappen zijn zo de moeite waard, we hebben constant foto’s zitten nemen.
Ouarzazate is ook zeker de moeite waard. In de stad zelf is er niet super veel te zien, maar vanuit deze stad vertrekken er veel bussen naar andere prachtige dorpjes.
Zo zijn wij oa. naar Aït Ben Haddou geweest! Op deze locatie werden er al een aantal films gedraaid.
Wij hebben ook halte gehouden in Tazzarine. Op deze locatie werd een deel van de film ‘Babel’ gedraaid.
Ook hebben we een daguitstap ondernomen naar de woestijn, meer bepaald Mhamid. Vanaf daar begint de sahara pas echt, ervoor zijn er wel duinen maar echt niet super speciaal.
Wij hebben op de bussen nu en dan contact gehad met de plaatselijke bevolking en zo hebben we bvb. een excursie aangeboden gekregen door de Sahara voor 4uren. Normaalgezien doen de meeste aanbieders dit niet, meestal kan je enkel boeken voor een dag of minstens een halve dag.
Wij hebben ook een mooie prijs moeten betalen, denk dat het ongeveer 30 euro was per persoon.
We mochten in de laadbak van een 4x4 zitten en konden dus super foto’s trekken. Te midden van de uitstap stopten we voor wat thee te drinken.
Ik kan jullie ook echt aanraden van een tussenstop te houden tussen Ouarzazate en Marrakech. Met de bus door de Hoge Atlas, ik kan het jullie echt aanraden.
Wij kwamen jammergenoeg vast te zitten in een sneeuwstorm op een onverwarmde bus maar toch naast de vele angstige momenten, konden we super hard genieten van de prachtige natuur.
Wij zijn ook allebei vegetartiërs en hebben het gemakkelijk overleefd, zelfs in de bergdorpjes.
De meeste mensen spreken Frans, dus als je hen gewoon vraagt naar iets zonder vlees dan vinden ze er wel iets op.
Dus dit land is een echte aanrader op vlak van natuur, cultuur, …
Wij hebben nog geen 250 euro uitgegeven op 10 dagen terwijl we een afstand van ongeveer 1000km hebben afgelegd.

Geniet ervan!

liefs,

hanne

Beste Hanne,

Ik vroeg me af vanaf waar je dan het beste de Sahara en de Atlas in kan gaan. We blijven een tijd in Marrakech, maar ook in Fes.

Groetjes,
Dorothee

Dag Dorothee!

We zijn vanuit Mhamid de sahara ingetrokken. Vanuit Zagora moet je een taxi nemen richting Tagounite en hiervan vertrekken er opnieuw taxi’s richting Mhamid. Je kunt ook al excursies boeken in Zagora en dus vanuit Zagora dan vertrekken, hetzelfde voor Tagounite maar de sahara zelf begint pas in Mhamid.
Als je weinig geld wil uitgeven vraag je best eens rond bij de plaatselijke bevolking op de bussen of in de taxi’s.
De gidsen vertelden ons dat in de zomervakantie er niet veel toeristen komen door de hitte, dus moesten jullie dan reizen, kunnen jullie vragen om een goede prijs.
Als jullie in de zomervakantie gaan, kunnen jullie gemakkelijke de Hoge atlas in. In de winter ligt er teveel sneeuw en is de kans op sneeuwstormen enzo te groot, maar als alternatief kan je dan wel de Midden Atlas in.
De Hoge Atlas kan je intrekken bvb.vanuit Tizirine, dit ligt op de weg tussen Ouarzazate en Marrakech. Dit ligt niet ver van de Tichka pas.
Je kunt ook vanuit Ouarzazate meer naar het westen reizen, richting Toubkal (ik weet wel niet of er veel busverbindingen zijn, maar aangezien dit goed uitgebouwd is in Marokko, neem ik aan van wel). Daar kan je gidsen huren die je bvb. met behulp van muilezels die de bagage dragen rondloodsen door de bergen.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Liefs,

hanne

kan je makkelijk als vrouw rond Marrocco reizen? heb je tips voor mij.

Wat is de beste tijd om Marokko te bezoeken? Wij willen graag 6 weken tussen half januari en half maart, en dan met openbaar vervoer rondtrekken en eventueel 2 weken of zo ergens aan zee een huisje huren, waar het nog rustig en mooi is, maar waar wel wat restaurantjes zijn. Kan je ook wijn kopen in winkels of in restaurants? Wij zijn tussen de 65 en 70. Wie heeft tips voor een leuke rondreis? Alvast bedankt