Marrakech mei 2007

Ben jij de eerste helft van mei ook in Marrakech en heb je zin om gezellig wat te drinken of een hapje te eten met een Marrakech-verslaafde, laat het me weten!

Dag Hetty,
Ik ben,samen met een vriendin, van 24 tot 27 april in Marrakech en waarschijnlijk dan nog enkele dagen rond 10 mei.
Misschien wel leuk om dan (onder voorbehoud) wat af te spreken ?

Dag Juliette,
Goed plan! Ik weet zelf ook nog niet hoe mijn vakantie verloopt, dus onder voorbehoud is verstandig, maar laten we contact houden. De datum 10 mei spreekt me trouwens erg aan. Ik ben jarig die dag, dus misschien kunnen we een feestje bouwen.
Gaan jullie rondreizen? Als je nog tips nodig hebt, laat maar weten.
Groet,
Hetty

Hoi Hetty,
Ja, we hebben de vlucht en eerste drie nachten hotel geboekt. De rest vullen we daar in. Waarschijnlijk vanaf Marrakech naar Essaouira en dan …
Het is voor ons de eerste keer Marokko, dus tips zijn altijd welkom. Ben me wel flink aan het inlezen en de lonely planet gaat mee.
We vliegen op 11 mei terug vanaf Marrakech, dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zijn we op 10 mei in town om jou toe te drinken. Ben benieuwd. Misschien voelen meer mensen op dit forum voor een verjaardagsvisite in Marrakech !
Groetjes,
Juliette

Even snel wat me nu te binnen schiet.
Marrakech: verdwalen in de souks (je komt er altijd weer uit met of zonder hulp), Bahiapaleis, Joodse begraafplaats, Saadiens-graftombes, Menara, Jardin Majorelle, terrasje van café Toubkal op Jemaa el Fna (heerlijke eigengemaakte yoghurt, geweldige couscous en tajines, eigenlijk is alles daar lekker), maison Tiskiouine.
Neem je een taxi, dan kost een ritje van een paar minuten echt niet meer dan 10 dirham (1 euro). Van tevoren geen prijs afspreken, gewoon 10 dirham geven bij het uitstappen. Als ze je vragen of je weet wat de prijs is, gewoon ‘ja, 10 dirham’ zeggen. Willen ze je meer berekenen: uitstappen en een volgende taxi nemen.
De straat oversteken kan op sommige plaatsen echt griezelig zijn als je het nog nooit hebt geprobeerd. Goed kijken en blijven kijken en gewoon gaan lopen, anders sta je er over een half jaar nog. Volgens mijn Marokkaanse penvriend moet je wel kijken maar geen oogcontact maken, want dan is de chauffeur afgeleid en gaat hij brokken maken. :paranoid: Ik ben bang dat hij gelijk heeft.
Een tripje op een dromedaris naar de woestijn (overnachten in een tent) bij b.v. Zagora is ook aan te raden, maar gezien je reisrichting ligt dat niet echt op de route. Mocht je de gelegenheid hebben: Doen! Ook de route door het Atlasgebergte richting Zagora is heel erg mooi.
De medina van Fes mag je absoluut niet overslaan. Volubilis (Romeinse opgraving) is erg mooi en indrukwekkend. Daar moet je eigenlijk aan het eind van de dag naar toe gaan. Dan is het niet meer zo warm en heb je een prachtige lichtval van de ondergaande zon. En als je daar in de buurt bent, zou ik ook naar Moulay Idriss gaan. Het Mekka van Marokko.
De citadel van El Jadida aan de kust is een bezoekje waard. Rabat zou ik ook niet overslaan. De Hassan II-moskee in Casablanca is vooral erg indrukwekkend. Kom je er langs, dan zou ik zeker gaan kijken, maar ik zou Casa niet speciaal daarvoor in de route opnemen.
Ik heb nog nooit per trein door Marokko gereist, maar het schijnt goed te zijn. Op de site van de ONCF kun je tijden en prijzen opzoeken (http://www.oncf.ma/).
Neem wat pennen (gewoon simpele ballpoints) mee, daar kun je kinderen in Marokko erg blij mee maken.
Wat fooien betreft. Wij rijke Europeanen zijn geneigd fooien volgens ons eigen kader te geven. Houd ajb rekening met de levensstandaard/het salarisniveau in Marokko. Veel mensen verdienen niet meer dan € 3 à 4 per dag. Ik was in Fes met een groep. Onze lokale gids werd die dag begeleid door een Ciske de Rat-achtig jongetje van een jaar of 11. Onze Nederlandse reisleider maakte ons nadrukkelijk attent op dit fooienverhaal. Hoe graag wij dit jongetje ook een vette fooi wilden geven (en dat maal 20 - zo groot was de groep), uiteindelijk richt je er mee schade mee aan dan dat je goed doet. Hij is dan op zeer jonge leeftijd gewend aan voor Marokkaanse begrippen veel geld, terwijl hij later waarschijnlijk voor een paar euro per dag aan het werk moet. Bovendien werkt zijn vader misschien nu wel voor een paar euro per dag. Het kan dan niet zo zijn dat zijn zoontje thuis komt met veel meer geld per dag. Ook dat ontwricht een gezin.
Als je van lezen houdt:
Een straat in Marrakech – E. Warnock Brett
De man met suikerhaar – Sjoerd Venema
Culture shock Morocco, A guide to customs and etiquette – Orin Hargraves
Sahara – Michael Palin (boek en/of dvd) (De reis start in Marokko)
Hideous kinky - Esther Freud
Stad van kaneel – Miranda Innes
Stemmen van Marrakesch – Elias Canetti
Aroemi, aroemi – Hein de Haas

Alvast heel veel plezier met de voorbereiding (Lonely Planet is onmisbaar!) en we houden contact.
Groet,
Hetty