hoi hoi,
hier ben ik dan terug. mijn reis is ten einde…
ik heb het best wel naar mijn zin gehad. Het was echt de ervaring waard…
Ik ben wel eerder naar zulke soort landen geweest zoals bv tunesië dus ik ben al heel wat gewoon…
nou de eerste dag, toen we toekwamen zijn we de majorelle tuinen gaan bezoeken en de menara tuin omdat het net dan zeer mooi weer was.
ik vind de majorelle tuinen echt een aanrader! de tuinen zijn echt overweldigend! de menara tuin vind ik eig heel wat minder…
het basin bij het menara paviljoen is niet echt iets bijzonders alsook de olijfbomen rondom stellen eig niet echt iets voor…
de 2de dag was het echter slecht weer. het heeft de hele dag geregend…
dan zijn we leerlooierijen gaan bezoeken, echt prachtig!
Nouja prachtig… Het is nie mooi om te zien hoe ze daar werken maar wel interrasant en overdonderend. daar kun je echter geen foto’s trekken of je moet telkens betalen en je kunt ook nie veel vragen want ze antwoorden niet. zij zien dit bezoek van ons als een inbreuk op hun privacy…
dan hebben we een heel eind onderhandeld voor het leer dat we nodig hadden, er ging toch wel redelijk wat tijd verloren hierbij…
daarna was het tijd voor de wol aan te kopen , maar we hebben ondertussen wat dingen aangekocht bij de winkeltjes… je moet echt heel goed afdingen van de prijs, zeker de helft en dan nog…! en altijd goed kijken want ze kunnen je zo bedotten terwijl je er staat op te kijken!!!
de 3de dag was het tijd voor het paleis el bahia. dit was ook wel echt de moeite waard! daarna dar si saïd. Is een museum, vond ik weer wat minder, is vooral gewoon kijken naar dingen dus die tentoongesteld worden. de voorwerpen waren best nog interresant maar dat was het ook weer.
dan zijn we eerst onze wol gaan aankopen voor de vervilting, in de souks. daar kan je zien hoe ze sjaals en zo of stof kleuren en hoe ze die bewerken enzo, is de moeite waard.
de volgende dag was het aan de beurt van het ben youssef museum
vond ik ook wel de moeite waard om te bezoeken, is ook echt overdonderend!
dan de koutoubia, de moskee, kun je niet binnen en kun je enkel de buitenkant van zien…
jamaa el fna stelt overdag niet echt veel voor, het is veel leuker om deze savonds te zien met de lichten enzo en dan loopt er het ook zwart van het volk. je vind er slangenbezweerders, henna, aapjes, kraampjes met fruit, kruiden, … noem maar op; ook echt heel mooi!
ik heb nie echt gezien of je ergens een rit met de kameel kan doen maar dat denk ik wel.
het eten vond ik wel heel wat minder, veel smaakt hetzelfde, het schijnt door een soort kruiden die ze bijna overal indoen. ik ben wel een kieskeurig pietje om te eten…
ik ben ook maar 5 dagen geweest wat eig best kort is als je veel wilt bezoeken. vooral de souks vraagt tijd…
dit is het zo wat. ik heb niet te veel verteld, als je het immers wilt gaan bezoeken… als je nog meer wilt weten weet je het mij te zeggen.
zwientje