Eerste keer Marokko..

Hoi,

Deze zomer, juli op precies te zijn, vertrek ik samen met een vriend voor 18 dagen naar Marokko. We gaan met het vliegtuig. We landen in Marrakesh en vliegen terug vanaf Casablanca.

In de tussen tijd willen wij zo veel mogelijk van het land zien. Onze eerste planning is Marrakesh - Meknes - Fes - Tanger - Casablanca. Wij staan echter open voor een hele andere route. Het plan is om dit met de trein te doen. Is dit überhaupt een redelijke manier om te reizen en wat zijn de kosten… Het is geen low-budget vakantie maar de kosten hoeven ook niet de spuigaten uit te lopen.

Graag zouden wij tips krijgen over: steden, hotels, treinen, unieke ervaringen en eventueel uitgaan??!

Bedankt.

Dag Fluris,

Marokko is fantastisch en heeft zo veel te bieden. Het is belangrijk om te weten wat je wilt zien en wat je aanspreekt. De meeste mensen, waaronder ikzelf ook, vinden het zuiden verreweg het mooiste gedeelte naast de Koningssteden. Casablanca en Tanger? Wellicht zonde van de tijd maar alles persoonlijk dus onderzoek wat jou aanspreekt en kijk of deze steden dat hebben te bieden. Wat ik je echt kan aanraden is het bezoeken van Chefchouen in het noorden, ik denk vanaf Fes ongeveer 3 a 4 uur ri noordwesten en Essaouira. Essaouira ligt aan de kust. Juli is wel erg heet houdt daar rekening mee. Maar ook het Atlasgebergte is fantastisch mooi. De Todra Gorges in het zuiden is ook prachtig dit is ongeveer 4 uur met de bus vanaf Marrakesh. Ik ken Marokko erg goed en als ik je mag tippen dan zou ik na Marrakesh ri zuiden via Ouarzazate (en dan moet je Ait Ben Haddou bezoeken) Todra Gorges gaan (je kunt Merzouga, sahara overwegen maar het zal heet zijn, wel erg mooi vooral als je buiten kunt slapen in de woestijn) dan terug naar Marrakesh je hebt daar een heel mooie vallei, Ourika Valley zeker de moeite waard. Dan ri Essaouira, dit is 2 uur met de Grand Taxi. Als je tijd hebt dan is Taroudannt zeker de moeite waard maar daal je wel weer ver af ri zuiden, dit is een heel leuk stadje, authentiek. Da kun je ri noorden, let wel treinen gaan tot Marrakesh verder zuidelijk gaan ze niet en door de Atlas moet je met bussen of taxi’s doen. De Grand Taxi’s zijn overigens spot goedkoop en net iets sneller dan de bussen. Je kunt de plekken voorin kopen, daar kun je met zijn 2-en zitten en de taxi vertrekt pas wanneer hij 6 personen heeft, 4 achter 2 voor. In het noorden kun je Fes, Meknes en zeker Chefchouen bezoeken. Bussen en Grand taxi’s zijn goed te doen, beide hebben ook hun charme van in contact komen met de locals. Mijn advies sla het zuiden zeker niet over, Tanger en Casablanca? zonde van je tijd…
Heel veel plezier Marokko is fantastisch…

In 18 dagen kun je veel meer zien dan alleen Marrakesh - Meknes - Fes - Tanger - Casablanca. Tenzij je graag erg uitgebreid de tijd neemt.

Marrakech is een aanrader! Toeristisch, maar zeker niet te skippen. Zelf ben ik fan van het Djema El-Fna plein met al zijn levendigheid, eettentjes, verse jus, spelletjes etc etc. Als je andere reizigers wilt ontmoeten ken ik een erg leuk hostel in een riad in Marrakech! Ze hebben net een tweede hostel geopend die ook erg goed is. Check anders even hostelworld ofzo de hostels heten: Riad Douzi 1 en Riad Douzi 2.

Ik zou ook zeker een trip door het atlasgebergte maken! Prachtig om te zien, de bergen veranderen telkens van kleur. Je zou dit kunnen combineren met een tochtje in de Sahara (om daar te komen rijd je door het Atlasgebergte).

Als je naar Tanger gaat zou ik ook naar Chefchaouen gaan. Een klein dorp waar vele huizen blauw geschilderd zijn. Je kunt er ook mooie wandelingen maken door de bergen. De weg van Fes naar Chefchaouen is trouwens erg mooi!

Fes zou ik zeker niet overslaan. In Meknes ben ik niet geweest dus daar kan ik niets over zeggen. Net als over Casablanca eigenlijk, maar veel mensen hebben mij afgeraden daar heen te gaan. Het is meer een businessstad en een van de weinige leuke dingen voor toeristen is de grote moskee. Aangezien jullie vanaf Casablanca vliegen is het natuurlijk niet te vermijden, maar mocht je krap in de tijd komen dan zou ik zo weinig mogelijk tijd in Casablanca besteden.

De trein is een goede manier om te reizen, maar er is alleen een netwerk in het Noorden. De bus is vaak ook iets goedkoper.

Ik zie dat jullie geinteresseerd zijn in uitgaan. Onthoudt wel dat het lastig is om aan alcohol te komen in Marokko of het is duur. In een bar kun je wel alcohol krijgen overigens. Mocht je naar Essaouira gaan en van een feestje houden dan kan ik je het Essaouira hostel aanraden. De eigenaar kan altijd wat drank voor je regelen.

Als je nog meer wilt weten laat het maar horen!

Hallo,

Ook ik ben me aan het orienteren om in september, samen met mijn vriend, naar Marokko te gaan. Wij willen graag van Casablanca (niet onnodig lang blijven, maar daar landen we), naar Rabat, Fes, Erfoud, Tineghiri, Ouarzazate en Marrakesh aan doen. Als het even kan willen we de vakantie graag afsluiten met een paar dagen strand in Essaouira. We hebben ongeveer 16 dagen. Is dit te bereizen? Ook met het openbaar vervoer of kunnen we dan beter een auto huren? Heeft er iemand ervaring met het huren van auto’s en met de rijstijl in Marokko? Je kunt wel wat over de rijstijl vinden, maar ik hoor graag echte ervaringen!

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Hoi,

Auto rijden is goed te doen, alleen in de grote steden kan het wat chaotisch zijn. Maar als je je snel aan past, dan is dat geen probleem!

Tussen de grote steden heb je nieuwe autosnelwegen en dat is uiteraard makkelijk rijden. Navigatie werkt ook perfect!

Ik heb zelf een autoverhuurbedrijf en woon in Marrakech. Bij interesse of vragen om eventueel een auto te huren kan je mij altijd mailen.

Gr Najib

Hallo,

Wij zitten in Ourzazate en als jullie er langs rijden en een overnachting in een tenten kamp M’hamid of Merzouga willen kunnen jullie langs rijden of mailen.Ben meestal ook te vinden op de camping Ouarzazate.
www.reisdoormarokko.nl

Groetjes,
Hafid

Hallo,

Ik kan je alleen voorzien van tips in Marrakech :slight_smile:

Stappen bij club so Marrakech hebben alleen een facebook pagina
Bij Comptoire Marrakech kan je lekker lounge en krijg je een geweldige buikdans show erbij
Bij Jad Mahal kan je lekker lounge

Spa moet je zijn bij Les Bains de Marrakech

Cafe Arab is een leuke lunch plek

Ik zou een gids nemen voor een tour de Marrakech ben je 6 uur mee bezig maar dan heb je wel alle monumenten gezien.

En als je nog meer tips wil ik heb een reis op maat laten maken door naar info@myresidencemarrakech.com te mailen naar ww.myresidencemarrakech.com zitten ook gevestigd in Marrakech.

Heel veel succes.

Groetjes Jolanda